Jag blir galen, hjälp mig!
18 svar till detta ämne
Postad 07 May 2008 - 13:02
Unregistered58e1bdab
-
Unregistered58e1bdab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej Jag har nu letat TV ett tag till min nya lägenhet, jag bor i gävle så det finns inte så mycket att titta på i affärerna som tilltalar och de har dessutom olika signal in på var butikskedja vilket gör en snabb "överblick" svår. Alltså har jag spenderat en hel del tid med att kika på olika forum och review sidor, men vet f** inte vad jag ska bestämma mig för. Användningsområde: 1. TV, vanlig sändning. Signalen här "sägs" vara bra. 2. XBOX 360, kommer spela en hel del. 3. DVD, använder XBOXen i nuläget men kommer säkert uppgradera när ekonomin tar fart igen. (Jag är sjuksyrra så det blir väl nästa sekel) Önskan: 1. Full HD 2. 100 hz, gärna men inte nödvändigt med den teknik man ser idag 3. Plasma, pga svärta, kvalitet över tid, förlåtande på vanliga nätet, låg responstid 4. 50", helst inte mindre 5. En bild som är snäll mot ögonen 6. Låg eller ingen risk för inbränning (Pioneer tycks gå bort fullständigt) 7. Bra ingång för dator Ekonomi för TV: 15 000-20 000:- ink frakt. Jag hade spänt ögonen i en Samsung PS-50P96FD och var nära på att beställa. Men då ser jag att deras pixelgaranti är 5-10 döda pixlar!! Vem lägger 20 000 på en sån TV? Alternativet är att man köper drulleförsäkring och då kan "tappa" TV'n över bordskanten och få en ny, men då rullar priset upp till 21 000 och man får dessutom en lång väntetid från början tills man har en perfekt fungerande TV. Dessutom sägs 100hz på Samsung burkar vara mer skryt än effekt om man tror folk på forumet här. Sen var det tydligen inte så bra ingång för dator, även om jag kan leva utan det. Problem med högt surrande har också kommenterats ofta. Positivt är dock att folk som lirar mycket på sin TV inte tycks ha problem med inbränning med sina Samsung, men jag kan ju ha fel. Jag har fastnat i jungeln och hittar inte ut. Kanske har jag för höga krav på burken då allt jag vill är att ha fin bild utan släp och skuggor när jag spelar, tittar på tv och film. Jag är absolut inte en "hi fi kille" och har inga andra dyra leksaker att backa upp min "hemmabio" med. Tack //Max
Postad 07 May 2008 - 13:16
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Det finns inga bra 50" Full HD Plasma för 15 000-20 000:- inkl frakt (så vitt jag vet). Alternativet med den budgeten du har är att skippa Full HD eller gå ner i tum.
Postad 07 May 2008 - 14:07
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tycker du ska kika på Panasonic PZ85 eller PZ80.
Du gör helt rätt i att köpa plasma då du får mycket TV för pengarna, men som discoankan skrev, har du höga krav så är det nog svårt att få in 50", full-hd och perfekt bild för 20k. Så du får prioritera om lite grand.
*Vill du ha en perfekt bild och minimera phosfortrails och ghosting, då får det bli en 42" HD-ready Pioneer som du kan få för under 20k.
*Vill du tvunget ha full-hd så får det bli en PZ85, 46" ligger någonstans runt 20k och 42" runt 16k... eller PZ80.
*Vill du tvunget ha 50" så får du nog kompromissa med bildkvalitén, speciellt om du väljer en full-hd, om du inte vill ge mer än 20k. TVn du nämner ovan t.ex, men du får inte lika bra bild som om du tar någon av ovanstående.
Själv skulle jag nog satsat på PZ85 i den här prisklassen.
Vad gäller pixelgaranti så är det mer en LCD-relaterad grej, för det är på LCD ganska vanligt att pixlar är trasiga från början. Pixelgarantier gäller aldrig mer än 6 månader och om pixlar skulle paja på plasman så skulle det troligen ändå inte hända inom 6 månader.
Visst kan pixlar gå sönder på plasma, men det händer inte så ofta. Är det så att du har garanti kvar på TVn och felet är av den karaktär att du faktiskt ser de trasiga pixlarna, ja då lär det inte vara några problem att få felet åtgärdat på garantin.
Sen gäller ju också där att om du köper en TV av en pålitlig tillverkare som håller god kvalitet så behöver du inte vara orolig för att pixlarna ska slockna. Pioneer är helt lugnt. Panasonic är nog också helt lugnt och jag tror inte samsung gör några skräpapparater heller.
Vad gäller 100Hz så har i princip alla plasmor det. Det är närmast en självklarhet på plasma då det inte är alls samma sak som på en LCD. Kör du 50 eller 60HZ på en plasma så flimrar bilden, som en CRT (då det är liknande teknik). På LCD handlar det mer om uppdateringsfrekvens, själva bilden på en LCD ligger fast och backlighten har definitivt en högre frekvens än vad Hertzen på TVn anger. Så blanda inte ihop päron och äpplen. Enda anledningen att man börjat skryta om 100Hz på plasma är för att det är ett säljknep, eftersom LCD-tillverkare har börjat skryta med 100Hz det så gör man det på plasma också.
Redigerat av schjak, 07 May 2008 - 14:07.
Postad 07 May 2008 - 14:25
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Håller med övriga.
Själv köpte jag en FullHD plasma för under 20k. En LG50PF95 som jag iofs är jättenöjd med.
MEN vi har ingen större nytta av FullHD annat än när vi sitter eller står riktigt nära. Det gör vi bara när vi (jag och barnen) spelar PS3 och inte vid filmtittande.
I soffan som står 5,5 meter från TV'n ser man med all sannolikhet ingen skillnad på HD ready och FullHD.
Köp en ny 50' plasma men stirra dig inte blind på FullHD om du inte kommer sitta närmare än ca: 2,5 meter.
Lycka till
Olle
Postad 08 May 2008 - 00:37
Unregistered58e1bdab
-
Unregistered58e1bdab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ok, jag tackar för er respons grabbar. Det hjälper!
Pioneer skulle jag inte våga satsa på med tanke på överrepresentationen av inbränningar...Men jag ska kolla in Panasonicen du pratar om Schjak, det verkar ju vara en bra TV om man kollar de flesta användar utlåtanden, men 7.7 i expert test känns lite avskräckande. Och den är precis på den absoluta smärtgränsen ekonomiskt (Vi är ju ute i strejk som ni vet) Men åter igen, jag är absolut ingen "prylbög", faktum är att detta är den största investering i hemmapyssel jag gjort på 12 års tid. Det säger ju en del =)
Mountainman, jag blir lite nyfiken, tycker du inte att det är nån större skillnad i spelgrafik mellan HD ready och FullHD? Det är nämligen en av de två stora anledningarna att jag eftertraktar FullHd. GTA4 ju! Ska även kika på LG'n du köpte.
Postad 08 May 2008 - 07:06
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Jag menar bara att HD-ready eller FullHD inte spelar så stor roll om man inte sitter riktigt nära. Sitter vi i soffan är skillnaden mellan DVD och BlueRay på vår TV inte sådär häpnadsväckande.
50 tum ser rätt fjuttigt ut från 5,5 meter. Därför sätter vi oss på golvet riktigt nära TV'n när vi ska spela. Det ger en mycket bättre upplevelse. En del spel ser riktigt grymma ut med avseende på grafiken, helt klart. Själv längtar jag efter WipeOut i 1080p och 5.1-ljud.
Kolla runt så mycket du kan. LG's nya 6000 och framförallt nya Panasonic verkar helt klart hetast just nu för alla oss med normal budget. FullHD eller inte beror nog egentligen på hur nära du kommer sitta.
Lycka till
Olle
Postad 08 May 2008 - 09:08
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ok, jag tackar för er respons grabbar. Det hjälper! Pioneer skulle jag inte våga satsa på med tanke på överrepresentationen av inbränningar...Men jag ska kolla in Panasonicen du pratar om Schjak, det verkar ju vara en bra TV om man kollar de flesta användar utlåtanden, men 7.7 i expert test känns lite avskräckande.
Måste bara upplysa dig om att med Pioneers G8-modeller har du inga problem med inbränningar. Tvärtom verkar det vara den plasman som är mest motståndskraftig mot inbränning i dagsläget. Har själv en Pioneer 4280 och har verkligen satt min under test med maratonlånga sessioner av GTA IV (10 timmars lirande med livmätare nere i hörnet  ) utan ghosting eller inbränning. Inget fel på Panasonicen dock. Vill bara att en korrekt information om inbränning och Pioneer ska komma med i den här tråden
Postad 08 May 2008 - 10:52
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ok, jag tackar för er respons grabbar. Det hjälper!
Pioneer skulle jag inte våga satsa på med tanke på överrepresentationen av inbränningar...Men jag ska kolla in Panasonicen du pratar om Schjak, det verkar ju vara en bra TV om man kollar de flesta användar utlåtanden, men 7.7 i expert test känns lite avskräckande. Och den är precis på den absoluta smärtgränsen ekonomiskt (Vi är ju ute i strejk som ni vet) Men åter igen, jag är absolut ingen "prylbög", faktum är att detta är den största investering i hemmapyssel jag gjort på 12 års tid. Det säger ju en del =)
Mountainman, jag blir lite nyfiken, tycker du inte att det är nån större skillnad i spelgrafik mellan HD ready och FullHD? Det är nämligen en av de två stora anledningarna att jag eftertraktar FullHd. GTA4 ju! Ska även kika på LG'n du köpte.
Varifrån har du fått ifrån att Pioneer skulle vara mer benägen till inbränningar???? Det låter helt vansinnigt enligt mig, Pioneer är kungen av plasmor och de bästa du kan hitta. Är det någon plasma man ska köpa om man är livrädd för inbränningar så är det väl en Pioneer?? Full-HD spelar ingen roll oavsett avstånd när du spelar GTA IV. Jag tror visserligen att det spelet har stöd för uppskalning till 1080p, men spelets faktiska upplösning är 720p på Xbox 360 och 640p på PS3, så du kommer inte se mer detaljer för att du har Full-HD. Det kan påverkar linjer m.m. marginellt men skillnaden är inte stor på det spelet, det är jag ganska övertygad om. Det är väldigt få spel som kör i Full-HD, det är till och med få som ens skalar upp till Full-HD. Så som sagt, lägg inte för stor vikt där...
Postad 08 May 2008 - 11:07
unik
-
unik
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Som de andra skriver, glöm full-hd det är nästintill löjligt då du inte kan se skillnad på 720p och 1080p om du inte sitter med kikare.
Det är så otroligt överdrivet vid normala storlekar som 40-50.
Det handlar om marknadsföring.
Som sagt tidigare så är Pioneer ett bra alternativ och du behöver inte bry dig om inbränningar på en färsk sådan.
Annars är plasmor från Panasonic prisvärt, skulle persionligen valt en sån.
Postad 08 May 2008 - 11:26
Unregistered1369
-
Unregistered1369
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Alla plasmor har "ghosting" från början , dvs 300 timmar och framåt inkl pioneer som går bort extremt fort, men de går bort Jättefort dvs pyttesaktare än pioneer på vanliga grymma prisvärda plasmor tex. Så bör du köpa den min kusin köpt, helt sjukt bra tydligen , LG 50PG6000
Sjukt snygg, sjukt billig , du sparar typ 5000 kr på en helt ny plasma 2008 , Kör på låg ljusstyrka och låg kontrast i början när du kör in tvn , break in dvd och när allt e klar får du fantastisk bild , folk säger att dem även får det under tiden dem kör in tvn me låga värden .
Den e Bäst med xbox, dvd , uppskalningen sägs vara den bästa på just denna tv.
Annars kan du kika på den samsungen du föreslog , dock 5-10 pixlar verkar sjukt , kolla nordiska samsung . det är väl 100% pixelgaranti dvs om bara 1 pixel e sönder så byter dem ut hela tvn?
Annars finns det Panasonics nya plasma på 46 tum i din prisklass på 20000 , sägs vara jättestabil och grym . Personligen föredrar jag LGn , men ditt val  och alla ni sluta tjata om LG är budget märke blabla , de va dem på 70 talet. haha: D o snacka inte om ghosting på teven , va fan , kör me låga värden , ha sjukt bra bild under tiden oavsett , sen efter 300 timmar e de ju fan tvn 100% stabil och bäst i klassen , eller hur? Tips , leta inte efter fel fel och positiva positiva saker . Du blir bara mer o mer förvirrad me allt "skitsnack" som går på forumen . Köp en tv o va nöjd helt enkelt , ja såg skit bra bild på en samsung gammal plasma för 2 år sen som va 100 ggr bättre än en panasonic 2007. Kolla inte på pappret vem som e bäst , kolla i butiken på bild . /mvh Marco
Postad 08 May 2008 - 12:42
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Alla plasmor har "ghosting" från början , dvs 300 timmar och framåt inkl pioneer som går bort extremt fort, men de går bort Jättefort dvs pyttesaktare än pioneer på vanliga grymma prisvärda plasmor tex. Så bör du köpa den min kusin köpt, helt sjukt bra tydligen , LG 50PG6000 Sjukt snygg, sjukt billig , du sparar typ 5000 kr på en helt ny plasma 2008 , Kör på låg ljusstyrka och låg kontrast i början när du kör in tvn , break in dvd och när allt e klar får du fantastisk bild , folk säger att dem även får det under tiden dem kör in tvn me låga värden .
Den e Bäst med xbox, dvd , uppskalningen sägs vara den bästa på just denna tv.
Annars kan du kika på den samsungen du föreslog , dock 5-10 pixlar verkar sjukt , kolla nordiska samsung . det är väl 100% pixelgaranti dvs om bara 1 pixel e sönder så byter dem ut hela tvn?
Annars finns det Panasonics nya plasma på 46 tum i din prisklass på 20000 , sägs vara jättestabil och grym . Personligen föredrar jag LGn , men ditt val och alla ni sluta tjata om LG är budget märke blabla , de va dem på 70 talet. haha: D o snacka inte om ghosting på teven , va fan , kör me låga värden , ha sjukt bra bild under tiden oavsett , sen efter 300 timmar e de ju fan tvn 100% stabil och bäst i klassen , eller hur? Tips , leta inte efter fel fel och positiva positiva saker . Du blir bara mer o mer förvirrad me allt "skitsnack" som går på forumen . Köp en tv o va nöjd helt enkelt , ja såg skit bra bild på en samsung gammal plasma för 2 år sen som va 100 ggr bättre än en panasonic 2007. Kolla inte på pappret vem som e bäst , kolla i butiken på bild . /mvh Marco
En av fördelarna som PG6000 har mot PX80 är ju faktiskt att den finns i 50" =) Japp jag tror faktiskt att det är ett bra val. Men PZ85 eller pioneer är också bra val så jag är osäker på vad jag skulle tagit... Jag antar att du pratar om PZ85 också... Men jag säger det igen, pixelgaranti är helt irrelevant för plasma. Pixlar SKA inte vara trasiga på Plasmor vid leverans. LCD-paneler är svåra att framställa utan döda pixlar, en stor procent av alla tillverkade paneler måste slängas eller minskas vid tillverkningen pga att pixlarna är trasiga. Det är också därför det är billigare med små LCDer än med stora, och jättestora LCDer är mycket dyra eftersom de är svåra att framställa... Plasmor är byggda på ett helt annat sätt, och det är därför du får en stor plasma för ett rimligt pris. Om man får en ny plasma med trasiga pixlar så är det enda rimliga att det skulle täckas av garantin, något annat vore skandal. Det kan dock tänkas att tillverkarna slingrar sig och säger att garantin inte gäller döda pixlar, men hela detta fenomen uppkom pga LCD-panelerna... så det vore fel av dem om de gjorde så för det är inte samma sak på en plasma helt enkelt... Pixlarna på en plasma kan gå sönder efterhand, men har man garanti kvar och man kan se felet när man tittar på TV så ska garantin täcka det med... något annat vore också skandal.
Redigerat av schjak, 08 May 2008 - 12:44.
Postad 10 May 2008 - 18:52
Unregistered58e1bdab
-
Unregistered58e1bdab
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Önskan:
1. Full HD
2. 100 hz, gärna men inte nödvändigt med den teknik man ser idag 3. Plasma, pga svärta, kvalitet över tid, förlåtande på vanliga nätet, låg responstid 4. 50", helst inte mindre 5. En bild som är snäll mot ögonen
6. Låg eller ingen risk för inbränning (Pioneer tycks gå bort fullständigt) 7. Bra ingång för dator
Ekonomi för TV: 15 000-20 000:- ink frakt.
Ok grabbar, jag tackar för den vidare informationen. Jag har som ni ser uppdaterat min önskelista efter vad jag lärt mig av er och andra på forumet. Anledningen till att jag kommenterade Pioneer som extra känslig (eller jag hintade det endast) var att jag kikat i tråden om inbränning som är ständigt aktuell här där 660 st cirka har röstat om dom upplever inbränningar, och i de skriftliga kommentarerna så uppfattar jag det som överhängande många Pioneer ägare som klagar. Jag har iaf spanat loss på plasmor nu under de senaste dagarna och kommit fram till några speciellt intressanta. I ordning av intresse: 1. LG 50PG6000 cirka 15000:- en snygg och ren TV med förbluffande bra betyg från såväl experter som av användare. Mycket bra connection möjligheter och bra bild. Grymma menyer och möjligheter för inställning av bild. Även bra grundljud då jag i nuläget inte har råd med surround. Och jag kommer inte att ha en Kuro ståendes bevid som påpekar min TV's sämre men ändå med råge godkända svärta. 2. Panasonic TH-50PX8 cirka 15000:- en hyffsat snygg TV med bra funktion och stabilitet. En förbättring av X80 som varit populär, tycker jag mig förstått på folks kommentarer. Finns dock knappt några recensioner eller expert utlåtanden. Sämre connection och möjligen ljud än LG'n, men möjligen stabilare och säkrare. Bättre svärta enligt de flesta experterna. Lättare med inställningar men färre val. 3. Panasonic TH-46PZ85 cirka 20000:- stabil, snygg (bortsätt från foten) och säker. Grym bild, fullHD och en massa lull-lull. Bra connection och bra(?) ljud. Grym svärta. Snabb som få, 0,001 ms. Anledningen att LG'n ligger först är dels dess imponerande betyg och dess låga pris i förhållande till många andra apparater. De ägare som uttalat sig är också väldigt nöjda. Den behandlar ju även SD väl, vilket betyder mkt för mig. Jag har tidigare jobbat på OnOff och även om många klagar på den tidigare kavliteten så var det inget problem generellt under min arbetsperiod. Det är också en riktigt snygg TV, till och med foten. Sen är jag inte prylbög, jag kommer förmodligen varken se eller uppskatta den ökade kvaliteten 5000:- till skulle ge mig. Dessutom är PZ85 mindre, vilket inte är så kul. X8 sedan är ju ett liknande alternativ som LG, men ärligt talat så på pappret är den mindre imponerande. Jag såg den i affär om jag minns rätt och det var en bra burk, även om jag inte pillade och signalen in var HDTV. Ja vad säger ni, är jag ute och cyklar som en sann noobie, eller har jag kommit ner på jorden i mitt resonerande? Hälsningar //Max
Postad 10 May 2008 - 20:16
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Ok grabbar, jag tackar för den vidare informationen. Jag har som ni ser uppdaterat min önskelista efter vad jag lärt mig av er och andra på forumet. Anledningen till att jag kommenterade Pioneer som extra känslig (eller jag hintade det endast) var att jag kikat i tråden om inbränning som är ständigt aktuell här där 660 st cirka har röstat om dom upplever inbränningar, och i de skriftliga kommentarerna så uppfattar jag det som överhängande många Pioneer ägare som klagar.
Jag har iaf spanat loss på plasmor nu under de senaste dagarna och kommit fram till några speciellt intressanta. I ordning av intresse:
1. LG 50PG6000 cirka 15000:- en snygg och ren TV med förbluffande bra betyg från såväl experter som av användare. Mycket bra connection möjligheter och bra bild. Grymma menyer och möjligheter för inställning av bild. Även bra grundljud då jag i nuläget inte har råd med surround. Och jag kommer inte att ha en Kuro ståendes bevid som påpekar min TV's sämre men ändå med råge godkända svärta.
2. Panasonic TH-50PX8 cirka 15000:- en hyffsat snygg TV med bra funktion och stabilitet. En förbättring av X80 som varit populär, tycker jag mig förstått på folks kommentarer. Finns dock knappt några recensioner eller expert utlåtanden. Sämre connection och möjligen ljud än LG'n, men möjligen stabilare och säkrare. Bättre svärta enligt de flesta experterna. Lättare med inställningar men färre val.
3. Panasonic TH-46PZ85 cirka 20000:- stabil, snygg (bortsätt från foten) och säker. Grym bild, fullHD och en massa lull-lull. Bra connection och bra(?) ljud. Grym svärta. Snabb som få, 0,001 ms.
Anledningen att LG'n ligger först är dels dess imponerande betyg och dess låga pris i förhållande till många andra apparater. De ägare som uttalat sig är också väldigt nöjda. Den behandlar ju även SD väl, vilket betyder mkt för mig. Jag har tidigare jobbat på OnOff och även om många klagar på den tidigare kavliteten så var det inget problem generellt under min arbetsperiod. Det är också en riktigt snygg TV, till och med foten. Sen är jag inte prylbög, jag kommer förmodligen varken se eller uppskatta den ökade kvaliteten 5000:- till skulle ge mig. Dessutom är PZ85 mindre, vilket inte är så kul. X8 sedan är ju ett liknande alternativ som LG, men ärligt talat så på pappret är den mindre imponerande. Jag såg den i affär om jag minns rätt och det var en bra burk, även om jag inte pillade och signalen in var HDTV.
Ja vad säger ni, är jag ute och cyklar som en sann noobie, eller har jag kommit ner på jorden i mitt resonerande?
Hälsningar //Max
Vill bara poängtera att LG är vel de som ligger sist i utvecklingen av plasmor. Vad jag fått fram ligger de ca ett år efter Panna och har ganska lätt för att få en inbränning (förväxlar inte med ghosting). Har en Pio 4280 och har aldrig sett en tendens till ghosting. Har då suttit timmar med PS3'an innan skärmen "fyllt" 50 timmar. Så jag avråder trådskaparen från att satsa på "Lucky Goldstar". Lycka till vad du än väljer.
Postad 11 May 2008 - 06:24
Mikael K
-
Mikael K
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Sitter i samma sits som trådskaparen. Hittade lite info ang. FullHD eller HD: Jockes teknikbloggBl.a. skriver Jocke om att man inte ser de extra detaljerna i 1080p-material på en 1080p-skärm som står längre bort än 1,67m. Jag förmodar att man pratar om 42" skärm. På samma sida visar han en bild som visar skillnaden mellan HD och Full-HD. Jag tycker mig se en skillnad, enligt mig är HD-bilden något mer oskarp. Men man kanske inte ser den skillnadnen om man sitter 3 meter från TV:en? Har en egen fråga som jag passar på att ställa här: Vår nya TV kommer att sitta 3m från soffan, är det någon idé att köpa större än 42"? Vi tittar idag mest på TV, lite spel (PS2) samt någon film då och då. Men om vi köper en ny TV kan det bli mer film och ev. en mediaspelare (TWIX eller Popcornhour) och har förutom 42" plasma kikat på 46 LCD.
Redigerat av Mikael K, 11 May 2008 - 06:25.
Postad 11 May 2008 - 06:48
Unregistered1384c5c1
-
Unregistered1384c5c1
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ser absolute inga fel i en Samsung PS-50P96FD.
Står det bara XEE i slutet på modell betäckningen dvs. Svensk verision så lyder 100% pixelgaranti!
Jag fick en ny på 4 döda pixlar så jag vet.
Full HD är defenetivt att rekommendera om du skall använda den till PC!
Vem vill sitta med ikoner stora som dasslock?
Sen detta tjafset om att TV´n skulle vara för stor för det aktuella betraktnings avståndet tycker jag bara är bullshit! Förklara då bio. Själv sitter jag ca 3m ifrån min 50" och jag bara älskar det.
Postad 11 May 2008 - 06:50
nickebooy
-
nickebooy
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Det här med tittavstånd är en bedömningsfråga vissa gillar stort andra inte.. själv har jag 88" på 3,5m å tycker inte det är stort speciellt inte när man spelar xbox...
Postad 11 May 2008 - 06:57
Mikael K
-
Mikael K
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ser absolute inga fel i en Samsung PS-50P96FD. Står det bara XEE i slutet på modell betäckningen dvs. Svensk verision så lyder 100% pixelgaranti! Jag fick en ny på 4 döda pixlar så jag vet.
Full HD är defenetivt att rekommendera om du skall använda den till PC! Vem vill sitta med ikoner stora som dasslock?
Sen detta tjafset om att TV´n skulle vara för stor för det aktuella betraktnings avståndet tycker jag bara är bullshit! Förklara då bio. Själv sitter jag ca 3m ifrån min 50" och jag bara älskar det.
Det här med tittavstånd är en bedömningsfråga vissa gillar stort andra inte.. själv har jag 88" på 3,5m å tycker inte det är stort speciellt inte när man spelar xbox...
Jag formulerade mig lite luddigt. Om jag smäller upp en 50" plasma och tittar på den på 3 m, upplever jag då bilden pixlig vid tv-tittande (signal: tele2 kabeltv)
Postad 11 May 2008 - 07:02
JamJam
-
JamJam
-
Användare
-
-
127 inlägg
Det är inte speciellt roligt att sitta för nära på bio, det vet väl alla som suttit på de främre raderna någon gång.
Och för det andra så har väl biografer betydligt högre upplösning en full HD.
Jag har bekanta som kopplat PC till en Full HD TV och tycker att ikoner och framför allt texten blir för liten att se från vanligt tittavstånd.
Men det det är ju väldigt personligt vad man tycker.
Postad 11 May 2008 - 11:40
Unregistered1384c5c1
-
Unregistered1384c5c1
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hade en 40" FHD Samsung som jag körde till PC och då kan jag hålla med om att det blev väl litet men
nu med 50" FHD så kan det jämnföras med att köra en 19" monitor i 1280x1024 @ 0.5M
Ang TV sändningarna så kommer du med stor sannolikhet att se pixlar vare sid du väljer 720p eller 1080p då sändningarna oftast är kraftigt komprimerade och konverterade trots att det skyltas med HD sändningar.
HD är ju bara storleken på bilden medans man sedan kan ändra bitraten hur man vill. Ska du få bort pixlar vid 3m så är nog en 32" att tänka närmare på men då får de andra användningsområdena lida. Alternativt att du byter leverantör av kabelTv till t.ex Viasat.
Jag tycker du ska se närmare på Samsung. Har haft en 40"FHD LCD och en 50" FHD Plasma och båda har varit toppen. Dock så föredrar jag plasman, inte enbart för storleken men även för den djupa svärtan och de livliga färgerna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|