Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags för FULLHD!

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2008 - 20:05

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hallå igen!

Jag har en Hitachi pj-tx300 och har tyckt att denna fungerat fint men drar mig ändå åt fullhd och det nya projjarna!

Epson EMP-TW980 ser lockande ut precis som Benq W9000, Mitsubishi HC4900, Sanyo PLV-Z2000 och Sony VPL-VW50.

Är det någon som vet vilken som presterar bäst av dessa eller om ni har någon utav dem hur tycker ni de funkar!Var tror ni dessa finns så man kan kolla på dem och orde jag byta upp mig??(Finns det någon projje som har en liknande "motionkänsla" som i tex samsungs fullhd lcd?)

MvH

Postad 17 May 2008 - 11:30

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Har en W9000 som jag är mycket nöjd med, särskilt i förhållande till priset (20000kr), dock så är det väl W5000 du får kolla in dig på om du vill ha en BenQ, kostar 21-22000kr har jag för mig! :)

Postad 17 May 2008 - 13:04

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Köpte själv HC4900 eftersom fördelarna med den vägde över. Tystast, otrolig skärpa och bra färger utan kalibrering, 5000h lampa i low-läge, ljusstark, motordriven zoom och lens shift. Kolla in jämförelse och pros-cons på http://www.projector...00/proscons.php
Står om de flesta 1080p på de sidorna.

Lycka till och berätta hur det går och vad du väljer :)

Postad 19 May 2008 - 13:06

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Men där tycker de att man skall ha större än 110" jag har bara 88" får kolla om det finns för visning någonstans för att se efter själv, Man borde ju ha bättre duk också eller? jag har en kingpin ramspänd=/

Postad 19 May 2008 - 16:35

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Jag skulle nöja mej med Hitachi pj-tx300 ett tag till.
Hitachi pj-tx300 är en väldigt bra maskin.
så stor blir inte skillnaden med de billigare fullhd maskinerna mot 300an.
Inte är de värda 15-25 000 kr enligt mej om jag har en nyare 720 projje

Postad 19 May 2008 - 17:54

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
skulle nog påstå motsattsen, kanske är skillnanden inte allt för stor om sourcen är dvd, men tittar man på bluray så är det skillnad på 720p och 1080p. så skillnad kommer du märka garanterat när du börjar närma dig 100"

Postad 19 May 2008 - 19:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Köpte själv HC4900 eftersom fördelarna med den vägde över. Tystast, otrolig skärpa och bra färger utan kalibrering, 5000h lampa i low-läge, ljusstark, motordriven zoom och lens shift. Kolla in jämförelse och pros-cons på http://www.projector...00/proscons.php
Står om de flesta 1080p på de sidorna.

Lycka till och berätta hur det går och vad du väljer :)

Valde själv mellan W9000 och HC4900, ett mycket lätt val i mina ögon, om man sätter bildkvalla i första rummet, så väljer man ju tveklöst W9000/W5000 före HC4900..

Inget fel på HC4900 så länge man tittar på ljusa färgglada filmer, mindre roligt när man INTE ska se på barnprogram utan lite mörkare filmer...

Postad 19 May 2008 - 20:05

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

skulle nog påstå motsattsen, kanske är skillnanden inte allt för stor om sourcen är dvd, men tittar man på bluray så är det skillnad på 720p och 1080p. så skillnad kommer du märka garanterat när du börjar närma dig 100"

självklart är det skillnad till det bättre men jag tycker inte den är värd 15 000 - 25 000kr ,,

Jag kanske skulle överväga köpa en fullhd om jag inte har någon projektor allst.

Men har jag en väldigt bra 720 projje skulle jag avakta något år då priset sjunker och nya fullhd projektorena blir bättre.. och vad jag saknar är en riktigt ljusstark fullhd projje .

Redigerat av juan, 19 May 2008 - 20:35.

Postad 19 May 2008 - 21:00

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Jag köpte min pj-tx300 för 15000 men det var ett bra tag sedan, nja det är ju det. Min lillebrolla har en fullhd samsung lcd och bilden där är så mycket skönare än på min pj tx300. Alla rörlserna är ser så bra ut med den motionbullshiten som är i den lcd;n (100hz)det är det jag saknar i min projje överväger därför att skaffa mig en fullhd plasma eftersom när jag väl kollat på den känns det som min bild hackar eller går slött.. Lcd;n är så grymt fin i alla rörelser. Detta var ju störande först men nu älskar jag det?? Någon som vet vad jag pratar om!!!!Det är det jag saknar i projjen!!!!!!!!

Postad 20 May 2008 - 08:42

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Tjena GeeMan

Ja jag har sett deras TV med den funktionen. Riktigt Nice!! Man hoppas att det sitter såna chip i projektorer snart. En LCD-tv har ju dessutom mera tryck i bilden.. men kanske inte alltid så mycket detaljer i mörka partier. Sprudlande färger och kolsvärta.. men inte så mycket där emellan

Postad 20 May 2008 - 18:26

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Det är det som fattas på projjarna för med den "motionsaken" känns bilden mer värklig och djupare! och spelen.. Oj OJ när jag kör cod 4 på lillebrollans lcd går det så mycket bättre än när jag kör på projjen. Det flyter så vackert och den funktionen är underbar!! Någon som har ett namn på denna funktion??

MvH

Redigerat av Unregistered1272, 20 May 2008 - 18:26.

Postad 20 May 2008 - 19:10

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Det är det som fattas på projjarna för med den "motionsaken" känns bilden mer värklig och djupare! och spelen.. Oj OJ när jag kör cod 4 på lillebrollans lcd går det så mycket bättre än när jag kör på projjen. Det flyter så vackert och den funktionen är underbar!! Någon som har ett namn på denna funktion??

MvH

Varje tillverkare har väl ett sin egen benämning på ungefär samma sak. Samsung; Movie Plus, LG; XD-Engine, Sony; Motion Flow, Philips; Pixel Plus etcetera...

Jag kastar mig raskt efter off-knappen när jag ser dem :P

Postad 20 May 2008 - 19:49

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Ja det var den funktionen tack nu vet jag vad det är=) Ja i början var det skitjobbigt men nu efter att ha sett den älskar jag det!
Satte mig nu att byta mellan on-off och vilken enorm skillnad! Det ser ju ut som bilden hackar när den står på off..Det blir mer en känsla av att det är bilder med hack imellan och slött! Åh vad jag vill ha denna funktion på min projje grymt gööt när man spelar tycker jag!!Men som sagt vissa gillar det andra inte;)

Redigerat av Unregistered1272, 20 May 2008 - 19:49.

Postad 21 May 2008 - 07:32

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Någon sådan funktion behövs verkligen inte på många full-hd projektorer. Tex Mitsubishi HC4900 där är allt så mjukt det kan bli.
Tex att köra 1080p med vida panoreringar i spel eller "planet earth" serien uj uj uj...
Enda gången jag upplevt 'hackande' är då datorn inte orkat med att mata ut signalerna eller en dålig dvd.
Tycker att under 17KSEK för en riktigt bra full-hd är prisvärt. Klart de kommer att sjunka, men inte så dramatiskt mycket då det stora prisfallet redan varit.

Vad kostade en 1080p projektor för två år sedan? :P

Postad 21 May 2008 - 22:23

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Någon sådan funktion behövs verkligen inte på många full-hd projektorer. Tex Mitsubishi HC4900 där är allt så mjukt det kan bli.
Tex att köra 1080p med vida panoreringar i spel eller "planet earth" serien uj uj uj...
Enda gången jag upplevt 'hackande' är då datorn inte orkat med att mata ut signalerna eller en dålig dvd.
Tycker att under 17KSEK för en riktigt bra full-hd är prisvärt. Klart de kommer att sjunka, men inte så dramatiskt mycket då det stora prisfallet redan varit.

Vad kostade en 1080p projektor för två år sedan? :)

Precis det var därför jag tänkte byta upp mig för prisnivån börjar närma sig den nivå jag kan tänka mig!

Postad 22 May 2008 - 07:42

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Unreal_GeeMan, do it :)
Avlägg rapport vad du valde och varför och hur du upplever skillnaden.

Det negativa är att nu har man blivit extremt kräsen på vad man matar in för signal... har man sett hur det 'ska' se ut i full hd så vill man aldrig spela upp något sämre...

Postad 22 May 2008 - 10:34

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Vad kostade en 1080p projektor för två år sedan? :)

Vad kostade en 720 p för 2 år sedan? 20 000 kr. Nu får du en riktigt bra 720 DLP för 7000 kr. Klart som fasen att fullhd kommer att sjunka i pris de oxå. Det kommer alltid vara på det sättet. Näst på tur verkar vara "ultra hd" med 7680x 4320. Det kommer aldrig att stanna!

Redigerat av snutstrut, 22 May 2008 - 10:40.

Postad 22 May 2008 - 11:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Vad kostade en 720 p för 2 år sedan? 20 000 kr. Nu får du en riktigt bra 720 DLP för 7000 kr. Klart som fasen att fullhd kommer att sjunka i pris de oxå. Det kommer alltid vara på det sättet. Näst på tur verkar vara "ultra hd" med 7680x 4320. Det kommer aldrig att stanna!

Vilket är underbart, lite jobbigt om man är superteknik-freak, men ändå kul! :)

Nästa steg är väl 4K, dvs. 4000 nånting på bredden... Dvs. max upplösningen som mjukvaran är inspelad i, finns väl knappt nåt intresse för MER sen?

För att det ska kunna bli mer efter det måste först filmindustrin uppgraderas kraftigt, så efter 4K (som det iofs. är långt kvar till) så kommer det nog stanna av helt, alt. LÄÄÄÄÄNGE...

Postad 22 May 2008 - 11:49

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
pja jämför man tex med platt-tv så har priserna senaste året inte sjunkit speciellt mycket, däremot så kommer nya modeller till samma pris hela tiden. Panasonic 720p plasma kostade ca 16 tusen då jag köpte den för två år sedan och nu får man motsvarande full-hd för 14 tusen... MEN bilden ser jag inte någon skillnad på från tre meters avstånd på min gamla eller den nya.
Slutsatsen är väl att om man köper en full-hd projektor idag så behöver man antagligen (?) inte byta den på länge :)

Däremot kommer nog tekniken att förbättras/ändras till LED lampor istället för färghjul (DLP) , organiska LCD paneler börjar redan fasas ut mot oorganiska som ej försämras, bättre lampor, bildchip, tystare kylning, etc.

Postad 22 May 2008 - 12:11

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
jag tänker mig framtiden som i "minority report" där Tom Cruise sitter och tittar på familjefilmer i någon slags ultrasuper-format. Svårt att förklara. Någon som minns den scenen? Men nu är jag off topic...

Postad 22 May 2008 - 13:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

;)
england idag;

budget; 1080p full hd a' 10600 riksdaler inkl. moms... http://www.avpartsma...gridmqe9629pop7

kvalite; 1080p full hd a' 15700 riksdaler inkl. moms... http://www.lambda-te...?prodID=1457190

Postad 26 May 2008 - 21:41

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej nu tänkte jag uppdatera så ni får veta hur det går!

Jag har kollat på en epson som jag inte tyckte var så speciell i början men när vi väl kollade lite roliga saker som blu-ray så såg jag även att det var stor skillnad mellan att spela en mkvfil i datorn och en blu-rayskiva i en blu-rayspelare vilket inte förvåndade mig men utan bara klargjorde mina funderingar. Till projektorn då!

Epson EMP-TW1000

Via vanlig dvd tyckte jag inte det var så maffigt utan jag tyckte bilden endast var sådär inget speciellt värt för att uppgradera men sedan höjde vi utmaningen och körde igång en blu-ray (via ps3) och det var ju som vanligt mumma för ögonen! men jag tyckte att bilden hade ett väldigt fint djup som jag inte alltid får fram på tj tx300n (det ser mer ut som en platt bild på tx300n medan denna fick det att kännas som om bilden gick in i väggen och fortsatte). Bilden kändes väldigt djup och att man även kunde se sakerna runt omkring och hus i bakgrunden istället för bara en platt skådespelare framför kameran!!(Crank var enormt fin i scenen när han är inne hos den mörka maffian och vill ha knark där en snubbe röker, spiderman hade jag svårare för den var inte alls lika djup och klar den bilden men det berodde inte på projektorn. Sedan körde vi igång xbox360 som nog är det viktigaste för mig och jag blev förvånad över hur liten skillnad jag såg. Vi körde igång cod 4 och assassins creed. Call of duty 4 kändes flyta bättre men grafikmässigt var det väldigt svårt att se någon stor skillnad. Men det var även här djupet som var skillnaden men jag såg den inte först. Assassins creed var en helt annan sak. Där var skillnaden större (enligt mig) Staden blev mycket mer levande (jag tycker det är svårt att förklara det måste upplevas!)

Som slutsats tyckte jag inte att den var värd den slanten som den ändå kostade för att byta upp sig utan benq (över) ser mer lovande ut då jag har släkt i London som kan ta hem en åt mig men jag måste undersöka den först;)

Skall uppdatera när jag upptäckt världen mer och dess möjligheter;)

p.s för att gå tillbaka till det ni sncakat om så tror ni att fullHd kommer vara i allfall 4-5 år eller liknande eller kommer det en ny upplösning på lcd;erna imörn!:)

MvH

Redigerat av Unregistered1272, 27 May 2008 - 16:04.

Postad 28 May 2008 - 07:18

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Ja det gäller att mata full-hd projektorerna med rätt signal för att man skall se vad det handlar om.
Jag hade väldiga problem att köra material från datorn eller vanlig DVD och få det bra. Nu kör jag en popcorn hour mediaspelare och allt ser mycket bättre ut :)

Postad 01 June 2008 - 09:37

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Det stora problemet jag har hittat är att det står väldigt lite om hur mycket avstånd man måste ha för de tum som man kan få upp!

Jag har 3,25 m ifrån bakrevägg till frontvägg och där smäller ju tx300an lätt upp 88"+ men hur är det med dessa fullHd-projjarna kan även dem få upp den storleken på det lilla avståndet? Det som jag vill få bort med att köpa en fullHd projje är även det att man ser pixlarna på min tx300 efter ett tag (med tiden/erfarenhet)även om man sitter en 2m ifrån så är det visserligen svårt att se dem men jag ser dem vilket är lite jobbigt. På denna frågan har jag funderat på om det är duken som gör rutmönstret? några förslag? Jag har även problemet att det blir ränder där det går mellan färgerna.. är det en grön bakgrund och det är ett rött mönster i det så blir det ränder där färgerna där det går ifrån grönt till rött.. Men detta kanske också har med hur nära man sitter?

Men med en FullHd projje blir ju pixlarna "något" mindre och blir svårare att störa sig på? rätt eller fel ?

MvH

Obs! Jag är väldigt kräsen/besvärlig;)

Redigerat av Unregistered1272, 01 June 2008 - 09:38.

Postad 03 June 2008 - 01:55

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Det stora problemet jag har hittat är att det står väldigt lite om hur mycket avstånd man måste ha för de tum som man kan få upp!

Jag har 3,25 m ifrån bakrevägg till frontvägg och där smäller ju tx300an lätt upp 88"+ men hur är det med dessa fullHd-projjarna kan även dem få upp den storleken på det lilla avståndet? Det som jag vill få bort med att köpa en fullHd projje är även det att man ser pixlarna på min tx300 efter ett tag (med tiden/erfarenhet)även om man sitter en 2m ifrån så är det visserligen svårt att se dem men jag ser dem vilket är lite jobbigt. På denna frågan har jag funderat på om det är duken som gör rutmönstret? några förslag? Jag har även problemet att det blir ränder där det går mellan färgerna.. är det en grön bakgrund och det är ett rött mönster i det så blir det ränder där färgerna där det går ifrån grönt till rött.. Men detta kanske också har med hur nära man sitter?

Men med en FullHd projje blir ju pixlarna "något" mindre och blir svårare att störa sig på? rätt eller fel ?

MvH

Obs! Jag är väldigt kräsen/besvärlig;)

hur många "

Ett enkelt sätt att testa olika projektorer och se vilken storlek på duk man kan använda till vilken projektor. Enkelt och bra, växla mellan cm och inch för att ställa in avstånd och sen se max oxh min inch.

Jag har just beställt en Mitsubishi HC6000.

Postad 08 June 2008 - 05:16

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Av de som står på deras hemsidor så kan jag inte få upp de tum som jag behöver och jag vill inte byta duk iallafall inte till mindre så jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och gnälla över att man inte fick större rum. Fast detta lär ju inte ge någon effekt på mina päron eftersom min mor jobbar med eu så hon reser bort varje vecka och far oftast jobbar.:(

Men tack för all hjälp i denna tråd, kanske kommer till hjälp för den som har större rum eller så kan jag använda den när jag väl får större rum när jag flyttar=)

MvH

Postad 08 June 2008 - 08:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Epson TW1000 ger 88" (195 cm bildbredd) på 2.6 - 5.6 meter lins > < duk.

Projen projicerar ur kartongen centralt ut från mitten lins, och därifrån kan du vid 88" flytta bilden upp 106 cm och ner 106 cm, 92 cm till höger och 92 cm till vänster.

PS: Vi har just nu också en TViX kampanj med TW1000. Kolla upp hos din butik! :(

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 08 June 2008 - 10:17

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Ahhh tål att tänkas på^^

Fredrik Ros, ha det heter min granne;)

OBS: Priset i Eu får mig ju att sätta i halsen det är nog dags för FUllHd trots allt=) nu är jag lycklig igen!! :(
MvH

Redigerat av Unregistered1272, 08 June 2008 - 10:20.

Postad 08 June 2008 - 14:34

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Nu är frågan om man verkligen får så mycket mer med tw2000 än tw1000..??

Vad tycker ni jag får gå och kolla om jag ser en sådan enorm skillnad så den är värd 10000 till men förmodligen inte :(
Hur är det med att köpa saker i tyskland är det dyr frakt?

Redigerat av Unregistered1272, 08 June 2008 - 14:34.

Postad 09 June 2008 - 02:18

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Det som jag vill få bort med att köpa en fullHd projje är även det att man ser pixlarna på min tx300 efter ett tag (med tiden/erfarenhet)även om man sitter en 2m ifrån så är det visserligen svårt att se dem men jag ser dem vilket är lite jobbigt. På denna frågan har jag funderat på om det är duken som gör rutmönstret? några förslag?

Det är glappet mellan pixlarna som får pixlarna att synas mer.

Jag har även problemet att det blir ränder där det går mellan färgerna.. är det en grön bakgrund och det är ett rött mönster i det så blir det ränder där färgerna där det går ifrån grönt till rött.. Men detta kanske också har med hur nära man sitter?

Nej det är ett problem som i olika grad gäller alla projektorer med 3 paneler. Du har en röd, grön och blå blid. Dessa är tänkta att överlappa varandra exakt men när dom inte ligger perfekt uppstår problemet du beskriver. Vill du eliminera problemet helt måste du välja DLP.

Rätt och dessutom som tidigare sagt. Mindre pixlar = mindre glapp = ___ istället för .....

Postad 09 June 2008 - 20:30

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Nu är frågan om man verkligen får så mycket mer med tw2000 än tw1000..??

Vad tycker ni jag får gå och kolla om jag ser en sådan enorm skillnad så den är värd 10000 till men förmodligen inte :)
Hur är det med att köpa saker i tyskland är det dyr frakt?

TW1000 skulle jag inte betala mer än kanske 12-13 tusen för..., det är en gammal å inte speciellt bra projje.

Panna AE2000 känns ganska "prisvärd" nu på LCD sidan i Sverige.

Epson TW980 ska väl vara ersättaren till TW1000, och är dessutom billigare.

Postad 10 June 2008 - 14:27

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Det är glappet mellan pixlarna som får pixlarna att synas mer.Nej det är ett problem som i olika grad gäller alla projektorer med 3 paneler. Du har en röd, grön och blå blid. Dessa är tänkta att överlappa varandra exakt men när dom inte ligger perfekt uppstår problemet du beskriver. Vill du eliminera problemet helt måste du välja DLP.Rätt och dessutom som tidigare sagt. Mindre pixlar = mindre glapp = ___ istället för .....

Tack!

Men alla dlp jag kollat på har ju svårt att få upp den storlek jag behöver på det lilla avståndet från vägg till duk. Men nu kommer jag tillbaka till frågan skillnaden mellan dlp och lcd. Jag vet ju att dlp kör färg hjul men om du kan beskriva det mer hade det varit jättebra!

MvH

Postad 10 June 2008 - 14:34

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

TW1000 skulle jag inte betala mer än kanske 12-13 tusen för..., det är en gammal å inte speciellt bra projje.

Panna AE2000 känns ganska "prisvärd" nu på LCD sidan i Sverige.

Varför är tw1000 så dålig?? ja då får jag kolla lite på tw980! Just nu har ju nästan alla projjar utom panasonicen fått hårda slag/skott på sig.. det är ganska svårt att välja;)

Postad 10 June 2008 - 14:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

TW980 ersätter inte TW1000, den är en lite enklare version av TW1000, med bl a lägre kontrastspec. än TW1000.

TW1000 har dessutom just nu en TViX kampanj (värde cirka 4.000:-) hos vissa butiker.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 10 June 2008 - 18:12

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Men alla dlp jag kollat på har ju svårt att få upp den storlek jag behöver på det lilla avståndet från vägg till duk. Men nu kommer jag tillbaka till frågan skillnaden mellan dlp och lcd. Jag vet ju att dlp kör färg hjul men om du kan beskriva det mer hade det varit jättebra!

Extremt förenklat:
LCD fungerar genom att ljuset från lampan delas upp på tre olika paneler/filter som på pixelnivå blockerar ljus och i slutändan enbart släpper igenom ljus i en av följande färger: rött, grönt eller blått.
Du får därmed 3 stycken olika bilder i respektive färg. Genom att skjuta alla 3 bilderna på samma position kan man blanda färgerna. Blå + röd pixel = lila pixel. Om man sedan tänker på att en 720p-projektor har närmare en miljon pixlar per panel och att hur ofattbart liten varje pixel är innuti projektorn så inser man att det är omöjligt att sikta in alla 3 bilderna så att varje pixel hamnar exakt ovanpå respektive pixel från övriga paneler. Mindre än 0,5 pixlars förskjutning brukar tendera att se rätt ut när man väl tittar på bilden. Större förskjutning så uppstår fenomenet med felfärgade linjer i anslutning till konturer och fält i olika färger.

DLP: Istället för att ha 3 olika paneler har man endast en panel som med hjälp av små speglar spärrar ljus på pixelnivå utan hänsyn till färg. Sen belyser man via färghjulet panelen med en färg i taget men i så löjligt högt tempo att hjärnan/ögat inte fattar att det är olika färger hela tiden.

Grundläggande skilnaderna är i slutändan att DLP brukar ha bättre svärta eftersom speglar är extremt duktiga på att stoppa ljus = tillverka svarta pixlar. Sen råkar dom även vara väldigt duktiga på att släppa igenom ljus med resultat att pixlarna inte hamnar så långt ifrån varandra och att man får bra kontrast. Som ytterligare grädde på moset slipper man eftersläpningar(svans på hockeypucken) eftersom speglarna öppnas och stängs ruskigt fort. Nackdelarna är vissa får ont i huvudet och upplever att det blixtrar till i bilden ibland samt att DLP-projektorer brukar vara betydligt mer svårplacerade än motsvarande LCD.

Har du några hundra timmar över kan du fördjupa dig ytterligare i någon av dom oändliga trådarna där folk diskuterar och/eller spyr galla över varandra om vilket som är bäst och huruvida det verkligen finns någon nackdel alls med den teknik dom själva föredrar... Den enkla slutsatsen man kan dra av det är väl i grund och botten att folk oftast verkar väldigt nöjda med sitt val oavsett vilket det blev men att ämnet är lite känsligt :)

Postad 10 June 2008 - 18:17

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Tack Bertilsson väldigt bra svar!

Undrar jag bara vad alla tycker är så dåligt med tw1000? varför har den så mycket rykten kring sig? är det problem med denna skillnaden jag ser mellan tw1000 och storebror tw2000 är att tw2000 har fler ingångar och högre kontrast men tw1000 har ju redan mer än vad jag har idag?Varför "säger" alla att den är så dålig?

Postad 10 June 2008 - 18:39

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Det krävs inte så mycket mer än det du själv räknar upp för att folk skall såga alternativ A framför B...
Vänta tills nästa år så låter det likadant om TW2000 när TW3000 kommer... Med det inte sagt att skilnaderna är obetydliga utan bara att folk värderar olika och en liten skillnad för mig kan vara enorm för dig.

Det enda jag på rak hand känner till som är dåligt med TW1000 är att den tvångsmässigt gör om 1080p24 till 1080p60 och sen kan det diskuteras huruvida man lägger märke till det eller ej, precis som med allt annat :)

Postad 10 June 2008 - 18:55

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Jag skall alltså ta mig till ett ställe där de finns och jämföra dem när det väl kör! Men någon som vet var dessa finns runt gbg?

MvH

Postad 10 June 2008 - 21:01

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Eftersom jag mår illa av DLP slår jag ett slag för Mitsubishis projektorer som är helt underbara. HC4900 och HC6000 då. Tycker jag iallafall :)

Postad 10 June 2008 - 21:07

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Eftersom jag mår illa av DLP slår jag ett slag för Mitsubishis projektorer som är helt underbara. HC4900 och HC6000 då. Tycker jag iallafall :)

Den enda som enligt deras egna mått som jag kan ha är epsons fullhd eftersom de kan få upp stor bild på litet avstånd vilket de andra motståndarna har svårt/inte kan speciellt inte benq dom vill ju ha hur mycket space som hellst..

Postad 10 June 2008 - 21:38

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Några ord om Epson då, eftersom jag har ganska bra koll på deras potential. :)

Om Epson TW2000 är helt OK ur kartong, och växer rejält efter kalibrering, så är TW1000 rätt urkass ur kartong, med god potential efter kalibrering.

Var hos en butik igår och ställde in en TW1000 som stod milt sagt galet, förmodligen för att någon kund vänt upp och ner på inställningarna.
Som den såg ut innan jag gick in med min DVE skiva, så skulle jag inte ens vilja ha den om jag så fick den.
När det var klart efter cirka 15 minuters pillande med testskiva, så var det milt sagt en annan bild. ;)
Instrumentkalibrering ger ett par nivåer till, men det hade tagit 1-2 timmar.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 10 June 2008 - 22:08

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Några ord om Epson då, eftersom jag har ganska bra koll på deras potential. :)

Om Epson TW2000 är helt OK ur kartong, och växer rejält efter kalibrering, så är TW1000 rätt urkass ur kartong, med god potential efter kalibrering.

Var hos en butik igår och ställde in en TW1000 som stod milt sagt galet, förmodligen för att någon kund vänt upp och ner på inställningarna.
Som den såg ut innan jag gick in med min DVE skiva, så skulle jag inte ens vilja ha den om jag så fick den.
När det var klart efter cirka 15 minuters pillande med testskiva, så var det milt sagt en annan bild. ;)
Instrumentkalibrering ger ett par nivåer till, men det hade tagit 1-2 timmar.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

TW1000 vs. en bra 720p-projje då?

Redigerat av Hybe, 10 June 2008 - 22:08.

Postad 10 June 2008 - 22:50

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

TW1000 vs. en bra 720p-projje då?

precis tw1000 vs hitachi pj tx300 då eftersom jag byter från hitachin till tw1000..

Postad 11 June 2008 - 16:08

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Gå till prisjakt och kolla priset på JVC HD1, 30k, och det är ju inte från någon skum datorfirma.

Postad 13 June 2008 - 17:57

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

precis tw1000 vs hitachi pj tx300 då eftersom jag byter från hitachin till tw1000..

Någon som kan hjälpa till här??

Postad 13 June 2008 - 20:47

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Någon som kan hjälpa till här??

Rent spontant, så skulle jag inte köpa en TW1000 om jag haft en så bra projje som TX300 tidigare...

Har själv en Epson TW600 och funderar på att byta upp mig ganska snart (när höstmörkret kryper på).

Just nu så har jag siktat in mig på TW2000 och Panna AE2000, även om jag tycker de verkar lite dyra för tillfället (speciellt den förstnämnda)
Skulle nästan ännu hellre vilja ha en bra DLP, som Benq W5000, men pga. att placeringsmöjligheterna är så begränsade med denna, går nog denna tyvärr bort.
Blir knappt 4m kastavstånd i mitt vardagsrum, och jag skulle väldigt gärna vilja ha lite större duk än de dryga 90" jag har nu.

Är också lite tveksam till att anlita en som ISF-kalibrerar projjen, vilket man bör göra om man köper en TW2000.

Jag bor själv i Göteborg, och ska nog gå på nån demo senare (när köp blir mer aktuellt), hos ex. hembiobutikens demorum i högsbo.

Postad 13 June 2008 - 20:50

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Rent spontant, så skulle jag inte köpa en TW1000 om jag haft en så bra projje som TX300 tidigare...

Har själv en Epson TW600 och funderar på att byta upp mig ganska snart (när höstmörkret kryper på).

Just nu så har jag siktat in mig på TW2000 och Panna AE2000, även om jag tycker de verkar lite dyra för tillfället (speciellt den förstnämnda)
Skulle nästan ännu hellre vilja ha en bra DLP, som Benq W5000, men pga. att placeringsmöjligheterna är så begränsade med denna, går nog denna tyvärr bort.
Blir knappt 4m kastavstånd i mitt vardagsrum, och jag skulle väldigt gärna vilja ha lite större duk än de dryga 90" jag har nu.

Är också lite tveksam till att anlita en som ISF-kalibrerar projjen, vilket man bör göra om man köper en TW2000.

Jag bor själv i Göteborg, och ska nog gå på nån demo senare (när köp blir mer aktuellt), hos ex. hembiobutikens demorum i högsbo.

Jag avvaktar lite helt enkelt precis som du tills mörkret kommer igen. Hoppas att de gått ner mer i pris också så drar jag till med en Specialized Big hit nu (downhill-hojj).

Det får bli att köpa lite mer blu-ray istället då för att göra av pengarna någonstans jag som jobbar alla dagar på mitt sommarlov;)

//Gee :)

Postad 13 June 2008 - 22:04

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Jag avvaktar lite helt enkelt precis som du tills mörkret kommer igen. Hoppas att de gått ner mer i pris också så drar jag till med en Specialized Big hit nu (downhill-hojj).

Det får bli att köpa lite mer blu-ray istället då för att göra av pengarna någonstans jag som jobbar alla dagar på mitt sommarlov;)

//Gee :)

vill ha en TW2000, men de e så fruktansvärt sjukt att den ska kosta hela 30 tusen i Sverige!

Postad 15 June 2008 - 20:31

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

vill ha en TW2000, men de e så fruktansvärt sjukt att den ska kosta hela 30 tusen i Sverige!

No shit sherlock.. får lägga det med projje på hyllan just nu.. för jag kommer förmodligrn behålla hitachin, den funkar ju grymt bra och nu skall jag ha större duk så wow-effekten som saknats ett tag kommer tillbaka!!! Kanske ett tips till er som inte tycker projje är så coolt längre.. köp större duk! under 90" tycker jag wow-effekten försvinner har själv haft 88" ett tag och det känns ganska litet när det är så mycket kvar av väggen.. Men jag vill ju ha sjukt stor duk och skiter i om jag får vrida huvudet..:P

Redigerat av Unregistered1272, 15 June 2008 - 20:32.

Postad 17 June 2008 - 14:46

lycos3
  • lycos3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har själv precis köpt en Full HD projektor, (hade tidigare en "old school" Z3:a ifrån Sanyo). Jag hade via kontakter möjlighet att prova några av aktuella HD maskiner hemma före beslut om maskin, och tur var nog det...

Först ut var Benq W5000, bra pris, grym spec...men jag mådde dessvärre illa efter en enda film, PS3 spel funkade, men inte HD-DVD filmer...så det var bara att packa ner och returnera. (Vill inte starta pajkastning, men DLP har en viss begränsning här)

Nästa maskin blev en Sony VW60, detta då den kör med ett annat chip som tydligen inte skulle ge ovan symtom, och den var kanon, "ärlig" bild, dvs inga överdrivna kontraster, färger etc. Men å andra sidan så blev man inte så där imponerad som man kan bli av Full-HD, då det vara "bara jäkligt bra bild".

Fick i samma veva möjliget att även prova VW40, ( faktiskt den första i Sverige), den var likvärdig VW60 på kvällen/natten, men när det var dags att sätta på en film kl. 15.00 så var det kass...den hade för dåligt tryck för att det skulle vara ok, kändes mer som min gamla Z3:a....

Sist ut var JVC HD-1, och sen var det klart...den hade nog allt, bra bild, grymma kontraster och massor av HD känsla, kanske inte lika"ärlig" bild som Sony, men här känder som att får mycket valuta för pengarna:-). Och med denna kunde jag även kolla film på eftermiddagen.

Det som dessvärre var synd var att den inte har remote styrning av duk, vilket om man har motorduk är att föredra, så här har jag fortfarande en utmaning, men det får jag svälja, då jag varje kväll tackar mig själv i mitt kloka beslut att gå "all in!". ...

mvh
Matte

Redigerat av lycos3, 17 June 2008 - 14:49.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.