Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låta en stor stativhögtalare spela som "small".....

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2008 - 19:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag läser många recensioner om stora stativare just nu.

Problemet jag brottas med är att jag tycker att fysikens lagar borde favorisera en större högtalare gentemot en mindre.

Antag att man har ett baselement som är 7 tum. Antag också att man har två olika lådor vars volym är olika stora.

Antag också att man delar av lådornas bas vid 80 hz, som är brukligt när man har stativare.

Kommer lådans volym bli avgörande för hur fylligt det kommer låta efter justering med delningsfrekvensen 80 hz?

Kommer lådan vars volym är större också låta mer fylligt med ett sjutums-element än en låda med mindre volym?

Är det vettigt att lyssna på en stativhögtalare som är delad vid 80 hertz för att avgöra hur fylligt den låter utan hjälp av subwoofern?

Tre frågor. Hjälp mig teoretiskt eller kunskapsmässigt.

mvh
Robert

Postad 08 May 2008 - 08:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
svaren på dom flessta av dina frågor är ja och nej...

Allting hänger på konstruktionen i helhet och inget som man kan avgöra med "bara" ellementets storlek.

//DVD-ai

Postad 08 May 2008 - 09:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

svaren på dom flessta av dina frågor är ja och nej...

Allting hänger på konstruktionen i helhet och inget som man kan avgöra med "bara" ellementets storlek.

//DVD-ai

Då gör jag det ännu enklare(tack för svaret förresten).
De olika lådorna jag tänker mig har naturligtvis samma tjocklek. De är bara olika stora i lådvolym. Elementet är dock samma storlek i båda lådorna, sjutum.

Vad tror du? På vilket sätt kommer ljudet att skilja sig?

Postad 08 May 2008 - 11:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
fortfarande samma svar...

Det hänger helt på konstruktionen, men den större lådan skulle kunna ge en bättre bas, men det hänger på om dom har konstruerat den på ett sådant sätt. Det kan mycket väl vara så att den mindre spelar mer bas också !
När det gäller fylligheten så är det inget som säger att den större lådan skulle vara mer fyllig i karaktären, utan det är till 100% ellementets + lådans egenskaper ihopp och även filtret som bestämmer detta.
Inte så att bara för att du sätter ett ellement i en större låda, att du skulle få mer bas eller fylligare ljud, det är helt avgörande vad jusst det ellementet har för data och det kombinerat med villken lådkonstruktion du väljer + avstämning m.m.

Så detta är en ganska ointressant fråga igentligen då det inte säger något alls om hur den låter, titta inte så mycket på storleken när du väljer högtalare utan lyssna på dom och läs tester så får du en rättvis bild av hur dom låter.

//DVD-ai

Postad 08 May 2008 - 12:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Varför gör man då olika stora stativare? Då borde ju alla högtalartillverkare satsa på små stativare, dels för kostnaden, dels för att det inte spelar någon roll för ljudet.

Många hävdar att en stor subwoofer, säg artontummare nästan alltid är bättre på att fylla ut ett rum. Varför skulle det inte vara likadant för stativare?

Om vi nu struntar i filter och sådant, och ger högtalarna samma förutsättning när det gäller elementen så har jag svårt att svälja att inte en större låda skulle ge ett annorlunda ljud. Det bara måste skilja sig ljudmässigt.

Tänk på att den delas vid åttio hertz också? Varför dela av så högt på en stativare?

Postad 08 May 2008 - 12:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
För att det, beroende på villket ellement man användet + filter och låda i kombinaton går att få olika resultat och är det som man vill uppnå.
Inte alla som vill ha jätte små stativare, och stora är lättare att få till bra bas ur, men inte nödvändigt vis ett musstigare ljud för det. Det är också så att olika ellement kräver olika lådkonstruktioner för att prestera bra och det är även det en orsak till att inte alla lådor är lika.

När det gäller ljud skilldnader mellan olika konarea så hänvisar jag till att du söker i forumet, då det finns ett antal sådana trådar och jag årkar inte dra upp allting om detta igen.

Men jag kan snabbt säga att stora koner har fördelen att du lättare kan få höga ljudtryck och att små ellement offtast har en läre disst nivå.
Där har du en skilldnad, små ellement är även mer lämpade att spela högt i frekvens än vad stora är då dom låter bättre upp i frekvens på grund av mindre konuppbrytninger upp i frekvens m.m.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.