Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ge mig lite info om att spela upp HD film via en dator!

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2008 - 21:09

ozric
  • ozric
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Halloj!

Har precis skaffat mig en 46" Sony tv som klarar 1080p. Tänkte att jag behövde en PS3 för att kolla HD filmer genom dess eminenta mediacenter. Lite googlande senare inser jag att PS3n inte gillar .mkv filer. Tråkigt, för det var precis det jag ville åt. Man kan ju konvertera och ha sig, men det är inte så smidigt som jag vill ha det.

Således letar jag efter ett sätt att spela upp mina filer som jag har lagrade på en server här hemma.
Jag har även en Macbook Pro som kanske kunde funka som uppspelare? Det är en c2d 2.4ghz, och den har DVI utgång.

Så min fråga då: Om jag ansluter min Macbook via en DVI-HDMI kabel till min tv, kommer jag då kunna att se på .mkv 1080p filer i FULL kvalité? Och jag kommer väl behöva ansluta datorns ljudkort via RCA till tvn va?

Vore tacksam om nån kunde tipsa mig hur jag skall gå till väga för att kunna kolla film på det sättet jag tänkt mig, dvs med full kvalité :unsure:

Postad 07 May 2008 - 21:15

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Ja, har du rätt codecs så kan du ju spela upp filmerna.

Har du en blu-ray-läsare på datorn så är det ju precis samma sak om PS3a. Annars blir det ju bara DVD

Postad 08 May 2008 - 08:24

ozric
  • ozric
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ok. Så min Macbook Pro har ett NVidia GForce 8600M GT grafikkort med 256MB. Själva datorns display klarar bara 1440x900. Skulle grafikkortet klara av 1920x1080, för det är väl det som krävs för att kolla 1080p film i högsta upplösningen? Och en annan grej, man tappar ingen kvalité genom själva konverteringen mellan DVI till HDMI?

Postad 08 May 2008 - 09:31

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Ok. Så min Macbook Pro har ett NVidia GForce 8600M GT grafikkort med 256MB. Själva datorns display klarar bara 1440x900. Skulle grafikkortet klara av 1920x1080, för det är väl det som krävs för att kolla 1080p film i högsta upplösningen? Och en annan grej, man tappar ingen kvalité genom själva konverteringen mellan DVI till HDMI?

Om ditt grafikkort orkar dra runt 1080-material vet jag inte men det är nog bara att prova.

Det bästa tycker jag är att köra samma upplösning på datorn som tvns naturliga sk. native-upplösning, oavsett vad det du spelar upp har för upplösning.

Du ska inte tappa någon kvalitet med att köra DVI till HDMI.

Postad 10 May 2008 - 12:16

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Jag har samma grafikkort och klarar av att spela upp 1080p. Och med 2.4ghz är det inte någon fara alls.

Sen upplösningen kan jag inte så bra. Men jag tycker du ska köra på på tvn native, eftersom den inte är samma som din datorbildskärm.
Du kan säkert hitta en bra upplösning.

Postad 13 October 2008 - 10:12

marcus1234
  • marcus1234
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hi m8s! :( jag skulle behöva lite hjälp... tyckte denna tråden passa bra så skrev i den:) jag har ett 256 mb grafikkort GeForc 7800gtx o en 3gb processor men det laggar lite när jag ser på 1080p, funkar dock med 720p efter att jag installerat lite codecs! :) så skulle ni kunna tipsa mig om bra codecs så jag kan se på 1080p, kanske finns en bra mediaplayer (ändvänder GOM nu), eller är det min dator som är för kass??? är det stor skillnad på 720p och 1080p förresten, om man skulle glo på en 42"??? :lol:
cheers!!!!! :)

Postad 13 October 2008 - 12:02

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

När det gäller om du tappar någon bildkvalitet när du kör dvi istället för hdmi kabel så är svaret nej. En hdmi kabel är en dvi kabel med ljud.

Hi m8s! :( jag skulle behöva lite hjälp... tyckte denna tråden passa bra så skrev i den:) jag har ett 256 mb grafikkort GeForc 7800gtx o en 3gb processor men det laggar lite när jag ser på 1080p, funkar dock med 720p efter att jag installerat lite codecs! :) så skulle ni kunna tipsa mig om bra codecs så jag kan se på 1080p, kanske finns en bra mediaplayer (ändvänder GOM nu), eller är det min dator som är för kass??? är det stor skillnad på 720p och 1080p förresten, om man skulle glo på en 42"??? :lol:
cheers!!!!! :)

För det första tycker jag att du ska kolla upp om du kan spela upp filmer med hårdvaru acceleration istället för med mjukvaru avkodning. Det ger bättre bild och kräver inget av processorn. Jag brukar ligga mellan 2%-15% på en blu ray film, x264 eller mkv. Om du har ett grafikkort som klarar av det ska du ladda ner MPC-HC. Det har en egen dvxa codec som gör att du inte behöver något annat program. Annars kan du installera ffd-show och köra med mpc-hc för att spela upp 1080p matrial, men då belastas processorn istället. Ffd-show ger iaf bättre bild än Core AVC som är ett bra programm om man inte har en så mycket kraft i datorn. I dom nyare versionerna av Ffd-show så stöder dom också flera kärnor. Jag körde med det tidigare, men tycker att det gav ett stor lyft i bilden genom att köra med MPC-HC istället och köra med dvxa på min projektor Benq W5000. Hoppas det gav lite hjälp iaf.

MVH Henrik!

Postad 13 October 2008 - 14:55

marcus1234
  • marcus1234
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
thx Henrik!!! B) det funka perfekt med MPC-HC!!!;)
men det andra du sa om o spela med hårdvaru acceleration i stället för med mjukvaru avkodning.... menar du att jag ska bränna ut skivor elr??? elr nått annat? förklara gärna! intresserad:D

cheers!!! ;)

Postad 16 October 2008 - 11:30

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

thx Henrik!!! :) det funka perfekt med MPC-HC!!!:)
men det andra du sa om o spela med hårdvaru acceleration i stället för med mjukvaru avkodning.... menar du att jag ska bränna ut skivor elr??? elr nått annat? förklara gärna! intresserad:D

cheers!!! :D

Hårdvaruavkodning är när du har ett grafikkort som kan ta hand om codningen av filmen istället för att ett program ska göra det som t.ex. ffd-show. Detta kallas dvxa och göra att processorn inte behöver jobba alls mycket vid upp spelning av hd-matrial. Om du vill kan jag skicka en liten guide hur man gör för att få igång det?

MVH Henrik!

Postad 16 October 2008 - 11:35

sjogren5
  • sjogren5
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hårdvaruavkodning är när du har ett grafikkort som kan ta hand om codningen av filmen istället för att ett program ska göra det som t.ex. ffd-show. Detta kallas dvxa och göra att processorn inte behöver jobba alls mycket vid upp spelning av hd-matrial. Om du vill kan jag skicka en liten guide hur man gör för att få igång det?

MVH Henrik!

Även jag skulle vara intresserad av en guide om detta , gör ditt värsta :)

Postad 16 October 2008 - 11:54

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Även jag skulle vara intresserad av en guide om detta , gör ditt värsta :)

Haha Det ska jag göra :)

MVH Henrik

Postad 18 October 2008 - 18:19

Veric
  • Veric
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Indeed nyfiken även jag... :(
Snart är alla mina delar hemma så att jag kan börja bygga min första HTPC.

Postad 18 October 2008 - 18:27

joslse
  • joslse
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Halloj!

Har precis skaffat mig en 46" Sony tv som klarar 1080p. Tänkte att jag behövde en PS3 för att kolla HD filmer genom dess eminenta mediacenter. Lite googlande senare inser jag att PS3n inte gillar .mkv filer. Tråkigt, för det var precis det jag ville åt. Man kan ju konvertera och ha sig, men det är inte så smidigt som jag vill ha det.

Således letar jag efter ett sätt att spela upp mina filer som jag har lagrade på en server här hemma.
Jag har även en Macbook Pro som kanske kunde funka som uppspelare? Det är en c2d 2.4ghz, och den har DVI utgång.

Så min fråga då: Om jag ansluter min Macbook via en DVI-HDMI kabel till min tv, kommer jag då kunna att se på .mkv 1080p filer i FULL kvalité? Och jag kommer väl behöva ansluta datorns ljudkort via RCA till tvn va?

Vore tacksam om nån kunde tipsa mig hur jag skall gå till väga för att kunna kolla film på det sättet jag tänkt mig, dvs med full kvalité :(

Testa plex, ett mediacenter program för mac.... http://elan.plexapp.com/ ...verkar vara nere just nu.
Kör själv det till windows och då kallas det för xbmc.
Med det behöver du inte installera något annat än programmet då det använder sina egna codecs, finns mycket att läsa om både plex o xbmc på nätet

Mvh Jonas

Postad 19 October 2008 - 18:43

Unregistered212ada7b
  • Unregistered212ada7b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

MVH Henrik!

Det där låter som en väldigt bra idé Henrik! Väntar med spänning! :)

Postad 21 October 2008 - 09:14

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
För att få DXVA att funka så måste man ha ett grafikkort som stödjer detta, tex Geforce 8400, 8500, 8600, 8800GT, 8800GTS 512mb (ej 320mb) och nyare kort, 7000 serie kort funkar ej då dessa bara har Purevideo 1 och de andra har Purevideo HD/2.

ATIs HD3xxx och HD 4xxx serier har alla video acc av HD formaten.

Helst bör man också använda Vista som operativsystem då det verkar ha bättre stöd för DXVA, XP kan också funka men jag har inte testat dessa inställningar eftersom jag sitter på vista ultimate x64. Jag kör med x86 spelaren trots att jag har x64 eftersom det fungerar mycket bättre för mig.

Du bör även ha senaste DirectX 9 installerat för att få bra bild, den hittar du där.. Skall installeras även om du har vista/directx 10...: http://www.microsoft...6a-9b6652cd92a3

Programmet/Videospelaren som behövs är Media Player Classic Home Cinema med inbyggd DXVA decoder för HD formaten. Laddas enklast ner här, nyare builds högst upp: http://www.xvidvideo...category/1/1/2/

Ladda ner och installera eller ladda ner version utan installer, denna packar du bara upp till en mapp och sen är det klart.

*Starta MPC-HC, högerklicka mitt i den svarta rutan och välj Options

Bifogad fil  2yyw6fb.png   24.91K   0 Antal nerladdningar

*I listan till vänster välj "Playback" och sedan "Output"
*I listan i höger ruta väljer du "EVR Custom pres.** " (Vista) som ligger längst ner i listan eller
"VMR9 Renderless** " (XP). I den mindre rutan ytterligare till höger kan du välja "Resizer : Bicubic A=- 1.00... Resten lämnar du som det är.

Bifogad fil  29y22r.png   17.97K   0 Antal nerladdningar

*Se till att dvxa är i kryssat i internal filter

Bifogad fil  1687x9l.png   16.92K   0 Antal nerladdningar

Nu skall det funka med DXVA på alla 720P x264 .mkv filer och även på många/de flesta nya 1080P x264 .mkv filmer. Bara att testa dig fram.

För att se om DXVA funkar så kan du kolla hur hårt processorn är belastad, ligger den på 1-8% så funkar DXVA... Ligger den på 20-80% så funkar det inte.

Du kan även högerklicka mitt i filmen och i listan väljer du "Filters -> MPC Video Decoder. Då får du upp en ruta och står det "DXVA Mode: H.264 Bitstream Decoder, No FGT" Så funkar det också.

Bifogad fil  10.png   326.79K   0 Antal nerladdningar

Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen. Detta är något jag kör med på min projektor, men är givetvis en smaksak :(

Utöver det jag har skrivit så skall du INTE ha något annat installerat i form av videocodecs, tex: CoreAVC, CCCP, Haali Media Splitter/Matroska splitter eller nått liknande då dessa bara förstör för DXVA... MPC-HC har allt nödvändigt inbyggt i sig redan. Kom ihåg detta eftersom det är det vanligaste felet som gör att inte dvxa fungerar.

För att få alla filer så att dom öppnas med MPC-HC så gör ni så här. Jag hade nämligen problem med att lägga till filer via "Öppna med" och välja MPC-HC. Högerklicka på filen, välj egenskaper. I rutan som kommer upp väljer man vilket program som just den sortens fil skall öppnas med. Tryck på "Ändra" knappen, välj MPC-HC, finns den inte med i den listan/rutan som kommer upp så tryck på "Bläddra" knappen. Leta redan på MPC-HC mappen, välj/klicka på exe filen i mappen och sen trycker du OK osv... så kommer alla filer av den sorten att öppnas med det programmet... Gör detta för avi, mkv oalla de filer du vill spela upp i MPC-HC.

Jag rekomenderar även att ni installerar ac3filter för att få ljudet till förstärkaren eller för att kunna ställa in det bättre i datorn.

MVH Henrik!

Postad 21 October 2008 - 09:45

sjogren5
  • sjogren5
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack som f*n ska genast prova .

Postad 21 October 2008 - 09:48

Unregistered212ada7b
  • Unregistered212ada7b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Helt underbart! Danke!

Postad 21 October 2008 - 10:09

m_ab
  • m_ab
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
RiddareRocco for president! :( :)

Postad 21 October 2008 - 19:09

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med föregående talare...TACK så mycket.

Mikee

Postad 22 October 2008 - 12:09

Unregistered212ada7b
  • Unregistered212ada7b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det var ju iofs lite illa med tanke på att jag sitter med ett 7800GTX :rolleyes:

Ingen som vet hur man kan få det till att funka med hårdvaru accelerationen?

EDIT: glöm frågan :blink:

Redigerat av Unregistered212ada7b, 22 October 2008 - 12:12.

Postad 23 October 2008 - 13:42

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Har ni fått det att fungera nu eller?

MVH Henrik!

Redigerat av RiddareRocco, 23 October 2008 - 13:43.

Postad 23 October 2008 - 18:14

Veric
  • Veric
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Har ni fått det att fungera nu eller?

MVH Henrik!

Stort tack för guiden. Jag har dock inte hunnit testa än då jag inte hunnit beställa chassi än. Jag velar fortfarande mellan Fusion Remote och Fusion Remote Max samt vilken DVD jag ska ha...

Redigerat av Veric, 23 October 2008 - 18:46.

Postad 23 October 2008 - 21:15

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag har ett Radeon 2400Pro, fungerar det med DXVA på det kortet?
Enligt uppgifterna på Prisjakt så klarar kortet detta.... Filmavkodning: H.264 (full), H.264 (halv), MPEG-2, VC-1, WMV9

En annan fråga... varför står det både full och halv på H.264?

Postad 25 October 2008 - 07:57

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Passar på med några frågor.

Håller på att beställa delar för en HTPC. Hur mycket skiljer det i ljudnivå mellan ett grafikkort med fläkt och med passiv kylning? 8600GT finns med passiv kylning, skulle det med en Core 2 Duo 2,6 GHz räcka för bluray 1080p? Vad jag förstått skiljer det inte direkt mycket mellan 9600GT och 8600GT prestandamässigt så känns då bättre att ta det med passiv kylning?

Måste man ha Vista för att kunna få ut bilden via HDMI eller funkar det med Xp och Linux också? Här tänker jag på krypteringsskyddet för bluray alltså. Ljudet skickar jag separat till förstärkaren så det spelar ingen roll. Min tv har bara hdmi- och vga-anslutning så då vill jag självklart skicka via hdmi.

Postad 27 October 2008 - 21:18

sjogren5
  • sjogren5
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Håller på att beställa delar för en HTPC. Hur mycket skiljer det i ljudnivå mellan ett grafikkort med fläkt och med passiv kylning? 8600GT finns med passiv kylning, skulle det med en Core 2 Duo 2,6 GHz räcka för bluray 1080p? Vad jag förstått skiljer det inte direkt mycket mellan 9600GT och 8600GT prestandamässigt så känns då bättre att ta det med passiv kylning?

Måste man ha Vista för att kunna få ut bilden via HDMI eller funkar det med Xp och Linux också? Här tänker jag på krypteringsskyddet för bluray alltså. Ljudet skickar jag separat till förstärkaren så det spelar ingen roll. Min tv har bara hdmi- och vga-anslutning så då vill jag självklart skicka via hdmi.

Vet inget om ljudnivån men det är inga problem att få ut bild i xp , iallafall med mitt ati kort hd2600 . Vad gäller processorn så funkar det med 2,6 ( jag har 2,4 ) MEN jag ångrar att jag inte köpte en lite snabbare på en gång typ 3,0Ghz då jag tycker min jobbar ganska hårt när jag spelar upp 1080p ...

Postad 28 October 2008 - 08:27

snokenmon
  • snokenmon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Riktigt frustrerande. Har också problem med uppspelningen av filmer. Testade som du sa i hopp om att det skulle ordna sig. Men sen var tydligen inte DXVA aktiverat när jag startade filmen. Sitter på ett ATi 4870.
Spelar det någon roll vad man har inställt förvideoupplösning i MPC-HC? Tycker det är lite jobbigt att den inte utnyttjar hela tv:ns bildyta, utan lämnar ca: 2cm i x-led och 1 cm i y-led.

Ska testa med några andra filmer och se om det blir bättre. Stort tack för din guide RiddareRocco!

Postad 29 October 2008 - 16:05

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Grafikkortet låter ingenting eftersom det är passivt kylt, men har ingenaning om hur det låter med fläkt. Har själv 8600GT och det fungerar jätte bra att köra med dvxa avkodning av filmer. Själv sitter jag på en Core 2 Duo 3,0 GHz och det är inga problem att spela upp filmer även om jag belastar processorn istället för grafikkortet.

MVH Henrik!

Redigerat av RiddareRocco, 29 October 2008 - 16:05.

Postad 30 October 2008 - 12:38

Duedate
  • Duedate
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Riktigt frustrerande. Har också problem med uppspelningen av filmer. Testade som du sa i hopp om att det skulle ordna sig. Men sen var tydligen inte DXVA aktiverat när jag startade filmen. Sitter på ett ATi 4870.
Spelar det någon roll vad man har inställt förvideoupplösning i MPC-HC? Tycker det är lite jobbigt att den inte utnyttjar hela tv:ns bildyta, utan lämnar ca: 2cm i x-led och 1 cm i y-led.

Ska testa med några andra filmer och se om det blir bättre. Stort tack för din guide RiddareRocco!

Har du provat att justera "overscan"-slidern i ATIs drivare? Detta löste mitt problem med svarta kanter.

Postad 02 November 2008 - 08:38

velman
  • velman
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

För att få DXVA att funka så måste man ha ett grafikkort som stödjer detta, tex Geforce 8400, 8500, 8600, 8800GT, 8800GTS 512mb (ej 320mb) och nyare kort, 7000 serie kort funkar ej då dessa bara har Purevideo 1 och de andra har Purevideo HD/2.

Helst bör man också använda Vista som operativsystem då det verkar ha bättre stöd för DXVA, XP kan också funka men jag har inte testat dessa inställningar eftersom jag sitter på vista ultimate x64. Jag kör med x86 spelaren trots att jag har x64 eftersom det fungerar mycket bättre för mig.

Du bör även ha senaste DirectX 9 installerat för att få bra bild, den hittar du där.. Skall installeras även om du har vista/directx 10...: http://www.microsoft...6a-9b6652cd92a3

Programmet/Videospelaren som behövs är Media Player Classic Home Cinema med inbyggd DXVA decoder för HD formaten. Laddas enklast ner här, nyare builds högst upp: http://www.xvidvideo...category/1/1/2/

Ladda ner och installera eller ladda ner version utan installer, denna packar du bara upp till en mapp och sen är det klart.

*I listan i höger ruta väljer du "EVR Custom pres.** " (Vista) som ligger längst ner i listan eller
"VMR9 Renderless** " (XP). I den mindre rutan ytterligare till höger kan du välja "Resizer : Bicubic A=- 1.00... Resten lämnar du som det är.

Nu skall det funka med DXVA på alla 720P x264 .mkv filer och även på många/de flesta nya 1080P x264 .mkv filmer. Bara att testa dig fram.

För att se om DXVA funkar så kan du kolla hur hårt processorn är belastad, ligger den på 1-8% så funkar DXVA... Ligger den på 20-80% så funkar det inte.

Du kan även högerklicka mitt i filmen och i listan väljer du "Filters -> MPC Video Decoder. Då får du upp en ruta och står det "DXVA Mode: H.264 Bitstream Decoder, No FGT" Så funkar det också.

Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen. Detta är något jag kör med på min projektor, men är givetvis en smaksak :unsure:

Utöver det jag har skrivit så skall du INTE ha något annat installerat i form av videocodecs, tex: CoreAVC, CCCP, Haali Media Splitter/Matroska splitter eller nått liknande då dessa bara förstör för DXVA... MPC-HC har allt nödvändigt inbyggt i sig redan. Kom ihåg detta eftersom det är det vanligaste felet som gör att inte dvxa fungerar.

För att få alla filer så att dom öppnas med MPC-HC så gör ni så här. Jag hade nämligen problem med att lägga till filer via "Öppna med" och välja MPC-HC. Högerklicka på filen, välj egenskaper. I rutan som kommer upp väljer man vilket program som just den sortens fil skall öppnas med. Tryck på "Ändra" knappen, välj MPC-HC, finns den inte med i den listan/rutan som kommer upp så tryck på "Bläddra" knappen. Leta redan på MPC-HC mappen, välj/klicka på exe filen i mappen och sen trycker du OK osv... så kommer alla filer av den sorten att öppnas med det programmet... Gör detta för avi, mkv oalla de filer du vill spela upp i MPC-HC.

Jag rekomenderar även att ni installerar ac3filter för att få ljudet till förstärkaren eller för att kunna ställa in det bättre i datorn.

MVH Henrik!

Hej,

jag kör precis som du har tipsat om och det fungerar klockrent så länge jag inte använder hdmi. Tittar jag på datorn och tar ut ljudet via datorns högtalare är allt synkat, men går jag till tv:n och använder hdmi blir det osynkat! Ljudet kommer före bilden, upp till en sekund! Jag hade inga synkproblem när jag körde med vanliga codecs, men det får jag med dxva och hdmi. Något som har en lösning?

Postad 03 November 2008 - 00:01

marcus1234
  • marcus1234
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
har oxå lite problem med det där mde ljud bild synkning:( allt funka felfritt... kunde spela 1080p o blurey... men så av nån anledning (jag vet ej varför) sluta det att funka. det funkar fortfarande att se på 720p men när jag glor på 1080p så kommer ljudet inte tillsammans med bilden!? nån som vet va d som är fel?! plz!

tack på förhan marcus...
pm:a gärna! :)

Postad 03 November 2008 - 07:44

marcus1234
  • marcus1234
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
tack så jätte mkt! :) jag har dock 7000 serien så inte lönt jag tesar va? :D men allt funka fint, ett tag... kunde se alllt. men nu av nån anledning har ljudet blivit o synkat.B) någon förklaring????? ;)
ha D!

Postad 17 November 2008 - 17:31

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Hello igen.

Jag undrar om nåt stött på detta problem. Det händer endast när jag kör DXVA. Kör jag utan DXVA flyter allt på men Cpu går upp till ca 20%.

Jag har ett Nvidia 9800GT 1GB grafikkort. Intel Quad Core Q9300@2,5Ghz 4gb ram. Vista 64bits

Kör senaste builden på MPC HC och alla inställningar som finns i denna tråd har jag gjort. Även Directx9 installerad.

Nån som har ett tips?

Bifogad fil(er)

Redigerat av mikee, 17 November 2008 - 17:46.

Postad 18 November 2008 - 11:04

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Kan det vara drivrutinerna till grafikkortet som spökar för dig?

Då jag har ett Asus moderkort med inbyggt Geforce 9300 så laddade jag ner de senaste drivrutinerna från nvidia och har absolut inga problem med mkv eller bluray.

Har du avinstallerat allt annat som har med codex att göra? kan mycket väl vara så att någon annan codex är aktiverad istället för dxva?

//Niklas

Postad 18 November 2008 - 13:21

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej, lånar tråden lite.

Går i tankarna på att köpa ett 8600gt för att få hårdvaruaccelering via grafikkortet då jag idag med en opteron processor på 2,7ghz inte kan spela upp 1080p utan lite lagg då och då. Tror ni ett 8600gt kommer lösa mina problem eller är min cpu för långsam ändå? 720p funkar felfritt o vissa 1080p flyter på utan lagg, men det är verkligen bara ett fåtal...

Postad 18 November 2008 - 13:38

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hej, lånar tråden lite.

Går i tankarna på att köpa ett 8600gt för att få hårdvaruaccelering via grafikkortet då jag idag med en opteron processor på 2,7ghz inte kan spela upp 1080p utan lite lagg då och då. Tror ni ett 8600gt kommer lösa mina problem eller är min cpu för långsam ändå? 720p funkar felfritt o vissa 1080p flyter på utan lagg, men det är verkligen bara ett fåtal...

Hej!
Jag sitter på ett 8600gt och det flyter på jättebra. Du kommer inte ha några problem alls. Annars kan du ju installera core avc om du vill att processorn ska få jobba istället för grafikkortet.

MVH Henrik!

Postad 18 November 2008 - 14:50

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej, kör idag redan core avc.
Har kollat lite på ATI hd2600 sen jag skrev mitt förra inlägg. Som jag uppfattat det funkar avkodningen ännu bättre i ATI-korten?

Postad 18 November 2008 - 17:33

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Kan det vara drivrutinerna till grafikkortet som spökar för dig?

Då jag har ett Asus moderkort med inbyggt Geforce 9300 så laddade jag ner de senaste drivrutinerna från nvidia och har absolut inga problem med mkv eller bluray.

Har du avinstallerat allt annat som har med codex att göra? kan mycket väl vara så att någon annan codex är aktiverad istället för dxva?

//Niklas

Jag var inne på Nvidias hemsida och jag använder de senaste Drivrutinerna. Men kan backa drivrutiner på nåt sätt och se om det kanske funkar med föregående Drivisar? Eller kan man installera om de nya om det är nåt vajsing med mina?

Mikael

Postad 21 November 2008 - 18:04

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Nu har jag testat det här med DXVA och fått det att fungera, tack till RiddareRocco. =)

Det enda problemet jag har nu är att bilden är lite för mörk, jag kan naturligtvis dra upp ljusstyrkan i CCC men då blir bilden för ljus när jag kollar på TV i MediaCenter, och det blir lite tradigt att hålla på och fippla med ljusstyrkan fram och tillbaka.
Hur gör man för att ställa ljusstyrkan i Media PlayerClassic (HomeCinema)? Jag kan inte hitta det någonstans. :)

Postad 28 November 2008 - 13:53

xerfall
  • xerfall
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag håller på att kolla lite på en dator att koppla till teven.
Vilka moderkort (med inbyggt grafikkort) finns det som klarar av att putta 1080p av sig själv till teven?
Vad krävs för processor och minne för det?
Jag skall inte spela speciellt mycket, så det är mest att den skall klara av att spela upp högupplöst material från hdd och blu-ray.

Kortet skall dessutom klara av minst 3 st sata diskar raid 5, helst en vanlig sata och en sata för blu-rayen

Tacksam för tips.

Redigerat av xerfall, 28 November 2008 - 13:56.

Postad 07 December 2008 - 21:49

nexion
  • nexion
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Henke, tack för din fina guide för MPC HC!

Jag får igång .mkv och .ts (gör motsvarande inställning för ts - Options->Internal filter: Source FIlters) för både 720p och 1080p med hårdvaruacceleration. Mycket bra så långt, men du skrev även att alla filter/decodrar/splitters skulle avinstalleras eftersom MPC HC ska ha allt nödvändigt i programmet. Jag fick det att funka som sagt ovan, men har lite problem med snabba rörelser i filmer och att man då ser att bilden hackar till lite om man kollar noga. Mycket irriterande så jag kom på att du sa att man skulle avinstallera alla andra filter osv. Hade bl.a. CCCP-packet installerat, men när detta var borta så funkade det inte alls att spela nåt med MPC HC.. Efter en hel del klurande så har jag kommit fram till att man måste ha en splitter installerad för att får DXVA att funka. I mitt fall har jag nu Haali och har valt specifikt vilka filtyper den ska splitta.

Varför är det så, skulle inte MPC HC har allt man behöver inbyggt?

Postad 13 December 2008 - 09:57

Sjögren
  • Sjögren
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Skitbra guide!
äntligen har jag fått igång 1080p/24 att fungera. Men det fungerar inte längre att välja subtitles i mpc mc, behöver jag något program för det ?

Postad 15 December 2008 - 09:45

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Skitbra guide!
äntligen har jag fått igång 1080p/24 att fungera. Men det fungerar inte längre att välja subtitles i mpc mc, behöver jag något program för det ?

Nej det behövs inte. Döp subtitelfilen till samma namn som filmfilen. Om filmfilen ex heter Gladiator.avi skall subfilen heta Gladiator.srt Lägg sedan in den subtitle som du har laddat ner med samma namn som filmen i filmmappen och välj sedan den subtitle i MPC-HC.

MVH Henrik

Redigerat av RiddareRocco, 16 December 2008 - 22:21.

Postad 20 December 2008 - 20:06

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Förut körde jag Windows XP 32-bit och fick PowerDVD att funka med hårdvaruacceleration för bluray. Nu har jag lagt in Windows XP 64-bit men nu kan jag inte få hårdvaruaccelerationen att funka?? Jag har laddat ner de senaste drivrutinerna för grafikkortet.

Postad 07 January 2009 - 20:48

willa
  • willa
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Skitbra!

-"Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen."

Det har jag stört mig på HUR länge som helst! ÄNTLIGEN har jag fått rätsida på det!!! TACK!!!

Postad 22 January 2009 - 18:24

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Skitbra!

-"Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen."

Det har jag stört mig på HUR länge som helst! ÄNTLIGEN har jag fått rätsida på det!!! TACK!!!

Kul att det funkade:D

MVH Henrik

Postad 27 January 2009 - 22:00

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej jag har också fått igång DVXA på dem flesta 720p x264 filmerna. Men har en sak har jag alltid undrat över. När jag kollar på 720p/1080p x264 blueray filmer, måste jag då ställa om till 24hz? Jag märker inte någon skillnad när jag sätter på någon film i 1920x1080 i 60hz? Ställer ni allihopa ner till 24Hz när ni kollar på dem filmerna?

Postad 02 February 2009 - 00:08

PetterSundberg
  • PetterSundberg
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen. Detta är något jag kör med på min projektor, men är givetvis en smaksak ;)

MVH Henrik!

någon som vet om detta funkar i 32 bitar xp? för mig säger mediaplayer classic home cinema "cannot render file", ganska säker på att jag inte missat några av de rekommenderade inställningarna. nåt annat man ska göra? har senaste drivrutinerna t grafikkortet, 8800gt, o processorn e en e2180 som går i 3.45...

EDIT: haha, ja vad ska man säga, har antagligen gjort ett sånt klassiskt misstag där man stirrar sig blind och inte ser det uppenbara, försökt öppna en fil som jag inte haft hemma i tron att det var en annan, filen jag har hemma funkar perfa med media player classic home cinema, och det ser riktigt fint ut på min 22 tums skärn nu, ser fram emot 46pz80n nu ännu mer nu :)

Redigerat av PetterSundberg, 02 February 2009 - 01:39.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.