DIY-Sub
297 svar till detta ämne
Postad 08 May 2008 - 14:22
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Detta är mitt första bygge inomhus. Jag har byggt några extremt simpla konstruktioner till bil, men nu kände jag mej sugen på att prova något lite seriösare.
Ideerna började med att jag såg Kocken149's sub, och jag tänkte, en sån där ska minsann jag också bygga 
Efter lite diskussioner med X-12 så blev det ändrade planer av lådans volym och innehåll.
Komponenterna som var tänkta: Peerless bas och slav, med Zachry DSW-400 steg, 35L låda.
Komponenterna som blev:
* Adire pr 15 beställd av X-12 (1600kr)
* Shiva X 12" bas beställd hos Streamingaudio.se (2065kr)
* Zachry DSW-400 beställes när den finns på lager, tillsvidare lånar jag ett MDS steg.
*Skippar Zachry steget och köper Hypex DS 4.0 när löningen kommer (3500kr)
* 50L låda (1st MDF 22mm 550kr) (Spånskruv 200st 40kr) (Trälim och spackel 100kr) (Tätningslist 60kr)
(MahognyFaner 1rulle av okänd längd 150kr)
Jag vet att priserna på materialet kanske är lite lågt, men jag har kontakter å får bra priser ^^
Lådan har jag tänkt att fanera med körsbärsfärg likasom mina andra högtalare.
På tisdagskvällen köpte jag hem en MDF 22mm
Vid klockan 13 på onstagen var alla bitar kapade, vid kl 18 testmonterad och senare även ihopskruvad, limmad, spacklad och slipad, dock har jag ej slipat spacklet.
Så ivrig som jag är så glömde jag hur långa skruvarna var, det kommer bli problem när jag ska fräsa upp bafflarna.
Redigerat av Beijergard, 11 June 2008 - 18:03.
Postad 08 May 2008 - 17:59
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Postad 09 May 2008 - 13:50
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Dag Tre i projektet
Fick ett litet paket på posten idag, kunde bara inte låta bli att öppna och kolla vad som fanns innuti 
Nämen titta! En bas! Vad trevligt 
SItter på jobbet nu, nästan så man har hemlängtan!
Ska jag fräsa upp baffelhålen före eller efter jag fanerat?
Postad 09 May 2008 - 14:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Riktigt fina grejer, kommer att bli ett riktigt bra resultat
Postad 09 May 2008 - 16:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Riktigt fina grejer, kommer att bli ett riktigt bra resultat 
japp eftersom han skippade perless basen och slaven för lite bättre grejor
Postad 09 May 2008 - 17:43
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Fanér verkar inte vara lätt att få tag på!
Kollat med alla byggfirmor och liknande men dom hade inget.
Blev sedan tipsad om ett litet snickeri, vilket visade sig ha två rullar med Mahogny-fanér, och jag var ute efter körsbär.
Det jag blev erbjuden att köpa var några kvadratmeter som var kvar av ena rullen för 150-200kr 
Jag fick med mej en sån bit hem ifrån honom för att jämföra med mina högtalare som har färgen Dark Cherry.
Jag doppade fanérbiten i vatten för att efterlikna nyansen som den har när den är lackad, och i min mening så är det fullt tillräckligt!
Mannen på snickeriet tyckte vanligt vitt trälim skulle gå bra att fästa fanér med, vad säger ni?
Redigerat av Beijergard, 09 May 2008 - 17:44.
Postad 09 May 2008 - 17:47
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
har ingen som helst aning men har för mig att dom brukar andvända kontakt lim
men vänta med att fanera innan du har alla delarna (slaven) så att du kan prov spela basen
och sedan göra färdigt finishen på den .
Postad 09 May 2008 - 18:57
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag kunde bara inte hålla mej, så jag åkte till snickeriet nu på en gång, köpte rullen med fanér, fick lite tips av mannen där. 150kr ville han ha för rullen, sen skulle jag få olja och slipklossar med, så han fick 200kr vare sej han ville eller inte 
Ja nu väntar jag ivrigt på slaven från dej X-12 
Ikväll ska jag nog fräsa upp baffel för basen iaf, sen kan jag inte göra så mycket mer innan slaven anländer.
Postad 09 May 2008 - 19:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
kom bara ihåg att slaven tar upp ca 35cm hål så du fräser på rätt sida för basen
Postad 09 May 2008 - 20:33
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ingen fara där, jag har ritat upp ungefärliga cirklar så jag vet på vilken sida som vad ska sitta, och 15" passar bara på två ställen.
Postad 09 May 2008 - 22:01
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ingen fara där, jag har ritat upp ungefärliga cirklar så jag vet på vilken sida som vad ska sitta, och 15" passar bara på två ställen.
jag vet jag har ju gjort ritningen skulle se om du var med
Postad 09 May 2008 - 22:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Faneren va ju riktigt snygg
Postad 09 May 2008 - 22:27
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jahopp, dag tre i projektet får anses som avslutad med att baffelhålet för basen är färdigt. Har inte använt en fräs sen i träslöjden på skolan för typ 10 år sedan. Hålet blev ett par mm för stort men tror inte det kommer synas mycket av det sen... Faneren va ju riktigt snygg 
Jajjemen! Han hade en oöppnad rulle liggandes med, kanske blir att fanera om alla högtalare med riktig fanér i ett senare projekt  (fantisera)
Postad 09 May 2008 - 23:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Inget "jätte problem" det där med att hålet blev lite för stort, borde inte störa så mycket om du gör det snyggt i övrigt.
Postad 10 May 2008 - 12:40
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu är jag inte riktigt så långt kommen i projektet, men hur ska kablarna kopplas?
4 Ohm
8 Ohm
Paralell
Serie
Jag är totalt blåst på det där med ohm och seriekopplingar.
Basen har, som ni kanske vet, dubbla talspolar, steget är mono, hur gör jag?
Postad 10 May 2008 - 14:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Om du kopplar serie så får du 8ohm om varje spole är på 4ohm.
Om du parallel kopplar så blir det i stället 2 ohm, jag rekomenderar att du kopplar så att du får 8 ohm
Postad 10 May 2008 - 14:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
basen är på 8ohm spole och den skall parallel kopplas till 4 ohm altså + till + - till - voila 4ohm
Postad 11 May 2008 - 14:40
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
usch... fräsa INNAN man fanerat... vilket ****** det var att försöka få till hålet snyggt efteråt...
Efter en högtalare slutade vi fräsa innan utan fräste i den fanerade högralaren... med ett skarpt (dvs. nytt stål var det inget problem..)
Postad 12 May 2008 - 08:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
basen är på 8ohm spole och den skall parallel kopplas till 4 ohm altså + till + - till - voila 4ohm
OK, hadde för mig att det va 4 ohm spolar på den basen, men mindes fel tydligen
Postad 12 May 2008 - 10:22
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Eller testa 16 ohm, för att få lägre THD, högre dämpfaktor och 1/4 så mycket effekt (värt att prova iaf xD)
Postad 12 May 2008 - 14:33
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
usch... fräsa INNAN man fanerat... vilket ****** det var att försöka få till hålet snyggt efteråt...
Efter en högtalare slutade vi fräsa innan utan fräste i den fanerade högralaren... med ett skarpt (dvs. nytt stål var det inget problem..)
Det kan hända att jag fanérar innan jag kapar upp bafflarna, jag stötte nämligen på ett problem, magneten på basen kommer krocka med korgen på slaven. Jag tänkte lösa det på ett icke optimalt sätt genom att sätta ytterligare mdf utanpå lådan för att skjuta ut elementen.
Postad 12 May 2008 - 14:39
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Eller testa 16 ohm, för att få lägre THD, högre dämpfaktor och 1/4 så mycket effekt (värt att prova iaf xD)
Hur kopplar man 16 omh och vad är THD? Jag har testat fanéra nu på en provbit. Använde vanligt vitt trälim, blötte fanéren lite så den blev mjuk och inte skulle spricka, lade på tryck, och några timmar senare satt det som gjutet. Sen slipade jag lite med sandpapper, och sedan lackade med en olja av okänd typ som jag fick av en snickare. När oljan hade torkat slipade jag igen och lade på ett till lager olja, när det nästan var färdigtorkat slipade jag av oljeresterna med 240 sandpapper. Allt detta efter direktiv av snickaren jag köpte fanéren av.
Postad 12 May 2008 - 15:16
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Seriekoppla spolarna (om det är DVC). THD = Total harmonisk distortion, alltså distortionen av utsignalen
Innan alla börjar tjöta på tidsskillnad och annat, så sist jag räknade på det, så var det en så liten tidsdifferens om man seriekopplas två spolar, så det går att försumma; det rörsig om microminimilimilisekunder.
Sen vid de tillfällen jag själv testat att ha en högre impedans så har resultatet blivit bättre, dock har den maximala ljudstyrkan sjunkit (logiskt, då det bara blir 1/4 så mycket effekt)
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 May 2008 - 15:22.
Postad 12 May 2008 - 16:27
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
sorry kalkylen det funkar inte då t/s parametrarna baserar sig på en parallel kopplig till 4 ohm på basen
Postad 12 May 2008 - 16:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
sorry kalkylen det funkar inte då t/s parametrarna baserar sig på en parallel kopplig till 4 ohm på basen
Oh tusan
Postad 12 May 2008 - 16:36
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Oh tusan 
jo du nu fick du lära dig något nytt och det är bara måndag
Postad 12 May 2008 - 16:40
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
jo du nu fick du lära dig något nytt och det är bara måndag
Jo  Men det går ju ändå att om man har verktygen, mäta upp elementet med seriekopplade spolar med
Postad 12 May 2008 - 16:44
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jo Men det går ju ändå att om man har verktygen, mäta upp elementet med seriekopplade spolar med 
jo allt som behövs är en tongenerator och ett sjyst högtalar program
Postad 12 May 2008 - 16:44
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
jo allt som behövs är en tongenerator och ett sjyst högtalar program
Multimeter med väll?
Postad 12 May 2008 - 17:03
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Multimeter med väll?
man får fram dom flesta värdena som är elektriska sen beräknar programet rästen
Postad 12 May 2008 - 18:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Oh tusan 
Visste du inte det Det gäller alla ellement med dubbla spolar så vitt jag har förstått, de elektriska värdena ändras och man får ett helt annat resultat. Men jag kanske har helt fel om att det gäller alla ellement med 2 st spolar
Postad 12 May 2008 - 21:02
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Visste du inte det
Det gäller alla ellement med dubbla spolar så vitt jag har förstått, de elektriska värdena ändras och man får ett helt annat resultat. Men jag kanske har helt fel om att det gäller alla ellement med 2 st spolar 
Nej, jag trodde man som seriös tillverkar mätte upp individuellt, serie och paralellt xD
Postad 12 May 2008 - 21:27
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Hur kopplar man 16 omh och vad är THD?
Jag har testat fanéra nu på en provbit. Använde vanligt vitt trälim, blötte fanéren lite så den blev mjuk och inte skulle spricka, lade på tryck, och några timmar senare satt det som gjutet. Sen slipade jag lite med sandpapper, och sedan lackade med en olja av okänd typ som jag fick av en snickare. När oljan hade torkat slipade jag igen och lade på ett till lager olja, när det nästan var färdigtorkat slipade jag av oljeresterna med 240 sandpapper. Allt detta efter direktiv av snickaren jag köpte fanéren av.
Testfräs nu och se... så kan du avgöra om du vill fräsa först och fanera sen eller tvärt om...
Postad 15 May 2008 - 09:42
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
hur man viktar en adire slav
1 slaven har en egenvikt av 285gram och när man viktar så måste den vara med se bild1
bild 2 och 3 här är allt som skall in i röret på slaven
bild 4.5.6.7 här har jag knådat ut en bit lera och det skall vara som skydd mot konan och det eliminerar skramell
notera att jag håller handen på konan och det är bara för att jag skall ge den extra stöd när jag lägger i leran men så gör jag hela tiden även när vikterna åker i
bild 8 här kan man skymta lite av bly vikterna under leran
bild 9 mera vikter är på lagda
bild 10.11 här kan man se det färdiga resultatet av viktninigen i bild 11 men här är det viktigt att man knådar ner leran så att blyvikterna sitter fast och inte skramllar i röret och det är fortfarande viktigt att man håller handen under konan där röret är.
Redigerat av Unregistered1022, 15 May 2008 - 09:53.
Postad 15 May 2008 - 10:12
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Det ser ut som dina vikter är gjorda av bly, och mina är av zink, vilket gör dom extremt hårda och krävde skruvstäd och slägga för att bryta av  Jag får plocka fram bågfil och göra om detta..
Jag lade lera i botten och sedan ovanpå.
Har jag den modernaste vågen på forumet?
Redigerat av Beijergard, 15 May 2008 - 10:17.
Postad 15 May 2008 - 10:17
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
ser okej ut men tycker att den är fylld till topen du kan skaka slaven och se om det skramlar om vikterna .
sen när du monterar till baka slaven se till att du har tätmatrial mellan slaven och lådan för det måste vara absolut luft tätt det enklaste är att trycka på slaven då kan man höraom det kommer luft ur lådan.
Postad 15 May 2008 - 10:31
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
ser okej ut men tycker att den är fylld till topen du kan skaka slaven och se om det skramlar om vikterna . sen när du monterar till baka slaven se till att du har tätmatrial mellan slaven och lådan för det måste vara absolut luft tätt det enklaste är att trycka på slaven då kan man höraom det kommer luft ur lådan.
Väntar på tätningslist som jag får idag, har endast testspelat nu för att få en uppfattning om hur det fungerar, på låga frekvenser är den EXTREM, hela bygget sätts i gungning, hur bra som helst. Men på lite högre frekvenser låter det aningen illa, gissar att det är pga för klent steg och att lådan ej är tät vid bafflarna. Har tänkt om lite gällande steget nu, funderar på om jag ska köpa ett Hypex DS 4.0 istället för Zachry DSW-400...
Postad 15 May 2008 - 10:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Väntar på tätningslist som jag får idag, har endast testspelat nu för att få en uppfattning om hur det fungerar, på låga frekvenser är den EXTREM, hela bygget sätts i gungning, hur bra som helst. Men på lite högre frekvenser låter det aningen illa, gissar att det är pga för klent steg och att lådan ej är tät vid bafflarna. Har tänkt om lite gällande steget nu, funderar på om jag ska köpa ett Hypex DS 4.0 istället för Zachry DSW-400...
det kan vara så att lådan sätter stopp för dom högre frekvenserna men upp till 80hz borde inte vara några problem men sen skall man tänka på att delar man 80hz 12db så får man med både 90-100hz in i högtalaren men då är det dämpat så prova att dela den vid 70hz och se om det blir bättre sen skall man inte lita på dom inbyggnads stegen att delningen ligger rätt jag har den uppfattningen efter ett rila steg när man delade den vid 60hz så hade man ca 85hz i delning så prova dig fram med delningsfrekvensen.
Postad 15 May 2008 - 10:49
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
det kan vara så att lådan sätter stopp för dom högre frekvenserna men upp till 80hz borde inte vara några problem men sen skall man tänka på att delar man 80hz 12db så får man med både 90-100hz in i högtalaren men då är det dämpat så prova att dela den vid 70hz och se om det blir bättre sen skall man inte lita på dom inbyggnads stegen att delningen ligger rätt jag har den uppfattningen efter ett rila steg när man delade den vid 60hz så hade man ca 85hz i delning så prova dig fram med delningsfrekvensen.
Jag delar vid ca 60hz nu och då låter det okej, ända tills jag spelade loss vikterna. Jag har inte alls stort förtroende för MDS slutsteg, känns inte som det är nån kvalite alls. Hoppas och antar att Hypex har mer kvalite och kraft än MDS.
Postad 15 May 2008 - 10:57
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag delar vid ca 60hz nu och då låter det okej, ända tills jag spelade loss vikterna. Jag har inte alls stort förtroende för MDS slutsteg, känns inte som det är nån kvalite alls. Hoppas och antar att Hypex har mer kvalite och kraft än MDS.
jo hypexen är nog ett par strån vassare än vad mds är
Postad 15 May 2008 - 21:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
har du fått i någon tätlist
Postad 15 May 2008 - 22:24
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag tätat bafflarna med lister och fyllt lådan med "ull".
Men det låter fortfarande inte bra  Det är ett konstigt ljud i baselemetet, som att det slår igenom, fast volymen är låg. Det uppstår när det går upp i frekvenserna lite.
Sen rör sig slaven för lite i mitt tycke, om man lyssnar på musik så rör sig basen, låt säga 15-20mm, då rör sig slaven 1-2mm.
Postad 15 May 2008 - 22:42
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Nu har jag tätat bafflarna med lister och fyllt lådan med "ull". Men det låter fortfarande inte bra Det är ett konstigt ljud i baselemetet, som att det slår igenom, fast volymen är låg. Det uppstår när det går upp i frekvenserna lite. Sen rör sig slaven för lite i mitt tycke, om man lyssnar på musik så rör sig basen, låt säga 15-20mm, då rör sig slaven 1-2mm.
kan det inte vara så att du överstyr basen med för mycket volym på steget slaven den skall inte röra sig så mycket den ger större konutslag desto lägre den går i frekvens jag haraldrig fått en slav att röra sig mera än ca 15mm vid vissa riktigt djupa frekvenser
Postad 15 May 2008 - 22:54
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
kan det inte vara så att du överstyr basen med för mycket volym på steget slaven den skall inte röra sig så mycket den ger större konutslag desto lägre den går i frekvens jag haraldrig fått en slav att röra sig mera än ca 15mm vid vissa riktigt djupa frekvenser
Det jag testat hittils har inte gett några ljudvolymer alls nästan, på låga frekvenser låter det som sagt skitbra! Kan det vara steget som säger ifrån?
Postad 16 May 2008 - 08:03
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Det jag testat hittils har inte gett några ljudvolymer alls nästan, på låga frekvenser låter det som sagt skitbra! Kan det vara steget som säger ifrån?
har börjat att fundera om elementet komprimerar för mycket eller lådan är för liten för elementet. om du har rena frekvenser så kör i från 20hz och upp till 100hz och lyssna vid vilken frekvens som elementet börjar att låta dåligt . hade en annan fundering om talspolen ligger snätt i polgapet så den slår i mot faraday ringarna så tryck vid damkåkan så du får ett jämnt tryck på konan sen tryck ner den och hör om du har något ljud i från den.
Redigerat av Unregistered1022, 16 May 2008 - 09:08.
Postad 16 May 2008 - 10:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
har börjat att fundera om elementet komprimerar för mycket eller lådan är för liten för elementet. om du har rena frekvenser så kör i från 20hz och upp till 100hz och lyssna vid vilken frekvens som elementet börjar att låta dåligt . hade en annan fundering om talspolen ligger snätt i polgapet så den slår i mot faraday ringarna så tryck vid damkåkan så du får ett jämnt tryck på konan sen tryck ner den och hör om du har något ljud i från den.
Det låter inte nåt när jag trycker in konan.. Nu vet jag inte vilken frekvens som släpps igenom, men när jag ställer steget på 60hz så börjar konstiga ljud, detta när jag spelar musik. Blackmore's Night har väldigt mycket djupbas så den musiken går bra, men med lite Johnny Cash så blir det genast missljud.
Postad 16 May 2008 - 11:10
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Det låter inte nåt när jag trycker in konan.. Nu vet jag inte vilken frekvens som släpps igenom, men när jag ställer steget på 60hz så börjar konstiga ljud, detta när jag spelar musik. Blackmore's Night har väldigt mycket djupbas så den musiken går bra, men med lite Johnny Cash så blir det genast missljud.
då är elementet okey men har mina funderingar över om det forfarande blir en kompression av elementet kan du inte spela cash och ställa med frekvensen på steget tills det försvinner och sedan köra ett frekvens test upp till 100 hz och då kan du få en finger visning vad steget har för branthet men är det mds så skulle jag gissa på 6db i branthet. ser mani programet så får du en pik på ca 4db mellan 40 och 70hz och det är inte bra din låda är i bild 1 bild2 så skulle jag vilja ha den men med ännu mera under 0 linjen
Redigerat av Unregistered1022, 16 May 2008 - 11:18.
Postad 16 May 2008 - 12:13
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
då är elementet okey men har mina funderingar över om det forfarande blir en kompression av elementet kan du inte spela cash och ställa med frekvensen på steget tills det försvinner och sedan köra ett frekvens test upp till 100 hz och då kan du få en finger visning vad steget har för branthet men är det mds så skulle jag gissa på 6db i branthet. ser mani programet så får du en pik på ca 4db mellan 40 och 70hz och det är inte bra din låda är i bild 1
bild2 så skulle jag vilja ha den men med ännu mera under 0 linjen
var hittar jag frekvenstest?
Postad 16 May 2008 - 12:35
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Går lite offtopic i min egen tråd:
Det verkar som det kommer bli stopp i projektet nu ett tag, haft problem med bilen som drar vatten, lämnade den till polaren på Saab-verkstaden, han provtryckte kylsystemet men hittade inget läckage trots att vattnet minskade, det visade sig att allt vatten hamnade i fyrans cylinder
Detta kommer bli dyrt att laga på min stackars 9-3 Aero.
Postad 16 May 2008 - 12:37
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Går lite offtopic i min egen tråd:
Det verkar som det kommer bli stopp i projektet nu ett tag, haft problem med bilen som drar vatten, lämnade den till polaren på Saab-verkstaden, han provtryckte kylsystemet men hittade inget läckage trots att vattnet minskade, det visade sig att allt vatten hamnade i fyrans cylinder Detta kommer bli dyrt att laga på min stackars 9-3 Aero.
spräckt topp blåst topp packningen gör ett komptest då kan man se vad som är det riktiga felet ännu bättre är om man andvänder luft då kan man se direckt vad som är galet http://www.lts.a.se/teknik/ljud.htmlkanse ett fynd på saab delar http://www.sdcc.se/
Redigerat av Unregistered1022, 16 May 2008 - 12:48.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|