Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har jag fattat detta rätt...?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 May 2008 - 15:28

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Har förstått att PS3:an endast kan skicka HD-ljudet som PCM. Är enda "nackdelen" med detta att förstärkaren inte visar tex "Dolby True HD" i displayen utan typ "multichannel"...??
Är det någon skillnad rent ljudmässigt? (jämfört med bitstream)
Är också osäker på om båda HD-formaten kan avkodas eller om det bara är Dolby True HD...

Nu sitter jag här o gnuggar händerna o väntar på expertsvar...

Postad 21 May 2008 - 15:45

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Nej, rent ljudmässigt ska det inte vara någon skillnad på bitstream och PCM och ja, PS3 kan skicka både Dolby True HD och DTS HD MA som PCM numera.

Postad 21 May 2008 - 15:48

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Det stämmer, PS3:an kan endast skicka ut de nya ljudformaten i PCM. Och enda "nackdelen" såvitt jag vet är precis som du säger att det inte står dolby true HD i displayen.
Ljudmässigt är det ingen skillnad, du får ut samma ljud oavsätt om den hade bitstreamats, och avkodats i recievern.
Dessa nya lossless formaten är ju i princip komprimerade Linear PCM tracks (inte downsamplade, tänk zip/rar), med smärre skillnader formater emellan (Dolby True HD har nån normalizer för tal har jag för mig? eller var det en inställning i PS3:an).
Så jag ser inte nån skillnad i att bitstreama/skicka som PCM.
Både DTS-HD Master Audio och Dolby True HD kan avkodas och skickas som PCM från PS3:an.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.