Vad ska man ha för förstärkare? Jag tänkte satsa på stereo endast. Signalkälla kommer va en rejäl HTPC och inget mer än det. Högtalare kommer va ett par Ino Audio piP som ska va väldigt lättdrivna sägs det. Ljudkort i datorn hade jag tänkt skulle va antingen Asus Xonar D2 eller Auzentech nånting, båda med väldigt bra D/A-omvandlare som absolut kan mäta sig med riktigt dyra hemmabioreceivers.
Som jag ser det finns det tre sätt att lösa det här. Alla principer har olika för och nackdelar.
1. köpa ett slutsteg och använda datorn som förförstärkare med windows som volymkontroll. Budget 4000:-
Man minskar antalet komponenter i signalens väg, men lite riskabel om windows får för sig nåt samt att det är väldigt begränsat antal slutsteg för det här priset på marknaden (Rotel RB-06).
2. köpa integrerad förstärkare och använda förstärkarens volymkontroll (max i windows). Budget 4000:-
Lättare att hitta en integrerad förstärkare för 4k samt att man får en volymratt på köpet, men lite sämre eftersom det är mer kretsar i vägen för signalen.
3. köpa hemmabioreceiver och koppla digitalt till den (och skippa ljudkortet i datorn då). Budget 6000:-
Signalen är digital så långt som möjligt samt att man kan utöka till 5.1 i framtiden om man får för sig det, men känns som om man slösar lite pengar på de otaliga funktioner man inte använder. D/A-omvandlarna kan vara sämre än på ljudkortet (osäkert dock). Många ägare till Ino Audio verkar väldigt förtjusta i Denon-receivers också, lite därför jag tog med det sista alternativet.
Vad borde bli bäst ljud?
Nån som vågar sig på ett svar?
Lite svårt för mig att testa eftersom det är tre helt olika principer...
Redigerat av kusling, 19 May 2008 - 18:48.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
8 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?