Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt lilla rum vill ha lite ljud.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 May 2008 - 18:49

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Tjenare!
Fick tillfälle att inreda mitt nya rum. Och självklart ska det in lite av-utrustning. Jag har kikat lite på podspeakers micropod och tänker mig 2st av dessa i hörnet på rummet (ca 10m^2). Till dem skall jag även ha någon slags bas samt en förstärkare och en ljudbrygga. Budgeten är runt 5tusen.
ev.
2st micropod
1st "bas" (okänt märke)
1st pinnacle soundbrigde
1st. reciever? ev. podspeaker "the amp" (dock något dyr)

ett alternativ är denna:http://www.blocket.se/vi/16263051.htm?ca=14_s. Då skullle jag bara behöva en förstärkare och soundbridgen. Finns det några andra alternativ? På förstärkare som passar och som är små /snygga? Vill ha så mycket förslag som möjligt och gärna höra om det är någon som har podspeakers produkter osv.

Någon som vill hjälpa till lite ? Är inte så insatt i ämnet har bara haft stereos av typen "philips- 5xl" innnan ^^,
edit: Jag har ändrat mig lite.
Pioneer VSX-917V
Audio Pro Sub Level 110 (hur fungerar denna med musik?)
Högtalarna har jag inte bestämt vilka jag ska ha än. Frågan är om ett par micropods räcker för att fylla rummet med mellan register och diskant.

edit:

Startar upp tråden igen. Rummet är fortfarande 10m^2 men jag har ändrat mig lite.
Jag har summan 5-6000kr att röra mig med. Och jag söker ett 2.1 system.
Detta har jag funderat på nu :
beg hk970 2600kr
Dali concept 1 2000kr
sub XTZ 99 w8.16 1500kr
Summa: 6100kr

Kan mycket väl tänka mig begagnat. Frågan är om man ska försöka komma åt ett par begagnade concept 2 ist. Behöver så mycket hjälp jag kan få.

Redigerat av bekkman, 19 August 2008 - 17:35.

Postad 25 May 2008 - 22:32

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Skulle en Pioneer VSX917VK fungera till 2x podspeakers micropod? Något förslag på en subbbas för musik. Rummet är ca 12m2.
tack och godnatt!

Postad 16 June 2008 - 12:54

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
tjenare.
Jag har micropods och en microsub i sovrummet. kostade 3500 kr i paket. Det rummet är kanske 8 kvm och där räcker det till alldeles utmärkt.
Om budgeten tillåler, kolla på en sub från podspeakers. Har inte koll på vad de kostar men de är ju bara för snygga :(

Systemet jag har (micropod se + microsub) görs tydligen inte mer (kan säkert finnas hemma hos nån handlare). Det är en aktiv sub med separata utgångar för att öven drica micropoddarna. Skitsmidig lösning, ingen förstärkare behövs.
Jag använder en ipod resp en gammal hederlig cd-freestyle som ljudkälla. Funkar klockers!

mvh benke

Postad 16 June 2008 - 16:37

sobain
  • sobain
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena bekkman!

jag va själv i exakt samma sits som dig faktiskt. Hade en budget på 5k och tänkte köpa podspeakers. Jag vill däremot avråda dig till det =)

För 5000 kan du få mycket mer ljud än vad podspeakers erbjuder!
jag själv köpte ett par Canton GLE-409 är helnöjd! :(

Utsedda till årets högtalare och ger verkligen ett brett och härligt ljud! Gå iaf och lyssna på dem! Du får så mycket mer än vad podspeakers och särskilt micropoddarna erbjuder!

Postad 19 August 2008 - 17:53

Plywood
  • Plywood
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Eller Wharfedale Diamond 9.1 för ca 2 200, väldigt prisvärda och snygga.

Mvh

Redigerat av Plywood, 19 August 2008 - 17:55.

Postad 19 August 2008 - 21:41

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hm, ska försöka hitta något ställe som säljer dem i närheten. Är lite fattigt med ljudbutiker i Linköpingsområdet. Vad säger ni om sub då? "räcker" en 8a eller vill man ha en 10a? Vill inte att det bler något akustiskt fel pga, den lilla volymen i mitt rum.

Postad 19 August 2008 - 22:18

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tjena, det paket jag har och är väldigt nöjd med gick på ca 5500kr, där jag har cerwin vega 8f och nad 315 bee.

Givetvis finns det många bättre högtalare när det gäller detaljer, men om man gillar rock, soul, hihop, techno fungerar dessa alldeles utmärkt med en ljudbild och bas som fyller ens rum alldeles utmärkt. Nad 315 bee är förmodligen den bästa stärkaren för 2500kr, den vann ju eisa awards och allt. Så nästan oavsett högtalare tycker jag nad 315 bee är den perfekta stärkaren till de flesta högtalare i den här prisklassen.

Postad 20 August 2008 - 12:59

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Ja cerwin vega är fina. Dock är de lite stora, är nu rätt insnöad på concept2. Vad anser ni om bas då? några tips?, rummet är ju trotsallt bara 10m^2 men jag vill ju kunna dra på lite rejält. Hur gör sig concept 2 med en hk 970?

Redigerat av bekkman, 20 August 2008 - 13:05.

Postad 20 August 2008 - 13:50

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Ja cerwin vega är fina. Dock är de lite stora, är nu rätt insnöad på concept2. Vad anser ni om bas då? några tips?, rummet är ju trotsallt bara 10m^2 men jag vill ju kunna dra på lite rejält. Hur gör sig concept 2 med en hk 970?

Jag har haft C-V och det är inte några vidare roliga högtalare inte vad det gäller rent och klart ljud iallafall men dom är ju utmärkta om man spelar mycket bastung musik och om man inte bryr sig så mycket om detaljerna i musiken. Concept är en bra högtalare för dom pengarna dom kostar. Men om du vill vänta så kommer det ju en ny serie från Dali i höst som verkar var lite billigare än concept.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.