Pruta i vanliga butiker?
Postad 14 May 2008 - 21:28
Postad 14 May 2008 - 22:52
Gäller det inte en lockvara utan marginaler så går det alltid
pruta med dem så länge du handlar för några tusen eller mer.
Brukar alltid börja att fråga säljaren:
"och vad kan du sälja den för"?
Sen knappar de på datorn och säger ett pris
vilket man sen kapar lite på och sen brukar det lösa sig.
Postad 14 May 2008 - 23:02
Postad 14 May 2008 - 23:04
De gånger du inte kommer pruta är när de säljer en vara såpass mkt ändå till orginalpris. Själv lyckades jag pruta lite på Hifi-klubben när jag handlade, 400:- billigare fick jag på ett par kablar.
Ska väl tillägga att jag prutat i godisaffär när jag var mindre, allt går =)
Redigerat av Unregistered32555851, 14 May 2008 - 23:05.
Postad 15 May 2008 - 08:10
Ett exempel, klockan är runt 21.30 en fredagskväll, lagom slirig är man. Knatar ner till macken och köper en påse chips, en färdig macka och en tidning. Det skulle sluta på 120:- om jag inte missminner mig, ALDRIG sa jag och han frågade vad jag tyckte det var värt. 80:- får du sa jag, och det tog han.
Jag bor inte direkt i nån liten håla heller, Enköping klassas nog nästan som en stad.
Postad 20 May 2008 - 21:38
Men jag kan ju säga som så här att handlar man en hel del grejjer kanske upp emot 15000-20000 så kan man i regel göra ett par spänn, men i vissa fall där det kommer in någon och ska handla en DVD spelare för 700-800 och vill att jag slänger med en scartkabel för en hundring i priset är det bomm stopp, det är ju mer en 10% av dvd:n men ingen som tänker på det.
Postad 20 May 2008 - 21:43
Postad 21 May 2008 - 13:01
Brukar gå alldeles utmärkt för det mesta.
Postad 23 May 2008 - 10:42
Min erfarenhet är att det är omöjligt att pruta på något i de större ladorna.
Jag var på OnOff i höstas och skulle köpa en ny plattv en Samsung C96 för 17900:-
Frågade först vad han var kunde sälja den till mig för, och då tittade han på mig som om jag vore en idiot och sa "ja det är det priset som gäller, du tror väl inte jag kan gå ner ytterligare?" Vi har ingen marginal på dessa varorna".
Hmm okej tänkte jag... jag gick med på det och ville ha en HDMI-kabel. Så jag sa lite glatt "då slänger du väl med en HDMI-kabel" Detta var inte någon Supra utan OnOffs No Name för kanske 180 kr. Dej det gick inte alls, men efter lite om och men så kunde han genom att fråga en annan säljare få tillgång till en kod som kanske drog av 80 kr på kabeln.
Jag gick därifrån... köpte samma tv på nätet för 3000 kr mindre nån månad senare.
Vad tycker ni? Gjorde försäljaren rätt/fel?
MVH
Henrik
Postad 23 May 2008 - 13:01
Större som tex, Elgiganten, onoff, expert. Där är det nog i stort sett omöjligt om man inte tänkt handla för nån mille.
Men det går ju alltid prova. Om man tänkt köpa en tv, vandra in på onoff och säga jag slår till på den här nu direkt om jag får med en hdmi kabel tex. annars vandrar jag raka vägen till Elgiganten och gör affär där istället.
Postad 23 May 2008 - 22:48
Postad 31 May 2008 - 13:00
Postad 31 May 2008 - 13:19
Edit: högtalarna är ett undantag då de var nästan halva priset från tyskland + att de skickade med 2st extra bakhögtalare också (vilket jag tyvärr glömde att säga till om)
Redigerat av pazzo, 31 May 2008 - 13:21.
Postad 01 June 2008 - 20:03
sen går man in på biltema för att handla kablar och ser då ett likadant fäste ännu billigare...
förut fanns nåt som hette audio video i linköping och där gick alltid pruta bra, dock gick de i konkurs eller nåt tyvärr.
Redigerat av Unregistered46a10d28, 01 June 2008 - 20:04.
Postad 01 June 2008 - 20:15
MrNorth27: Om säljaren gjorde rätt eller fel? Det han sa stämmer rätt så bra, är knappt någon marginal alls på tv apparater. Så det är inte omöjligt att dom inte skulle gå en enda krona med vinst då.....
Skitsnack. Onoff har sjukt bra marginaler på just samsung tv tex. Så där gjorde säljaren ett misstag enligt mig.
Postad 02 June 2008 - 09:01
Skitsnack. Onoff har sjukt bra marginaler på just samsung tv tex. Så där gjorde säljaren ett misstag enligt mig.
Det stämmer nog att de har bra marginaler på SamsungTV. Det är ju nästan allt de säljer där... Men att de är sjukt bra vet jag inte, på vissa modeller kanske. Jobbar dock inte där så jag vet inte. Gör du det, eller har du insidernformation?
Postad 02 June 2008 - 12:54
Postad 04 June 2008 - 12:44
Själv så har jag prutat ganska mycket på en audio & video butik.
Samt Clas ohlson då jag skulle köpa ett dyrare maskin tillbehör.
Det som jag däremot har varit lite svårare att pruta på är väl mer stora kedjor som till ex hifiklubben men skulle man handla mycket där så kanske även det går vägen.
Sen ska jag tillägga att jag även lyckats pruta på Ö&B!
Det är några exempel på vart jag prutat den senaste tiden.
Redigerat av Unregistered1092, 04 June 2008 - 13:06.
Postad 30 December 2008 - 00:10
Första gången jag prutade på en leksaksaffär men inte den sista.
Postad 31 December 2008 - 15:53
det enda jag prutar på är demo-ex eller dylkt.
Varför ska jag pruta? Mitt jobb är att dra in pengar till företaget.
Med de marginaler som gäller tex på platt-tv så är det helt omöjligt att skicka med ett väggfäste på köpet tex.
Säg att man köper en 42" tv för 9990:-, om jag då skickar med ett väggfäste för 995;. så har jag gett bort mer än vi tjänar på tvn. Detta har många svårt att förstå, men så är det.
Läste tidigare här i tråden att det var nån audio video butik som man kunde pruta bra på som gick i konkurs, undrar varfördet blev konkurs....
Redigerat av Unregistered1115, 01 January 2009 - 05:00.
Postad 31 December 2008 - 22:57
Postad 01 January 2009 - 10:32
Jag jobbar ibland som säljare på en av elektronikkedjorna, jag prutar aldrig en spänn på det jag säljer.
det enda jag prutar på är demo-ex eller dylkt.
Varför ska jag pruta? Mitt jobb är att dra in pengar till företaget.
givetvis är ditt jobb at dra in pengar till företaget, men om man är lika tvär som du kanske kunden går därifrån och då blir det inga pengar till företaget.
Givetvis kan man inte sälja med förlust och vissa kanske förvänta sig mer prut än vad som är rimligt, men säg att man har tusen kronor i marginal på en vara och kunden vill pruta så kan man ju gå ner 500 kr så kanske man inte mister kunden.
Allting är ju beronde på situationen och vilken vara, men att ha inställningen "Varför ska jag pruta?" tycker jag är knepigt.
Själv så frågar jag nästan alltid när jag handlar om man kan göra något på priset, oftast går det, ibland inte.
Postad 01 January 2009 - 19:42
givetvis är ditt jobb at dra in pengar till företaget, men om man är lika tvär som du kanske kunden går därifrån och då blir det inga pengar till företaget.
Givetvis kan man inte sälja med förlust och vissa kanske förvänta sig mer prut än vad som är rimligt, men säg att man har tusen kronor i marginal på en vara och kunden vill pruta så kan man ju gå ner 500 kr så kanske man inte mister kunden.
Allting är ju beronde på situationen och vilken vara, men att ha inställningen "Varför ska jag pruta?" tycker jag är knepigt.
Själv så frågar jag nästan alltid när jag handlar om man kan göra något på priset, oftast går det, ibland inte.
Vi har ju prisgaranti så vi har alltid lägsta pris, alternativt så matchar vi om kunden hittat billigare nån annanstans.
Varför ska jag då pruta?
Postad 01 January 2009 - 20:15
ok, men den prisgarantin gäller väl bara mot fysiska butiker och inte nätbutiker?Vi har ju prisgaranti så vi har alltid lägsta pris, alternativt så matchar vi om kunden hittat billigare nån annanstans.
Varför ska jag då pruta?
om det är så så är det inte säkert att ni alltid har lägsta pris.
Sen är det ju upp till var och en av butikerna om dem vill pruta eller inte, får man nej i en butik så kan man gå till nästa och prova och kanske få ett ja där. Då har ju du tappat en kund där, men det är ju det som är den fria marknaden.
Postad 01 January 2009 - 21:54
Det som räknas i slutändan är ju att man drar in pengar så att företaget kan betala min lön.
Säljer man till minusmarginal så drar man inte in några pengar...
Postad 01 January 2009 - 22:56
Möjligt att jag tappar den kunden, men det känns som man kan ta det då jag kanske gör en förlust genom att sälja till det priset. Whats the point då liksom?
Det som räknas i slutändan är ju att man drar in pengar så att företaget kan betala min lön.
Vad du hänger upp dig på minusmarginaler hela tiden, bara för att man prutar lite innebär det inte
automatiskt att ni går i förlust, eller hur?
Om du skickar med en kabel för 149:- innebär inte det förlust kanske, eftersom inköpspriset ligger på 15 spänn.
Jag prutar så gott som alltid i ladorna och jag är övertygad om att säljarna inte är så dumma att de säljer med förlust.
Postad 02 January 2009 - 00:57
ingen som tycker att du eller nån annan skall sälja med minusmarginal, om du läser mina inlägg så tror jag det framgår.Möjligt att jag tappar den kunden, men det känns som man kan ta det då jag kanske gör en förlust genom att sälja till det priset. Whats the point då liksom?
Jag tycker sammanfattningen är ganska enkel, Kund har all rätt att pröva pruta, butik har all rätt att acceptera eller inte, kund har sedan rätt att välja var kund vill handla. Så ser jag på det
Vill återigen klargöra att jag inte tycker att butiker skall sälja med förlust, dem måste givetvis få tjäna pengar.
Postad 01 February 2009 - 12:42
Jag var iaf nöjd - 2600:- billigare, för en liten liten buckla på ena sidan av maskinen.
Postad 01 February 2009 - 13:07
Som ni skrev innan så kan inte fysiska butiker gå ner så långt som internetförsäljning kan, eftersom de oftast har helt andra omkostnader.
Det är helt enkelt inte lönt att köpa/pruta varorna i en fysisk butik.
Förstärkare, datorer, projektorer mm de senaste åtta åren har alla inhandlats via nätet. Jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag senast köpte någon hemelektronik i en fysisk butik.
Och detta kommer generellt bara att öka eftersom de äldre generationerna "faller av"
Postad 03 February 2009 - 21:19
Postad 03 February 2009 - 21:56
Fyndvaror har inte prutmån då de är just det, fyndvaror. Marginalen är alltså kass. Detta gäller för övrigt även teveapparater i allmänhet, som har tagits upp tidigare. Marginalerna är mycket mindre än vad vissa verkar tro.O ja, visst går det att pruta på elgiganten, onoff, siba etc. T.ex. på fyndvaror/demoex är det lättare att få ner priset. På nya grejer brukar det gå att göra lite på priset om man köper ett paket med flera grejer, eller att få med någon extra kabel etc. utan extra kostnad. Att påpeka att man kan få en vara för si eller så mycket på nätet har faktiskt hjälpt det med. Men man ska ha lite sunt förnuft också och inte pruta på en dvd för 500kr etc.
Postad 03 February 2009 - 22:06
Fyndvaror har inte prutmån då de är just det, fyndvaror. Marginalen är alltså kass. Detta gäller för övrigt även teveapparater i allmänhet, som har tagits upp tidigare. Marginalerna är mycket mindre än vad vissa verkar tro.
Jag misstänker att du har missuppfattat innebörden av fyndvaror. Fyndvaror är lätt begagnade produkter som kunder lämnat tillbaka på öppet köp och som av olika skäl inte går att sälja som nya. De har gått att pruta på mer än andra saker för min del.
Postad 03 February 2009 - 22:24
Postad 06 February 2009 - 11:53
På Siba möjligtvis ja.Jag misstänker att du har missuppfattat innebörden av fyndvaror. Fyndvaror är lätt begagnade produkter som kunder lämnat tillbaka på öppet köp och som av olika skäl inte går att sälja som nya. De har gått att pruta på mer än andra saker för min del.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
79 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?