Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tvix HD-M4000P

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2008 - 06:36

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hallå gott folk!

har problem med att spela upp .mkv filer på min tvix. undrar om det är någon som har tips. jag har inte testat .ts filer men det skulla man ju kunna göra oxå.

Stone

Postad 16 May 2008 - 08:20

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Hej,

4000/5000-modellerna har inget stöd för MKV-filer. Kommer antagligen aldrig komma heller. De är för gamla.

/Jofa

Postad 16 May 2008 - 16:08

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
det finns ju en uppdatering på firmware till 4100-5100 med stöd för filerna... frågan är vad som händer om man dunkar in den firmwaren... någon ide?

Postad 16 May 2008 - 18:19

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Ja,
en ganska bra ide faktiskt.
1. Du kan ladda hem mjukvaran. Markera filen med din Tvix och trycka OK. Tvixen kommer då säga att det inte är en giltig firmware och inte ens försöka ladda den.

2. Du kan försöka göra som jag beskriver på http://forum.opentvix.com och extrahera själva huvudprogrammet, kallat "main" från 4100/5100-mjukvaran, och försöka starta den på 4000/5000-modellen. Exvis genom att göra en egen fw som startar sin "main" från intern hårddisk och sedan byta ut 4000/5000-main till 4100/5100-main.
För min del så lyckades jag inget vidare. Det slutade med att det endast stod "BOOT" i displayen. Tur att "safe mode upgrade" fungerade. :)

Skriv väldigt gärna på opentvix.com om du lyckas starta 4100-mjukvara på 4000-modell. Det skulle exvis vara kul att kunna bläddra utanför "nuvarande katalog" då man spelar mp3....

/Jofa

Postad 17 May 2008 - 09:06

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hehe... fattade inte mycket av det där men ska läsa på länken du skickade...

visst är det märkligt att dom gör en mediaspelare utan ett bra mediaspelarprogram typ winamp eller mediaplayer i den... om jag inte minns fel så finns det i gamla x-boxen som kom för typ 10 år sen eller nåt...

som sagt ska kolla länken å hör av mig om jag lyckas fast det verkar lite knepigt...

stone

Postad 17 May 2008 - 09:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

hehe... fattade inte mycket av det där men ska läsa på länken du skickade...

visst är det märkligt att dom gör en mediaspelare utan ett bra mediaspelarprogram typ winamp eller mediaplayer i den... om jag inte minns fel så finns det i gamla x-boxen som kom för typ 10 år sen eller nåt...

som sagt ska kolla länken å hör av mig om jag lyckas fast det verkar lite knepigt...

stone

Det ÄR ingen dator. Fatta. :) Det här det vanligaste argumentet när TViX:en inte klarar att spela upp "alla". Det sitter en massa kretskort i TViX:en och det är de som hårdvarumässigt fixar vissa saker. Sedan finns det enkelt förklarat ett litet ROM-minne, i vilket själva programvaran som gör att man kan spela upp vissa filer finns. Det är en programvaran som DViCO har utvecklat själva, så att säga motorn. Det är alltså inget operativsystem i som gör att man kan installera program. En dator kommer alltid att klara långt fler filer för i den kan man stoppa i codecpacks och grejer hur mycket man vill. TViX:en, beroende på vilken generation man har, är mer låst på det sättet.

Hoppas du inte tar mitt irriterade inlägg fel, men det här är det som det gnälls mest om gällande alla modeller och det här är ett enkelt svar. Det är ingen dator med möjlighet att stoppa i tusentals codecs. DViCO styr så gott de kan, och de är i princip världsledande på den här typen av produkt, själva, genom ren programmering stödet för olika filformat. Sedan är alltså hårdvaruchippet en begränsning och där är 4000-serien för trött för att orka med HD (så vitt jag vet). Där spelar det ingen roll med omprogrammering.

Lösningen är helt enkelt att försöka sälja den 4000 du har och köpa minst 4100 eller ännu bättre en 6500 (eller en HTPC där du kan köra Winamp osv). :)

Ha en god helg! :)

Postad 17 May 2008 - 09:21

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
haha...

tar absolut inte illa upp... vill bara få lite klarhet... är ju jättenöjd med produkten i sig men det verkar ju dumt av dvico att begränsa sig så från början men det är klart, utvecklingen går ju rätt fort å när 4000 kom så va väl inte hd-filmer så jätte aktuella kanske...

tack för svaret ändå...

förresten... finns det ingen möjlighet att göra om mkv filer till typ iso eller något annat som gör att man kan spela upp dom?

som ni förstår så är jag inte så haj på dom här grejjerna

stone

Postad 17 May 2008 - 09:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

haha...

tar absolut inte illa upp... vill bara få lite klarhet... är ju jättenöjd med produkten i sig men det verkar ju dumt av dvico att begränsa sig så från början men det är klart, utvecklingen går ju rätt fort å när 4000 kom så va väl inte hd-filmer så jätte aktuella kanske...

tack för svaret ändå...

förresten... finns det ingen möjlighet att göra om mkv filer till typ iso eller något annat som gör att man kan spela upp dom?

som ni förstår så är jag inte så haj på dom här grejjerna

stone

Bra att du inte tog illa upp. :)

DViCO jobbar ju för övrigt fortfarande med mjukvaran till den idag utgångna 4100-serien, men de kan inte jobba med firmware som ligger hur långt tillbaka som helst. Det är ju ett relativt litet företag och någonstans måste man släppa "äldre produkter", så det är tråkigt men som du frågar så bör man kunna om filmer. Jag vet att någon, eventuellt kommer att kunna komma med något bra tips här strax. Jag är lite för dålig på sådana program. :)

Det program jag känner till är nog för lite mindre filer men det är grymt till dem och heter Super C:
http://www.erightsoft.com/SUPER.html

Redigerat av sean.wiklund, 17 May 2008 - 09:49.

Postad 17 May 2008 - 10:25

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hittade ett som heter "ConvertXtoDVD" som konverterar alla möjliga format till dvd, där gick det att välja dvd5 och dvd9 så det kan nog vara bra... håller på å konverterar i skrivande stund men måste iväg så det får stå å gå under dan för det går inte snabbt...

fortsätter skriva om det funkar...

stone

Postad 17 May 2008 - 10:37

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

[bortklippt gnäll o oriktiga påståenden]

Bakis o sur idag? :)

1. 4000-klarar HD mycket bra. Om det är i exvis MPEG2, eller WMV. Otroligt bra bild tycker jag. Speciellt med tanke på pris och "ålder".
2. Att man inte kan bläddra bland kataloger medans man spelar musik är bara ren slöhet av Dvicos utvecklare, och har inget med minne o hårdvara att göra. Man kan ju bläddra i samma katalog...
Dessutom sa dom i nåt mail för "100 år sen" att dom skulle fixa det men uppenbarligen struntade dom i det.

I övrigt håller jag med dig om att många har orealistiska förväntningar på grafiskt interface och finesser från den lilla CPU som sitter i Sigma-chippen.
/J

Postad 17 May 2008 - 10:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Bakis o sur idag? :)

1. 4000-klarar HD mycket bra. Om det är i exvis MPEG2, eller WMV. Otroligt bra bild tycker jag. Speciellt med tanke på pris och "ålder".
2. Att man inte kan bläddra bland kataloger medans man spelar musik är bara ren slöhet av Dvicos utvecklare, och har inget med minne o hårdvara att göra. Man kan ju bläddra i samma katalog...
Dessutom sa dom i nåt mail för "100 år sen" att dom skulle fixa det men uppenbarligen struntade dom i det.

I övrigt håller jag med dig om att många har orealistiska förväntningar på grafiskt interface och finesser från den lilla CPU som sitter i Sigma-chippen.
/J

Ja, jag har vaknat lite på fel sida idag och det blir inte bättre av att så många gnäller och tycker TViX:en ska klara allt - och då menar jag allt. Det tyckte i och för sig inte den mycket trevliga Stone, men du fattar. Det är samma jidder hela tiden i någon slags loop som alla hamnar i. Snart börjar man gnälla om att den inte kan laga mat. :)

Förlåt. :)

Postad 17 May 2008 - 22:08

Stone77
  • Stone77
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hallå boys!

finns ju ingen anledning att gnälla över saker om man inte betalar för att få det man vill ha... när jag köpte min 4000p för ett drygt år sen så va den alldeles utmärkt eftersom jag inte ens hade platt-tv då. nu när jag har det så känner jag att jag vill kolla upp möjligeterna att utveckla maskinen men där fick man tji...

är tacksam för dom svaren ni har lämnat... kommar säkert fler funderingar efter hand.

kan meddela att "convertXtoDVD" funkar alldeles utmärkt... :) konverterade .mkv filen till en dvd-skiva med undertexter och 5.1 ljud... mycket nöjd... :)

tack igen

stone

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.