Så är det någon som tror sig ha en vettig lösning om vad som skulle kunna tänka sig passa dessa Mårten högtalare väl får ni gärna göra en rekomendation? Gärna en välljudande förstärkare som även kan lämna lite (mkt) ström till högtalaren??
Postad 17 May 2008 - 15:47
Så är det någon som tror sig ha en vettig lösning om vad som skulle kunna tänka sig passa dessa Mårten högtalare väl får ni gärna göra en rekomendation? Gärna en välljudande förstärkare som även kan lämna lite (mkt) ström till högtalaren??
Postad 17 May 2008 - 20:39
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 12:42
Postad 18 May 2008 - 13:03
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 17:56
Fått rekomendationer testa Xindak monoblock, dom kör i klass-A, i alla fall till en början..skulle va trevligt testa o bilda sig sin egen uppfattning, men det är inte det lättaste här ute i skogen..
Postad 18 May 2008 - 18:20
Håller fullt med, dyrare behöver absolut inte va bättre..
Postad 18 May 2008 - 21:56
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 23:36
Men jag tror inte heller klass-D är lösningen för mig. som jag sa tidigare, klass-D och keramiska element är inte på förhand ett givande koncept, fått de indikationerna från flera håll och jag är beredd hålla med, baserat på mina egna lyssningserfarenheter av diverse digitala förstärkare..
Nej det lutar helt klart mot transistorer..
Måste bara se till så budgeten växer lite till :-)
Postad 18 May 2008 - 23:48
Mvh
Ljudkvalite
Postad 19 May 2008 - 15:27
Postad 21 May 2008 - 20:51
Har haft ett Rotel 991 tidigare och måste säga att jag saknar dess grymma strömkapacitet, känslan av att det finns mängder av kraft att tillgå. Men den saknar kanske lite finess, även om jag nog måste skylla delar av detta på mitt dåvarande försteg.
I dag kör jag med en Amplifix som är trevlig, den har för övrigt drivit ett par Miles II hemma hos en av bröderna Olofsson om jag inte missminner mig...
Problemet med Amplifix är att den är lite för klen i min åsikt. Har därför själv sneglat åt Thor eller kanske ännu hellre åt en Idun/Balder kombination alt Thor/Balder kombo? Har hört Balder någon gång på mässa och den lät mycket fint!
I prisklassen runt 20-25' tror jag att det är svårt att hitta mycket bättre.
Ytterligare saker som talar för detta är ju att konstruktörerna själva tycks ha en förkärlek för Bladelius i kombination med sina högtalare (när de inte kör EAR).
Skall även lägga till att jag för egen del lutar åt att skaffa något med rejält med kraft och som kanske är åt det lite mer varmare och förlåtande hållet i jämförelse med något som är kallare/mer analytiskt. För att sätta lite perspektiv på mina tips.
Hoppas det kan hjälpa till.
Mvh
Pale
Postad 22 May 2008 - 18:15
Trevligt och intressnat inlägg
Man önskar ju både och, Rotels förmåga att hela tiden ha full kontroll på händelserna, att hela tiden ha som en reserv av kraft att tillgå..men det är viktigt med finess också, ja för mig kan det va väldigt viktigt!
Advantage eller Bladelius, ja dom passar säkert väldigt bra, för som du sa..dom används gladerligen tillsammans med högtalare från Marten (Mårten). Sneglat på Thor mkII..Sen läser man ju en del, och för inte så länge sedan fanns att läsa i HiFi Musik att Primare I30på flera punkter lät minst lika trevligt som Thor.. Prisskillnaden är inte helt inrelevant! Frågan är hur Primare passar med Mårten??
Sen har vi några kinesiska fabrikat som även dom presterar väldigt bra för varje instoppad krona..Ett par Riktigt rejäla monoblock från tex Xindak ligger i samma prisnivå som Thor..Klass A nyttjas i dessa bjässar, tror dom besitter en hel del finess också..
Man önskar man hade möjlighet åka runt och provlyssna en massa olika förstärkare, eller ännu bättre, att få möjligheten låna hem o testa..optimalt!!
Lite värme tror jag absolut skulle klä Miles, kör med Quad 909 nu samt kablar från Cardas, bägge dessa är relativt "varma"..dessa passar Miles rätt bra så absolut "värme", så länge det inte går ut över detaljerna...
Postad 22 May 2008 - 21:17
Försök att lyssna på Nuforce någonstans, dessa är otroligt kraftfulla och ger mycket välljud.
Här har du en länk med recensioner från "viktiga" människor om du vill veta vad som sägs:
http://nuforce.com/R...w-Amplifier.htm
Tror de kan funka. Visst finns det även negativa recensioner där ute men de är ytterst få. Annars är det som du säger, Bladelius som känns ganska naturligt, de gånger jag har lyssnat på Mårten och Bladelius så har det låtit riktigt vackert
Redigerat av joakim123, 22 May 2008 - 21:18.
Postad 23 May 2008 - 17:43
Jag har hört från flera håll om keramiska element och Klass-D förstärkare, att det är sällan det funkar!! Men som du säger, man måste få bilda sig sin egen uppfattning..och av en slump brukar jag göra de flesta av mina inköp hos Per-Erik på PE audio i Västerås, han har nästan alltid just Nuforce produkter hemma...testa kan man alltid göra
Bara lite mild övertalning av honom så man får låna hem lite grejer...
Tror att förutom Bladelius så kan förstärkare som går upp en bit i klass-A också passa Miles rätt bra, en får blunda för den globala uppvärmningen i så fall, för ström går det ######r i mig åt...
Mvh...
Postad 23 May 2008 - 19:03
Nu vet jag inte riktigt vilken prisklass du tänkt dig. Men jag får för för mig att en Vincent förstärkare skulle kunna passa dig, dom brukar ha gott om kraft, en förstärkare med lite värme i ljudat och mycket spelglädje.
En SV-234 eller SV-236 ligger båda strax över 10 000:-
Men de är väll inget märke som PE-audio brukar ha.
Postad 23 May 2008 - 19:13
Postad 24 May 2008 - 19:46
Hej Hej
Nu vet jag inte riktigt vilken prisklass du tänkt dig. Men jag får för för mig att en Vincent förstärkare skulle kunna passa dig, dom brukar ha gott om kraft, en förstärkare med lite värme i ljudat och mycket spelglädje.
En SV-234 eller SV-236 ligger båda strax över 10 000:-
Men de är väll inget märke som PE-audio brukar ha.
Vincent har några rätt intressanta förstärkare, speciellt 991 & 998, dock så har 991 så brett mellan plus o minus polen till högtalarkabeln så där kör det ihop sig! Vill gärna ha lite kraft i reserv..sover bättre då har jag fått för mig
Postad 24 May 2008 - 19:53
Einstein-forsterkere på Marten-höyttalere er noe av det beste jeg har hørt. Vet tyvärr inte modellbetagnelsen.
Dom är otroligt läckra dessa Einstein produket...o dom låter helt förträffligt tillsammans med Marten, dock är prisnivån lite väl hög i nuläget..men tack för tipset..
Postad 29 May 2008 - 19:16
Men en som borde ha full koll på detta är ju JesperB på forumet som sitter med ett par Miles II och Primare P30/A30.5 mk II. Om du PM'ar honom och har tur, rent geografiskt, så kanske du kan få komma förbi på en provlyssning?
Såg för övrigt att han vill köpa en Thor
Varför jag tror på Thor beror på ett grundmurat förtroende till Bladelius produkter baserat på egen lyssning, vidare så gillar jag det faktum att den har bioläge och en nätdel på 1,8 kVA
Mvh
Postad 30 May 2008 - 07:55
Visst, det kan låta hur bra som helst utan tillgång till enorma strömresurser men jag vill gärna ha något som kan spela ut högtalaren lite vid behov, men det rätt sällan man kan dra på ordentligt sen det det blev tillökning här hemma..
Tack för tipset, måste kolla upp...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
41 bilder
382 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?