Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var hitta projektorduk till bra pris?

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2002 - 16:25

Unregisteredf7930446
  • Unregisteredf7930446
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ngn som vet var dom säljer projektordukar till bra priser?[8D]

Postad 18 October 2002 - 16:33

BigDog
  • BigDog
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Beror ju på var du bor. Men i Lund har The Rock haft justa priser på dukar. Dessutom är ju grabbarna som har butiken super:-).

Postad 18 October 2002 - 16:38

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet båda två [;)], men tänk i framtiden på att använda en bättre ämnesrubrik. Jag har ändrat denna för ökad tydlighet.

Postad 18 October 2002 - 17:48

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
www.hembioconsult.com
har ok priser på både gör det själv duken (löpmeter) och fasta dukar i kassett...

Postad 18 October 2002 - 18:28

Unregisteredba9a5baf
  • Unregisteredba9a5baf
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
XpeaKer, (mycket snygg hembio!) jag undrar bara var du skaffat din duk, eller har du byggt den själv?

/Mvh Niklas

Postad 18 October 2002 - 20:14

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Billiga dukar, Draper på www.jmeab.se även www.komplett.se där jag köpte min.

Postad 19 October 2002 - 00:55

Unregistered214f2033
  • Unregistered214f2033
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by preacher
Välkommen till forumet båda två [;)], men tänk i framtiden på att använda en bättre ämnesrubrik. Jag har ändrat denna för ökad tydlighet.

It's a dirty job... [:P] Tjat är nog tyvärr det enda som funkar dock.

Postad 19 October 2002 - 01:54

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
*Niklas*
Tackar!
---------
Duken är en "vanlig" euroscreen gain 1.0 som jag köpte på hembioconsult.com (gör det själv duk)
Alltså utan kassett..
Sen köpte jag ramen via Gallerix här i Borås..
Beställde ett innermått på 200x112,5..Kom 4st längder i exakt mått.
Och ramen har en skåra eller vad man kan kalla det som är typ 10mm djup och 15mm bred..
Så det enda jag gjorde var o spände duken på en hemmagjord ram av golvlister som jag sågade 201x113,5 sen var det liksom bara att trä på aluramen på dessa.
Sen följde det med brickor/skruvar till aluramens hörn, så det var bara o skruva fast så fick man perfekta hörn..
Kanske låter bökigt, men faktum är att man skulle kunna tro att ramen är till för detta ändamålet.
Sjukt perfekt igentligen.. ;)
Den liksom håller duken/spånskivan på plats i och med att du trär i den i ramen, sen följde det även med brickor baktill som du andvänder när du hänger upp den.
Dom sitter på baksidan ramen. du ser alltså inte upphängningen framifrån någonting (upphängnings brickorna är justerbara i sidled hela vägen också)
Jag satte 2st småspik, sen var det bara att hänga upp den.
Typ som en tavla.. [:P]
Den väger ju inte mycke.

Finns 3st olika typer.
den jag har, sen finns det rundborstad aluminium i samma färg och en mörkare färg..

Hade tanke på att köpa en spån eller mdf skiva först o bara måla o sen trycka på aluramen på den, men det fick bli duk istället.

Postad 19 October 2002 - 09:00

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
XpeaKer, duken (och hela anläggningen) ser grymt bra ut! Personligen föredrar jag min gråa duk med TW100. Jag provade både vit och grå och den grå var överlägsen. Kanske vit duk och filter kan vara en bra kombination? Jag tänkte i så fall avvakta tills det finns ett SMART-kit till TW100. Till det skall det tydligen finnas ett filter (hur nu det skall fästas på en TW100?). Det enda jag är lite skeptiskt till är ramens "färg". Jag klädde min ram med självhäftande svart sammet. Billigt, enkelt och så ljusabsorberande som man kan önska. Jag målade även väggen bakom duken i en mörk färg och duken är dåld bakom en skärmgardin (när vi inte tittar på film). Låt frugan bestämma tyg så har du möjlighet att öka WAF något... [:P]

Ps. Jag har hört rykten om en Euroscreen Grayline! Jag undrar när man kan få köpa den duken per löpmenter... [;)]

Postad 19 October 2002 - 13:59

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Emumannen:
Har läst en del angående gråmålad spån/mdf skiva.
Och jag var ruggigt nära att göra på det viset istället, fast jag vet inte riktigt hur gråa ni menar?
Själv skulle jag bara vilja ha lite lite gråton i isåfall.
I och med att ramen går att montera ner och ihop hur lätt som helst så kommer det säkert bli ett test, får köpa med mig en skiva mdf hem o prova, och isåfall går det ju alltid att sälja duken om man skulle föredra det andra alternativet.
Angående ramen så har jag full förståelse att man väljer svart ram, den jag har kanske e en aning ljus om man tittar till bildens bästa, men till utseendet så fastnade jag (och framförallt min sambo för den ljusa aluramen) men tycker ändå det blir ok vid nedsläckt bioläge, men det finns en mörkare som jag skulle tro upplevs som mer eller mindre svart vid nedsläckt bioläge, men i dagsljus så har den ändå lite alu utseendet.
Kan ju vara ett alternativ till dom mer traditionella svarta ramarna iaf.?

Sen vad gäller rödfilter så har jag en jobbarkompis som har ett till sin vw10á, tror han har gjort en egen konstruktion vad gäller påhängningen av det, kanske kan låna hem det o testa på tw-100án?..
Skall nog bli ett sådant framöver, just nu är det lite andra saker som sackar efter i "bio´n".

Angående tyger m.m så finns det just nu förmodligen inte en chans till nått sådant tyvärr. ;)
Har haft fullt jobb med att övertyga om att en 2m bred platt duk är snyggare än 1 kvm tv apparat i vardagsrummet. :P (och jag lyckades) ..
Och hon ångrar sig faktiskt inte, var lite skeptisk i nån dag bara, men nu tycker hon det e skoj med stor bild...

Annars hade det varit ett alternativ o tapetsera om bildväggen i en mörkgrå tapet, och ha det som en fondvägg.
Men nu har vi en fondvägg bakom soffan istället, så det blir väl kanske lite för mycke med en till..

Postad 19 October 2002 - 14:05

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Ett annat alternativ som kanske skulle kunna bli lite bättre vad gäller min aluram.
Det är ju som jag sa tidigare en "skåra" på ca 10mm djup och 15mm bred, om man skulle sätta duken på baksidan ramen istället och sätta en lite kvartslist som man målar svart i den skåran i ramen, så det blir typ 45mm aluram och sen 8-10mm svartmålad kvartslist in mot duken..
Kan kanske vara något?
Om ni nu förstår hur jag menar.. ;))

Postad 19 October 2002 - 15:02

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Xpeaker:
Mycket snyggt.
Vad är dom exakta måtten på listerna?
Vad kostade duken från Hembioconsult?
Kan man måla duken i någon grå färg, tex S2000?

/Squeeze.

Postad 19 October 2002 - 16:11

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
squeeze:
Tackar!
Exakta mått vet jag inte förrens jag gått ut i garaget o hämtat måttstocken.. :)
Tror den är typ 18-20mm djup, 45mm bred sen kan man få vilka längder man vill upp till 3 meter (yttermått).
Duken ifrån hembioconsult kostade 1100:- har jag för mig..
exakta priser har du på www.hembioconsult.com (orkar inte kolla det nu) :D
Men skall du ändå måla den så tycker jag nog du skall köpa en mdf eller spånskiva och måla på istället.
Sen trär du som jag skrev tidigare bara i skivan i ramen och skruvar fast hörnen o hänger upp den. [^]

Vet iofs inte vad ramen kostar ut i butik.. :)
Köpte min för inköpspris.

Postad 19 October 2002 - 17:51

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
XpeaKer: Väldigt läckert intrett, stilrent!
Bland dom läckraste lösningarna på vardagsrum/bio jag sett.

Mattias.

Postad 19 October 2002 - 20:25

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
mattiask:
Tackar, skoj med possitiva reaktioner!..
Men det känns lite som vi är i fel tråd vad gäller ämnet.

Tack iaf.. :)

Postad 19 October 2002 - 22:45

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Xpeaker:
Tack för infon.

I mitt förhoppningsvis blivande projektorköp hade jag tänkt mig en duk som ligger på under gain 1.0. Därav tanken att måla den.
Men det är sant som du säger att man hellre tar en MDF-skiva och målar istället. Onödigt att slösa pengar på en duk som man ändå ska "förstöra".

En ramspänd duk borde väl i princip inte väga någonting (tror jag iaf) medans en MDF-skiva förmodar jag är svintung. Trots ganska tunn MDF bör man nog vara 2 pers för att hänga upp/av den.
Men varför ska man hänga av den? Får fundera lite till.

Sen är det de här med färgvalet. Vilken nyans ska man välja på duken/skivan? Rummet har terracotta-tapeter och ganska lite ljusinsläpp från fönstren, med möjlighet till att göra hyffsat mörkt rum tack vare persienner.

/Squeeze.

Postad 20 October 2002 - 00:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
http://www2.blocket.se/view/717505.htm

M v h
Fredrik [:)]

Postad 20 October 2002 - 01:18

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by squeeze
Onödigt att slösa pengar på en duk som man ändå ska "förstöra".

Det beror på hur mycket pengar det handlar om. Jag använde mörkläggningsgardin (tyg på ena sidan och plastliknande på andra) på 140 cm bredd. Kostade mindre än 200 kr metern (på Hemtex som dessutom är hutlöst dyra)...

Jag målade sedan X073 på den vita tygsidan (det räckte med en strykning!). När färgen torkat spännde jag upp duken på en ram och runt ramen sitter 5 cm bred mask klädd med självhäftande svart sammet...

Andra tänkbara alternativ till duk, vaxduk och måla på baksidan eller markisväv men då går nog färgen igenom så se till och täck golvet ordentligt...

Tidigare använde jag en MDF-skiva. Problemet med MDF och andra skivor i icke döda material är att de gärna vill bukta åt något håll. Framförallt om man målar dem på bara en sida. Ett alternativ vore att använda en skiva i ett dött material. Till exempel plast eller plexiglas. Om skivan är för blank så kan man använda exempelvis sjökarteplast för att göra den matt och reflexfri...

Postad 20 October 2002 - 03:09

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Går det att andvända typ en vaxduk eller liknande o måla på så vore ju det en kanonbra lösning med tanke på både priset och vikten.

Postad 20 October 2002 - 10:17

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Jag har inte provat vaxduk men det borde fungera att måla på baksidan (inte på den glansiga plastsidan) med vanlig vattenbaserad färg. Om ni vill ha en likadan grå duk som jag så använd matt takfärg (glans 3) som brytbas och bryt den till grå X073 eller S2000. En liter färg räcker till tre strykningar av en 100" 16:9 MDF-skiva eller två strykningar av en duk av mörkläggningsgardin...

Billig vaxduk kan man väl köpa på typ Jysk bäddlager och liknande lågprislador...

Postad 20 October 2002 - 12:28

Unregistered88a4fce0
  • Unregistered88a4fce0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Om du vet vad du vill ha och inte är främmande för att importera själv så lägg en förfrågan till www.avscience.com. Jag själv har köpt en Da-lite Audiovision 300x170 där för 1699 USD plus 400 USD i frakt. Priserna för motsvarande dukar i Sverige låg på 40 000 - 60 000 kr! Även med svensk moms så blir det halva priset. Det vore ju inte dumt med en Stewart Firehawk eller Da-lite High Contrast Cinema Vision till ett bra pris? Jag rekommenderar dig att i vart fall undersöka det alternativet innan du fattar beslut.

Postad 20 October 2002 - 23:59

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
EmuMannen:
Kan verkligen MDF slå sig? Spånskiva förstår jag, men MDF???
Om det nu är risk för det så kanske man kan stadga den på baksidan. Man gör alltså en ram i 2 tum 2 som går ungefär 50mm innanför skivan runtom, lackar allt svart (förutom framsidan av skivan då, som ska målas grå). De tillsammans med Xpeaker´s alu-lister borde ju bli bra.

/Squeeze.

Postad 21 October 2002 - 00:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Jag har en målad spånskiva och den har inte slagit sig en millimeter. Jag har inte heller hört att någon annan har haft det problemet. En av de största fördelarna, för utom priset, är ju just att man får en helt slät "duk".
EmuMannen, vart har du fått detta ifrån? Eller äger du helt enkelt aktier i en sjökartefabrik :)

Postad 21 October 2002 - 00:41

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Vart jag fått det ifrån? Det är bara att gå ut i mitt garage och titta på den kasserade 3 mm MDF-skiva som står där. Den satt uppe i cirka 2 veckor innan den började slå sig. Om du använder tillräckligt tjock skiva så är chansen att den skall slå sig av färgen som du målar på bara en sida mindre. Men då blir den tung och den kan fortfarande slå sig på grund förändringar i luftfuktigheten med mera. MDF är ett dödare material än spånskiva men det är levande nog för att kunna slå sig. En stum ram och duk lär aldrig slå sig. Det finns dock andra problem med duk som att spänna den...

Postad 21 October 2002 - 00:59

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag tror att anledningarna att din MDF-skiva slog sig har du redan talat om själv. För det första så förvarar du skivan på ett olämpligt ställe och för det andra så är skivan bara 3mm. Föresten finns det verkligen 3mm MDF-skiva, är du säker på att det inte är masonitskiva? Isf förstår jag direkt varför den slog sig.

Men nu hade ju jag tänkt mig en stadgad MDF-skiva på 9mm. Det borde väl inte slå sig?

/Squeeze.

Postad 21 October 2002 - 01:06

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
squeeze:
gips!
Där har vi materialet. om man inte vill att det skall slå sig.. :)
Gipsskiva är ju billig, lätt att måla på, lätt att jobba med. nackdelen är väl att det är hyffsat ömtåligt tills du fått upp det..
13mm tjock är ju även det perfekt till alulisterna!

Postad 21 October 2002 - 01:47

squeeze
  • squeeze
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Xpeaker:
Japp!
Har faktiskt också fantiserat lite om gips. Man bör nog måla några gånger för "pappen" på gipsskivan suger väl så in i norden.

Då återstår bara projektorköpet då [:)]

/Squeeze.

Postad 21 October 2002 - 09:13

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by squeeze
Jag tror att anledningarna att din MDF-skiva slog sig har du redan talat om själv. För det första så förvarar du skivan på ett olämpligt ställe och för det andra så är skivan bara 3mm. Föresten finns det verkligen 3mm MDF-skiva, är du säker på att det inte är masonitskiva? Isf förstår jag direkt varför den slog sig.

Det är en 3 mm MDF-skiva och inget annat, tro mig jag vet.

Den har inte förvarats i garaget. Den satt monterad på väggen, i vardagsrummet, i en ram, när den slog sig!

Postad 21 October 2002 - 13:21

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jodå, visste finns det 3mm mdf. (har jag själv på ett ställe i huset.)
Hur som helst.
Att 3mm mdf slår sig tror jag inte beror på att materialet lever, beror nog mer på att det inte är tillräckligt styvt?
Kanske är ute och reser helt nu, men jag trodde mdf var ett material av pressad papp eller liknande.?

Postad 21 October 2002 - 14:08

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
MDF = Medium Density Fiberboard, mer att likna vid en spånplatta men finare råmaterial och yta...

Postad 21 October 2002 - 23:18

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Kanske är ute och reser helt nu, men jag trodde mdf var ett material av pressad papp eller liknande.?

tralala tralala tralala [:P)]

Postad 05 November 2002 - 10:45

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
EmuMannen:
Nu förstår jag varför så många på det här forumet tror att MDF-dukar kan slå sej ;-)

Postad 08 July 2003 - 12:23

Unregistered3e24940e
  • Unregistered3e24940e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har haft samma problem att duken slår sig. Tror det beror på olika temperaturer i väggen (värmeledningar etc.) Kolla så att väggen är jämnvarm innan du sätter upp tunna material.[^]

Postad 08 July 2003 - 14:30

Unregistered42753
  • Unregistered42753
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Lacka mdfen innan innan ni målar så suger den mindre färg och därmet blir riken för slag mindre.

Postad 08 July 2003 - 14:33

Unregistered42753
  • Unregistered42753
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
För övrigt så måste jag tillägga att jag tycker att det är absurt att en 104" motordriven greyline duk kan kosta 17 - 20 000...Det är ju verkligen inget high tech det där med dukar...när dom väl forskat fram rätt material å nyans så är det ju bara för dem att börja tokproducera...tilverkningskostnaden på en sånn duk kan ju knappast ligga långt över en tusing eller 2.

Postad 08 July 2003 - 15:06

Unregisterede93f6c51
  • Unregisterede93f6c51
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Håller med och vidare förstår jag inte hur optiken på en projektor kan kosta över 3-4000!

Postad 08 July 2003 - 15:10

Unregistered42753
  • Unregistered42753
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jo man blir lite fundersam...till exempel panasonicen som säljs för mindre än 9 000...är hälften av projektorkostnaden bara en lampa? priserna sjunker drastiskt på projektorer men inte hälften så fort på lampfronten...snart blir det väl till att köpa ny projektor varje gång lampan går eftersom en lampa snart kostar mer en en ny proj. Vad är det som skiljer en projektor lampa från en vanlig lampa som kan motivera priset som de idag kostar??

Postad 20 July 2003 - 11:14

Gäst__*
  • Gäst__*
  • 0
Det måste vara fler som letar duk efter Komplett's drive på PT-ae100.
Tittade först på Draper Luma med den verkar vara utdömd av andra på
div. forum.
Så nu ligger hoppet till Projecta ProScreen 240*139 3125:- hos Komplett.

Någon som hittar ett bättre pris, kaske en bättre duk.

ProScreen kontra ProCinema är det bara maskningen upptill som är skillnaden ?

Postad 20 July 2003 - 15:46

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag beställde en Euroscreen greyline duk ska bli kul och se om det är värt pengarna.

Postad 21 July 2003 - 15:24

Unregisterede93f6c51
  • Unregisterede93f6c51
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Varför ramar ni in MDF plattor?
varför inte maskera och skruva upp på väggen, snyggt blir det också. Verkar ju på tok onödigt att rama en sådan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.