Vad anser du dödar ett spel?
34 svar till detta ämne
Postad 18 May 2008 - 18:43
lifter
-
lifter
-
Veteran
-
-
1542 inlägg
Naturligtvis behöver alla riktigt bra spel alla komponenter någorlunda, men ibland dyker det upp spel som verkar lovande men så saknar de en av ovanstende ingeridienser och spelet faller pladask (eller missar precis att bli en fullträff).
Motivera gärna och lämna exempel om ni kommer på dem.
Jag tror att jag t.ex är en av de (rätt få) som stör mig in i förbannelse på spel som missar små detaljer när de ska framstå som "realistiska" eller åteminstone ha någon form av verklighetsförankring. Till exempel Call of Duty 4, på vapnet M4A1 har speltilverkarna missat att göra ett gasblock (som för krutgas genom ett gasrör till en mekanism som gör att vapnet laddar fram en ny kula och därigenom blir "automatiskt"). Detta syns bara om man uppgraderar siktet på vapnet, men det syns. Det var tillräckligt för mig att tycka brutalt mycket mindre om spelet. Då ser jag hellre framtidsvapen som speltillverkarna hittat på själva, då finns det liksom inga referensramar. Jag vet om att jag är väldigt fånig, men jag kan inte rå för det (Battlefield Bad Company har till exempel spegelvända vapen).
Postad 18 May 2008 - 19:16
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Få se...
Dålig fysik- Finns i många spel. Kan vara trist men dödar dem inte.
Dålig Story- Whatever, många spel har inte ens någon story. Ninja Gaidens story är kass imo, men spelet är grymt.
För kort- Knappast. Spelkvalité före kvantitet.
Dåligt multiplayerstöd- Multiplayer? Jo, det är tråkigt när man inte kan ställa in på vilket sätt man vill dela skärmen i splitscreen. Jag vill liksom ha horisontellt, inte vertikalt. Fatta.
Bristfällig research- Äh, stör mig inte så mycket på det. Det är klart att om vissa historiska grejer är skrattretande fel så kan man skratta och reta utvecklarna lite men sen kör man på. Life goes on.
Dålig grafik- Näeee... Grafiken är ett plus men om spelet bara är bra så gör det inte så mycket. Blockig 3D i DS-spel hatar jag förvisso.
Dålig spelkontroll- JA. Om kontrollen är kass är spelet kasst. Detta är det värsta tänkbara scenariot.. ett bra spel som hämmas av kass kontroll.
Mina egna:
Dålig speldesign- Detta kan förstöra de bästa spel. Repetitiv bandesign och repetitiv speldesign är urtråkigt. Linjäritet och backtracking suger. Metal Gear Solid 2 en primärkandidat. Gå från Rum A till Brygga A-B, gå till B, till intersektionen B-C2, och hoppa ned för bro D-E för att ta självmord.
Pussel galore- För mycket pussel och fetchmissions i spel som mår bättre av att vara utan gillar vi inte. Strålande exempel är The Hobbit till xbox: Hitta x för att aktivera y så att b funkar och kan stoppas upp i dvärg X-2:s arsle. ZzZ.
Spawning- Behöver jag säga mer? Hata.
Loading...- Har ni spelat Tales of the Loading? Jag menar Tales of the Abyss. Jättekul i ett 60 timmars RPG. Vill ni klara Quake 4 på hard på 360? Du dör ganska ofta genom spelet så var beredd på att njuta av minuterlånga laddningstider (jag överdriver inte).
Kassa karaktärer: Stereotypa karaktärer kan verkligen ta musten ur ett spel. Generiska marinsoldater och arketypiska långhåriga japanska pojkar som ser ut som flickor är olustigt. Detsamma gäller när man inte kan hitta på ett riktigt namn och istället lottar lite bland alfabetets bokstäver- se Ninety Nine Nights (vem f-n döper sin dotter till Inphyy?) eller Tales of the Abyss (här klonar man namn som Sephiroth utan minsta skam).
Buggar- Om man försökt 40 minuter med två checkpoints i Rainbow Six Vegas (tack vare idiot AIn) och sedan när man väl klarat det ska till taket som man inte vet var det är, och därför råkar gå tillbaka till början där det sparas och alla fiender verkar komma tillbaka från de döda plus att objectives helt surrealistiskt blir det man nyss klarade av så blir man lätt förbannad. Speciellt som man gör allting återigen utan att dö för att komma fram och inse att objectivet inte går att interagera med för att spelet är Ett BUGGIGT!/¤######"=¤)")/**** till¤!#?=SKITSPEL..
Ursäkta. Nåväl.
Sammanfattning: Spelkontrollen är viktigast. Den måste vara åtminstone godkänd för att man ska orka spela vidare. Dålig speldesign kommer in som god tvåa.
Ett exempel på spel som har detta är Ultimate Ghouls´n Ghoblins till PSP. Spelkontroll lika med noll. Jag trodde vi var förbi låst jumping. Spawningen av fienderna varannan sekund och den orättvisa bandesignen hjälper inte spelet.
Redigerat av Zoiler, 18 May 2008 - 19:16.
Postad 18 May 2008 - 20:53
LillKille
-
LillKille
-
Veteran
-
-
1680 inlägg
Tempo. Spelet skall hålla ett tempo som man förväntar sig av det. Man märker det inte när det finns där men när man väl lirar ett spel som saknar det känns det så livlöst.
Precis lirat genom The Golden Compass på 360. Värsta j-a skiten jag spelat nånsin tror jag. Och dess största miss är tempot. Ni vet det där oerhört jobbiga när hjärnan hela tiden jobbar i förväg för att spelkaraktären inte jobbar sig framåt i den takt man förväntar sig. När den 7-åriga lilla flicksnärtan bredsladdar varje gång man skall vända på sig på stående fot. När det saknas djup i bilden så att man måste gå myrsteg för att inte missa den 4 meter breda dörröppningen. När man måste stanna upp och ta en konstpaus när man nått toppen på stegen. När man hellre lyssnar någon stamma sig genom hela Sthlm:s gula sidor än inleder en konversation med en NPC. etc etc.
ugh.
-lk
Postad 18 May 2008 - 21:05
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Något jag tycker kan förstöra ett spel som inte var med bland alternativen är "dålig framerate"
Det är nog ännu värre än "dålig spelkontroll" som jag röstade på
Postad 18 May 2008 - 21:36
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
Kassa karaktärer: Stereotypa karaktärer kan verkligen ta musten ur ett spel. Generiska marinsoldater och arketypiska långhåriga japanska pojkar som ser ut som flickor är olustigt. Detsamma gäller när man inte kan hitta på ett riktigt namn och istället lottar lite bland alfabetets bokstäver- se Ninety Nine Nights (vem f-n döper sin dotter till Inphyy?) eller Tales of the Abyss (här klonar man namn som Sephiroth utan minsta skam).
Att låna bibliska namn är ju gängse standard i hela vår civilisation iofs. För min egen del så är backtracking en riktig glädjedödare, Metroid Prime är en riktig pina, och på grund av det så har man förlorat en kund i mig för tvåan och trean. Svårsedda ledtrådar. Detta problem är störst i pek-och-klickspelen och jag har just avslutat ett sånt, med att använda en faq genom 80% av spelet för att det kombinerade en massa dåliga egenskaper i ett, men detta var en av de största bidragande faktorerna till att jag inte ville spela genom det utan fusk. Ofrivilliga tutorials. Det vill säga spel där man inte kan sätta igång och spela utan måste lära sig vad varje knapp på dosan gör och hur du interagerar. Om man prompt inte kan förklara i en manual så ska den inte vara nåt man måste lida genom utan ligga som separat "bana". Och, jag skäms lite för att säga det men: grafik. Jag har spenderat tid och pengar med att leta upp spel jag läst om som verkat intressanta till förra generationens spelmaskiner, men jag finner det väldigt svårt att svälja exempelvis Morrowinds murriga kantiga grafik efter att ha ränt runt i Oblivion.
Postad 18 May 2008 - 22:18
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Av alternativen är dålig spelkontroll det som dödar mest. Värsta jag varit med om nog är Tomb Raider; Angel of darkness till ps2an. Hänger ju inte alls med och allt händer en sekund efter man tryckt. Där var det nära många gånger att kontrollen åkte i väggen.
Annars tycker jag nog att random encounters är det jag hatar allra mest. Fy f*n vad snabbt jag tröttnade på Final Fantasy X-2 pga det. Spelade bara ett par timmar sen åkte det ut på Tradera. Tur att fler och fler är på väg bort ifrån det otyget.
Dålig/repetetiv bandesign är inte heller något som livar upp. Digital Devil Saga 2 ligger ganska långt fram när det gäller upprepningskorridorer och random encounters.
Likaså linjäritet är öken.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 May 2008 - 22:33.
Postad 18 May 2008 - 22:35
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Dålig spelkontroll får vilket spel som helst att bli en mardröm.
Bra exempel på detta är Resident Evil spelen som är otroligt dåligt designade när det gäller spelkontroll. USCH!
Postad 18 May 2008 - 23:11
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Att låna bibliska namn är ju gängse standard i hela vår civilisation iofs.
Syftar du på Sephiroth? Det är inte det enda de lånar.. det är en hel del som är FF-klonat. Sen är stadsnamnen överdrivet långa och när de ska presentera sig så blir det liksom 3-4 meningar långt. Bra exempel på detta är Resident Evil spelen som är otroligt dåligt designade när det gäller spelkontroll. USCH!
Hmm... ja där är kontrollen knappt godkänd alltså. Ändå både spelade jag och njöt av RE: Zero. Där ser man. Det finns undtandtag överallt. Antar att det är för att tempot är så långsamt som det ändå funkar. Och, jag skäms lite för att säga det men: grafik. Jag har spenderat tid och pengar med att leta upp spel jag läst om som verkat intressanta till förra generationens spelmaskiner, men jag finner det väldigt svårt att svälja exempelvis Morrowinds murriga kantiga grafik efter att ha ränt runt i Oblivion.
Din graphicwhore Apropå Morrowwind så kan jag lägga till två kategorier: Syfte/mål/överblick: Morrowwind var ospelbart för mig. För många olika quests, för mycket färdtid, för mycket att göra. Jag vill veta vad jag ska eller bör göra härnäst, inte behöva fråga alla vad som ska göras eller gå flera mil för att hitta nästa objective. Samma gäller pusselspel som jag inte brukar gilla för att det saknar syfte att samla poäng imo. Ingen story eller något som motiverar en. Dåligt Combat: Ett spel som är bra i övrigt men som har en fattig fightingmotor brukar inte gå hem väl hos mig.
Postad 19 May 2008 - 06:51
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
Syftar du på Sephiroth? Det är inte det enda de lånar.. det är en hel del som är FF-klonat. Sen är stadsnamnen överdrivet långa och när de ska presentera sig så blir det liksom 3-4 meningar långt.
Jupp. Men om de lånat mer än ett par namn är det ju löjligt. Jag har inte spelat nåt av Tales-spelen. Man kanske ska vara glad över att bara ett spel lånat av FF. Annars så känns det ju som Illuminati/Tempelriddarorden är nåt som spelmakare överdoserar på, vilket på nåt sätt understryks av att jag nyligen klarat Deus Ex: Invisible War och Assassin's Creed. Din graphicwhore
Apropå Morrowwind så kan jag lägga till två kategorier:
Syfte/mål/överblick: Morrowwind var ospelbart för mig. För många olika quests, för mycket färdtid, för mycket att göra. Jag vill veta vad jag ska eller bör göra härnäst, inte behöva fråga alla vad som ska göras eller gå flera mil för att hitta nästa objective. Samma gäller pusselspel som jag inte brukar gilla för att det saknar syfte att samla poäng imo. Ingen story eller något som motiverar en.
Förutom mycket färdtid är det just sådana saker som för mig gör ett spel intressant. Sedan spel började bli snygga nog så har en av de största nöjena för mig vart att undersöka spelvärldarna, att gå på upptäcktsresa typ. Jag har lallat runt i bilspel i 10 km/t och svängt upp mot sidan av banorna bara för att spana in vad som finns vid sidan av banorna exempelvis. Jag älskar när det finns mycket mer än bara de områden man måste ha med med i spelen. Det är ocks den stora tjusningen med mmorpgs för mig. Jag spelar FFXI nu, men målet är inte att nå nån specifik level eller spöa nån boss eller få nån cool pryl utan besöka alla olika miljöer. Jag tycker dock att stora världar ska ha nån form av instant travelling och en bra anteckningsbok ifall man gått vilse. På det sättet är Oblivion också ett föredöme jämfört med Morrowind. Att ha många uppdrag är en del av den frihet som jag tycker särskiljer västerländska rollspel från de österländska och jag tycker det är positivt, det gör att spelet har återspelningsvärde, eller ger en möjlighet att styra hur lång ens speltid ska bli beroende på hur mycket man gillar spelet eller inte.
Postad 19 May 2008 - 08:05
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Kameran i Resident Evil spelen jag inte kan med. Man stirrade mer in i väggar än i ngt annat spel när man spelade RE  Spelen i sig är inte svåra men den usla kontrollen över spelet gör att det blir svårt och frustrerande.
Postad 19 May 2008 - 08:18
Unregisteredb7e5102f
-
Unregisteredb7e5102f
-
Användare
-
-
135 inlägg
Valde "Dålig spelkontroll" då det kan få vilket spel som helst att fallera. Dock tycker jag även nu för tiden att spel med dåligt/avsaknande av online-läge får mig att tröttna snabbt.
Den tredje, och kanske största faktorn som dödar ett spel är mitt eget fel. FUSK! finns inge värre sätt att ta kol på ett spel än att köra lite cheats. T ex hela GTA serien är helt förstörd då jag efter ca 20 mins ville prova alla-vapen-koden eller liknande och efter det kan jag lika gärna sälja spelet, finns inte en chans till att jag sätter mig med det igen
Postad 19 May 2008 - 08:29
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Alla RE med fast kamera var en pina att spela igenom. Minns när jag spelade mitt första. Jag tror att det var RE2. Första zombien man träffade på närmade sig otroligt långsamt och man försökte sikta in sig med pistolen, men det slutade med att man blev påhoppad och fick peppra på (var det X?) för att ta sig loss. Det var ungefär hur man behandlade varannan fiende. Det spelades inte länge...
Jag håller med om att tempo är en riktig speldödare, det finns många spel som är riktigt sköna men som man lägger ifrån sig efter ett tag, eller inte väljer at köra nästa gång man tänkt lira en stund bara för att man inte känner att man kommit någon vart sedan senast. Det är synd när det händer.
I slutändan är dock kontrollen en av de absolut viktigaste elementen för att göra ett spel spelbart överhuvudtaget. Är kontrollen kass blir tyvärr även spelet kass.
Postad 19 May 2008 - 09:00
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
För mig är buggar den största speldödaren helt klart.
Dålig kontroll kan också döda de flesta spel, men Resident Evil-serien är ett lysande exempel på spel som, trots genomusel styrning (och kassa kameravinklar), ändå är riktigt bra.
Egentligen så är det nog bara buggar som helt kan döda ett spel för min del.
Dålig styrning får komma på andra plats som en rejäl nöjessänkare istället.
Postad 19 May 2008 - 09:23
Unregisteredc7d58593
-
Unregisteredc7d58593
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Valde dåliga kontroller, då det kan få de mest lovande spelet att fallera. PDZ var ett sådant spel för mig, kom inte alls överrens med kontrollerna, så det åkte ut lika snabbt som det kom.
Annars håller jag med Tonne att buggar är den största speldödaren, Rainbow 6 Vegas 2 är väl den senaste.. har tvingat mig igenom denna ursäkt till färdigt spel (beta testa någon?) bara för att jag ville ha mina achievements.
/Babben
Postad 19 May 2008 - 09:38
lifter
-
lifter
-
Veteran
-
-
1542 inlägg
Hm, ni kommer med många saker som jag glömde ha med i omröstningen, oh well. Sorry. Sen kom jag på en till sak som verkligen kan döda ett spel, det hänger lite ihop med spelkontrollen skulle man kunna säga. Det är när man, som en karaktär i ett spel, inte klarar av att göra saker som man vet att man klarat av i verkligheten. Jag tänker först och främst på t.ex EA's spel skate där man helt enkelt inte kan plocka upp brädan och springa upp för en trappa men också hur många speltillverkare löser vapenrekyl (motsvarande) i spel. Oftast brukar det vara en ganska bred ring som utvidgas när man skjuter automateld eller springer och visst, det är väl någorlunda sannorlikt. Men när man då sitter still så är träffbilden alldeles för dålig i de flesta fall. Något jag kan störa mig in i förbannelse på är när hag i ett spel missar ett skott, enbart på grund av detta, när jag vet att jag hade träffat om det hade varit i verkligheten. Ett spel som (trots sina andra brister) sköter detta väldigt bra är COD4 där man träffar väldigt dåligt när man skjuter från höften men väldigt exakt när man går in i "aim" läget (fast man då inte är sådär jättesnabb när man rör sig eller har särskillt brett synperspektiv. Precis som IRL) Jag hade hellre då sett att de gjorde en liten punkt där man träffar mitt i prick varje gång, men att punkten sedan rör på sig ju mer ens karaktär rör på sig och eventuellt andas/är anfådd efter att man sprungit. Det hade varit mer realistiskt till en viss nivå. Fler exempel är när man inte kan klättra över midjehöga hinder (graw) , klättra över staket, köra genom buskar eller små porösa hinder (dåligt ordval kanske) osv osv.
Redigerat av lifter, 19 May 2008 - 09:40.
Postad 19 May 2008 - 09:47
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Dålig kontroll helt klart - funkar inte kontrollen men det är väldigt bra grafik/ljud i övrigt är spelet inte mer än ett fancydemo.
Postad 19 May 2008 - 12:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Egentligen så är det nog bara buggar som helt kan döda ett spel för min del.
Nåja, dåligt gameplay måste ju vara ganska speldödande också. Fråga Lillkille om du kan få köpa hans Golden Compass PDZ var ett sådant spel för mig, kom inte alls överrens med kontrollerna, så det åkte ut lika snabbt som det kom.
En grej jag kom på som dödade spelet var återigen orättvis speldesign. Om man skulle gå upp för en trappa och man vet att det fanns fiender där uppe så kan man inte titta fram utan att de skjuter en. De är nästan alltid först. En annan otrolig grej är att man putts bakåt av skotten när man träffas  .. helt otroligt. Och den sista som kanske förtjänar en egen kategori, För få checkpoints: 1 checkpoint per bana är bara löjligt. Man vill inte behöva spela om all skit man redan klarat femtio ggr. Edit: Dålig kontroll helt klart - funkar inte kontrollen men det är väldigt bra grafik/ljud i övrigt är spelet inte mer än ett fancydemo.
Ge ett exempel.
Redigerat av Zoiler, 19 May 2008 - 12:44.
Postad 19 May 2008 - 12:47
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hatar checkpoints. Låt mig spara när fan jag själv vill.
Dålig design om man inte kan spara precis när som helst.
Det är mina pengar och min upplevelse. Låt mig själv välja hur jag vill spela spelet.
Vi lever inte på 80-talet längre. Märkligt man fortfarande kör med samma gamla tänk när det gäller att spara.
Irriterar mig ngt enormt på GTA 4 där man måste göra om hela uppdragen när man misslyckas. Värdelöst.
Redigerat av Unregistereddc471864, 19 May 2008 - 15:43.
Postad 19 May 2008 - 12:50
mcfreak
-
mcfreak
-
Användare
-
-
122 inlägg
Dåligt ljud. Det finns aldeles för många spel i historien som har fokuserat på snygg grafik och vapen men som sedan har enorma miniguns som låter som ärtpuffror. För att inte tala om vissa spels enormt repetitiva ljudslingor som får en att bli tokig.
Postad 19 May 2008 - 18:26
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Dålig kontroll, dåliga kamera, dålig framerate och otydlig grafik. Grafiken kan vara apful och ändå funktionell (pong) men när man inte ser vad saker och ting föreställer så går det bara inte
Ett spel som uppfyller "all of the above" är Druuna
Men det värsta av allt är spel där man inte kan spara tillräckligt ofta så att man måste spela om långa stycken bara för att man måste sluta av någon anledning.
* Det absolut värsta är långdragna cut-scenes som inte går att hoppa över ens andra gången man ser dem *
Postad 19 May 2008 - 20:27
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Har precis masat mig igenom FFVII på PC (mina skivor till PSX är repade så det blev inte på den tyvärr)...
Helskönt spel! Bra story och spelsystem, grafiken kanske inte är att hurra över (nu är det iofs 11 år gammalt), men kontrollerna! De är fan hemska! Man använder bara numpaden, och man måste ha ena handen över den andra...
Postad 19 May 2008 - 20:39
Peken
-
Peken
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Dålig spelkontroll.
Ett lir måste vara otroligt bra i övrig för att överleva detta - RE, som tidigare sagts ett av de få som klarar det
Postad 21 May 2008 - 10:36
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Ett spel som har ca 10 timmar story men 100 timmar multiplayer gör ju ganska mycket, tänker på spel som Gears of War. Det hade inte varit samma utan multiplayer stödet, då hade man kört det en gång och sedan lagt det åt sidan.
Postad 21 May 2008 - 15:03
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
respawns... soldater som dör skall inte bli utbytt mot nya oändliga våger med fiender. Funkade i COD4 för att spelet utöver detta är så klockrent, men jag gillar inte den featuren alls!
Postad 21 May 2008 - 15:13
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Ett spel som har ca 10 timmar story men 100 timmar multiplayer gör ju ganska mycket, tänker på spel som Gears of War. Det hade inte varit samma utan multiplayer stödet, då hade man kört det en gång och sedan lagt det åt sidan.
Jag tyckte iofs Gears of War i multiplayer var helt värdelöst så det blev bara 10 timmar speltid för mn del.
Postad 21 May 2008 - 15:33
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Jag skulle inte rösta på något i listan.
Däremot spelupplägg/spelkänsla/spelmekanik.
För mig är de tidigare GTA-spelen till stor del men även nya GTA till viss del lidande där:
Allt talar för dem vad det gäller de tekniska bitarna och även kontrollen men det är något som fattas för att det ska vara just ett bra spel. Det är för mycket sandbox och för lite faktiskt spelande, det spelande som finns där i är ganska repetativt och tom. hjärndött.
Sen är svårighetsgraden ofta en killer i princip i alla spel sedan man gick över till 3D och spelande blev popkultur.
Det är ganska få spel där jag är "rädd" för att dö nuförtiden. Där adrenalinet pumpar och rädslan för att dö i spelet faktiskt börjat bli en påtaglig känsla och inte bara en jobbig tanke i stil med "åhhhh bara jag slipper göra om det här igen".
Har spelen tillräckligt bra story/karaktärer etc. så kan man ju förbise svårighetsgraden och likna spelet mer vid en "upplevelse" eller en interaktiv film men jag tycker det är trist att nästan alla spel blivit så på senare tid.
Förmodligen därför jag lirar mycket XBLA-spel och kör mycket emulatorer osv.
Postad 21 May 2008 - 15:52
Unregistered583816d4
-
Unregistered583816d4
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tycker inte att ni nämnt VARIATION än. Hade tokigt höga förväntningar Assassins Creed och efter några få timmar var jag så ###### trött på skiten. Den usla storyn och att städerna ser likadana ut gör ju vem som helst galen. Ska man behöva rädda 12 civila i varje del av varje stad och klättra upp i typ 10 torn överallt??? Så sjukt segt tillslut. Men värst är nog fan de jälva tiggarna som kommer fram överallt. Spelar ingen roll om man är i ett poor eller rich quarter ALLT ser likadant ut. Kanske att det kommer mer spännande uppdrag sen men vem bryr sig när vägen dit är timmar av tristess... Att det dessutom är sjukt buggigt gör ju inte saken bättre.
Postad 21 May 2008 - 16:34
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Repetetiv speldesign = brist på variation
Postad 21 May 2008 - 16:50
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Jag skulle inte rösta på något i listan. Däremot spelupplägg/spelkänsla/spelmekanik.
A k a gameplay. Om man tycker gameplay är dåligt så dödas nog spelet ja
Postad 21 May 2008 - 21:20
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tycker inte att ni nämnt VARIATION än. Hade tokigt höga förväntningar Assassins Creed och efter några få timmar var jag så ###### trött på skiten. Den usla storyn och att städerna ser likadana ut gör ju vem som helst galen. Ska man behöva rädda 12 civila i varje del av varje stad och klättra upp i typ 10 torn överallt??? Så sjukt segt tillslut. Men värst är nog fan de jälva tiggarna som kommer fram överallt. Spelar ingen roll om man är i ett poor eller rich quarter ALLT ser likadant ut. Kanske att det kommer mer spännande uppdrag sen men vem bryr sig när vägen dit är timmar av tristess... Att det dessutom är sjukt buggigt gör ju inte saken bättre.
Helt klart det sämsta spelet jag spelade förra året. Riktigt ruttet. Håller med dig fullständigt.
Postad 21 May 2008 - 23:40
hedda
-
hedda
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
En grej som förstört åtminstone ETT spel för mig är dålig savegame-logik. Spelet heter Dead Rising (Xbox 360). Jag orkar bara inte med att köra samma mission om och om igen bara för att det inte går att spara på nåt vettigt sätt!
Överhuvudtaget hatar jag spel där man inte riktigt vet när / om det sparats (t.ex checkpoints eller annan auto-save). Vågar knappt sluta lira bara för att man är rädd att man ska få börja om från början igen. Men det är väl det som är meningen kanske så man ska lira ut det fort och springa och köpa ett nytt spel :-)
Postad 22 May 2008 - 06:00
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
Nej, man behöver inte klättra upp i 10 torn överallt utan bara så många att man ser två eller tre undersökningsuppdrag då de är de som krävs för att man ska få göra huvudlönnmordsuppdragen. Man behöver heller inte rädda de civila, eller leta flaggor. Men om man gör det så blir det extra repetativt, om man bara gör det som krävs så är det bara medelrepetativt. Jag hade nog tur med buggarna, jag föll genom världen två ggr och det var allt. Tyckte storyn var det som räddade spelet och fick mig att spela genom det, men det känns verkligen att det rushades ut på slutet då det inte ger nåt att göra alla undersökningsuppdrag eller ger nåt att samla alla flaggor eller att man kan få fullt liv utan att göra allt. Variation kommer i morden på sluten om du orkar nöta vidare.
Postad 22 May 2008 - 23:08
Namil
-
Namil
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
En grej som förstört åtminstone ETT spel för mig är dålig savegame-logik. Spelet heter Dead Rising (Xbox 360). Jag orkar bara inte med att köra samma mission om och om igen bara för att det inte går att spara på nåt vettigt sätt!
I vanliga fall skulle jag hålla med men när det gäller just Dead Rising så anser jag att det funkar utmärkt med spelets upplägg. Du är i ett köpcentrum och slåss för att överleva mot tusentals zombies (som råkar handla samma dag, skulle inte vilja sitta i kassan) - Man ska ha känslan av att om man sumpar en sak så är det kört... Alla människor som dör medan man råkade kötta zombies för länge skulle inte vara något att oroa sig över om man bara kunde loada om till 2 minuter innan. Att inte kunna spara ofta och lätt ger känslan av panik och frustration - något jag skulle känna om jag åkte till Ica Maxi en dag och blev fast där med massa zombies.
Postad 24 May 2008 - 12:57
Unregistered6116c5cb
-
Unregistered6116c5cb
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Hmm, jag brukar gill alla spel jag spelar i princip då jag researchar ganska väl innan jag köper ett spel, plus att jag har ganska hög tolerans för misstag. Jag har med några undantag klarat alla spel jag har köpt de senaste 5 åren.
Dålig grafik - har mer eller mindre alltid haft en kass dator, bryr mig inte så hemskt. Fast nu när jag har projektor och 360 tar det ibland imot att koppla upp min ps2.
Dålig fysik?? Har svårt att komma på något spel har så dålig fysik att det blir ospelbart. Exempel?? Vissa av mina favoritspel har mer eller mindre ingen fysikmotor alls.
Dålig spelkontroll - Älskar skräckspel, de brukar ha usel kontroll.
Dålig story - beror på vad det är för spel. En grym story kan höja ett spel. Har inte upplevt det omvända.
För kort - brukar bara spela ett spel en gång så om det är slut är det redan "dött" för mig.
Dåligt multiplayerstöd - spelar mest singleplayer. Ser på spel ungefär som på film eller böcker.
Bristfällig research - har inte upplevt.
Tycker det viktigaste är "spelkänslan" som iofs är ett väldigt luddigt begrepp. Kan förenklas till "Tycker jag att spelet roligt att spela eller ej?"
Det andra som får mig att sluta spela är om spelets svårighetsgrad plötsligt blir löljigt svår på en bana mitt i spelet någonstans, så jag ger upp i frustration.
Postad 24 May 2008 - 13:17
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Dålig fysik?? Har svårt att komma på något spel har så dålig fysik att det blir ospelbart. Exempel??
Fotbollsspel Vissa har så orealistisk bollstuds att det bara blir tråkigt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|