Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Möblering/Omålningstipps

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2008 - 19:39

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Möblering och omålning av rum tipps ?

Hej , jag är ny här på forumet och undrar om någon skulle kunna ge mig lite tipps på hur jag ska få det snyggt i mitt rum.
Jag ska måla om det. Då funderar jag på vitt på väggarna eftersom det är en källare och man vill ju ha det ljust. men jag vill gärna ha lite tipps på det om någon kan ge.

Sen ska det också möbleras om eftersom jag gärna vill ha in en soffa i rummet också. Framför tv n då. Men hur ska man då möblera ? Jag ska fixa ett mindre skrivbord ock så men det största problemet är var man ska ställa sängen.
Jag funderar på att ta tv n på kortsidan av rummet altså mitt emot skrivbordet , och soffan i mitten. sen sängen där skrivbordet står nu. men då vet jag inte var man ska få in ett skrivbord. och det kanske inte heller är den mest optimala placeringen för sängen. som ni märker så har jag ju lite problem.. :) men skulle verkligen uppskata lite hjälp med detta då det finns många härinne som är bra på möblering.

Mitt rum ligger på : Mitt galleri. https://www.minhembio.com/TheKiLerCow Här finns även en liten "planritning" på rummet.

Redigerat av TheKiLerCow, 09 May 2008 - 20:23.

Postad 09 May 2008 - 20:14

almeland
  • almeland
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Väldigt svårt att säga hur du ska möblera när du inte har någon bild på en planlösning och hur du har möblerat nu. Fixa det så tror jag att du kommer få mer tips :)

Postad 09 May 2008 - 20:24

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Väldigt svårt att säga hur du ska möblera när du inte har någon bild på en planlösning och hur du har möblerat nu. Fixa det så tror jag att du kommer få mer tips :)

Det ligger en bild uppe på det nu =)

Bifogad fil(er)

Postad 09 May 2008 - 20:28

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Några fönster ? var då i såfall ?

Postad 09 May 2008 - 20:32

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Några fönster ? var då i såfall ?

om du tittar på bilderna i galleriet så ser du 2 handdukar uppe mot Taket . där sitter fönstrerna =) men det är inget som kan påverka möbleringen . =)

Redigerat av TheKiLerCow, 09 May 2008 - 20:32.

Postad 10 May 2008 - 15:07

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Inga fler svar ?

Postad 11 May 2008 - 10:38

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Jag har ritat två alternativ, varav båda är bra

Den första visar ganska tydligt vad är vad, där har jag dock behållt hörnbordet men det är ju upp till dig.
I bild 1 kan sängen gömmas bakom ett draperi.

På den andra bilden har sängen flyttat men behållt draperiet som gör att sängen gömms undan när så behövs.
Det rosa i slutet av sängen är skrivbordet och det gröna är draperiet.

Fönstrena är ljus blå (sitter dom rätt)

Sedan tycker jag inte att hela rummet behöver målas vitt, du skulle tex kunna ha en fond vägg.
Eller så kan du måla rummet i två färger, för du har ju ett rum som är format som ett L.
Du skulle kunna måla den lilla delen vit och den stora i sand och på så sätt få känslan av två rum.

Sen bör du också ta ner handdukarna och sätta upp nån slags gardiner, för handdukarna ger en sunkig känsla.
Gardinerna blir hur som helst kortare än vanliga, kanske kan du ha jalusier så att du kan stänga ljuset ute när du vill.
Dagsljus bidrar också med att få in fräscht ljus i rummet.
Gröna växter kan kanske vara nåt ?
Sen har du lite plottrigt i rummet, en del kan kanske gömmas undan :)

Du kan alltid ändra i belysningen så att det finns lampor som ger mycket allmän ljus och nån som kanske punkt belyser och nån som ger lite mer mysbelysning.

Bifogad fil(er)

Postad 13 May 2008 - 14:22

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag har ritat två alternativ, varav båda är bra

Den första visar ganska tydligt vad är vad, där har jag dock behållt hörnbordet men det är ju upp till dig.
I bild 1 kan sängen gömmas bakom ett draperi.

På den andra bilden har sängen flyttat men behållt draperiet som gör att sängen gömms undan när så behövs.
Det rosa i slutet av sängen är skrivbordet och det gröna är draperiet.

Fönstrena är ljus blå (sitter dom rätt)

Sedan tycker jag inte att hela rummet behöver målas vitt, du skulle tex kunna ha en fond vägg.
Eller så kan du måla rummet i två färger, för du har ju ett rum som är format som ett L.
Du skulle kunna måla den lilla delen vit och den stora i sand och på så sätt få känslan av två rum.

Sen bör du också ta ner handdukarna och sätta upp nån slags gardiner, för handdukarna ger en sunkig känsla.
Gardinerna blir hur som helst kortare än vanliga, kanske kan du ha jalusier så att du kan stänga ljuset ute när du vill.
Dagsljus bidrar också med att få in fräscht ljus i rummet.
Gröna växter kan kanske vara nåt ?
Sen har du lite plottrigt i rummet, en del kan kanske gömmas undan :)

Du kan alltid ändra i belysningen så att det finns lampor som ger mycket allmän ljus och nån som kanske punkt belyser och nån som ger lite mer mysbelysning.

Den första id'en där var väldigt fin , den ska man kanske köra på. om det får platts så kommer den ju funka klockrent. Det är ju härligt att kunna se på tv ifrån sängen också . Sen så får jag se hur det ska målas och självklart så kommer det upp riktiga gardiner senare.

Några fler tipps någon ?

Någon som har någon aning om hur ni tror detta skulle se ut ? (bifogad bild)

Bifogad fil(er)

Postad 13 May 2008 - 17:36

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Vad trevligt, hur du än gör så vore det kul o se slutresultatet.

Ang din bild så blir det nog bra sådär om måtten bara räcker till :P Det brukar ju funka på papper men sen står man där med 1m för lite :)

Det enda jag skulle göra är att dra ut soffan så att den är precis mittemot tv/bilden, dvs att sweetspot (soffans mitt) är mitt emot bildens mitt. Nu har du ritat in den i väggen. Fast det kanske bara är en skissmiss ;)

Dvs såhär istället:

Bifogad fil(er)

Postad 16 May 2008 - 10:34

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vad trevligt, hur du än gör så vore det kul o se slutresultatet.

Ang din bild så blir det nog bra sådär om måtten bara räcker till ;) Det brukar ju funka på papper men sen står man där med 1m för lite :)

Det enda jag skulle göra är att dra ut soffan så att den är precis mittemot tv/bilden, dvs att sweetspot (soffans mitt) är mitt emot bildens mitt. Nu har du ritat in den i väggen. Fast det kanske bara är en skissmiss :wub:

Dvs såhär istället:

Ja så får det nog bli då . bara måtten räcker till . tack så mycket för hjäälpen allíhopa och jag lovar att lägga upp bilder direkt när det är klart :D

Postad 20 May 2008 - 14:47

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok nu har jag komit en bit påvägen . jag har fixat det i room 328 i 3d . vad tror ni om detta ? jag själv tycker deyt verkar lite mysigt . med mycket belysning då

Bifogad fil(er)

Postad 20 May 2008 - 15:22

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
ellr kanske såhär men jag vet inte riktigt , dett är sv¨rt att bestämmaa sig =)

Bifogad fil(er)

Postad 20 May 2008 - 16:27

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Dom verkar båda vara bra, fast den sista kändes bäst.

Orkar du möblera så testa båda.

Postad 20 May 2008 - 16:34

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Dom verkar båda vara bra, fast den sista kändes bäst.

Orkar du möblera så testa båda.

Japp , jag ska nig testa båda , sen på den sista kanske man kan göra något snyggt med sängen s det ser ut som om den hör ihop med soffan

Postad 25 May 2008 - 19:46

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Haha , jag har typ 'ndrat mig hela tiden med detta rumet men nu tror jag jag är klar. Sofforna kommer vara mörkblåa skinnsoffor och tvän kommer vara svart . men annars tror jag nog att det kommer se ut så här . gjort det i room 328 rekomenderas starkt.

Vad tror ni om detta nu då ?

Bifogad fil(er)

Postad 25 May 2008 - 22:26

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Verkar lite trångt med 2 soffor, har du slängt ut skrivbordet i de sista skisserna? Jag hade satsat på en möblering där man även kan ha sängen som extra sittplats för ev. kompisar istället för 2 soffor. Tänk på att det är rätt skönt att kunna gå i rummet utan att slå i möbler hela tiden.

Lycka till

Postad 27 May 2008 - 08:12

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Får du plats så är det sista bilderna perfekta.

Postad 28 June 2008 - 18:15

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nu är det inte långt kvar tappetseringen är snart klar och imorgon dså åker sofforna in. Tar och slänger upp några bilder då =)

Postad 01 July 2008 - 21:24

TheKiLerCow
  • TheKiLerCow
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nu är det entligen klart. Det blev nog faktiskt bättre en jag hade tänkt mig . Kommentera gärna =) Tack för hjölpen allesammans !! https://www.minhembi...iLerCow/192329/

Postad 02 July 2008 - 01:22

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
bästa lösningen på en kabelhärva: ha en tapet som ser ut som en :)

Tycker det blev bra i rummet faktiskt! och tapeten är cool!

Postad 02 July 2008 - 13:34

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Det vart ju både snyggt och gav en en bra planlösning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.