Hur långt iväg kan man placera en dator utan för stora bild/ljud förluster??
Vad bör man tänka på?
Jag får uppfattningen att inte många gör så här så jag måste ha missat något!!!???!!!
/K.
Redigerat av jkm75, 19 May 2008 - 16:25.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 19 May 2008 - 16:24
velar mellan att skaffa en så tyst (passivt kyld) htpc eller att skaffa en större fläktkyld burk och placera den i garderoben.
Hur långt iväg kan man placera en dator utan för stora bild/ljud förluster?? Vad bör man tänka på? Jag får uppfattningen att inte många gör så här så jag måste ha missat något!!!???!!! /K. Redigerat av jkm75, 19 May 2008 - 16:25. Postad 19 May 2008 - 21:16
Kör du digitalt dvs. med HDMI blir det inga förluster så länge signalen når fram. Tror det rör sig om ca. 10 meter max.
Postad 20 May 2008 - 19:00
yup 10 m hdmi kabel finns. köp bra kvalite om det rör sig om långa sträckor! annars kan du få en mindre bra signal Postad 20 May 2008 - 19:29
Jag har inte bara ställt htpc'n i garderoben, utan den står i rummet bredvid. Detta för att helt minimera störande ljud i lyssningsrummet. Surrande ljud är bland det värsta jag vet, och bor man i eget trähus, så är var det inte mycket att fundera på när några hål skulle tas upp bakom en golvsockel.
Från en gammal, lätt uppgraderad Compac P4 1.7 har jag Biltemas 10m DVI till en 19" TFT mest för menyhantering vid musikuppspelning. En 15 m VGA, även den från Biltema, går upp till projen för TV och småfilmer. DVD kör jag med 10 m noname HDMI mellan Yamaha S-1700 och proj. Använder därför inte datorn till detta. Ljudet går digitalt med ca 10m coax, men jag har tidigare haft ca 25 m hemmapulad kabel till detta utan några som helst problem. 19" TFT och mottagare för MCE-fjärr är synliga på den fjärde bilden i mitt galleri... Postad 20 May 2008 - 21:04
jag har kört med en 15m dvi-hdmi utan några problem alls. men då är det supras kabel med. kan funka med billigare med men det finns inga garantier för det
om du skall testa att tysta ner datorn ordentligt så ta dig en koll på noctua fläktarna. har inte testat dom själv men läst om att dom skall vara svårslagna i att vara tysta och att samtidigt kunna flytta bra med luft Postad 21 May 2008 - 08:06
Vet inte om det är till någon hjälp men jag kan säga att Kjells 10 m HDMI-kabel funkar alldeles utmärkt att skicka 1080p-material och ljud med. Absolut inget krav att köpa en dyrare kabel eftersom det rör sig om en helt digital signal som antigen fungerar eller ej (finns inget som heter "fungerar halvbra" i det här fallet)
Postad 21 May 2008 - 14:21
vill han över dom där 10 m du pratar om så kan det ju vara idé att satsa på en dyrare kabel KAN ju funka fint med kjells. men supra lovar att deras funkar postar en länk http://www.dustinhom...5010100365.aspx och passar även på att infoga vad som som står på sidan "Fabriken där Supra HDMI tillverkas är den enda i världen som blivit certifierad av HDMI's Accredited Testing Centre (ATC)! Certifikatet garanterar att kvaliteten inte blir försämrad på den testade kabelns längd. Idag innehar Supra certifikat upp till 15m vilket gör att du kan bygga din hemmabio och ha fortsatt perfekt kvalitet utan att behöva begränsas av längden på kablarna! HDMI-DVI kabel av högsta kvalitet för anslutning mellan t.ex. dator och tv. Fabriken där Supra görs är en av två i hela världen där man fått sina kablar testade och godkända att ingen förlust görs på kablar upp till 15m!" Postad 21 May 2008 - 15:53
OK - tack för alla svar och synpunkter...
Det låter som det skulle vara fullt genomförbart att ställa PC'n i garderob/rummet intill utan större bekymmer. Men jag har några fler frågor: Anta att jag skulle sätta PC + skärm i rummet intill och TV + ljudanläggning (5.1) i TV-rummet (5meter kabeldragning bort...) Och för att styra detta ett bluetooth tangentbord/mus + en univeral fjärr. Vad behöver jag då dra för kablar? 1 HDMI PC-TV 1 DVI PC-skärm 1 USB förlängning PC-TV-rum för bluetooth dongle + RF-fjärr Har jag tänkt rätt då??? Går ljudet via HDMI även om man "bara" spelar musik?? Postad 21 May 2008 - 16:02
får jag bara komma med en liten idé
du ser själv att det kommer springa iväg en attans massa stålar på kablar, kan det inte vara en enklare lösning med att slänga i tystare fläktar i din dator? Postad 21 May 2008 - 16:18
Jag gillar teknikprylar, men bara när dom inte syns eller hörs Men du har en poäng. Kablar e dyrt, men om alternativet är passiv kylning så e det oxå dyrt.... Som du hör så vet jag inte riktigt vilket det blir än.... Postad 22 May 2008 - 08:50
Upp till 10m så har du inga problem alls, därefter kan det börja krångla beroende på grafikkort, sladdar och tv-apparater. Upp till 15m bör dock problem fortfarande vara sällsynta. Över det så måste du satsa på specialalternativ på sladdar och ändå vara beredd på att det kan strula pga grafikkort osv.
Postad 22 May 2008 - 09:42
Det är en helt klart intressant lösning du funderar på jkm75. Jag håller för närvarande på med samma koncept eftersom jag inte gärna vill ha framme en HTPC vid TV'n (kompromiss mellan ljudnivå, storlek, värmeutveckling och utbyggnadsmöjligheter är inte bra nog för mig och att ha två stationära datorer känns ju rätt onödigt i ett singelhushåll). För min egen del har jag inte kompletterat med ett 5.1-system så jag kan väl kanske inte riktigt uttala mig om vilket kablage du skulle isf behöva. Själv kör jag med bara en HDMI-kabel mellan datorn och TV'n samt 2 USB-förlängningar, en till tangentbord/mus och en till Bluetooth-radion till mobilen. Jag speglar helt enkelt datorns skärm till TV'n. För mig funkar det lysande, sånär som på gränssnittet på datorn, men jag föreställer mig att det kommer lösa sig så fort Xbox Media Center kommer ut i en tillräckligt bra version. Den stora frågan är väl hur det kommer se ut med ett 5.1-system, om det räcker med en HDMI-kabel från datorn eller om jag måste komplettera med en TOS-link vars maximala räckvidd är bara 5 meter (utan booster, vilket jag isf skulle behöva). Såsom det ser ut nu, får jag ut all datorljud via TV'n med bara HDMI'n så min dröm vore om det räckte med enbart den kabeln för att få ut 5.1-ljud... Har någon har ett bra svar på detta? Följer den här tråden med stor nyfikenhet! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |