Skulle vara kul att få reda på åsikter om detta.
/ Emil.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kan du använda dina högtalare fullt ut?
Startad av
Unregistered765e6ebc
, May 21 2008 16:21
40 svar till detta ämne
Postad 21 May 2008 - 16:21
Hej jag undrar hur ni som bor i lägenheter gör när ni vill vrida upp volymen lite. Vissa kanske tar hänsyn till närmaste granne, andra inte osv.
Skulle vara kul att få reda på åsikter om detta. / Emil. Postad 21 May 2008 - 16:24
Jag skulle gärna vilja veta dem (hyresvärdarna) brukar ha för policy när det gäller musikspelning osv.. Är det ok att mangla på som tusan dagtid?
Postad 21 May 2008 - 16:34
När jag här hemma på dagtid så drar jag på rätt rejält ibland, men inte så där överdrivet högt. På kvällarna tar jag det lugnare.
Redigerat av New Player, 21 May 2008 - 16:53. Postad 21 May 2008 - 16:50
Nope, skulle blåsa fönsten då
Inte hörselskador //Schill Postad 21 May 2008 - 17:26
Tjenna!
Bor i bostadsrätt och drar på ganska rejält mellan 11-15, dock aldrig på någon hög nivå efter 21.00. Däremot har jag en granne med hemmabioschaffs som låter subben dåååna, även om jag är musikälskare så pallar jag f-n snart inte mer. . . Musik på hög nivå men på rimlig tider vinner alla på ! Postad 21 May 2008 - 17:37
Nja, har aldrig testat spelat fullt ut, slutsteget till basarna orkar inte med. Men jag kan spela rejält högt på dagen, men på kvällen försöker jag inte överdriva, sålänge det inte är fest. Dock så måste man inte spela högt för det ska låta bra, men om det låter bra så vill man gärna spela högt.
Mvh Ljudkvalite Postad 21 May 2008 - 18:29
Jag kan köra ganska så högt dagtid,även kvällaqr då det inte är så lyhört här,har bara 1 granne o ta hänsyn till 1 trappa upp.
Postad 21 May 2008 - 19:59
Bor i radhus så har i princip bara en granne man kan störa. fått en uppmaning att sänka volymen sen var det inget mer med det. Man kan ju faktiskt njuta av musiken även på "låg" volym
Postad 21 May 2008 - 21:30
Visst är det så, men ibland kan det vara härligt att dra på ordentligt. Postad 21 May 2008 - 21:44
Jag tycker vääääldigt mkt om att spela otroligt högt och som tur är bor jag i ett hus med bara studenter så vi är allihoppa lite jobbiga ibland på ett eller annat sätt och det är mer eller mindre accepterat. DVS jag spelar hur jäkla högt jag vill när jag nu känner för det (kanske inte mitt på natten på en tisdag men men...)
Redigerat av Crow, 21 May 2008 - 21:45. Postad 22 May 2008 - 16:58
Ja själv bor jag hemma så jag kan allt som oftast ösa på hur mycket jag vill.
Mvh AlexanderE Postad 22 May 2008 - 17:06
Själv skall man snart flytta från hus till lägenhet så vi får se hur mycket bröt det blir där.. Får nog gå runt till grannarna och lyssna för att se hur mycket av ljudet som går ner. Ska göra mitt bästa iaf för att få så lite ur lägenheten som möjligt dvs, ställa högtalarna på betongplattor (som i sin tur står på novibra mattor) och lite ljudabosrbenter på väggarna. Får se hur det blir..
Postad 22 May 2008 - 17:24
Är det värre att bli störd om man bor ovanpå eller under en lägenhet med musik om vi räknar bort man inte använder en sub?
Postad 22 May 2008 - 18:29
Jag bor i lägenhet och jag kan dra på ordentligt, ingen har klagat hittills iallafall. Nu ligger mitt vardagsrum i hörnet av ett hus, så den enda jag egentligen kan störa är dom ovanpå tror jag.. Dom jämter mig är i andra änden av lägenheten så det ska nog mycket till innan det låter dit tror jag.. Jag brukar dock inte köra så högt jättelänge, utan brukar dra på på någon enstaka låt när man vill stampa takten lite.. Men då blir det gärna väldigt högt
Postad 22 May 2008 - 20:07
Detta har jag funderat lite på oxå, jag fick förr höra att allt ljud "går uppåt". Men detta kan knappast stämma. . .? Jag tror man definitivt störs mest av den som bor ovanför!? Postad 22 May 2008 - 20:34
Om man bor under en granne som har sub så störs man mer, men om man inte kör sub är frågan vem som störs egentligen mest? Postad 22 May 2008 - 21:09
jag är uppväxt i hus och gjorde sedan några års besök i lägenhet men klarade inte riktigt av det..
Alltid gillat att spela musik och gärna lite högre och med altan dörren öppen. Detta kunde jag inte med gått samvete göra i lägenhet då jag hela tiden hade känslan av att någon blev störd när man drog på lite. En absolut avgörande anledning att jag bara efter några år i lägenhet köpte mig ett hus ja bor i idag.. Nu kan ja spela precis allt vad mina slutsteg och högtalare klarar av på midsommarafton klockan 0530 och inte behöva bry mig ett dyft om vad grannarna tycker... Ja kan låta min SVS sub gå på ordenterligt i filmerna utan att behöva vänta på att grannen skall knacka på dörren och be mig sänka mitt i en eldstrid. Postad 23 May 2008 - 00:52
Drar på bäst jag vill. Grannen på ena sidan som har sitt matrum/vardagsrum spegelvänt mot mitt har aldrig ens hört mig spela. Andra grannen har vardagsrummet vägg i vägg och sitt sovrum två rum bort. De har klagat en endaste gång.
Det var med mina gamla högtalare som var ena skrikiga jäklar, och innan jag hade SD-fötter, och jag använda cd-spelaren som väckarklocka och den hade gått 40 minuter med Panteras Far Beyond Driven runt kl 7 på morgonen på full kareka. Jag å andra sidan vaknade att dörrklockan plingade som fan, helt groggy, bokstavligen, öppnar jag dörren. Och grannarnas dotter i 35 års ålder står det och har verkligen laddat för att skälla ut mig men kommer av sig total när hon inser att jag inte ens var vaken trots att jag var stående. Men ja, brukar dra ner kl 23 då jag faktiskt aldrig hört hur det låter hos grannen. Men andra grannen som har ung samma avstånd till sitt vardags har aldrig hört, så det verkar vara relativt välbyggd så länge ljudet inte smiter upp i lufttrumman(som i köket) eller att vibrationerna går i golvet. Tur man har SD-fötter då tror jag. Postad 23 May 2008 - 01:57
Hade du ens märkt om han hade gjort det då? Vad gäller vem som störs mest tror jag tveklöst att grannen under gör, oavsett sub eller inte. Har i stort sett aldrig hört något ljud komma underifrån, desto mer över. Postad 23 May 2008 - 02:58
Jag kör högt på dagar, vid en 12-15 innan jag går till jobbet. Det är svårt att prata då men absolut ingen maxvolym på stärkaren. På helger kör jag högt med film och så fram till 21-22, vet jag att jag skall kolla på en action som man vill ha sub och hög volym brukar jag se till att den är klar vid 22-23, man behöver inte utmana ödet har jag tänkt
Har fått klagomål 2ggr(på 2år), konstigt nog har det alltid varit när jag spelat tvspel och då från grannen mitt emot. Han säger att han har sängen bakom mina frontar, alldeles mot väggen så han har huvudet ca 70cm kanske från mina frontar De ovanför och under mig gillar att väsnas och de under mig känner jag dessutom så de är inga poblem. Hade varit såååå skönt att bo i hus! Kör spikes på mina fontar, mest för att jag har katt och är rädd att de kommer välta när hon hoppar upp på dem. Undrar om det skulle hjälpa ändå mot en granne som bor på samma plan mittemot? /Genis Redigerat av genstruktur, 23 May 2008 - 03:03. Postad 23 May 2008 - 08:48
Ja, alla bor vi väl hemma? Postad 23 May 2008 - 09:10
Har hus med hemmabio-hifirum, och det är det bästa man kan ha. Brukar spela så rutorna skallrar 2 på natten ibland. Lånat hem db mätare för och se vad olika slutsteg klarar i volym, och vad högtalarna klarar osv. Gjort sånt dygnet runt
Men visst är det en lyx. Har själv bott i lägenhet, och man vill ju inte vara en idiot, så man höll igen spelandet. Postad 23 May 2008 - 09:25
Bor i bostadsrätt i flerfamiljshus med pensionärer under oss. Som nästan alltid är hemma
Vi har dock inte fått några klagomål, men det är inte kul att hela tiden behöva tänka på volymen och känna att man stör. Det blir andra bullar sen när man skaffar villa. Postad 23 May 2008 - 13:25
Jag spelar ganska mycket, och ganska högt min lägenhet. Har ju inga extrema prylar visserligen..
Enda klagomålet, som kommer rätt ofta är för att man klampar i trappen upp. Har en granne som verkar stå i dörren just för att kunna klaga. Postad 23 May 2008 - 13:31
Tyvärr är det oftast ända sättet att få de att bli tysta att säga till dem att hålla käft... Postad 23 May 2008 - 15:37
han snackar endast knackig engelska, så det är lite svårt att kommunicera tyvärr. I vilket fall som helst så är lägenhet och ljud-intresse sällan en bra kombo Postad 23 May 2008 - 17:33
Öste på som fan förut hemma hos föräldrarna... de lät så högt att grannarna bad oss att flytta. Detta är inget ljug
Postad 23 May 2008 - 17:45
Jag tycker det är viktigt att visa hänsyn till sina grannar.
Anpassar själv ljudnivån efter tidpunkten på dygnet. Postad 26 May 2008 - 21:42
Tycker det är lite "Ge och ta" princip.
Om jag ej klagar, så bör ej vedebörande göra det. Vice versa. Då jag bodde i Helsinborg, i en hyreslägenhet. Musik spelades på dagtid (10 - 19) -40 till -50 db enligt volymvisaren på Onkyon. Spelade 60 - 75 db också. Filmtittande, från 55 till 80 db. (Varierade då dvd är olika inspelade/mixade). Då var det härligt att avnjuta film Grannarna under och emot mitt vardagsrum spelade friskt de med!, vilket inte störde mig, tvärtom. Handen på hjärtat, ibland kunde jag tröttna på musiken. Grannarna spelade musik en dag, då jag återvände från affären. Då blev jag sugen att bli med i rytmen. Konstigt nog tystnade allt när jag började spela.... Det har aldirg varit problem med oss grannar emellan då. Redigerat av Unregisteredf6eb7640, 26 May 2008 - 21:44. Postad 17 June 2008 - 12:37
Själv så jobbar jag på ett bostadsbolag. Och det man kan säga om hur högt man får spela i en lägenhet på dagtid respektive kvällstid är väldigt svårt och säga. Det beror på vilka grannar man har. Vissa ringer in och klagar för att man duschar kl 22 på kvällen.
Men vi har högre tolerans på dagtid än efter kl 21. Men vi tollererar mer nu på kvällstid än vad vi gjorde innan, eftersom flera jobbar skift och är uppe på kvällarna/nätterna. Men har man bra relation med grannarna så gör det inte så mycket om man spelar högt några gånger på kvällarna, bara inte det är varje kväll.. Postad 17 June 2008 - 12:44 Det är värre att bo under Har fått nya grannar, redan efter ca 10 dar hade dom fest till 7.00 på morgonen Det var det sämsta första intryck jag har varit med om, det var områdets stora samtal dagen efter Postad 17 June 2008 - 19:42
Kan inte pressa mina högtalare till gränsen för vad de tål, har för klen förstärkare:).
Vad gäller hög volym vill jag minnas från min utbildning att det i hyreslagstiftningen (jordabalken kanske?) står att man i princip aldrig får störa sina grannar, oavsett tidpunkt på dygnet. Däremot måste man som hyresgäst tolerera "normal ljudnivå och buller" eller något liknande. Sen kan jag tänka mig att olika privata bostadsföreningar har egna regler som man som hyresgäst i vissa fall måste förbinda sig att följa. Postad 17 June 2008 - 20:04 Dom flesta av oss gör ju det! Bor hemma. Postad 18 June 2008 - 10:38
Kan inte pressa mina högtalare till max
Har bara haft 1 klagomål, men det var med mina gamla Klipsch RF 83. Med mina nuvarande så har ingen gnällt PS: Gammal bild......
Postad 28 July 2008 - 14:44
här i gävle där jag bor ägs dom flesta lägenher av "gavlegårdarna". och som policy är det helt lugnt från 22:00 tills kl 08:00 på morgonen. skulle tro att det är ungefär likadant på dom flesta ställen. har bra koll nu eftersom att jag har fått 2 varningar och vakt bolaget sequritas hit skickad. men på tal om saken vill ja gärna låna tråden lite snabbt och fråga om det låter mer upp till grannarna ovanför eller dom under? har ett par hemmabyggda pjäser på strax under 50kg/st. så basen levereras ganska väl till grannen under mig skulle jag tro.
Postad 28 July 2008 - 15:10
Jag spelar ofta och gärna lite högre. Men sällan med sönderkomprimerad musik. Det fina i att kunna spela högt är ju att äntligen få möjlighet att ärligt höra på dynamiken och transientsvaren. När det är tyst ska det vara tyst och när det ska DÅNA så gör högtalarna just så. Jag tror inte mina grannar störts fastän jag spelat högt mitt i natten, kan väl bero på musiken förstås. hehe. Däremot håller jag med ovanstående att "ge och ta"´principen är att föredra.
Bor i lght Postad 28 July 2008 - 17:31
Jag tycker jag spelar på en nivå som är normal, men det tycker inte min granne iaf. Har tom fått ett brev där hon klagat på mig till hyresvärden. Jag tycker situationen är löjlig så jag spelar vidare på min nivå, som är lagom högt och aldrig för sent på kvällarna. Hyresvärden undrade om jag hade haft fest men det har jag inte haft så han tyckte situationen var lite märklig.
Har dock fått sanningen berättad för mig där hon (tanten) klagat på varenda boende som bott tidigare i min lägenhet, så jag anser att det är hon det är fel på, inte min ljudnivå! Postad 28 July 2008 - 18:02
Skräcken att få en sån granne Jag håller på och lyssnar in min utrustning nu i min nya lägenhet. Provar runt med högtalarna, testar olika försteg osv, så det har blivit en heldel lyssnade på hög volym. Mina nya grannar har inte klagat än så länge iaf, vilket känns skönt Men spelar aldrig vrålhögt på tider då folk kan sova, en sak att störa när man är vaken. Men när man ska sova, måste man få sova utan att bli störd. Postad 29 July 2008 - 14:57
ja hon är en skräck, har hänt att hon ringt på ett par ggr och klagat, ganska högljutt, jag stod och duschade en gång och givetvis lyssnade jag på musik samtidigt. Tanten tyckte ljudnivån var för hög och började plinga på min dörr. Problemet förstår ni jag stod i duschen och behövde torka mig och klä på mig, detta tog kanske 5-7 minuter. Tror fan att tanten står frenetiskt och plingar på dörren. Eller plinga och plinga på, min dörrklocka låter mer som ett brummande, ett högljutt äckligt ljud är det iaf. Till sist öpnnar jag och där står den galna tanten och skäller ut mig. Vem är det egentligen som stör vem här?
Ps, letar ny lägenhet! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |