Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Principfrågor om 2kanals-stärkare

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 May 2008 - 18:37

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Tja!
Vad ska man ha för förstärkare? Jag tänkte satsa på stereo endast. Signalkälla kommer va en rejäl HTPC och inget mer än det. Högtalare kommer va ett par Ino Audio piP som ska va väldigt lättdrivna sägs det. Ljudkort i datorn hade jag tänkt skulle va antingen Asus Xonar D2 eller Auzentech nånting, båda med väldigt bra D/A-omvandlare som absolut kan mäta sig med riktigt dyra hemmabioreceivers.

Som jag ser det finns det tre sätt att lösa det här. Alla principer har olika för och nackdelar.

1. köpa ett slutsteg och använda datorn som förförstärkare med windows som volymkontroll. Budget 4000:-
Man minskar antalet komponenter i signalens väg, men lite riskabel om windows får för sig nåt samt att det är väldigt begränsat antal slutsteg för det här priset på marknaden (Rotel RB-06).

2. köpa integrerad förstärkare och använda förstärkarens volymkontroll (max i windows). Budget 4000:-
Lättare att hitta en integrerad förstärkare för 4k samt att man får en volymratt på köpet, men lite sämre eftersom det är mer kretsar i vägen för signalen.

3. köpa hemmabioreceiver och koppla digitalt till den (och skippa ljudkortet i datorn då). Budget 6000:-
Signalen är digital så långt som möjligt samt att man kan utöka till 5.1 i framtiden om man får för sig det, men känns som om man slösar lite pengar på de otaliga funktioner man inte använder. D/A-omvandlarna kan vara sämre än på ljudkortet (osäkert dock). Många ägare till Ino Audio verkar väldigt förtjusta i Denon-receivers också, lite därför jag tog med det sista alternativet.

Vad borde bli bäst ljud?

Nån som vågar sig på ett svar? :)
Lite svårt för mig att testa eftersom det är tre helt olika principer...

Redigerat av kusling, 19 May 2008 - 18:48.

Postad 19 May 2008 - 19:40

Unregistered995
  • Unregistered995
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag skulle valt alt. 2 då volymen regleras analogt till skillnad mot alt.1, samt köpt ett 2-kanals ljudkort.

Postad 19 May 2008 - 19:55

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Xtz class A-100 DII är en stereoförstärkare med digitala ingångar, vilket kanske är nått du letar efter, även delbart för och slut-steg och på det, ett ljud som fått mycket bra kritik :)

Postad 19 May 2008 - 21:37

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Så analog volymkontroll är bättre än digital rent ljudmässigt sett?

XTZ förstärkaren ser ju väldigt intressant ut, men klarar den att avkoda DTS och Dolby digital? Inte för att jag behöver flera kanaler, men filmljud är liksom inspelat i sånt och det blir väl tyst annars :blink:

tack för svaren iallafall :)

Postad 20 May 2008 - 00:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Skickar du ut signalen analogt som PCM så ska det inte vara några problem. Då behöver inte stärkaren koda signalen, det är redan gjort.
Mig veterligen finns det väl inga 2-kanalare som kan avkoda DTS och Dolby Digital? Det är därför det finns hemmabioförstärkare.

Postad 20 May 2008 - 00:25

nyllet83
  • nyllet83
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på XTZ med digital signal. Ett tips för att få bästa ljud vid musikuppspelning är att använda dig av t.ex asio4all med plugin till foobar2000 lr winamp. Då går du förbi windows egna skitmixer och får mycket bättre ljudkvalite.
Nej, XTZ kan inte avkoda DD lr DTS. Är bara att installera ett ac3filter så fixar det sig.

Postad 20 May 2008 - 14:05

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Skickar du ut signalen analogt som PCM så ska det inte vara några problem. Då behöver inte stärkaren koda signalen, det är redan gjort.
Mig veterligen finns det väl inga 2-kanalare som kan avkoda DTS och Dolby Digital? Det är därför det finns hemmabioförstärkare.

Jag vet :)
men jag tänkte att det är rätt onödigt med digitalingångar om den inte kan avkoda DD och DTS, varför jag lika gärna kan köra analogt från datorn direkt (som du sa). Men vad tycker du verkar bäst av de tre fallen jag beskrev i första posten? skulle va kul med fler åsikter

fast jag måste säga att XTZ stärkaren ser väldigt intressant ut, även om jag skippar att använda dess digitalingångar... hade ju en budget på 4k, men vafan så benhårt är det väl inte :blink:

förresten, behövs asio plugin i Vista? har inte Microsoft skippat den där hemska mixern i vista?

Redigerat av kusling, 20 May 2008 - 14:10.

Postad 20 May 2008 - 17:19

Unregistered995
  • Unregistered995
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Så analog volymkontroll är bättre än digital rent ljudmässigt sett?

Det behöver inte vara bättre, men när du sänker volymen digitalt så förlorar du i upplösning, det blir färre antal bitar kvar att beskriva musiksignalen. Sen är det väl inte så roligt om nåt program skickar ut ljud på maxvolym...

Postad 20 May 2008 - 17:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jag skulle också gått på alternativ 2. Helt enkelt för att det verkar vara den mest praktiska lösningen. Kan bli lite omständigt om du måste in i datorn varje gång du ska ändra volymen eller stänga av/sätta på. Att det blir fler kretsar i vägen för signalen tror jag påverkar högst marginellt. Och en 2-kanalare slår nog antagligen en flerkanalare vad gäller ljudkvalitet.

Postad 20 May 2008 - 18:04

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
jag kommer ha en Microsoft MCE-fjärr till datorn, så det är lugnt. Men jag kan nog hålla med om att det ändå blir lite smidigare med alternativ 2. Och lite säkrare då inget program kan ändra volymen av sig självt :)

alternativ 1 va nån slags minimalist-idé som rent teoretiskt sett lät väldigt bra... lite sämre rent praktiskt sett kanske

Postad 20 May 2008 - 19:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

1. köpa ett slutsteg och använda datorn som förförstärkare med windows som volymkontroll. Budget 4000:-
Man minskar antalet komponenter i signalens väg, men lite riskabel om windows får för sig nåt samt att det är väldigt begränsat antal slutsteg för det här priset på marknaden (Rotel RB-06).

Det är ingen bra lösning, dels pga att ljudet i datorn plötsligt kan nå maxnivå och du grillar dina högtalare, dels pga
att datorn ofta har varierande spänning i chassit. Det förs vidare till slutsteget och kan orsaka brum, brus osv,
eller så går slutsteg och/eller högtalare sönder.

2. köpa integrerad förstärkare och använda förstärkarens volymkontroll (max i windows). Budget 4000:-
Lättare att hitta en integrerad förstärkare för 4k samt att man får en volymratt på köpet, men lite sämre eftersom det är mer kretsar i vägen för signalen.

En klart bättre lösning. Det blir inte fler komponenter i kedjan än om du hade kört med en vanlig CD-spelare kopplad
till en förstärkare.

3. köpa hemmabioreceiver och koppla digitalt till den (och skippa ljudkortet i datorn då). Budget 6000:-
Signalen är digital så långt som möjligt samt att man kan utöka till 5.1 i framtiden om man får för sig det, men känns som om man slösar lite pengar på de otaliga funktioner man inte använder. D/A-omvandlarna kan vara sämre än på ljudkortet (osäkert dock). Många ägare till Ino Audio verkar väldigt förtjusta i Denon-receivers också, lite därför jag tog med det sista alternativet.

Den bästa lösningen, speciellt om du kan köra optisk toslink från datorn. Då undviker du helt galvanisk kontakt
(metall mot metall) mellan dator och hifi-anläggning, och det blir också bättre ljud i 99 av 100 fall, med tanke på
bristande kvalitet i datorns ljudkretsar eller ljudkort, och brus från datorn, buggar i drivrutiner osv.

Leta upp en hembioförstärkare med pre out för alla kanaler, så kan du koppla på ett separat slutsteg till frontarna
när/om du vill det. Då agerar hembioförstärkaren bara D/A-omvandlare och försteg.

Redigerat av Ageve, 20 May 2008 - 19:05.

Postad 20 May 2008 - 20:14

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
tack för ett utförligt svar ageve!

Det där med brum är jag lite rädd för, och då är ju optisk kabel nice. Det är ju en stor fördel för alternativ 3.

Vad gäller datorn så visst är det mycket skit i den (störningar osv), men det är det väl i en hemmabioreceiver också. Jag kommer förresten ha ett externt nätaggregat till datorn, vilket betyder en störning mindre. Dagens ljudkort är faktiskt rätt rejäla, och tittar man på D/A-omvandlarna som sitter på dem så är det fetare saker än väldigt många hemmabioreceivers. Skulle gärna ge ett exempel, men tar tid att leta reda på vad som sitter i receivers. Ska leta lite :P
Jag vet bara att min Nad T743v2 brusar rätt rejält, och kopplar man analogt direkt till slutstegen (hoppar förbi hela försteget) så brusar det mindre. Dock har jag inget bra ljudkort än utan ett som har riktigt usla analogkretsar (köpte det för att använda optisk ut enbart) så det låter sämre totalt sett.

Jag kanske helt enkelt borde söka reda på info om vilken D/A-omvandlare som är bäst, den på Asus Xonar D2 eller den i en lämplig hemmabioreceiver, typ Denon. Om ljudkortet är bättre borde alternativ 2 vara bättre, om receivern är bättre vinner ju helt klart 3an. Extern DAC är ju också ett alternativ, men känns lite för dyrt för mig i dagsläget. Dessutom blir det ett jäkla pillande eftersom man måste konvertera alla DTS och DD signaler till digital PCM-signal innan man kan skicka ut den till DACen. Jag tror att ju fler omvandlingar desto sämre resultat?

Min inspiration kommer förresten från den här artikeln i H&M: http://www.hifiatx.c.../hifi_musik.pdf
Säga vad man vill om H&M, men det är ett intressant koncept för alla som vill ha mer än en squeezebox. Nu har han visserligen ett par skiljetransformatorer mellan dator och försteg, och såna är väl inte helt gratis... Men det kanske inte behövs om man inte har 100.000-kronorsgrejjer tänkte jag.

(Alternativ 2 har fler komponenter i ljudkedjan än alternativ 1, det va så jag menade)

Ta inte det här som att jag käftar emot, vill bara diskutera lite nytänkande hifi som är mer framtidssäkert (eller iallafall mer flexibelt) än att köpa ny hemmabioreceiver och dvdspelare var tredje år. Blir billigare att bara byta ut en del i datorn liksom :)

Måste förresten säga att jag diggar din anläggning stenhårt. Har själv B&W 602 s2 just nu, älskar B&W! Om Ino Audio piP visar sig vara mindre bra än all hype säger (ska dit och lyssna i den berömda källaren om en månad), så kommer jag förmodligen fixa såna högtalare som du har. Fast då behövs rejälare förstärkare också... och rejälare plånbok. Blir det inte bumlig bas när du har högtalaren i hörnet sådär? Mina 602or låter förjävligt om jag ställer dem i ett hörn.

edit: jag börjar tro mindre och mindre på alternativ nr 1 iallafall... mest på grund av att jag inte litar på volymkontrollen i windows

Redigerat av kusling, 20 May 2008 - 20:40.

Postad 21 May 2008 - 05:45

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Kopplar du digitalt så är det D/A-omvandlarna i förstärkaren som får omvandla den digitala signalen till analog.
Kopplar du analogt så är det D/A-omvandlarna i cd/dvd/datorn som får omvandla den digitala signalen till analog.

Jag skulle ha köpt billigaste möjliga ljudkortet med optisk ut, optiska sladd och nämnda förstärkare. Då får du möjlighet att även koppla fler enheter till förstärkaren som dvd, cd, spelkonsol m.m.

Mvh Mydynavoice

Postad 21 May 2008 - 17:41

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
tack för svaret, men jag tror du missförstått mig lite... ;)
jag vet redan det där, och min tanke med att köra analog 2kanalsförstärkare är att det idag går att få jäkligt bra ljudkort som har D/A-omvandlare som är bättre än hemmabioreceivers

och eftersom det är en HTPC så behöver jag ingen dvd, cd, spelkonsol :)
men det kan jag koppla ändå om jag kör alternativ 2 eller 3

Jag är inte ute efter att göra det så lätt som möjligt för mig själv, utan snarare att få reda på vad som ger bäst ljud per krona totalt sett. Fast jag tror ingen här kan svara på det så jag måste ta reda på exakt vad det är för D/A omvandlare som sitter i denons hemmabioreceivers innan jag kan gå vidare... Nackdelen med hemmabioreceiver är att jag betalar för en jäkla massa saker som jag inte kommer använda (rumskorrigering, bildscaler, radio, ja jag kanske inte ens kommer använda D/A-omvandlarna om de nu visar sig vara sämre än ljudkortet).

Postad 21 May 2008 - 17:56

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Håller helt med ageve. 3an ser jag som bästa valet.

Mvh
Ljudkvalite som kört(kör) Denon 2106 på ino i32s

Postad 21 May 2008 - 20:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad gäller datorn så visst är det mycket skit i den (störningar osv), men det är det väl i en hemmabioreceiver också. Jag kommer förresten ha ett externt nätaggregat till datorn, vilket betyder en störning mindre. Dagens ljudkort är faktiskt rätt rejäla, och tittar man på D/A-omvandlarna som sitter på dem så är det fetare saker än väldigt många hemmabioreceivers. Skulle gärna ge ett exempel, men tar tid att leta reda på vad som sitter i receivers. Ska leta lite :)

Jag vet bara att min Nad T743v2 brusar rätt rejält, och kopplar man analogt direkt till slutstegen (hoppar förbi hela försteget) så brusar det mindre. Dock har jag inget bra ljudkort än utan ett som har riktigt usla analogkretsar (köpte det för att använda optisk ut enbart) så det låter sämre totalt sett.

Två ljudkort med riktigt bra D/A-omvandlare är EMU 1212M PCI och X-Fi Elite. De kostar visserligen en slant.

Brus i försteget finns på flera NAD-modeller. Om den har ett "direct" läge eller liknande så testa det. Det kan ge
mindre brus (går förbi tonkontroller osv).

Min inspiration kommer förresten från den här artikeln i H&M: http://www.hifiatx.c.../hifi_musik.pdf
Säga vad man vill om H&M, men det är ett intressant koncept för alla som vill ha mer än en squeezebox. Nu har han visserligen ett par skiljetransformatorer mellan dator och försteg, och såna är väl inte helt gratis... Men det kanske inte behövs om man inte har 100.000-kronorsgrejjer tänkte jag.

Japp, en ovanligt bra artikel för att vara i H&M. Ska själv satsa på så tyst dator som möjligt vid nästa uppgradering.
Kör rätt mycket av min musik från datorn via toslink till hembioförstärkaren.

Måste förresten säga att jag diggar din anläggning stenhårt. Har själv B&W 602 s2 just nu, älskar B&W! Om Ino Audio piP visar sig vara mindre bra än all hype säger (ska dit och lyssna i den berömda källaren om en månad), så kommer jag förmodligen fixa såna högtalare som du har. Fast då behövs rejälare förstärkare också... och rejälare plånbok. Blir det inte bumlig bas när du har högtalaren i hörnet sådär? Mina 602or låter förjävligt om jag ställer dem i ett hörn.

De står inte så nära väggen som det ser ut på bilderna. Bänken lurar lite. Det är ungefär 45cm mellan väggen bakom
och högtalarnas baksida. Brukar dra ut dem en bit till när jag finlyssnar ;)

Postad 21 May 2008 - 20:31

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
hmm intressant
kanske blir en hemmabioreceiver trots allt då...

Jag som va helt såld på ljudkortslösningen. Ska dock inte ge upp den tanken än, måste bara forska lite på nätet först. Men hittar jag inget så blire en ny hemmabioreceiver så småningom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.