Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ekk vs Primare flatline

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2008 - 19:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle göra ett litet test idag. Bakgrunden är väldigt enkel, många påstår att kablar gör skillnad i ljud, medans andra halvan vill ha det bevisat. Något som jag fortfarande inte sett någon komma med.

Så tänkte helt enkelt testa själv, märker jag någon skillnad mellan Ekk som högtalarkabel mot mina Primare flatline triwire?

Drog Ekk till högtalaren 2+1 ledning och hade Ekk mellan kontakterna på högtalarna. Inga bananer vare sig på högtalare eller förstärkare. En högtalare fick presentera Ekk, den andra Pf. Inga lyssningar efter olika förändringar i ljudbilden är gjorda.

Spelade början på Blind Gurdian skiva, körde först båda högtalarna samtidigt, sedan gick tebax till början spelade 1 högtalare, växlade i musiken till andra. Efter detta provade jag spela ett par minuter och sedan växla högtalare och spela om samma början ett par minuter. Även min fru fick ställa upp och lyssna.

Personligen trodde jag inte att det skulle göra någon skillnad ev, lite förbättring av Ekk.

Resultatet då? Tyckte till min stora förvåning att stora mängder av informationen om basen försvann med Ekk, främst baskaggarna, tappade även lite information i diskanten ett lite "plingande". Märkte även ganska fort att Ekk la den välkända "filten" över högtalarna någon som Pf inte gjorde. Det kändes även som betydligt mer brus framstog med Ekk.

Som sagt allt är gjort subjektivt så är inte alls något man kan ta som fakta. Men tyckte personligen att det var ett intressant test och hade inte en aning om att det skulle vara så stora skillnader.

// Sat

Postad 09 May 2008 - 21:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Vad hadde du för EKK sadu ?!
och hur kopplade du den ?! :P

Du ska ha 4X1,5mm^2 som du korskopplar och kör med för att få det bässta resultatet :)

Postad 10 May 2008 - 07:46

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Har för mig att det är 2x1.5mm + jord som jag klippte av.

Drog helt enkelt rak kabel från förstärkare till högtalare, med en stump imellan för att ersätta biwire. Ska ta och skaffa mig lite grövre kabel och pröva köra biwire på båda högtalarna samtidigt, för ett ärligare test.

Dubbelkollade tom kopplingarna för att se att det inte var något fel.

Du förvånar mig lite DVD-ai trodde du var kabeltroende och inte alltid trodde på Ekk i första hand.

// Sat

Postad 10 May 2008 - 08:06

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
du kan inte spela med 2 olika högtalare även om de är mekaniskt perfekt lika så står de inte på samma ställe, jag tror nog att rummet gjorde mer på lyssningen än kablarna. det var dock skumt att du fick brus med ekk kabeln.

Postad 10 May 2008 - 13:17

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Drog Ekk till högtalaren 2+1 ledning och hade Ekk mellan kontakterna på högtalarna. Inga bananer vare sig på högtalare eller förstärkare. En högtalare fick presentera Ekk, den andra Pf. Inga lyssningar efter olika förändringar i ljudbilden är gjorda.

Spelade början på Blind Gurdian skiva, körde först båda högtalarna samtidigt, sedan gick tebax till början spelade 1 högtalare, växlade i musiken till andra. Efter detta provade jag spela ett par minuter och sedan växla högtalare och spela om samma början ett par minuter. Även min fru fick ställa upp och lyssna.

I din första mening verkar det som om du vid ditt lyssningstest kopplat den ena högtalaren med EKK och den andra med Pf. Stämmer detta verkligen, ty det verkar ju ganska bakvänt att lyssna på sin stereo i mono (en kanal åt gången)? Och som Oggy nämnt kan det också förekomma stora variationer hos ljudet beroende på var högtalarna är placerade...

Vad är det för ledararea hos Primare flatline triwire kabeln? Jag undrar detta eftersom jag tror att det är bättre att utföra kabeljämförelser mellan kablar uppbyggda på liknande sätt, så att elektriska effekterna från induktans, kapacitans och resistans blir försumbara. (Förövrigt har jag för mig att skillnaden i resistans vid kortare kabellängder i högtalarsammanhang blir försumbar då ledarmaterialet är koppar).

Postad 11 May 2008 - 01:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har för mig att det är 2x1.5mm + jord som jag klippte av.

Drog helt enkelt rak kabel från förstärkare till högtalare, med en stump imellan för att ersätta biwire. Ska ta och skaffa mig lite grövre kabel och pröva köra biwire på båda högtalarna samtidigt, för ett ärligare test.

Dubbelkollade tom kopplingarna för att se att det inte var något fel.

Du förvånar mig lite DVD-ai trodde du var kabeltroende och inte alltid trodde på Ekk i första hand.

// Sat

Jag är djupt kabeltroende till och med B)
Vet att det är skilldnat på kabel och kabel, men att skilldneden i ljudkvalitet inte alltid är så stor, det är i dom flessta fall "bara" olika karaktär på kablarna.
Men kvalitets skilldnader finns också, även om dom är högst individuella och vad som är en förbättring hänger på dig vad du som person definierar som bra ljud .
Dyrt är deffenetivt inte alltid bättre och i fallet med jusst EKK kabeln så är är det svårt att hitta vettiga konkurenter på rätt sida om 800kr/meter. Men det gäller, enligt mig, bara om du kör med 4x1,5mm^2 variannten, som alltså bara har 4st ledare i perfekt form och inte om du kör med 5x1,5mm och skipper den ena.
Dessutom så ska du alltid köra den korskopplat och vill du bi-ampa eller bi-wire så får du köra 2 st EKK kablar till var högtalare. B)

Ville bara vet villken typ av EKK du körde på och hur du kopplade, för att veta om det va någolunda rättvist utfört :)

Redigerat av DVD-ai, 11 May 2008 - 01:21.

Postad 11 May 2008 - 08:24

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Jag ska göra lite nya tester senare, när jag får tag i lite mer kabel. Har tyvärr inte så att det räcker för tillfället.

Ska även prova att linda den, fast jag inte förstår meningen med det. Har hört två sidor. Ena säger ju att kablar inte påverkar och EKk är ju billig så det är inte fel. De andra som du säger att det påverkar och Ekk är ju väldig prisvärd.

Min Primare kabel var faktiskt rätt dyr, typ 500kr/m. Så om man vill tro på det så är det väl lite kvalla över den.

xray, tyvärr vet jag inte ledararean i mina Pf kablar, de är lik Nordost, platta.

// Sat

Postad 11 May 2008 - 10:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, gör så, men försök att köra på 4x1,5mm^2 då det är den som enligt mig låter klart bässt :)

Postad 14 May 2008 - 18:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Har testat lite mera nu, med tvinnade kablar. Skillnaden mellan de och Mina Pf kablar tycker jag mer eller mindre det inte existerar några skillnader. Har testat vid lite olika tillfällen för att få ett mer jämn resultat.

Det lilla som jag upptäcker varje gång är lite bakgrundsbrus som känns tydligare med Ekk än mina Pf.

Så slutresultat jag kommer att behålla mina Pf, dels för jag tycker som sagt att mindre brus och dels för att Ekk inte direkt är den smidigaste kabel att ha att göra med, de saknar äver bananer vilket gör det jobbigare att fixa till i förstärkare och dylikt. Mina nuvarnade kablar har jag haft ganska länge så det blir ingen extra utgift heller.

// Sat

Postad 14 May 2008 - 22:10

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
EKU ringledning (se länken nedan) har fått en del positiva omdömen från garvade hifi entusitaster. Att kabeln nästan är gratis gör det inte hela sämre... :D

http://www.clasohlso...spx?id=21908739

Eftersom EKU kabeln är ganska tunn (0.38mm2) bör den förmodligen inte användas i alltför långa längder. Kabeln kanske inte heller funkar så bra med lågohmiga högtalare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.