för 5000 krså skulle jag nog försöka att bygga 2 st baslådor och ha i rummet, det blir så jädrans mycket bätte, du vinner en massa i båda kvalitet och tryck framför att "bara" ha en större baslåda i stället.
Jag skulle nog ha sattsat på 2st av dessa basar:
Seas 8"Om du sätter dom i varsin låda på 35 liter ( du får lägga till några liter för ellement, rör och stagningar m.m. ) och sätter ett rör på 95x452mm så får du ett Fb 34 och ett F3 på 33Hzvilkket är riktigt bra och det blir ju små lådor...
Men denna baslådan kommer att i första hand lämpa sig till musik lyssning dock, men har du 2st av dessa så vinner du en massa och kommer att kunna spela högra och djupare än med bara en.
Om du vill ha en bas som är lika lämpad till musik men också bättre på film så borde du nog sattsa på denna i alla fall:
Seas 10"Den sätter du i en 70 liter stor låda och ett rör på 95x402 så får du ett Fb på 25Hz och ett F3 på 30Hz och mycket bättre djupbas/effekt egenskaper än med 8" aren, även om denna igentligen också är riktigt bra.
Om du bygger en sådan baslåda nu så kan du bygga en till senare så har du 2 st och får då alla fördelar med att ha 2 st baslådor i stället för 1 och du kan då kräma på riktigt ordentligt innan det tar stopp
passande steg till denna bas är Zachry DSW250 eller Hypex DS2.0 skulle inte heller vara helt fel, då bli priset ca,
Bas : 1410 kr
Steg : DS2.0 = 2350kr / DSW250 = 2195kr
Summa: 3760 kr / 3605 kr
Då kan du spara pengarna som "blir över" ( ca 1200 - 1400 kr då ) och sparar ihopp till så att du har 3600-3700kr igen och gör en till baslåda, för då har du grejer !
Annars så finns det också andra basar som kan prastera bättre ljudtryck, men dessa "räcker" och blir över + att du får riktigt kvalitativ bas också och inte bara kvantitet

Edit: du skulle kunna bygga lådorna på så sätt så att dom blir bottnar till dina nuvarande stativare, alltså bygga dom höga så att du kan ställa dina stativare på, på ett snyggt sätt. Tycker jag är en smart ide i alla fall.
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 10:21.