Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att gå från tjock-tv till platt-tv = besvikelse?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 May 2008 - 11:50

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har idag en tjock-TV. En 29" Philips med fantastisk bild. Den är tyvärr för tjock och tung och otymplig för att få följa med när jag flyttar nästa månad. Det vankas platt-TV med andra ord. Problemet är att det känns som om TV-apparaterna idag inte är färdigutvecklade. Man verkar få ta det goda...

• ... stor bildyta
  • ... att de är platta
  • ... att de är förbereda för ett TV-format som knappt existerar

... med det onda...

• ... sämre bildkvalitet jämfört med tjock-TV
  • ... hackiga panoreringar
  • ... dålig svärta
  • ... fläktar som låter
  • ... inbränningar
  • ... osv

Är det verkligen så? Eller finns det apparater idag som faktiskt kan hantera allt från vanliga TV-signaler till digital-TV med samma kvalitet som tjock-TV's? Och samtidigt klara att visa högupplösta BlueRay-filmer? HD-TV finns ju knappt och det kommer att ta många år innan det slår igenom helt. Det finns en enda kanal jag är halvt intresserad av idag och det är Discovery HD. Resten är SVT-trams och sport.

Det känns som att alla tester och recensioner hela tiden jämför LCD mot LCD och plasma mot plasma och bara tar hänsyn till respektive formats möjligheter och begränsingar. En LCD kan få högsta betyg i bildkvalitet bara för att ingen annan LCD kommer i närheten - trots att bildkvaliteten ändå skulle krossas av en vanlig tjock-TV.

Har jag fel? Det känns som att jag blir grundlurad som konsument. Samtidigt utvecklar tillverkarna nya, bättre och "magiska" tekniker som LED och laser och allt vad det heter.

Ska jag försöka borra upp väggen så jag får plats med min tjock-TV eller törs jag skaffa en platt-TV? Budgeten är satt runt 15.000kr. LCD eller plasma? Jag vet inte. Storlek? 37-42".

Vore kul att höra era åsikter, ni som är lite mer insatta i det här.

/johnnyr

Postad 21 May 2008 - 12:46

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Loppet är inte kört för dig, men jag förstår precis vad du menar för jag satt med en 36" tums Philips med pixel plus och alla möjliga smarta finesser, och den bilden är fortfarande oslagbar.
MEN, jag har hittat en plattis som tangerar dess bild faktiskt, det blev en 52 tummare som man inte hittar hos kedjorna (vad jag har sett). Kolla in mitt galleri så får du se.
Budgeten skall räcka till en bra 42 tums!

Postad 21 May 2008 - 12:50

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Mycket av det du skriver är sant!
Tror dock, om du är beredd att betala för det bästa just nu, så kommer du nog inte att bli besviken.
Utvecklingen av bildhantering av SD-matrial har gått framåt. På LCD-sidan har en fungerande 100Hz teknik, gjort väldigt mycket bra för lågupplöst matrial.
Sedan skall man nog inte köpa för stor TV, om man inte enbart ser på HD-sändningar.

Postad 21 May 2008 - 13:03

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag funderar på Panasonic's Z85, Samsung's A656, Sony's W4000 och tackar Haddirajan för tipset om Sharp. Pioneer har modeller i ok prisklass men antar att man måste upp en bit över 20 lök för att "få smaka på det senaste". I och för sig så lutar jag mer åt plasma eftersom jag tittar på väldigt mycket film. Har hört att plasma ska kunna visa DVD-filmer väldigt bra. Känns lite tråkigt att slänga bort 100+ DVD-filmer...

Det känns bara drygt att kasta ut 15-16000kr, åka hem med härligheten, koppla in den och.... Jaha? Blev det inte bättre än så? Att jämföra TV-apparater i varuhusen känns också svårt eftersom de olika inställda, har olika sortiment, puckad personal och en miljö som är en ren motsats till vardagsrummet. Därför är alla tips här på forumet det enda man kan gå efter. Men hela tiden läser man "bra för att vara LCD" och "hyggligt för att vara plasma". Det är ju samma sak som man säger om filmer: "Den var ju bra - för att vara svensk!"

/johnnyr

Postad 21 May 2008 - 13:03

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Om du vill få bra bild måste du skaffa en scaler/processor, bilden blir så betydligt bättre.

Postad 21 May 2008 - 13:15

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Din oro är befogad. Du får lägga ut lite extra om du ska bli nöjd med en vanlig SD-sändning.
Bilden på många sändningar i butik ser ju ut som skit rent ut sagt.
Problemet som jag har förstått det är väl att bilden på en Platt-TV trycks upp och sträcks ut på en större yta jämfört med 28-32 CRT. Och att tv-kanalernas kvalité på sändningar varierar något otroligt gör ju inte saken bättre.
Tror det är bra många som blir snopna när de byter ut sin CRT mot en platt.

Postad 21 May 2008 - 15:45

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har vridit hjärnan ur led på forumet idag (ber om ursäkt för att jag gnällt lite :)) och tror nog att Plasma verkar vara rätt val för mig. Det blir nog en Panasonic TH-42PZ85. Föregångaren verkar ju vara väldigt prisvärd idag och enligt många "ge bäst bild för pengarna". Efterträdaren borde väl vara lite, lite bättre..

Packetloss: "scaler/processor" har jag inte hört talas om? Är det en separat box man måste koppla mellan signalen och TV'n?

/johnnyr

Postad 21 May 2008 - 16:01

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Min mamma hade en bra Sony 29" med platt bildrör och köpte en PX70 och jag lovar dig att tvtittandet är mycket trevligare nu.

Kass sändning ser sämre ut på en 42" plasma men från normalt tittavstånd ser det lika bra ut som på den gamla tjockteven.

Kanske krävs det digitaltv men absolut inte HD.
Innbränningar är väl inget att oroa sig för om du kör in teven och fläktarna/surret kanske hörs om du tittar utan volym och sitter 10 cm från panelen.

Jämför bilden från ca 2-3 meter med din tjocktv och jag lovar att plasman vinner. Att granska dålig SD-sändning på mycket nära håll är meningslöst.

Youtube ser ut som skit på min grymma monitor medan HD-material ser finfint ut men inte skaffar jag för det en liten och gammal skärm som visar youtubevideos bättre.

But ut din gamal tv!

Postad 21 May 2008 - 16:16

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag har vridit hjärnan ur led på forumet idag (ber om ursäkt för att jag gnällt lite :)) och tror nog att Plasma verkar vara rätt val för mig. Det blir nog en Panasonic TH-42PZ85. Föregångaren verkar ju vara väldigt prisvärd idag och enligt många "ge bäst bild för pengarna". Efterträdaren borde väl vara lite, lite bättre..

Packetloss: "scaler/processor" har jag inte hört talas om? Är det en separat box man måste koppla mellan signalen och TV'n?

/johnnyr

För mig har uppbytet från CRT till Platt-tv varit en fråga om höjd livskvalitet i hemmet =) Och det är också det resultatet som en väl genomförd uppgradering ska ge. Dock finns det en hel del att tänka på...

Jag har alltså en 42" panasonic-plasma, PX80, och tidigare hade jag en Philips 32" Wide med bra bild.
Uppgraderingen har gett mig:

*Nästan lika bra bild som tidigare på SD, fast större
*Bättre och större bild på DVD
*En helt ny form av upplevelse, bättre än att gå på bio, i form av HD-film

Uppgraderingen krävde av mig att jag skaffade:
*Digitalbox och abbonemang (dock ej HD-box)
*Playstation 3
*Den nya TVn, såklart
*En del lärdom om bildinställningar, samt engagemang i den nya TVn, lite medvetenhet om inkörning etc.
(klart värt alltihop kan jag lova)

Det fel som många gör är att de bara köper en ny TV och ställer den där den gamla stod, slår på den och tror att bilden ska vara bra. Men en ny TV ställer krav.

Köper du en plasma så har du goda förutsättningar för att få bra bild på SD-tv, nästan lika bra som den du har idag. Men du måste se till att du har en digitalbox som är up-to-date och kan leverera en bra signal, vare sig det är genom HDMI eller SCART.

Skaffar du sen en dvd-spelare som har bra uppskalning så kan du få en bättre bild än den du får idag på en plasma. Jag använder PS3 med double upscale till 1080p och det blir riktigt fint på DVD.

Sen har du ju det här med HD-film, och det är det som gör köpet mest värt för mig. Visst är det trevligt med större och bra DVD-bild, men nu tittar jag nästan uteslutande på HD-material via PS3, från hårddisken och bluray. Dock är mediacenter-grejen inte något för alla och då är det sämre med HD i dagsläget då det bara är bluray och hdtv kvar. Men man kan hyra bluray-filmer och det lär komma tjänster där du kan köpa hd-film via nätet, och även HDTVn kommer bli mer vanlig.

Sen har du ju andra behov såsom att TVn är platt etc. Men jag håller inte med om att man bör "lägga extra" för att få bra bild på vanlig SD-TV. PX80 och de andra HD-readyplasmorna ger bra SD-bild till ett bra pris. En full-hd-plasma ska man köpa om man tänker titta mycket på bluray eller annat 1080p-material (ej HDTV)
Eftersom du mest talar om HD-tv och att du vill "ersätta" din gamla TV, så känner jag lite att det kanske skulle räcka med en PX80 för dig.... ? Och missförstå mig inte, den är också bra på att visa HD-material.
PZ85 har IFC, men det är mest till för att reducera hacket på bluray-filmer om jag förstått det rätt, att det ser lite konstigt ut på vanlig tv...

Så, ska du skaffa en bluray-spelare eller mediacenter, då är PZ85 en riktigt bra tv. Men är det ingen del av planen så ser jag inte någon anledning att lägga ut så mycket när du kan få lika bra bild på PX80 på lägre upplösningarna 720p och nedåt. (duger till 1080p också)

Ett tillägg bara:
På dåliga tv-sändningar blir bilden sämre på en 42", av begripliga skäl. När man skaffar platt-tv så märker man att vissa grejer man har sett på vanlig TV är av väldigt dålig kvalitet, men man har inte märkt det på samma sätt. Tyvärr är det enda sättet att komma ifrån detta att kanalerna slutar sända sånt, och det är ju inte så lätt att påverka. Men som sagt, det är lite konstigt att köpa en TV för att den ska kunna visa dålig bild bra, men bra bild dåligt, om du förstår vad jag menar...

Redigerat av schjak, 21 May 2008 - 16:22.

Postad 21 May 2008 - 16:23

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Charmen med Youtube är ju att det ser ut som skit. Så, ja. Jag tar det goda med det onda och byter ner mig bildmässigt men upp storleksmässigt. Eftersom jag har så låga förväntningar ökar ju chansen att jag blir positivt överraskad också. Min förväntan är att det ska se ut som skit, med hackiga panoreringar och märkliga färgtolkningar. Vad tros om TH-42PZ85? Jag ska skaffa den om ca en månad. Hinner det komma något mer spännande i prisklassen?

Tjock-TV'n kanske jag råkar tappa i trappen. Råkade tappa en stor kopiator nerför ett trapphus en gång. Det var lika märkligt som häftigt. Lite jobbigt att svabba bort allt tonerpulver bara.... Eller tar med den till en äng och går loss Office Space-style.

/johnnyr

Edit...
Schjak: Tack för att du tog dig tid och gav mig väldigt bra svar!!! Bugar och bockar!!!

Redigerat av johnnyr, 21 May 2008 - 16:27.

Postad 21 May 2008 - 16:50

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

/johnnyr

Jo det är en separat box som även fungerar som nav för alla dina apparater precis som moderna receivers med HDMI.

Skillnade är att en dedikerad scaler behandlar bilden på ett helt annat sätt, du kan ställa in precis hur du vill ha bilden och beskärningar osv...

Titta efter begagnade Lumagen Vision HDP som går få tag på runt 6000:- eller Iscan VP30 eller allra helst VP50.

Om du har råd köpa nytt så titta på Lumagen Radiance eller Crystalio 2 eller Iscan VP50 Pro, vi pratar nu priser i klassen 30000:- och över men ger en sagolik bild.

Postad 21 May 2008 - 17:00

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Om du vill få bra bild måste du skaffa en scaler/processor, bilden blir så betydligt bättre.

Alla LCD och plasma-tv har inbyggda scalers... De kan fungera olika bra men ALLA har en.

Postad 21 May 2008 - 17:08

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om du har råd köpa nytt så titta på Lumagen Radiance eller Crystalio 2 eller Iscan VP50 Pro, vi pratar nu priser i klassen 30000:- och över men ger en sagolik bild.

Ja, jag kommer självklart att köpa en scaler för 30 000kr till min TV för 16 000kr :) ... inte. Men bra att känna till att de finns, även priset var lite väl högt. Känns som att det är värt det om man kör fullHD-projektor på bioduk, men inte riktigt till en TV. Fast en begagnad... kanske? Men det ligger i så fall sist på önskelistan. Tänkte renovera upp tekniken överlag i samband med flytten.

/johnnyr

Postad 21 May 2008 - 17:38

Unregistered1498
  • Unregistered1498
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en Philips tjock-TV, 32" wide screen 100 Hz och är sååå nöjd med den bilden (för att inte tala om när vi hade kanaler via fiberkabel på prov!!!). I går köpte jag en Sharp 42" LCD och är så besviken att jag tror jag ska återställa den. Jag har inget stort filmintresse, kommer nog inte heller att köpa någon BluRay-spelare utan jag vill bara ha bra bild på "vardagstittandet". Jag tror nog att nöjer mig med min tjock-TV i nåt år till och hoppas att tekniken blir bättre.

Postad 23 May 2008 - 20:11

Unregistered529cdb41
  • Unregistered529cdb41
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Beror helt på vilken platt TV du köper men en för 15k borde vara duglig. Satsa på pioneer om du har råd då lovar jag att du inte blir besviken, annars är sony 40D 3000 ett hett tips dock svåra att få tag i. Ett annat om du inte vill lägga ut så mkt är panasonic px80 ska köpa en sådan åt min son.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.