Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Htpc eller media extender?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2008 - 18:14

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej allihopa.

Har läst ett par trådar om media centers och htpc's.

Har planer att köpa in något av de två, funderar på vad jag helst vill ha men har svårt att komma till någon slutsats så jag tar det i en ny tråd.

Det jag vill kunna göra med "spelaren" är väl främst:

* Spela upp film i flera olika format. Från full-hd till xvid. Blue-ray är också ett plus, även om det kanske inte är så populärt ännu.

* Tyst, ska helst inte veta om att den är där om jag inte ser den. Snygg (duh? )

* Lagringsutrymme. Att slippa lagring på dvd vore underbart.

* Ljud. Ska klara av att leverera DTS 5.1 till min reciever och högtalare (se nedan).

* Enkelhet. Vill helst gärna inte behöva sitta flera timmar bara för att få den att fungera. Är ingen nolla på datorer men är inte heller någon expert. Kan tänka mig att första gången lägga lite jobb på att mecka men helst inte hela tiden.

Sen har vi priset. Som jag förstår så är en PCH eller liknande billigare än en HTPC men kan man få en "komplett" HTPC för ett bra pris? Ni som vet kan ju gärna säga var priserna ligger, "mellan tummen och pekfingret" så man får en hum om var det ligger.

Hur ligger en PCH, TViX (eller liknande) och en hårddisk på 500g eller mer som är tyst, prismässigt?

Har väl tänkt mig max 5000. Helst kring 3000.

TV: LG LF75 42"
Reciever: Sony STR-DB798
Högtalarpaket: Harmon-kardon Hkts 11

Dator (om det nu spelar någon roll): Dell vostro 1700, Intel core 2 duo 2.2Ghz, 3Gb ram, GeForce 8600M GT (1920x1200)

Oerhört tacksam för svar!

/Alex

Postad 13 May 2008 - 11:22

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Sitter lite i samma funderingar... För min del lutar det mot en HTPC, tycker det verkar absolut mest flexibelt. Har låtsasshoppat ihop det här paketet:

HTPC

Såvitt jag kan se så ska det här räcka till det jag vill göra, kan nog ta bort grafikkortet och istället sätta i mer minne dock.

Det blir förvisso lite dyrare än en Tvix eller motsvarande, men med mer/bättre funktioner.

Postad 13 May 2008 - 11:35

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Vad ja får fram av dinna önskemål och behov så är ju en media extender du ska ha, Tvix eller Popcorn Hour (eller liknande).
Ska du inte surfa eller nå så ser inte ja någon anledning till att köpa o leta komponenter för att bygga ihop o instalera en HTPC som jag tror ja blir dyrare för samma sak och sen behöver du ju instalera en massa, configurera, codec, program, den låter mer, större.
En media extender är ju i stort bara o koppla i,ställa in och sen klart.

Men det är jag, jag har verken den ena eller den andra =)

Postad 13 May 2008 - 11:36

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ser ut som en bra vagn...

Är intresserad av samma prisklass själv.

Postad 13 May 2008 - 11:45

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Ska du inte surfa eller nå så ser inte ja någon anledning till att köpa o leta komponenter för att bygga ihop o instalera en HTPC som jag tror ja blir dyrare för samma sak och sen behöver du ju instalera en massa, configurera, codec, program, den låter mer, större.

Det är väl det här som är grejen för mig... Jag vill ju ha alla funktioner som finns i en pc i princip... Men jag funderar också på en Popcorn Hour och en schysst NAS. Men jag är nog inte redo att släppa så mycket funktionalitet...

Postad 13 May 2008 - 12:54

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
plus och minus för en HTPC jämfört med extender (imho) :)

+
I en PC får man ju in tv-kort, så man kan spela in tv och liknande och dessutom slipper man digitaltv-boxen... men det kanske går med en media extender också?
Man kan surfa och spela på en pc, men det vill säkert inte alla.
Med en htpc kan man ersätta dvd/blue-ray/cd-spelaren också.

-
En pc låter säkert något mer, men ingen av de två alternativen blir ljudlösa så länge du har en hårddisk i.
En pc är krångligare att få till rätt, en media extender ska väl bara va att plugga in.
PC är dyrare i sig, dock kanske något mer anpassningsbar och uppgraderingsbar. Fast om man skippar att köpa en vanlig dvdspelare samt digitaltv-box samt xbox/playstation så blev en htpc plötsligt billigare totalt sett.

Samma för båda:
Lagringsutrymme. Man får säkert i mer hårddiskar i en PC, men annars äre bara och fixa en extern NAS. Då får man bort lite oljud från vardagsrummet också.

Du borde nog fixa en media extender om du inte är berädd att pilla datorer...

Redigerat av kusling, 13 May 2008 - 12:58.

Postad 13 May 2008 - 14:29

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Ett plus för HTPC som jag ser det är ju också obegränsat formatstöd. Nu har väl t.ex. Popcorn Hour bra stöd för de vanligaste formaten, så det är nog inget problem för normalanvändaren....

Postad 13 May 2008 - 17:05

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
htpc fördelar:
Det är en dator behöver man säga ngt mer
popcorn fördelar:
snabbare uppstart, lägre energiförbrukning och tystare

Vill du bums ha en br spelare så är det nog htpc men då vettekatten hur du ska komma på en prislapp under 5k?!?

EDIT: vill du bara ha ngt för 3k skulle jag personligen direkt satsa på en popcorn

Redigerat av -Danne-, 13 May 2008 - 17:06.

Postad 13 May 2008 - 18:24

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Om man kan ta en billigare låda så länge som tex https://www.prisjakt...kt.php?p=269688 så kan man komma undan för 3k utan problem och sedan köpa en låda lite senare när man har pengar. Själv hade jag valt en HTPC (vilket jag gjorde :) ) då man är helt framtidsäker och kan ha den till så mycket mer (man kan få allt att se ut som man själv vill , finns så många bra plugging till allt.). Det kommer nya format nya standarder hela tiden och det är ju alltid si och så med uppdateringar till färdiga lösningar. En bra andledning till att inte välja htcp är att man inte har nåt tålamod med att sita och "mecka" med en dator innan man får att att flytta som men vill utan man vill ha en Plug n Play enhet.

Postad 15 May 2008 - 14:54

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Vill du bums ha en br spelare så är det nog htpc men då vettekatten hur du ska komma på en prislapp under 5k?!?

Vad får man ge för en HTPC som klarar mina behov?

Såklart känns det ju mer vettigt att köra på en htpc med tanke på att man slipper köpa en dvd spelare, framtida uppgraderingar är möjligt osv.

Börjar luta åt htpc mer och mer.

Om man kan ta en billigare låda så länge som tex https://www.prisjakt...kt.php?p=269688 så kan man komma undan för 3k utan problem och sedan köpa en låda lite senare när man har pengar. Själv hade jag valt en HTPC (vilket jag gjorde :) ) då man är helt framtidsäker och kan ha den till så mycket mer (man kan få allt att se ut som man själv vill , finns så många bra plugging till allt.). Det kommer nya format nya standarder hela tiden och det är ju alltid si och så med uppdateringar till färdiga lösningar. En bra andledning till att inte välja htcp är att man inte har nåt tålamod med att sita och "mecka" med en dator innan man får att att flytta som men vill utan man vill ha en Plug n Play enhet.

Okej, priset kan disskuteras. Hur mycket gav du för din htpc? Vad klarar den?

Om man lägger 6-7k, får man en bra, komplett maskin då?

Redigerat av BalleX, 15 May 2008 - 14:52.

Postad 15 May 2008 - 21:28

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Även om ni är PC-vänner med en... olustkänsla för Mac...
Titta på tråden om Mac Mini som mediacenter. Inte många missnöjda där.

Mac Mini 5.000:-
TV-kort ElGato 2.000:-
(fjärr och mediecenter-operativet ingår "out of the box")

Som jag förstår blir resultatet en knäpptyst snygg liten pryl på 16x16 cm med all normal datafunktionalitet som behövs i v-rummet, som trots priset orkar HD-upplösning, startar på en sekund och som inte strular ens för den teknik-okunnige.

Nackdelen med "mediaspelare" är normalt att de inte har DVD-spelare/brännare, eller möjlighet att koppla in TV-mottagare, eller att de suger på att hantera foton/musik. Fördelen är självklart priset.

Nackdelen med PC-lösningar är normalt hög ljudnivå, dålig stabilitet vad gäller codec, standby/resume. Fördelen är priset och allsidigheten, och så får man en ny hobby att serva den så den funkar när familjen vill se film....

Nackdelen med minimacen är väl att interna hårddisken är pytteliten. Kan också vara något tveksamt om alla uttag som behövs ingår, ffa. saknas HDMI. Men funkar det med DVI, så kan förstås lagring ordnas externt. Även tveksamt med möjlighet till utbyggnad.

Har alltså inte en själv, men skulle gärna vilja :)
/b

Redigerat av bjogul, 15 May 2008 - 21:31.

Postad 16 May 2008 - 06:45

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Vad får man ge för en HTPC som klarar mina behov?

Såklart känns det ju mer vettigt att köra på en htpc med tanke på att man slipper köpa en dvd spelare, framtida uppgraderingar är möjligt osv.

Börjar luta åt htpc mer och mer.

Okej, priset kan disskuteras. Hur mycket gav du för din htpc? Vad klarar den?

Om man lägger 6-7k, får man en bra, komplett maskin då?

Jag köpte en gigabyte p35 kort ifrån datorbutiken för 700:- (sätt att dom säljer dom för det då och då) sedan en e2200 2.2 cpu 2gb minne en 500hd och en dvd brännare och ett ati 3650 (men ett 3450 funka lika bra)
men denna kan jag se allt jag har provat utan problem. sen är det ju inga problem att klocka propen lite om det skulel behövas. Ati kortet gör ett väldigt bra jobb.

cpu~600
HD (samsung) ~630
Graik ~350
dvd~300
Lådan~300
Minne 2gb (behöver inga västing minnen för att se film :) )~400
Moderkort~700
^3300 :- vill du lyxa till det hela och gardera dig så byt cpu emot en e8400 :) det är 1000:- upp.

Men med rätt decodec och lite finlir så behöver man inte ha några värsting saker om man bara ska se film med datorn. Innan så hade jag den billigaste celeronen 1.6ghz klockad till 2,4 och har kunnat se alla 720p saker jag har matat den med.

Så ska du lägga 6-7 så får du en kanon maskin inkl ett snyggt chassi utan problem :)

Postad 16 May 2008 - 23:20

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0

Nackdelen med "mediaspelare" är normalt att de inte har DVD-spelare/brännare, eller möjlighet att koppla in TV-mottagare, eller att de suger på att hantera foton/musik. Fördelen är självklart priset.

Gäller det mediaspelare generellt? Att de är dåliga på foton/musik?

Postad 17 May 2008 - 11:39

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Okej, har lite hum nu om fördelar/nackdelar med en htpc/media extender.

Har några mer specifika frågor nu om htpc.

Vad ska man söka efter på ett moderkort ? Pratas om chip hit och ´chip dit men vad har chipen för betydelse?

Vad ska man kolla efter på processorn? Verkar vara mindre viktigt med en stor processor, när man endast ska använda den för film men om man vill kunna spela så är det mer viktigt?

Grafikkortet, vad är det man vill ha där? Passivt kylt, sämre grafikkort om man har bättre moderkort?

Ljudkortet, stöd för DTS? Viktigt för mig att ha möjlighet för 5.1 DTS helst.

Ber om ursäkt om alla frågor men känner mig vilsen i djungeln här...

Edit: Länka gärna till svar på mina frågor ifall de finns på annat håll.

Edit2: Chassi är också ett frågetecken för mig, vilka är tysta och kyler bra, hur stort nätagg bör man ha?

Redigerat av BalleX, 17 May 2008 - 12:59.

Postad 17 May 2008 - 13:23

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Gäller det mediaspelare generellt? Att de är dåliga på foton/musik?

Nja, det var väl kanske lite för kategoriskt, men jag tycker att på många film-mediaspelare som "har stöd" för musik och foton så verkar användarna inte nöjda med de funktionerna. Läs t.ex. popcorn-tråden eller omdömen. Däremot så är ju många nöjda med musikhanteringen i dedikerade musikspelare som t.ex. squeeze-box eller soundbridge. Men i dem finns inte ens något stöd för filmer.
- Om någon känner till en mediespelare som har bra användbarhet på musik/film/foton så vore den intressant att titta på - gärna också att den hade åtminstone DVD-spelare...

Jag har för egen del en soundbridge som jag är mycket nöjd med hur den hanterar musik på hemnätverket samt utbudet/kvaliten på internetradiokanalerna. Och en HTPC som jag är nöjd med - men som familjen i övrigt kan ha oöverstigliga problem med...

/B

Redigerat av bjogul, 17 May 2008 - 13:25.

Postad 17 May 2008 - 15:45

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Ska du ha en htpc så räkna med en hel del meck och strul... det är väldigt många som köpt htpc som egentligen inte borde ha det pga att de är för okunniga för att hantera den. Känns alltid lika kass när man ser folk slita sitt hår över diverse apparater, varför köpte de inte en apparat som de förstår från början? Man ska inte stirra sig blint på hur många funktioner en sak har, speciellt inte när man inte klarar att använda dem...

det största felet hos datorer i allmänhet är BDU-problemet
SBS kommer stark tvåa

BDU= brain dead user
SBS = skit bakom spakarna

Redigerat av kusling, 17 May 2008 - 15:48.

Postad 18 May 2008 - 15:16

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Äsch lite mek och strul är ju okej. Är inte pantad när det gäller datorer, tror jag ska kunna lösa problem som uppstår med en htpc eller åtminstone ta reda på en lösning:)

Någon som kan tipsa om komponenter? Se tidigare postat inlägg.

Postad 19 May 2008 - 18:44

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Jag står också och velar mellan NAS och mediaspelare å ena sidan och HTPC å andra sidan. Användningsområdet är att spela upp familjevideos, fotografier samt även musik.

Bland fördelarna jag kan se med HTPC är att jag kan ha videoredigeringsprogrammet där. Fördelen med en mediaspelare är det enklare handhavandet (inbillar jag mig). En nackdel är att jag måste redigera på en annan dator.

Vilket alternativ blir det mest ändamålsenliga?

Postad 20 May 2008 - 19:03

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Jag står också och velar mellan NAS och mediaspelare å ena sidan och HTPC å andra sidan. Användningsområdet är att spela upp familjevideos, fotografier samt även musik.

Bland fördelarna jag kan se med HTPC är att jag kan ha videoredigeringsprogrammet där. Fördelen med en mediaspelare är det enklare handhavandet (inbillar jag mig). En nackdel är att jag måste redigera på en annan dator.

Vilket alternativ blir det mest ändamålsenliga?

jag skulle föresål en mediaspelare istället för en htpc om du inte redigerar filmer flera timmar om dagen. jag redigerar endast vid ngra fåtal tillfällen, resor födelsedag etc...och är det det enda postivia med en htpc bör du nog göra det på din andra dator. Mediaspelaren startar snabbt och har enkelt gränssnitt...beroende på vilken du köper dock...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.