Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Antenn för digitala marknätet och lite andra frågor

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2008 - 22:50

Unregistered40041
  • Unregistered40041
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att införskaffa mig en LCD tv nu lagom till Fotbolls EM. Det blir en modell med inbyggd box för digitala marknätet. Problemet är att jag har så kallat analogt comhem i tvuttaget här hemma, så jag måste väl ha en egen antenn för att få in några kanaler om jag har förstått rätt?

Fråga 1: Behöver jag en sk CA-modul för att ta in dom fria kanalerna? Har förstått det som att det inte skall behövas, men har inte riktigt förstått om så är fallet.

Fråga 2: Jag bor bara 2 km från närmaste mast. Räcker det med någon typ av diskret bordsantenn / inomhus antenn? Jag har inte fri sikt om jag skall ha antennen inomhus, är en vägg ivägen. Alternativet är att sätta en antenn på balkongen där jag har fri sikt och dra en sladd, men slipper ju gärna det.

Fråga 3: Är det någon speciell antenn man skall ha? Kan ni rekommendera någon? Var kan jag köpa en i göteborgsområdet som passar mina krav?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!

Redigerat av Unregistered40041, 14 May 2008 - 23:31.

Postad 15 May 2008 - 07:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
0: Analogt ComHem? Ingen möjlighet att uppgradera till digitala kanaler? Ingen alls?

1: Fria kanalerna, SVT, TV4, TV6, Voice och några till kräver inget programkort alls och ingen CA-modul.

2: Antenn, alltid svårt att säga bu eller bä. En lite större antenn på balkongen är givetvis bättre i de flesta fallen men en diskretare bordsantenn kan fungera. Villig att riskera lite, köp en på öppetköp! Via nätet riskerar du att få betala portot att skicka tillbaka den, i butik brukar det inte vara något problem så längen förpackningen ej är skadad. Samt notera att vad du tror är bästa position för antenn i bostaden troligen inte är det. Man måste testa lite olika positioner för att finna den, förhoppningsvis, bästa.

3: Mmh, http://www.kjell.com/?item=30117 brukar rekommenderas här. Ska fungera bra. Butik? I Allum köpcentrum.

Men - EM - kanske HDTV - då är det Canal Digital som gäller... Sedan vet jag ärligt inte hur matcherna fördelas mellan TV4s olika kanaler. Det är ENDAST TV4 som är fri i marknätet. TV4 sport har precis börjat sända där Mux5 finns men kräver då att man har Boxerpaketet.

Edit: 2 km från mast förresten. Det är nära. Såtillvida det inte finns ett stort berg mellan din bostad och masten så bör en inomhusantenn, även av billigare slaget, fungera. Använder själv på ett avstånd på cirka 8-10 km den billigaste man kan finna på Clas Ohlson med gott resultat.

Redigerat av Monshi, 15 May 2008 - 09:31.

Postad 15 May 2008 - 16:01

Unregistered40041
  • Unregistered40041
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack för snabba och bra svar. Jag har som sagt riktigt nära till masten, ser ju den från balkongen, får testa med en sån inomhusantenn på öppet köp först, går det inte får jag väl sätta en antenn på balkongen på något sätt.

Självklart kan jag uppgradera till riktigt digital-tv hos comhem, men då får jag väl pröjsa upp 150-200:- i månaden?

Redigerat av Unregistered40041, 15 May 2008 - 16:10.

Postad 15 May 2008 - 21:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Självklart kan jag uppgradera till riktigt digital-tv hos comhem, men då får jag väl pröjsa upp 150-200:- i månaden?

ha, sant. Då är det inte dumt att starta mjukt med att testa de fria kanalerna i marknätet. Bara så att du är medveten om vad du får samt att du ganska snart, troligen, med din nya stora TV kommer inse hur mycket bättre en digital källa är. Framförallt för stora apparater (större än 40").

Fast pratar vi stora apparater ser inte, tyvärr, alla digitala källor med SD-TV så himla bra ut. Främst då på grund av får låg datatakt (bitrate) vid komprimeringen av kanalen. Om de bara ges lite mer bandbredd så skulle de se bra ut, men icke.

Postad 17 May 2008 - 15:01

Unregistered40041
  • Unregistered40041
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

ha, sant. Då är det inte dumt att starta mjukt med att testa de fria kanalerna i marknätet. Bara så att du är medveten om vad du får samt att du ganska snart, troligen, med din nya stora TV kommer inse hur mycket bättre en digital källa är. Framförallt för stora apparater (större än 40").

Fast pratar vi stora apparater ser inte, tyvärr, alla digitala källor med SD-TV så himla bra ut. Främst då på grund av får låg datatakt (bitrate) vid komprimeringen av kanalen. Om de bara ges lite mer bandbredd så skulle de se bra ut, men icke.

Nej precis, är nog bra att börja med digitala marknätet, de flesta matcherna kommer väl gå på tv4.

Jag är inne på LCD, typ R86/87 eller möjligen M86/87 eftersom jag kommer köra mycket från datorn. Frågan är om det är värt dom extra slantarna för FullHD på M86/87, kanske är gött med lite högre upplösning när man skall köra från datorn? Men blir 40 tum för stort? Sittavståndet är ungefär 3 - 3,5 meter. R87 finns rätt billigt på komplett, och dom har ju hämtlager i gbg vilket är en fördel.

Postad 17 May 2008 - 15:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Jag är inne på LCD, typ R86/87 eller möjligen M86/87 eftersom jag kommer köra mycket från datorn. Frågan är om det är värt dom extra slantarna för FullHD på M86/87, kanske är gött med lite högre upplösning när man skall köra från datorn? Men blir 40 tum för stort? Sittavståndet är ungefär 3 - 3,5 meter. R87 finns rätt billigt på komplett, och dom har ju hämtlager i gbg vilket är en fördel.

Tror inte jag är rätt person att svara på den frågan, inte insatt i marknaden helt. Jag är fullt nöjd med den 37" plasma som jag har.

Men lite kan jag ge dig - ja- upplösningen är trevligt när du ska köra från datorn. Kanske inte nödvändigt för film men för spel och text kan det vara trevligt.

FullHD är väl iofs inte fel att satsa på men samtidigt har man inget HD-material att fylla den med så kan de alla pixlarna ge problem vid uppskalningen av SD-material Samt det vanliga - det är först vid 40-42"+ som man börjar kunna dra full nytta av HD-upplösningar, FullHD kanske uppemot 50" om man nu inte sitter väldigt nära TVn.

Det var min visdomsord. Men det enda som gäller för dig är att finna vad du tycker passar dig och dina krav. Det är din smak som råder.

Postad 17 May 2008 - 21:34

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Nja, snarare 39:- i månaden för SMALL paketet med 11 kanaler, sen behöver du en kabelbox som kan hittas på Blocket för några hundra kronor. Om du tänkt behålla Comhem analogt så tänk på att du måste ha en analog tuner någonstans till den nya tv:n.

Postad 18 May 2008 - 14:50

Unregistered40041
  • Unregistered40041
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nja, snarare 39:- i månaden för SMALL paketet med 11 kanaler, sen behöver du en kabelbox som kan hittas på Blocket för några hundra kronor. Om du tänkt behålla Comhem analogt så tänk på att du måste ha en analog tuner någonstans till den nya tv:n.

Okej, det är ju egentligen inte så farligt mycket pengar. Grejen är att jag i stort sett inte ens tittar på tv (har inte kollat på tv hemma det senaste halvåret), kollar på film från datorn, och laddar hem 1-2 serie avsnitt varje vecka som jag följer. Just nu vill jag bara ha möjligheten att titta på EM i skaplig kvalite.

TV'n jag funderar på att köpa, har både analog och digital tv mottagare (DVB-T), har iofs bara 1 antenningång, men det spelar egentligen ingen roll då jag som sagt tittar väldigt lite på TV.

Redigerat av Unregistered40041, 18 May 2008 - 14:56.

Postad 23 May 2008 - 14:48

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

...

Lite OT kanske men...
Kolla gärna på Sharps XL2-serie om du ska köra mycket mot datorn. Dom burkarna klår R86/87 med hästlängder!
På avståndet 3-3,5 m kan 40 tum t.om. bli för litet. Själv satsar jag (så småningom) på en 52-tummare och jag sitter på 2 meters avstånd till TV'n. Då blir Full-HD snarast ett krav.
Se bara till att din dators grafikkort kan leverera 1920X1080. Tänk också på att BD-spelare och moderna DVD-spelare levererar Full-HD via HDMI-utgången (uppskalat från DVD-spelare). Så egentligen finns det ingen anledning att låta bli Full-HD.
:)

Postad 23 May 2008 - 15:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Själv satsar jag (så småningom) på en 52-tummare och jag sitter på 2 meters avstånd till TV'n.

Ough, då antar jag att du INTE tittar på något som helst SD-material för det kommer att se hemskt ut. Ja, som TV4 sport på 40" på två meter ungefär...

Postad 09 June 2008 - 03:29

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite. Jag har precis skaffat mig en Samsung PS50A556 Plasma med både DVB-T och DVC-C.

I min lägenhet har jag analogt Com Hem indradet på centralantenn. Den ger en obeskrivt värdelös bild som den ser ut nu. 4 Matcher på EM är spelade och jag gråter.

Har egentligen inte brytt mig så mycket om tv och digitaltv förut då jag mest kollat på viktiga saker hos andra. Men nu med ny tv och ett pågående fotbolls EM så känns det lite lockande.

Jag tänkte köpa en CA-Modul och en bordsantenn och låna pappas boxerkort och se om det blir något bra.

Någon som har några erfarenheter angående detta som den vill dela? Har ingen koll alls på ämnet.

Snappade upp denna antenn i någon tråd: http://www.kjell.com/?item=30117 Är den bra?
CA-moduler finns tydligen i en uppsjö av varianter. Några tips där?

Postad 09 June 2008 - 17:33

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Träffade en gammal gymnasiekompis som jobbar på Siba och han övertygade mig om att det räckte med en sådan här: http://www.siba.se/i...ntifier=SE95193

Funkar suveränt. Extremt nöjd med mitt köp. Ser på Fotbolls EM i Digitals format nu vilket var ett stort kliv från analoga Com Hem.

Postad 16 June 2008 - 22:55

datja
  • datja
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Träffade en gammal gymnasiekompis som jobbar på Siba och han övertygade mig om att det räckte med en sådan här: http://www.siba.se/i...ntifier=SE95193

Funkar suveränt. Extremt nöjd med mitt köp. Ser på Fotbolls EM i Digitals format nu vilket var ett stort kliv från analoga Com Hem.

Och jag som bor vid Hornstull i Stockholm, c:a 4-5 km från både Kaknästornet och Nackamasten köpte denna inomhusantenn hos Kjell. Bor på en av Stockholms högsta punkter (mittemot Högalidsskolan), en trappa upp. Det aktuella fönstret är vänt mot sydväst (masterna ligger NO och OSO från mig). Antennen fungerar bra om den får stå på fönsterbrädet. Jag är mkt nöjd. Kan nu läsa Zlatans tatueringar, och undflyr Comhems usla analognät.

Fråga: vilket slags antenn (och hur dyr) behöver man för att kunna titta på SVT HD?

Redigerat av datja, 16 June 2008 - 22:57.

Postad 17 June 2008 - 05:53

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Och jag som bor vid Hornstull i Stockholm, c:a 4-5 km från både Kaknästornet och Nackamasten köpte denna inomhusantenn hos Kjell. Bor på en av Stockholms högsta punkter (mittemot Högalidsskolan), en trappa upp. Det aktuella fönstret är vänt mot sydväst (masterna ligger NO och OSO från mig). Antennen fungerar bra om den får stå på fönsterbrädet. Jag är mkt nöjd. Kan nu läsa Zlatans tatueringar, och undflyr Comhems usla analognät.

Fråga: vilket slags antenn (och hur dyr) behöver man för att kunna titta på SVT HD?

Du ska inte behöva byta antenn.

Postad 17 June 2008 - 18:02

datja
  • datja
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du ska inte behöva byta antenn.

Det är något jag inte fattar i så fall, för när jag slår på SVT HD kommer ljudet som det skall, men jag får en svart bild som säger "HD stöds ej" (Notera att min Samsung F86 stöder 1080p, fungerar utmärkt med datorn), så jag trodde att det var fel på antennens prestanda. Nu kommer ju antennsignalen via vanlig antennkabel. Måste HDTV komma från en HDMI-ingång för att TV:n ska stödja det hela? Finns antennkabel-HDMI-adaptrar? Har bara hört talas om DVI/HDMI.

Kanske korkade frågor, men jag har bara haft digital-TV i 3 dagar.

Redigerat av datja, 17 June 2008 - 18:10.

Postad 17 June 2008 - 18:16

HDcAbleGuy
  • HDcAbleGuy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan, jag har själv en 50PX70 som jag endast stoppade in en antenn stump (60cm) i och alla fria kanaler fungerar. Det fina med digitalt är ju att antingen får man in det eller inte.

Postad 17 June 2008 - 20:00

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det är något jag inte fattar i så fall, för när jag slår på SVT HD kommer ljudet som det skall, men jag får en svart bild som säger "HD stöds ej" (Notera att min Samsung F86 stöder 1080p, fungerar utmärkt med datorn), så jag trodde att det var fel på antennens prestanda. Nu kommer ju antennsignalen via vanlig antennkabel. Måste HDTV komma från en HDMI-ingång för att TV:n ska stödja det hela? Finns antennkabel-HDMI-adaptrar? Har bara hört talas om DVI/HDMI.

Dina "antennkabel-HDMI-adaptrar" är vad man normalt kallar för digitalboxar, och det är en sån du behöver för att se SVT HD. Den inbyggda digitalmottagaren kan såvitt jag vet inte ta emot de HD-sändningar som finns i marknätet där du bor, att den stöder 1080p har inte med saken att göra. Tyvärr är det ont om boxar som klarar detta än så länge, lättast att hitta är väl Dilog DT-435.

Postad 17 June 2008 - 20:54

datja
  • datja
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Dina "antennkabel-HDMI-adaptrar" är vad man normalt kallar för digitalboxar, och det är en sån du behöver för att se SVT HD. Den inbyggda digitalmottagaren kan såvitt jag vet inte ta emot de HD-sändningar som finns i marknätet där du bor, att den stöder 1080p har inte med saken att göra. Tyvärr är det ont om boxar som klarar detta än så länge, lättast att hitta är väl Dilog DT-435.

Aha. Tack. På någe vis synd att antennkablar kan transportera HD-format till TV-apparater som kan ta emot HD-format men inte via antenningången.

Postad 18 June 2008 - 07:26

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Aha. Tack. På någe vis synd att antennkablar kan transportera HD-format till TV-apparater som kan ta emot HD-format men inte via antenningången.

Eh? Hade kablarna inte kunnat det så hade de ju inte heller kunnat transportera det till apparater som kan ta emot HD-sändningar.

Postad 18 June 2008 - 07:57

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag ska försöka förklara det enkelt och kortfattat:

SVTHD sänds med en videokodningsteknik som heter mpeg-4. För att en tv:s inbyggda digitaltuner eller en extern digitalbox ska kunna avkoda bilden krävs att tv:n eller boxen har mpeg-4-stöd. Din tv och de allra flesta boxarna klarar idag av mpeg-2 men inte mpeg-4, det är därför du bara får ljud men inte bild.

Om du byter till en tv med inbyggd mpeg-4-avkodning så kan du titta på svthd direkt i din tv utan en extern box. Vill du behålla tv:n måste du köpa en extern box med mpeg-4-stöd och koppla den via hdmi till din tv.

Antennen har i ingenting med hd-stöd eller inte att göra. Vad antennen måste klara av är att ratta in rätt frekvens för muxen (knippet med tv-kanaler). Idag sänds all marksänd digital-tv på det s.k. UHF-bandet och då krävs att du har en antenn som kan ta emot dessa frekvenser. Det klarar alla antenner avsedda för digital-tv. I framtiden kan det dock hända att digital-tv även sänds över VHF-bandet och många av de digital-tv-antenner som säljs idag klarar inte av VHF-bandet, så då blir det till att köpa en ny antenn för att kunna ta emot de kanaler som ligger på VHF.

Man måste alltså skilja på "antennteknik" (dvs frekvenser, signalmodulering, etc) och "kodningsteknik" (mpeg-4, mpeg-2, dolby digital-ljud, AAC-ljud).
Ofta säger man felaktigt att man har en mpeg-4-tuner, men då har man förenklat teknikinnehållet lite. En tuner rattar in en frekvens och skickar sedan vidare signalen till en avkodare som kan ha stöd för mpeg-4. Men för att göra det enklare för "Svensson" har man rört ihop dessa två begrepp till ett och det är väl okej bara konsumenten fattar begränsningarna och möjligheterna.

Apropå signalmodulering och sändningsteknik så kanske det även ska tilläggas att signalen moduleras på olika sätt beroende på om det är marksänd tv (dvb-t), kabel-tv (dvb-c) eller satellit (dvb-s). Dessa är inte kompatibla med varandra.

Postad 19 June 2008 - 17:28

datja
  • datja
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag ska försöka förklara det enkelt och kortfattat

Det var en mycket bra förklaring. Lite grann av det du skrev hade jag redan insett men alls inte helhetsbilden du gav. Tack Berkan, tack alfista. Jag vidhåller att det är synd att en modern Samsung (4 mån gammal) inte har mpeg-4-kapacitet i sin digitala avkodning.

Postad 19 June 2008 - 17:59

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Det var en mycket bra förklaring. Lite grann av det du skrev hade jag redan insett men alls inte helhetsbilden du gav. Tack Berkan, tack alfista. Jag vidhåller att det är synd att en modern Samsung (4 mån gammal) inte har mpeg-4-kapacitet i sin digitala avkodning.

Enligt prisjakt finns det nu 29 lcd som har hd-box, mest Sonys

Postad 20 June 2008 - 18:01

datja
  • datja
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag lyckades med en enkel, snål datorlösning för att se HD-TV istället för dyra boxar. Min HTPC har DVB-T-kort. Drog in antennen i denna, installerade Dvbviewer (+ CoreAVC för en bra h264-codec). Nu har jag fint mjukvaruavkodad SVT HD via datorn. Detta fungerar utmärkt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.