SIBA kortet/Resurs Bank - 500:- i avgifter på en månad!
38 svar till detta ämne
Postad 16 May 2008 - 19:50
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Hej, när SIBA personalen säger att ni ska ta ert köp på SIBA kortet för att få bonus på nästa köp tänk då på följande:
Ett kreditköp på SIBA kortet är helt kostnadsfritt bara om man betalar hela beloppet den första månaden när räkningen kommer. Det låter ju helt ok men... om man missar sitt första inbetalningsdatum med så mycket som en enda dag så omvandlas köpet automatiskt till ett 72 månaders kreditköp och du påförs följande "avgifter" direkt på ditt konto:
1. Avgift för "sen" inbetalning +139:-
2. Administrationsavgift föregående månad +39:-
3. Uppläggningsavgift +295:-
4. Administrationsavgift innevarande månad +39:-
5. Ränta från inköpsdagen (+15,85% från inköpsdagen)
6. Ränta innevarande månad (+15,85% för "nästa" månad)
Dessa kostnader får du även om du har betalt hela beloppet till Resursbank redan.
Om du tex köper en film eller ett spel på SIBA kortet bara för några hundralappar så påförs du alltså minst 520:- i extra avgifter om du är försenad med inbetalningen bara med någon dag första månaden. En kompis till mig drabbades av detta och jag trodde inte att det var sant men det visade sig tyvärr vara så... Kan vara bra att veta för den som uppfattade SIBA kortet som ett seriöst "erbjudande". Man ska inte bli förvånad men dettta är nog det värsta exemplet jag har stött på på lång tid av oseriöst ocker!
Samma upplägg gäller alla företag som använder Resurs Bank i Helsingborg för sina kunders kreditköp!
Så betala kontant eller använd ett "rikigt" kontokort med vettiga villkor istället. Tips!
Postad 16 May 2008 - 19:55
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Man betalar sina räkningar i tid om du är en skötsam medborgare, så klart du får straffavgifter om du slarvar.
Postad 17 May 2008 - 17:18
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
jojo, en enkel lösning på såna här saker det är att läsa alla villkor för kort man tänkt skaffa. Vill man inte göra det så går det lika bra att betala med kontanter för det mesta också. Då är risken obefintlig att det dyker upp några avgifter i efterhand.
Postad 17 May 2008 - 20:02
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Man betalar sina räkningar i tid om du är en skötsam medborgare, så klart du får straffavgifter om du slarvar.
Det var väl inte straffavgift i sig trådskaparen ifrågasatte utan storleken på denna? Normalt inkassokrav på andra försenade betalningar ligger väl knapast i storleksordningen 520 kr? Hur glad hade du blivit om du missade att betala amorteringen på huset med en dag och banken påförde 2 miljoner extra i avgifter nästa månad?
Postad 18 May 2008 - 07:25
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
de där 520 är ju knappast en straffavgift. Den delen uppgår ju "bara" till 139:-, resten är ju vanliga avgifter så som uppläggningsavgiften (som står angiven i avtalet) och sen så är det administrativa avgifter för den aktuella månaden och nästkommande då det blir första betalningen. Efter det så är det ränta så det är inga direkta frågetecken eller felaktigheter vad jag kan se. Det hela kan helt enkelt lösas genom att betala sina räkningar i tid, dvs ca tre arbetsdagar innan förfallodatumet och även det faktum att det ofta tar dessa dagarna för betalningen att komma fram har de varit vänliga och förutseende nog att speciellt påpeka i avtalet.
Att det blir dubbel avgift för vissa saker är ju för att det är första inbetalningen och du normalt betalar dessa i förskott. Har jag inte helt fel för mig så gör mobiloperatörer och liknande exakt samma sak. Ganska vanligt mao.
Postad 18 May 2008 - 11:04
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det är ändå ganska oväntat med så många avgifter. God sed i konsumentförhållanden innebär att man upplyser konsumenten om villkorsbestämmelser som är oväntade.
Man kan inte kräva att konsumenter ska stå och läsa fler sidor med finstilt text i butiken medan säljaren tjatar om att de ska skriva på.
Jag håller med. Det är ocker och SIBA gör fel som förknippar sitt namn med sådant.
Postad 18 May 2008 - 12:12
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Kanske är jag lite hård men jag ser inga fel på det. OM de nu inte har förklarat för kunden vad som gäller så är det ju fel men det framgår inte i inlägget, endast att kompisen missat en betalning. Ang resursbank så hade jag min dator på avbetalning hos dem, köpt på computercity och de förklarade upplägget.
Dock har jag svårt att se att personalen inte nämner hur ett kort funkar och ännu konstigare att konsumenten inte frågar utan bara går med på att skriva upp sig på ett kort som klart och tydligt anger att det är ett kreditkort "med mastercard".
Men som sagt, hur det gått till framgår inte. Inte heller om kunden hade för avsikt att betala allt i en klump eller på avbetalning.
Postad 18 May 2008 - 20:22
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Men som sagt, hur det gått till framgår inte. Inte heller om kunden hade för avsikt att betala allt i en klump eller på avbetalning.
Det rörde sig bara om 1390:- som skulle betalas i klump första månaden. Hela beloppet betalades in men tre dagar för sent vilket givetvis var kundens fel. Detta resulterade i ett kravbrev med 520:- i extra avgifter. Var och en får bedöma om detta är rimligt eller inte. Konsekvenserna av en försenad inbetalning första månaden kan dock vara bra att känna till för de som handlar på SIBA kortet eller tänker skaffa ett. Jag kan bara jämföra detta med mina egna bankkreditkort där jag har påminnelseavgifter på 50:- (lagstadgad påminnelseavgift) + ränta om jag missar inbetalningen vid månadskiftet. Inga andra konstlade avgifter. Jag tänker inte skaffa SIBA kortet.
Postad 20 May 2008 - 21:23
Unregisteredcb1a50ee
-
Unregisteredcb1a50ee
-
Användare
-
-
235 inlägg
Till trådskaparen:
Har du ringt Resurs och påtalat att det bara rör sig om ett par dagars försening och i så fall vad sa de om det då?
Det hela blir lite konstigt eftersom det är första fakturan, pga att man som nämnts kan delbetala med hjälp av kortet så bestämmer ju summan du betalar antalet månader som man ska betala på.
Problemet är ju då att man endast kan använda sk betalningsfri månad om man betalar enligt 72månader betalningen, är man då sen med betalningen så registreras det som man vill utnyttja en sådan och det rullar på med en massa avgifter.
Åter igen går inte detta att reda ut med Resurs??
Postad 21 May 2008 - 19:50
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Till trådskaparen:
Har du ringt Resurs och påtalat att det bara rör sig om ett par dagars försening och i så fall vad sa de om det då
Jag kollade med min kompis idag och dom tog bort uppläggningsavgiften på 295:- när han visade att han hade betalat det ursprunliga beloppet. Övriga "avgifter" måste han betala ändå på 284:-. Jag tycker fortfarande att detta är ocker därför att: Även om dom tog bort uppläggningsavgiften så debiteras han ändå administrationsavgifter och räntekostnader som om det vore ett avbetalningsköp på 72 mån. Ränta räknas från inköpsdagen trots att avbetalningsköp upp till 3 månader ska vara helt räntefria enligt villkoren. Trots att han betalat in hela beloppet den 3 april så debiteras han ränta för hela april (så står det också i villkoren att det ska vara). Så för att uppdatera det ursprungliga inlägget så påförs man följande avgifter och räntor när man missar inbetalningen första månaden med ett par dagar ifrån Resursbank. 1. Avgift för "sen" inbetalning +139:- 2. Administrationsavgift föregående månad +39:- 3. Administrationsavgift innevarande månad +39:- 4. Ränta från inköpsdagen (+15,85% från inköpsdagen) 5. Ränta innevarande månad (+15,85% för hela "nästa" månad) Dessa kostnader gick inte att förhandla bort för min kompis. Var och en får bedöma om detta är rimligt. Kostnaderna blir iallfall lite tydligare i detta inlägg än de är i SIBA-kortets villkor som jag har läst igenom...
Postad 21 May 2008 - 19:58
Unregistered63a53ac6
-
Unregistered63a53ac6
-
Beroende
-
-
1180 inlägg
Är inte förvånad kort av den här typen är en industri idag.
Postad 21 May 2008 - 20:59
Unregisteredb3c6d6ac
-
Unregisteredb3c6d6ac
-
Forumräv
-
-
632 inlägg
Tråkigt om det är så... men det finns flera kreditkort med klart bättre villkor via "riktiga" banker. Så här står det i villkoren på ett annat kort som jag har: Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta
Jag förstår inte riktigt hur Resursbank kan ta ut påminnelseavgift på 139:- när lagstadgad påminnelseavgift är 50:-. En påminnelseavgift på 139:- är väl olaglig?
Postad 22 May 2008 - 08:11
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Det är mkt bättre med kreditkort kopplat till sin bank.
Mitt VISA Guld är gratis i Nordea eftersom jag är förmånskund. Sen är det inga som helst administrationsavgifter eller uppläggningsavgifter över huvud taget.
Dessutom är kredittiden ca 55 dagar.
Säg att jag köper en sak den 3:e maj. Då behöver jag inte betala den förän 30:e juni. Helt utan avgitfer.
Sen kan jag även välja att delbetala med minst 1/20del av kredit beloppet. Det enda som tillkommer då är en ränta på idagsläget 11%.
Man skulle kunna utnyttja detta till fullo genom att ha två kreditkort. Säg att du har 50.000:- i kredit på båda korten. Då skulle du kunna köpa något för 50.000:- och varje månad betala räkningen med det andra kortet. På så har du sugit ut 50000 ur banken som du inte behöver betala förän du dör.
Detta är dock inget jag rekomenderar!!!
Postad 22 May 2008 - 19:33
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jag hade en kompis på byrån som körde den varianten fast han var nog uppe i 7-8 kort. Det var inte så kul när bankerna började dra in hans kort
I hans fall handlade det om en flickvän som var lite dyr i drift.
Det hela slutade med att han fick syfilis av flickvännen.
En sedelärande historia om något.
Postad 22 May 2008 - 19:39
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ingen Resurs utan Konkurs, har haft siba, onoff, elgigant kort var ett **** och ta sig ur skiten, mår gott idag.
Postad 28 May 2008 - 08:27
punkd
-
punkd
-
Rookie
-
2 inlägg
Det är ändå ganska oväntat med så många avgifter. God sed i konsumentförhållanden innebär att man upplyser konsumenten om villkorsbestämmelser som är oväntade.
Man kan inte kräva att konsumenter ska stå och läsa fler sidor med finstilt text i butiken medan säljaren tjatar om att de ska skriva på.
Jag håller med. Det är ocker och SIBA gör fel som förknippar sitt namn med sådant.
Dessvärre så är det det finstilta som gäller så fort vi som konsumenter skriver på avbetalningspapperna. Visst tycker jag också att det är helt värdelöst att stå och läsa allt som står med knappt läsbara storlek på texten men tyvärr så är vi skyldiga att göra detta. :S Till det övriga så tycker jag att detta scenario verkar stämma in på de flesta banker som har "räntefri" avbetalning. Betalar man inte i tid så kostar det ...
Postad 09 June 2008 - 09:45
eddie360
-
eddie360
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej! Jag har själv ett siba kort som jag använder ofta. Betalar man in hela beloppet innan datumet går ut på första fakturan så kostar det ingenting extra. Detta kan vara upp till 60 dagars kredit beroende på när köpet görs. handlar du 1a maj kommer fakturan i slutet av juni och ska betalas innan månadens slut. Eftersom du inte betalat någonting av din räkning första månaden antog nog systemet att du ville betala så lite som möjligt i månaden och därmed lades det upp på 72månader vilket är det sämsta ränte alternativet. Det är i andra fall ränte-fritt första 12 månaderna. Räntan blir högre sedan beroende på hur länge man lägger upp det på. Tycker ett samtal med resurs borde kunna få bort räntan. När det gäller upplägningsavgiften så är den på 195kr inte 295 som du skriver. Den ska heller inte betala om man inte lägger upp betalningen på mer än 3 månader. igen prata med resurs. den administrativa avgiften kan man inte göra så mycket åt...det dom tjänar pengar på antar jag. Det är surt eftersom 3 dagar ger 39+39kr men vad ska man göra. Betala räkningen i tid. Jag har också missat ett par gånger på den där fronten men uppläggningsavgifter och ränta har jag aldrig fått. Detta ska ju inte vara fallet så ring resurs. alternativet är ju om det fanns en gammal avbetalning kvar men det borde du ju veta själv i så fall. här är alla villkoren: Siba korts villkorTycker i övrigt att bonusen är skön att ha när man handlar ofta  många bäckar små...
Postad 09 June 2008 - 10:04
lille_man
-
lille_man
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hej!
Jag har själv ett siba kort som jag använder ofta.
Betalar man in hela beloppet innan datumet går ut på första fakturan så kostar det ingenting extra. Detta kan vara upp till 60 dagars kredit beroende på när köpet görs. handlar du 1a maj kommer fakturan i slutet av juni och ska betalas innan månadens slut.
Eftersom du inte betalat någonting av din räkning första månaden antog nog systemet att du ville betala så lite som möjligt i månaden och därmed lades det upp på 72månader vilket är det sämsta ränte alternativet. Det är i andra fall ränte-fritt första 12 månaderna. Räntan blir högre sedan beroende på hur länge man lägger upp det på.
Tycker ett samtal med resurs borde kunna få bort räntan.
När det gäller upplägningsavgiften så är den på 195kr inte 295 som du skriver. Den ska heller inte betala om man inte lägger upp betalningen på mer än 3 månader. igen prata med resurs.
den administrativa avgiften kan man inte göra så mycket åt...det dom tjänar pengar på antar jag. Det är surt eftersom 3 dagar ger 39+39kr men vad ska man göra. Betala räkningen i tid.
Jag har också missat ett par gånger på den där fronten men uppläggningsavgifter och ränta har jag aldrig fått. Detta ska ju inte vara fallet så ring resurs. alternativet är ju om det fanns en gammal avbetalning kvar men det borde du ju veta själv i så fall.
här är alla villkoren: Siba korts villkor
Tycker i övrigt att bonusen är skön att ha när man handlar ofta många bäckar små...
Stämmer inte riktigt vad gäller uppläggningsavgiften, saxade detta från länken du lade upp: Handla extra förmånligt på SIBA Du kan dela upp dina inköp hos SIBA på 3, 12, 24, 48 eller 72 månader. Det kostar dig 39 kr i månaden i administrationsavgift per betalplan. Uppläggningsavgiften är 195 kr för 12 månaders betalplan och 295 kr för 24, 48 och 72 månaders betalplan. Ränta utgår på 24, 48 och 72 månaders alternativen. Det är alltså bara för 12 månaders betalplan det blir 195:-, resten har 295:-. Sedan ber jag om ursäkt för klanteriet med att "highlighta" meningen jag hänvisade till, enda ursäkten: nybörjare
Redigerat av lille_man, 09 June 2008 - 10:07.
Postad 09 June 2008 - 10:08
FkStål
-
FkStål
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Själv är jag lite allergisk mot alla dessa j-a kort, har ca 17 plastkort i plånboken som INTE är betalkort. Det är passerkort, medlemskap i diverse hotellkedjors förmånsprogram etc etc. När jag fick frågan om jag skulle skaffa ett SIBA-kort så sade jag reflexmässigt nej. Men har de inget bonuskort utan kreditköp?? Om så är fallet, så lockar man ju in folk i ett, som jag tycker - oavsett finstilt och vilkor, ockerliknande program.
Men har ni funderat på värdet av räntefritt? Ofta kör kreditbolagen med "aviavgift" vid räntefria köp - kanske 30:- per delbetalning. Det är 360 spänn på 12 månader, bara det. Kanske inte aktuellt i det här fallet, men det är vanligt trots allt. Tål att jämföras med vad räntan hade varit.
Tips: Jag brukar "lura in" försäljaren på det räntefria spåret när jag ska köpa någon dyrare pryl. Det brukar gå igång rejält och tala om hur förmånligt jag kan lägga upp avbetalningar mm. Då påpekar jag att det innebär att de säljer skulden till ett kreditbolag (vilket knappast är 100% av det belopp jag ska betala) - och att jag bör få det pris som de skulle få av kreditbolaget. Korkade säljare vill inte alls gå med på det - "så kan man ju inte göra". Normalt funtade säljare inser logiken och ger rabatt. Kräver ju att man har kontanter eller betalkort (helst med faktura), men om jag inte har kontanter så har jag antagligen inte råd helller.
Postad 09 June 2008 - 12:28
eddie360
-
eddie360
-
Rookie
-
4 inlägg
Dagens läxa:
Dela inte upp köp på 1500kr på 72 månader
Postad 17 December 2008 - 19:22
fredl
-
fredl
-
Forumräv
-
-
762 inlägg
Jag fick själv idag en lite skön faktura från Resurs. Jag hade bommat en "första räkning" på 350 kr och betalat in den på tisdagen (den sista var en söndag). Det kostade mig 139+11+25+11+7, ganska schyst procentsats.
Jag vet inte hur det kommer sig att resurs får ta ut en högre påminnelseavgift än de lagstadgade 50 kr.
Men men, mitt resurskort var en relik från gamla tider och nu fick jag en perfekt anledningen till att avsluta det. Jag handlar i princip aldrig av resursanslutna affärer längre (onoff, siba osv) så då kan man ju lika gärna avstå.
Postad 24 December 2008 - 13:47
LowLife
-
LowLife
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej, när SIBA personalen säger att ni ska ta ert köp på SIBA kortet för att få bonus på nästa köp tänk då på följande:
Ett kreditköp på SIBA kortet är helt kostnadsfritt bara om man betalar hela beloppet den första månaden när räkningen kommer. Det låter ju helt ok men... om man missar sitt första inbetalningsdatum med så mycket som en enda dag så omvandlas köpet automatiskt till ett 72 månaders kreditköp och du påförs följande "avgifter" direkt på ditt konto:
1. Avgift för "sen" inbetalning +139:- 2. Administrationsavgift föregående månad +39:- 3. Uppläggningsavgift +295:- 4. Administrationsavgift innevarande månad +39:- 5. Ränta från inköpsdagen (+15,85% från inköpsdagen) 6. Ränta innevarande månad (+15,85% för "nästa" månad)
Dessa kostnader får du även om du har betalt hela beloppet till Resursbank redan.
Om du tex köper en film eller ett spel på SIBA kortet bara för några hundralappar så påförs du alltså minst 520:- i extra avgifter om du är försenad med inbetalningen bara med någon dag första månaden. En kompis till mig drabbades av detta och jag trodde inte att det var sant men det visade sig tyvärr vara så... Kan vara bra att veta för den som uppfattade SIBA kortet som ett seriöst "erbjudande". Man ska inte bli förvånad men dettta är nog det värsta exemplet jag har stött på på lång tid av oseriöst ocker!
Samma upplägg gäller alla företag som använder Resurs Bank i Helsingborg för sina kunders kreditköp!
Så betala kontant eller använd ett "rikigt" kontokort med vettiga villkor istället. Tips!
Instämmer till fullo! hade ett så kallat "kontokort" hos ett känt företag, dom går gärna in på fikonspråk (facktermer) för att låta lärda men fakta är att mer eller mindre "lurar" kunden, säg att man köper en LCD TV för ca 5000:- på 1 år så kommer du nästan upp i en 5:e del av ursprungskostnaden dvs du har betalt nästan 1000:- i ränta, avgifter och uppläggningsavgifter. Har man satt en avbetalningsplan på ca 24 mån så har man betalat ca 2000:- i rena kostnader! skulle det inte känns lite bättre att betala TV:n direkt och slippa alla onödiga kostnader och köpa en blue-ray spelare i stället för att betala en massa avgifter? Nä, använd prisjakt och betala hela summan på en gång så får du mer valuta för pengarna!
Postad 25 December 2008 - 18:27
Unregisteredcb1a50ee
-
Unregisteredcb1a50ee
-
Användare
-
-
235 inlägg
Är man inte mer insatt i vad det är man tecknar för kort/krediter så kan man gått ha tycker jag. Det TS tar upp grundar sig ju på att han inte betalat sin räkning i tid och på så vis rasslar avgifter i form av ränta och
uppläggning in, detta löses enkelt med ett telefonsamtal till Resurs.
Skumt att vissa här börjar dilla om annat skit, om påminnelse avgifter och dylikt, har inte ett skvatt med saken att göra.
Sen måste man helt enkelt kolla upp villkoren för varje enskilt kort, man kan inte helt dömma ut alla kort bara så där.
Postad 25 December 2008 - 18:51
fusione
-
fusione
-
Användare
-
-
132 inlägg
Ni kan ju också välja ett Sibakort UTAN mastercard.
Säljaren får dock ingen provision för kortet om ni inte tar kreditkortsversionen,
så ni kan ju tänka på hans/hennes lön också när ni gör valet.
Postad 02 January 2009 - 11:27
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Ge fan i att handla på kredit om ni inte kan betala 
Kredit är endast av ondo.
Att dela upp betalningen innebär alltid extra pengar om man inte följer villkoren, vilket i var fallet i det första inlägget.
Att man inte läser villkoren vet kreditinstitut och de utnyttjar det.
Postad 02 January 2009 - 12:04
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Kredit är ibland ett nödvändigt ont, finansiera bilen t.ex. men knappast via SIBAeller annan 'snabb köp affär'
Postad 10 November 2009 - 09:01
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Man skulle kunna utnyttja detta till fullo genom att ha två kreditkort. Säg att du har 50.000:- i kredit på båda korten. Då skulle du kunna köpa något för 50.000:- och varje månad betala räkningen med det andra kortet. På så har du sugit ut 50000 ur banken som du inte behöver betala förän du dör.
Hur betalar man en räkning med ett kreditkort? Sedan är kreditnivån på 50.000 i det högsta laget.
Postad 10 November 2009 - 11:01
Joat
-
Joat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
jojo, en enkel lösning på såna här saker det är att läsa alla villkor för kort man tänkt skaffa.
Så sant som det var sagt. Det var väl inte straffavgift i sig trådskaparen ifrågasatte utan storleken på denna? Normalt inkassokrav på andra försenade betalningar ligger väl knapast i storleksordningen 520 kr?
Hur glad hade du blivit om du missade att betala amorteringen på huset med en dag och banken påförde 2 miljoner extra i avgifter nästa månad?
Har man accepterat avtalsvillkoren så är det bara att gilla läget oavsett om det gäller 520 kr eller 2 miljoner kr.
Postad 13 November 2009 - 11:00
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Tycker att varning för kortet är rätt starkt. Jag menar precis som flera andra att det hela hade kansek löst sig med ett samtal till REsurs?
jag hade Sibakort med MAssterkard ganska länge och jag gillade bonusen man fick på det, fick alltid bra rabatt på nästa köp.
Jag gjorde misstaget coskå en gång att jag råkade använda fel OCR nummer när jag gjorde en inbetalning och fick då en försäkring mot att bli arbetslös på ett kreditköp. och att kreditköpet blev längre än förväntat. Ett telefonsamtal senare var allt i sin ordning och inga extra avgifter behvöde betalas.
och detta är inget unikt för Resurskorten, alla bankkort tar ut en bra slant på ränta mm om man betlara en enda dag försent. hur ska de annars tjäna sina pengar? Har också Visa Gold, men den har inte några bra villkor om man vill dela upp sin betalning.
Postad 04 January 2010 - 09:16
Farsta2
-
Farsta2
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag är normalt ganska försiktig och brukar endast betala kontant. Dessutom handlar jag ytterst sällan på SIBA. Men slog ändå till på en TMC Garmin för 1090 kr veckorna innan jul. Förutom det vanliga tjatet om extra försäkring undrade han om jag " ville ha Siba kortet". Skulle ge rabatt vid nästa köp. Inget prat om att det var ett bankort. Blev ganska förvånad när det anlände. Ingen fara skedd iofs men så fort räkningen anländer och är betald klipper jag kortet.
Men det är tydligen extraförsäkringar och kortköp som får SIBA att gå runt numera. Vinsten på själva produkterna är väldigt låg
Redigerat av Farsta2, 04 January 2010 - 10:12.
Postad 14 May 2010 - 21:07
m3m0r3x
-
m3m0r3x
-
Rookie
-
8 inlägg
1. Avgift för "sen" inbetalning +139:- 2. Administrationsavgift föregående månad +39:- 3. Uppläggningsavgift +295:- 4. Administrationsavgift innevarande månad +39:- 5. Ränta från inköpsdagen (+15,85% från inköpsdagen) 6. Ränta innevarande månad (+15,85% för "nästa" månad)
Detta är HELT FEL! Du får inte ränta 15,85% på ditt kapital köp , *Suck* vad folk är okunniga, du får det beloppet per år, dela beloppet på 12 månader så får du ut rätt räntekostnad på en månad. Och ja du får avgifter om du betalar en dag sent, FÖR det ÄR en REGEL! Du betalar inte din hyra sen va? Och nej du får inte dessa avgifter om du betalar hela avgiften till Resurs Bank inom 30-60 dagar. Det vill säga månaden efter köpet ska du betala innan den siste, då måste pengarna vara reggade på Resurs Bank. Så du kan inte betala 5 minuter i tolv den 31:e. För då blir din betalning försenad. Och ditt resonemang på 502:- extra på ett DVD köp ÄR FEL! Du får ingen uppläggningsavgift på köp under 990:- LÄS DINA AVTAL! Alla köp under 990:- blir det automatiskt en kostnadsfri delbetalning på (UTAN NÅGRA AVGIFTER) om du betalar summan för din DVD i rätt tid rätt belopp. Räntekostnaden om du inte betalar blir inte 15.85% utan 15.85% / 12 gånger köpet, förseningsavgift och administrativa avgifter. Detta ÄR VILKOREN! Så antingen ljuger du att du blivit drabba för detta, eller så fattar du inte svenska. Så trött på folk som inte kan läsa och förstå ett avtal i butik. Amatörer! Ber jätte mycket om ursäkt om ni finner detta stötande, men någon motta får det vara!
Postad 14 May 2010 - 21:12
m3m0r3x
-
m3m0r3x
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag kollade med min kompis idag och dom tog bort uppläggningsavgiften på 295:- när han visade att han hade betalat det ursprunliga beloppet. Övriga "avgifter" måste han betala ändå på 284:-. Jag tycker fortfarande att detta är ocker därför att:
Även om dom tog bort uppläggningsavgiften så debiteras han ändå administrationsavgifter och räntekostnader som om det vore ett avbetalningsköp på 72 mån. Ränta räknas från inköpsdagen trots att avbetalningsköp upp till 3 månader ska vara helt räntefria enligt villkoren.
Trots att han betalat in hela beloppet den 3 april så debiteras han ränta för hela april (så står det också i villkoren att det ska vara).
Så för att uppdatera det ursprungliga inlägget så påförs man följande avgifter och räntor när man missar inbetalningen första månaden med ett par dagar ifrån Resursbank.
1. Avgift för "sen" inbetalning +139:- 2. Administrationsavgift föregående månad +39:- 3. Administrationsavgift innevarande månad +39:- 4. Ränta från inköpsdagen (+15,85% från inköpsdagen) 5. Ränta innevarande månad (+15,85% för hela "nästa" månad)
Dessa kostnader gick inte att förhandla bort för min kompis.
Var och en får bedöma om detta är rimligt. Kostnaderna blir iallfall lite tydligare i detta inlägg än de är i SIBA-kortets villkor som jag har läst igenom...
*SIgh* FEL IGEN! haha jag orkar inte
Postad 14 May 2010 - 21:17
Munkee
-
Munkee
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Kanske skall nämnas i trådnamnet att varningen är till dom som inte läser avtal eller betalar i tid då?
Postad 17 May 2010 - 07:59
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag kan hålla med om att det informeras dåligt ute i kedjorna att det är ett kreditkort med mastercard de säljer som "sibakort" "onoffkort" "gigantkort" eller vad alla nu heter. Iofs så kan man ju räkna ut med en mindre ädel del att det är fråga om en kredit när man kan ta med sig sin nya tv för 20.000 ut genom dörren utan att betala en spänn och att de gör en UC på dig - men som sagt - det informeras dåligt så långt är jag med. Men att varna för kortet är lite i överkant enligt mig.
Postad 20 August 2010 - 13:30
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Blev själv lurad att "få" ett Siba kort "gratis" när jag handlade där för något år sedan.
Igår fick jag en räkning på 145:- för en årsavgift. Självklart är även denna avgift satt på kortet vilket medför avgifter ovan enligt avtalet.
Ogillar helt klart sättet som Resurs Bank och Siba sköter detta på. Självklart har det nya året redan börjat, så det ska bli intressant att höra vad kundtjänsten säger.
Aldrig mer Siba!
Kan tillägga att det inte är något fel på kortet i sig, utan sättet man blir pålurad det (med tvång!). Synd att alla dessa krängare finns hos Siba. På Elgiganten, OnOff m.fl. sköts det bättre enligt mig.
Redigerat av Walkir, 20 August 2010 - 13:37.
Postad 23 August 2010 - 05:37
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Farsan var på siba å köpte en router, killen frågade om han ville ha 10% rabatt och det är ju klart att man säger ja till, då fick han ansöka om ett siba kort å farsan sa ok men ingen kredit isf, ok sa killen men sen när farsan kom hem så såg han att det stod 5000:- i kredit på pappret. Sicka ###### nötter...
Postad 23 August 2010 - 09:32
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Vissa ställen är hemska med korten, har arbetat inom sälj hela mitt liv, jobbigast är butikerna där du har som
krav på dig att kränga X antal kort per vecka/månad...
Där blir det ofta som säljarna blir desperata och hittar på vad som helst för att få iväg dem..
Alltid härligt att ta sådana kundklagomål.. "Han sa det var ett sparkort..".. ...
Skönt att slippa dessa jekla kort på nuvarande ställe!
Postad 23 August 2010 - 09:47
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Hade inga problem att säga upp kortet på Resurs Banks kundtjänst.
Siba kanske bör se över sina butiker. Finns en anledning till att jag sällan sätter min fot där. Är inte direkt förvånad över att det oftast är tomt på kunder hos Siba, medan det kryllar av folk på Elgiganten, OnOff och MediaMarkt.
Postad 19 October 2010 - 23:59
AnteHN
-
AnteHN
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Blev själv lurad att "få" ett Siba kort "gratis" när jag handlade där för något år sedan.
Igår fick jag en räkning på 145:- för en årsavgift. Självklart är även denna avgift satt på kortet vilket medför avgifter ovan enligt avtalet.
Ogillar helt klart sättet som Resurs Bank och Siba sköter detta på. Självklart har det nya året redan börjat, så det ska bli intressant att höra vad kundtjänsten säger.
Aldrig mer Siba!
Kan tillägga att det inte är något fel på kortet i sig, utan sättet man blir pålurad det (med tvång!). Synd att alla dessa krängare finns hos Siba. På Elgiganten, OnOff m.fl. sköts det bättre enligt mig.
Tecknar du ett siba kort med mastercard är det gratis första året, år två kostar det 145 kr att ha kvar. Du kan då välja att säga upp kortet eller be om ett kort utan mastercard. Väljer du något av dessa alternativ så försvinner kostnaden på 145 kr. Att du blev pålurad och tvingad har jag väldigt svårt förstå. Hur blir man tvingad? pistolhot? Sen framgår det av avtalet, som du skrev på att siba mastercard har en kostnad år två på 145 kr.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|