71cmOkej! Tack för att du tar dig tid
![]()
Inte så lätt när man inte är expert
Kommer testa slutet snarast möjligt!
Vad hade du för rör på basreflexen?
Adire Audio pr15
(Övrigt)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 26 December 2009 - 01:05
Postad 26 December 2009 - 12:52
71cm
Räknat på 3st 75mm diameters rör eller?
Har jag fått parametrarna rätt nu? Isåfall ser det ut som denna bas gillar sluten konstruktion...
Värdet på Vd är 2,65L enligt dokumenten, men när jag slår in det i programmet så går det inte överrens med xmax.. Om jag trycker "calc" på Vd får jag ett värde på 1,3L.....??
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 26 December 2009 - 13:08.
Postad 26 December 2009 - 14:28
då kan du förstå varför den går med slav så gör man när portarna blir för långa portarna är räknade på en inner diameter på 69mm vanligt avlopps rörRäknat på 3st 75mm diameters rör eller?
Har jag fått parametrarna rätt nu? Isåfall ser det ut som denna bas gillar sluten konstruktion...
Värdet på Vd är 2,65L enligt dokumenten, men när jag slår in det i programmet så går det inte överrens med xmax.. Om jag trycker "calc" på Vd får jag ett värde på 1,3L.....??
att du får vd till 1.3 liter kan nog stämma 2.65 gäller nog hela basen
Postad 26 December 2009 - 14:48
då kan du förstå varför den går med slav så gör man när portarna blir för långa portarna är räknade på en inner diameter på 69mm vanligt avlopps rör
att du får vd till 1.3 liter kan nog stämma 2.65 gäller nog hela basen
Rören jag kan använda mig av är 75mm innerdiameter..
Postad 26 December 2009 - 16:19
Då blir det 88 cm per rör och du skall ha 3stRören jag kan använda mig av är 75mm innerdiameter..
Postad 27 December 2009 - 22:42
Boostar 30hz med 6dB på slutsteget, där kurvan faller för mkt. Jösses vad den dundrar på! kan tyvärr inte testa mer än ett par sek så här på kvällen, ska bli intressant att testa lite mer seriöst i morgon!!
Ursäkta trött svenska, hoppas ni förstod ett par ord iaf
Postad 28 December 2009 - 08:07
Jag kan inte förstå varför man skall dela ett kinderägg för du får den slutna lådans fördelar och du får basreflexens för delar med en slav vikta om i stället så att du ändrar f3 på lådan .Nu har jag ersatt slaven tillfälligt med en bit mdf. Första intrycket, oj vad trögdriven.. Sen, vrider på lite mer gain..
Boostar 30hz med 6dB på slutsteget, där kurvan faller för mkt. Jösses vad den dundrar på! kan tyvärr inte testa mer än ett par sek så här på kvällen, ska bli intressant att testa lite mer seriöst i morgon!!
Ursäkta trött svenska, hoppas ni förstod ett par ord iaf
Postad 28 December 2009 - 08:42
Jag kan inte förstå varför man skall dela ett kinderägg för du får den slutna lådans fördelar och du får basreflexens för delar med en slav vikta om i stället så att du ändrar f3 på lådan .
För att jag har hört en vad du kallar skitbas (peerless) spela skiten ur min slavbas. Kanske inte under 20hz, men i resten av registret piskar den min rätt så rejält.
Postad 28 December 2009 - 08:59
Perleesen har ett f3 på 55hz och tacka fan om den är slav baserad för att den spöar din bas men försöka att få tryck under 30hz med den så går det inte för då har den falit så pass mycket sen går det att mäta dom sida vid sida så ser man hur dom uppför sigFör att jag har hört en vad du kallar skitbas (peerless) spela skiten ur min slavbas. Kanske inte under 20hz, men i resten av registret piskar den min rätt så rejält.
sen är det flera faktorer som måste stämma för att man skall kunna göra en rätt vis bedömning som du har utelämnat.
Redigerat av Unregistered1728, 28 December 2009 - 09:03.
Postad 28 December 2009 - 12:09
Perleesen har ett f3 på 55hz och tacka fan om den är slav baserad för att den spöar din bas men försöka att få tryck under 30hz med den så går det inte för då har den falit så pass mycket sen går det att mäta dom sida vid sida så ser man hur dom uppför sig
sen är det flera faktorer som måste stämma för att man skall kunna göra en rätt vis bedömning som du har utelämnat.
Lådan du hjälpte Hampe90 med har en peerless xxls 12" portad med f3 runt 20hz..
Sen är den basen väldigt mycket mer lättdriven iofs, men vet inte om det har någon inverkan.
Postad 28 December 2009 - 12:51
har dom samma väggstöd ? den ena är portad och den andra är med slav/sluten sen låg f3 högre på perlessen .Lådan du hjälpte Hampe90 med har en peerless xxls 12" portad med f3 runt 20hz..
Sen är den basen väldigt mycket mer lättdriven iofs, men vet inte om det har någon inverkan.
Postad 06 April 2010 - 18:18
Postad 06 April 2010 - 18:43
jaha och vad vill du att jag gör åt det garanti tror inte det bygg större låda eller skaffa subsonic filter det går inte att spela hur lågt som helst i 50 literJaha, nu har spindeln på slaven spruckit IGEN! Vad är de här för skit? :S
Postad 06 April 2010 - 18:52
jaha och vad vill du att jag gör åt det garanti tror inte det bygg större låda eller skaffa subsonic filter det går inte att spela hur lågt som helst i 50 liter
Nä förutsätter inte heller att det skulle vara nån garanti. Har inte 50L låda, jag har 108L låda.. Trodde aldrig att slaven skulle ge upp före basen.. Hur sjutton klarar sig dom som kör med 12" bas och 12" slav? :S
Postad 06 April 2010 - 19:10
Det är slaven som tar mest stryk i en låda den finns för att avlasta basen och att spidern spricker är att den går i sina änd lägen och det enda är att vikta ner den lite grann för att få den att röra sig snabbareNä förutsätter inte heller att det skulle vara nån garanti. Har inte 50L låda, jag har 108L låda.. Trodde aldrig att slaven skulle ge upp före basen.. Hur sjutton klarar sig dom som kör med 12" bas och 12" slav? :S
Postad 06 April 2010 - 19:24
Det är slaven som tar mest stryk i en låda den finns för att avlasta basen och att spidern spricker är att den går i sina änd lägen och det enda är att vikta ner den lite grann för att få den att röra sig snabbare
Har redan viktat ner den sen originalkonstruktionen, dock minns jag inte exakt hur mycket. ca 100g tror jag.
Har limmat spindeln med PL600 nu och får se om det håller. Denna gång var det inte lika kritiskt, men en spricka på ett par cm gav ett knäppande oljud. PL känns rätt okej eftersom den inte stelnar helt och hållet..
Postad 06 April 2010 - 19:31
har du inte någon kass högtalare som du kan sno spidern i från och limma på en ny .Har redan viktat ner den sen originalkonstruktionen, dock minns jag inte exakt hur mycket. ca 100g tror jag.
Har limmat spindeln med PL600 nu och får se om det håller. Denna gång var det inte lika kritiskt, men en spricka på ett par cm gav ett knäppande oljud. PL känns rätt okej eftersom den inte stelnar helt och hållet..
Postad 06 April 2010 - 19:33
Tyvärr inte. Och isf måste jag väl få loss hela gummiupphängningen med? låter riskabelthar du inte någon kass högtalare som du kan sno spidern i från och limma på en ny .
Postad 06 April 2010 - 19:48
Postad 06 April 2010 - 21:51
Postad 07 April 2010 - 05:01
vanlig basreflex så vad är så specielt med en sono den har sina vanliga ståendevågor som alla lådor har någonstans.Beijergard spelar hårdare
Nu är det sonosub som är inne, det löser alla problem
höhö
Postad 07 April 2010 - 08:37
vanlig basreflex så vad är så specielt med en sono den har sina vanliga ståendevågor som alla lådor har någonstans.
Det var ett skämt...
Postad 27 April 2010 - 22:54
Lådan i beräkningen är bara på skoj.. Inte ute efter lägsta möjliga f3..
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 27 April 2010 - 22:55.
Postad 15 June 2010 - 07:58
Ser detta bra ut eller kan någon komma med förändringar?
Finns det något positivt med att ha lite högre porthastighet, eller ska man sträva efter så låg som det bara går?
Bifogar bb6 filen för er som vill labba med den.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 15 June 2010 - 08:00.
Postad 16 June 2010 - 16:27
* Fs: 20.0 Hz
* Le: 0.90mH
* Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)
* Qms: 3.20
* Qes: .55
* Qts: 0.47
* Mms: 171g
* Cms: 0.38 mm/N
* Vas: 125L
* Sd: 491 cm^2
* Vd: 2.65L
* BL: 11.9
* X-max: 27mm
* Pmax: 600W
* SPL: 84.4 db/1W/1M
Andvänd rätt värden när du beräknar på shiva basen
Postad 18 June 2010 - 15:38
SPECIFICATIONS
Trodde jag hade det..?
Är det inte elementet i bifogad fil jag har?
Ser ut som du hittat siffrorna från denna sida: http://www.audiojunk...ivax-12-reviews
Vilka är då att lita på?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 18 June 2010 - 15:43.
Postad 02 July 2010 - 08:09
Men kurvorna är ju inte helt olika varandra så vad sjutton..
Postad 02 July 2010 - 12:37
Maila diy cable i usa som har tagit fram domSDX, kom igen nu, du klagade på att jag hade fel värden.. Då kan du väl iaf säga vilka som är pålitliga.
Men kurvorna är ju inte helt olika varandra så vad sjutton..
Postad 11 August 2010 - 10:09
Vad tror ni om denna?
http://www.parts-exp...tnumber=293-682
Tycker att CSS slavar ser förskräckliga ut med viktningen(?) på framsidan..
Verkar inte finnas många 15" slavar i de butikerna jag känner till iaf, handlar nästan bara från BMM och de har inte så stora ens. Å andra sidan kanske dom har mycket bättre värden.. Fs (fp?) 6,4hz mot TCsounds 28,8hz
Edit, såg att det var lägsta Fs 6,4 på css slaven..
Redigerat av Beijergard, 13 August 2010 - 14:18.
Postad 13 August 2010 - 15:00
Ser lite konstiga ut, men är inte direkt fula tycker jag. När du ändå har nät framför verkar det väl bara praktiskt att enkelt kunna testa olika avstämningar? Sen kan jag tänka mig att det blir hiskeligt dyrt att köpa TC-slaven... Blir säkert över 2,5k mot 1,2k (från Sverige)Funderar nu om jag ska köpa en ny slav..
Vad tror ni om denna?
http://www.parts-exp...tnumber=293-682
Tycker att CSS slavar ser förskräckliga ut med viktningen(?) på framsidan..
Verkar inte finnas många 15" slavar i de butikerna jag känner till iaf, handlar nästan bara från BMM och de har inte så stora ens. Å andra sidan kanske dom har mycket bättre värden.. Fs (fp?) 6,4hz mot TCsounds 28,8hz
Edit, såg att det var lägsta Fs 6,4 på css slaven..
Har själv köpt 4st APR15, men seg som jag är, har jag inte påbörjat bygget än =)
Postad 13 August 2010 - 19:07
Ser lite konstiga ut, men är inte direkt fula tycker jag. När du ändå har nät framför verkar det väl bara praktiskt att enkelt kunna testa olika avstämningar? Sen kan jag tänka mig att det blir hiskeligt dyrt att köpa TC-slaven... Blir säkert över 2,5k mot 1,2k (från Sverige)
Har själv köpt 4st APR15, men seg som jag är, har jag inte påbörjat bygget än =)
Känns ju lovande att de står "preliminära parametrar" i databladet.. Det blir rött överallt i bb6 när jag lägger in CSS slaven..
Kurvan börjar också falla väldigt tidigt, om jag inte har slaven viktad lågt, men då slår slaven igenom så tidigt.. Jämför med en portad låda här..
Bifogad fil(er)
Postad 13 August 2010 - 19:29
Du ändrar på parametrarna för slaven när du ändrar mms det är därför det lyser rött så truck på calc så kommer dom att ändras.Känns ju lovande att de står "preliminära parametrar" i databladet.. Det blir rött överallt i bb6 när jag lägger in CSS slaven..
Kurvan börjar också falla väldigt tidigt, om jag inte har slaven viktad lågt, men då slår slaven igenom så tidigt.. Jämför med en portad låda här..
Postad 13 August 2010 - 19:37
Ok, så vilka värden är det som ska "calcas" efter att jag ändrar mms?Du ändrar på parametrarna för slaven när du ändrar mms det är därför det lyser rött så truck på calc så kommer dom att ändras.
Är det några värden som är fasta oavsett viktning?
Redigerat av Beijergard, 13 August 2010 - 19:39.
Postad 13 August 2010 - 21:10
Alla utom sd som är fastOk, så vilka värden är det som ska "calcas" efter att jag ändrar mms?
Är det några värden som är fasta oavsett viktning?
Postad 13 August 2010 - 21:20
Bifogad fil(er)
Redigerat av Beijergard, 13 August 2010 - 22:46.
Postad 13 August 2010 - 23:53
Bifogad fil(er)
Postad 14 August 2010 - 00:03
Redigerat av Bel3, 14 August 2010 - 00:03.
Postad 14 August 2010 - 00:25
Passar då på att citera SDX:
Har en sådan liggandes hemma jag med =)SPECIFICATIONS
Sen tycker jag nog att du kanske stirrar dig allt för blind på simuleringar. Det är inte alltid det blir exakt som man tror, speciellt inte när man ska använda basen i ett rum
Med slaven så är det ju lätt att justera avstämningen och LYSSNA sig fram. Basreflex blir såklart billigare, men inte helt gratis (måste väl till en massa böjar och rör för att få plats med dem + ny låda?), och krångligare.
Vill du komma undan billigt- kör med rör. Vill du komma undan enkelt- kör med slaven
(Fast kanske blir lika dyrt i.o.m. bygge av ny låda?)
Postad 14 August 2010 - 10:28
Får något helt annat när jag kör simuleringHär är en graf med 800g ist för tidigare 600g viktning. Nu är den bättre först under 20hz.. Men vid 17,5hz så överskrider jag slaglängden på slaven..? Tänker jag rätt eller går den till 39mm i bb6?
slaven kommer inte ens i närheten av dina simuleringar jag får ut att den ligger vid 11.86hz på 26.2mm i x-max då ger i stället basen upp tidigare.
Postad 14 August 2010 - 19:06
I databladet står det 39mm. Sen vet jag inte om bb6 anger hälften av det i graferna vilket jag tror det gör..Du vet att slaven har 30 mm X-max va? Eller hur tänker du här? =)
Sälj den basen till mig så jag får en stereosubSen har väl du, om jag inte missminner mig, den allra första versionen av Shiva-basen?
Passar då på att citera SDX:
Har en sådan liggandes hemma jag med =)
Sen tycker jag nog att du kanske stirrar dig allt för blind på simuleringar. Det är inte alltid det blir exakt som man tror, speciellt inte när man ska använda basen i ett rum![]()
Med slaven så är det ju lätt att justera avstämningen och LYSSNA sig fram. Basreflex blir såklart billigare, men inte helt gratis (måste väl till en massa böjar och rör för att få plats med dem + ny låda?), och krångligare.
Vill du komma undan billigt- kör med rör. Vill du komma undan enkelt- kör med slaven![]()
(Fast kanske blir lika dyrt i.o.m. bygge av ny låda?)
Jag är nöjd med den portade konstruktionen jag har nu, så jag tror den nya portade jag räknar på kommer bli riktigt bra.. Frågan är bara om jag kan få ännu bättre med slav..
Kör du med bb6 då eller något annat? Lägg gärna upp din bb6-fil så jag kan jämföra den mot min =)Får något helt annat när jag kör simulering
slaven kommer inte ens i närheten av dina simuleringar jag får ut att den ligger vid 11.86hz på 26.2mm i x-max då ger i stället basen upp tidigare.
Postad 14 August 2010 - 20:20
Näää, eller vilken slav tittar du på? APR15 har 33mm oneway.I databladet står det 39mm. Sen vet jag inte om bb6 anger hälften av det i graferna vilket jag tror det gör..
Om du inte är beredd att betala ett hutlöst överpris tackar jag nog nejSälj den basen till mig så jag får en stereosub
Jag är nöjd med den portade konstruktionen jag har nu, så jag tror den nya portade jag räknar på kommer bli riktigt bra.. Frågan är bara om jag kan få ännu bättre med slav..
Släng upp lite bilder på lådan så man kan få se då. Förstod inte att du hade en ny låda, men ja, en 127 l låda blir nog mycket bättre än en 80 l! Med slav så finns ju möjligheten att testa lägre avstämning, om du nu skulle vilja göra det, men det kan nog bli bra med portat också. Hur hade du tänkt få plats med porten? Slits, under/över lådan, eller något annat spännande?
Postad 14 August 2010 - 21:13
Näää, eller vilken slav tittar du på? APR15 har 33mm oneway.
Jag är lagom förvirrad ^^ Kollade återigen i data bladet nu.. Du har så rätt så..
Om du inte är beredd att betala ett hutlöst överpris tackar jag nog nej
Släng upp lite bilder på lådan så man kan få se då. Förstod inte att du hade en ny låda, men ja, en 127 l låda blir nog mycket bättre än en 80 l! Med slav så finns ju möjligheten att testa lägre avstämning, om du nu skulle vilja göra det, men det kan nog bli bra med portat också. Hur hade du tänkt få plats med porten? Slits, under/över lådan, eller något annat spännande?
Nä, inga överpris här
Min tidigare låda var en 108L slavkonstruktion med APR15.
Nuvarande lådan är ett rör på 80L. 300mm formrör, 145cm högt, med ett 150mm formrör 800mm långt som basport
Nästa planerade låta är en 127L portad konstruktion 800x500x350mm innermått ungefär, med samma form som mina frontar. Till denna tänkte jag slänga in ett böjt formrör 150x700mm som port.
Kan också bli en slavkonstruktion på denna om jag blir övertygad om hur mycket bättre detta isåfall skulle vara.
Postad 14 August 2010 - 22:40
Postad 15 August 2010 - 07:18
Du skall se vad som händer när man har lite gain på basreflexen då är den inte så artikulerad i basen men den duger till mp3 och brölaJag gillar basreflexkurvorna bättre...
grön =basreflex
röd = slav bas men med en viktning på 1200´gram
Redigerat av Unregistered1728, 15 August 2010 - 07:20.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
356 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?