Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spanar efter en ny TV...

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 May 2008 - 11:57

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tja!

Nu har det blivit dags att byta ut burken i vardagsrummet, och därmed behöver jag förslag på bra HDTV:n runt prisklassen 10000 :- (kan sträcka mig till max 12000 :-, om det verkligen är värt det).

TV:n ska helst vara 40"-42" stor, och ha väggupphängningsmöjlighet (antar att de flesta har det i dagsläget?). I övrigt är det väl fritt fram med förslagen: önskar givetvis en TV med så bra färgåtergivning som möjligt för denna prisklass (och bra svärta, HDTV:n i det andra rummet har kass svärta), helst ett par HDMI-uttag och minst ett VGA-uttag.

Jag vet dock inte om man ska satsa på en FullHD-TV eller en HD Ready (men då helst med 100 Hz), vad skulle ni rekommendera? En kompis säger att FullHD är relativt onödigt för TV:n i dessa storlekar, men en annan påstår att man ändå kommer se stor skillnad. Vad säger ni?

Det är bara att spotta ut trevliga förslag, är väldigt tacksam för all form av hjälp! :)

Postad 18 May 2008 - 12:00

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Finns hur många trådar ang detta som helst typ. Då kommer du se att nästan alla kommer att rekomendera dig en Panasonic px80. Klart mest bild för din budget :)

Postad 18 May 2008 - 12:15

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hmm, låter intressant, men upplösningen verkar klart fjuttig när man läser på egenskaper-sidan. Har du länkar till specifika trådar där det diskuteras? (suger på sökning)

Postad 18 May 2008 - 12:18

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Full-hd har du ingen nytta av på en skärm under 50 tum då du inte kommer se någon skillnad alls. Söker gör du längst upp till höger :)

Postad 18 May 2008 - 12:34

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Hmm, låter intressant, men upplösningen verkar klart fjuttig när man läser på egenskaper-sidan. Har du länkar till specifika trådar där det diskuteras? (suger på sökning)

Här kan du läsa allt om Panasonic PX80:
https://www.minhembi...s...t=0&start=0

Tror också det är bästa tvn i den prisklassen, kollar man prisjakt på liknande apparater med ungefär samma egenskaper så är denna klart bäst.
Sa jag att jag har en själv?

Postad 18 May 2008 - 12:53

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Är dock fortfarande lite skeptisk till TV:ns upplösning. 1024x768 är ju klart mindre än 1280x720 (de flesta andra HD-ready-TV:n), men vad innebär det i praktiken då?

Dessutom är jag väldigt nojjig över plasma-skärmar: har flera vänner som har fått permanent inbränning på sina skärmar, och det skrämmer vettet ur mig. Men det var gamla TV:n, hur är denna med sådant?

Postad 18 May 2008 - 12:59

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Finns väl ingen 42 plasma som har 1280*720 upplösning. Alla har väl 1024*768, rätta mig någon ifall jag har fel ??
Sen så undrar jag vad du ska med högre upplösning till isf ?? Vad ska du göra med tv´n ?

Sen ang inbränningar så existerar det inte längre på dagens paneler ( om du inte misshandlar din skärm vill säga direkt när du får den )
Visst lite ghosting kan du få dom första 100 timmarna men inget som spelar någon roll. Detta var ett stort problem för några år sen men som nu knappt finns.

Sagt det förut och säger det igen, Plasma köper man om man värnar om bra bild till tv och film LCD köper man om man ska ha den som dator skärm och inte till rörliga bilder !

Men läs på du och lycka till !

Postad 18 May 2008 - 13:46

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Finns väl ingen 42 plasma som har 1280*720 upplösning. Alla har väl 1024*768, rätta mig någon ifall jag har fel ??
Sen så undrar jag vad du ska med högre upplösning till isf ?? Vad ska du göra med tv´n ?

Sen ang inbränningar så existerar det inte längre på dagens paneler ( om du inte misshandlar din skärm vill säga direkt när du får den )
Visst lite ghosting kan du få dom första 100 timmarna men inget som spelar någon roll. Detta var ett stort problem för några år sen men som nu knappt finns.

Sagt det förut och säger det igen, Plasma köper man om man värnar om bra bild till tv och film LCD köper man om man ska ha den som dator skärm och inte till rörliga bilder !

Men läs på du och lycka till !

Jag tänker mest glo på vanlig TV (analog och via digitalboxen) och glo på film och spela spel via min Playstation 3. Så ingen datoranvändning på den.

Skulle gärna vilja höra mer om det du sa stämmer, att alla plasma-TV:n (som inte är FullHD) kör i 1024x768. Det gör det mycket lättare för mig att svälja den lägre upplösningen. :) Är det någon här förresten som skulle rekommendera någon LCD-skärm framför plasma?

Postad 18 May 2008 - 19:50

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som har andra förslag? Har kollat i budgeten, och har bestämt mig att TV:n kan max kosta 12000 :-, vilket ger mig lite större rörlighet. Några andra rekommendationer?

Postad 19 May 2008 - 14:22

softiz
  • softiz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej
Var inne på mediamarkt igår och frågade om Panasonic PX80 var bäst... den kostar ca 10k.
Killen visade en Samsung för 11k som är snäppt bättre.. bättre svarta och så.
Vad ska man tro? :)
Är PX80 verkligen BÄST?.. Den ligger på framsidan på ElGiganten idag för 9990:-

Postad 19 May 2008 - 14:42

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Hej
Var inne på mediamarkt igår och frågade om Panasonic PX80 var bäst... den kostar ca 10k.
Vad ska man tro? :)

Bäst och bäst, extremt prisvärd är px80 mycket bild och kvalite för pengarna men åter igen vill jag slå ett slag för LG pg6000 som Har grym svärta i prisklassen också och enligt specen en bättre tv rakt igenom än px80 det som talar mot den är tidigare modeller från lg där gosting och buzzande varit vardag.

Sen finns även pg3000 som ligger lite lägre i pris och där kontrastvärdet är 20 000 :1 jämfört med 30 000:1 för pg6000 modellen...men det lila man kan jämföra i butik så tycker jag även pg 3000 ärriktigt vass jämfört med px80 och pg6000.
Bara ut och kolla igen!

Postad 19 May 2008 - 15:04

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag tänker mest glo på vanlig TV (analog och via digitalboxen) och glo på film och spela spel via min Playstation 3. Så ingen datoranvändning på den.

Skulle gärna vilja höra mer om det du sa stämmer, att alla plasma-TV:n (som inte är FullHD) kör i 1024x768. Det gör det mycket lättare för mig att svälja den lägre upplösningen. :) Är det någon här förresten som skulle rekommendera någon LCD-skärm framför plasma?

Det stämmer, alla 42"-tumsplasmor som är HD-ready har upplösningen 1024x768. De på 50" har 1366x768. Och Full-HD-varianterna har såklart alltid 1920x1080 men de kostar också lite mer.

Bilden är kanon trots den lägre upplösningen, i den prisklassen så är det andra saker som spelar in mer och plasmorna sopar mattan med LCDerna för det priset. Det finns inga full-hd apparater för 10k som slår HD-ready-plasmorna i bildkvalitet. Ska man köpa full-hd måste man lägga runt 15k för att hitta lika bra bild.

Hej
Vad ska man tro? B)

Det är inte så stor skillnad i bild mellan samsung-plasman, LGn och PX80n, alla är bra skärmar. Glöm inte kolla om samsungen har korrekt 24p-playback och sånt... (vet att PX80 och LGn har det)
Det som talar för LG och Samsung är att de också finns i 50" men om man har bestämt sig för 42" så är ju inte det relevant. Där tycker jag man lika gärna kan köpa den billigaste.
(dock finns även PX8 i 50" som är snarlik PX80)

Själv är jag fortfarande riktigt nöjd med min PX80 =)

Postad 19 May 2008 - 16:09

Mikael K
  • Mikael K
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Gör som jag: läs i de olika trådarna om de olika skärmarna för att skaffa dig en uppfattning. sen går man till en butik och kikar på de olika alternativen och väljer den som känns bäst. Själv fastnade jag för PX80, men vill egentligen helst ha en SONY46" LCD. Men eftersom vi mest tittar på TV och bara lite film och dålig TV-signal från kabelvivsion (Tele2) så verkar det vara att kasta bort pengarna om jag köper LCD´n.

OFF Topic:
Som grädde på moset gick spisen sönder dagen efter jag bestämmt vilken TV jag ville köpa. Det blev att slänga ut 9.500:- på spis och vänta en tid med ny TV

Postad 19 May 2008 - 19:58

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack för alla svaren! Var i Mediamarkt idag och spanade in både LG:s PG6000 och TH-xxPX80, och bildkvalitén var inte alls pjåkig. Men jag började läsa runt i de diskussionstrådar som finns om dessa modeller, och att folk nämner grönfosforgrejen och inbränning har skrämt vetten ur mig. Alltså kommer jag nog inte välja en plasma-TV, eftersom andra i familjen inte tar lika stort hänsyn till TV:n som jag skulle göra (och därmed kommer nog någon lyckas förstöra den).

ALLTSÅ, ändrar min fråga nu (ledsen för alla som svarade, men extremt tacksam iaf!):

Vilken LCD-TV i 42"-klassen skulle ni rekommendera för ~max 12000 kr? Jag inser att svärtan/bildkvaliteten och ev. kontrasten kanske inte är lika bra som på plasma-TV:n, men jag hoppas få tips på den bästa TV:n i den prisklassen. :)

En sak till: jag tyckte att jag noterade en viss skillnad på LCD-TV:na i Mediamarkt som hade FullHD- resp. HD-ready-upplösning (alltså att FullHD var snäppet skarpare). Eller intalade jag bara mig?

Återigen väldigt tacksam för all form av hjälp! B)

Postad 20 May 2008 - 08:47

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tänkte att jag kunde skjuta upp tråden, är väldigt ivrig att få lite tips på hyfsat bra LCD:n runt 12000. Jag är inte världens "videophile", så den skillnad som finns mellan plasman och LCD:n skulle förmodligen inte spela mig någon roll: vill dock bara fixa den bästa LCD:n i den prisklassen. :)

Postad 20 May 2008 - 08:51

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Tänkte att jag kunde skjuta upp tråden, är väldigt ivrig att få lite tips på hyfsat bra LCD:n runt 12000. Jag är inte världens "videophile", så den skillnad som finns mellan plasman och LCD:n skulle förmodligen inte spela mig någon roll: vill dock bara fixa den bästa LCD:n i den prisklassen. :)

Skulle vilja rekomendera Samsungs LE-M87BD, finns i 46" Full HD før runt 13 000:-, så om du kan stræcka dig till 13 ær det en otroligt bra tv før de pengarna!

Postad 20 May 2008 - 08:55

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Köp Samsung 40" F86. Betydligt bättre bild än M86

Postad 20 May 2008 - 09:07

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag var i samma sits som du för en dryg månad sen. Jag slog till på en Samsung LE-40M87BD för 10995:- och jag har inte ångrat mig en sekund!! Fick tips från två kompisar som har likadana. Tror t.om att den är tusenlappen billigare nu.
Använder den till PS3 och film mest. Trodde kanske att jag skulle störa mig på de snabba rör(l)iga bilderna från vissa filmer men jag tycker det funkar jättebra! Jag kör allt via HDMI kabel från PS3:an och det mesta (framförallt blu-ray) ser löjligt snyggt ut!!
Jag tror inte du blir missnöjd. För den "lilla" pengen man betalar får man väldigt mycket TV!

Postad 20 May 2008 - 09:59

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Köp Samsung 40" F86. Betydligt bättre bild än M86

Håller inte med om detta, visst F86 har en bættre bild, men det ær ytterst marginelt engligt mig. Om man sedan ræknar in aspekter som kostnad m.m. så tycker jag att M86:an, står sig bættre æn F86:an. Sedan så kostar ju 40"F86 næstan lika mycket som 46"M86,då får man æven mer tum før pengarna.

Men som alltid i sådana hær sammanhang så skall man ju ta sig ut i butik och se vilken tv man tycker ger behagligast och bæst bild. Smaken ær ju som alla vet som....

Lycka till!

Postad 20 May 2008 - 13:01

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Jag tycker inte det är värt att köpa en LCD för 12k, det är lite mer pengar än vad man får för dem enligt mig. Hade jag köpt en LCD så hade det blivit en Sony W4000. Men den kostar väl runt 15k? Det är ungefär där de börjar bli värda pengarna...

Du kanske kan få W3000 för ett hyggligt pris nu när 4000 kommit?
Kolla på dessa två. När det gäller LCD får man lägga ut lite mer pengar än vad man får göra på plasma tyvärr...

Kolla även på Toshiba som ska ha rätt bra grejer...

Postad 21 May 2008 - 14:46

DavvE_LocA
  • DavvE_LocA
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag håller med kommentarer i tidigare inlägg att ska du köpa en LCD så är det bättre att lägga lite mer om du ska komma upp i samma kvalité som en Plasma.
Själv så ska jag beställa en Sony 40" W4000 nu och kan därför tipsa dig om den.

Postad 22 May 2008 - 11:51

BeeDog
  • BeeDog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack allihop för era svar, blev så att vi lade till på budgeten och köpte en Samsung LE-40A656. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.