Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjäp med subbas att komplitera Cerwin Vega/HK (djup)

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 May 2008 - 19:07

Lukeion
  • Lukeion
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Tidigare idag fick jag en fix idé att bygga min egen subbas då jag har vart utan PGA att de jag vill ha har varigt lite dyra, sen är det ju alltid kula att göra saker själv!

Har nu läst igenom en rad med forum-inlägg om ämnet och har väll kanske blivigt lite visare men tycker det ändå är himmlans avancerat.

Basen jag är ute efter är en såndäringa gooo djupbas som får tanten att studsa från soffan när en granat går av i COD4 (eller film:)). Samtidigt ska det väll komplitera resten av mitt system någorlunda, vilket är 2st Cerwin Vega AL-752 (12" 750 watt) och en Harman Kardon 970 förstärkare.

Lådans storlek har ingen som hellst betydelse då MDF inte är så fasansfult dyrt:P

Har tittat på ett specefikt element som någon hadde nämt i tidigare tråd, men är osäker om den är bra till ändamålet? (http://www.hifikit.se/index.php?id=692). Tänker inte lägga ner så jätte mycket pengar på elementet genom med att detta är min första gång, skulle det gå bra och jag blir nöjd så kommer jag garanterat göra det fler gånger (kan ju alltid sälja den byggda til fars-gubben:) ). Vet ju att jag måste bestäma element innan jag kan spekulera i låd konstruktioner, men portad låda är väll att föredra? Vad ska man ha för slutsteg?

All hjälp, förslag eller länkar till sidor med liknande projekt (djubbas+lite pengar+stor låda) är mycket välkommet!

Tack på förhand!//
Jonathan

Redigerat av Lukeion, 22 May 2008 - 17:10.

Postad 21 May 2008 - 19:17

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Hej! Roligt med mer som vill bygga basar, men ett förslag är att du mailar dem ang. Bumper 12:an då de kanske inte har den i lager. Till det elementet fick jag rekommendationer på 50 l om jag inte minns fel, och kom ihåg att den gärna inte ska vara kub formad då du får stående resonanser.

Kolla annars på Peerless 832603 om du har plats. Fick då ut en låda på 100 l plus rör och element som tar upp plats så ungefär 105 l skulle den må bra i. Håller själv på att bygga den och väntar med stor anda för att se hur bra den kommer att spela. Men tyvärr så är man i en liten penga kris så man måste vänta någon månad tyvärr :). Men tillbaka till ämnet.

Sedan måste du också ha något slutsteg om du inte redan har det. Finns många bra men om det inte ska bli ett jättepåkostad bygge så skulle kanske en Zachry DSW-150 eller DSW-250 passa.

Postad 21 May 2008 - 19:22

Lukeion
  • Lukeion
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej! Roligt med mer som vill bygga basar, men ett förslag är att du mailar dem ang. Bumper 12:an då de kanske inte har den i lager. Till det elementet fick jag rekommendationer på 50 l om jag inte minns fel, och kom ihåg att den gärna inte ska vara kub formad då du får stående resonanser.

Kolla annars på Peerless 832603 om du har plats. Fick då ut en låda på 100 l plus rör och element som tar upp plats så ungefär 105 l skulle den må bra i. Håller själv på att bygga den och väntar med stor anda för att se hur bra den kommer att spela. Men tyvärr så är man i en liten penga kris så man måste vänta någon månad tyvärr :). Men tillbaka till ämnet.

Sedan måste du också ha något slutsteg om du inte redan har det. Finns många bra men om det inte ska bli ett jättepåkostad bygge så skulle kanske en Zachry DSW-150 eller DSW-250 passa.

Läste din tråd tidigare idag, men är den ämnad åt djupbas månne? Zachary dsw? okaj, får ta mig en titt på det:)

Peerless ser fin ut den med, men får ja vara beredd att punga ut det dubbla, som minst sagt känns obekvämt utifall att det visar sig att jag inte har någon talang för detta och det går åt skogen:P 50L låter dock litet, men vad vet jag:O

Postad 21 May 2008 - 19:27

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Kolla Hifikit, där säljer dem bla. Zachry stegen och lite andra goa steg :) . Prata annars med X-12 ang. lådvolymen på Bumpern då det är hans arena ;)

Postad 21 May 2008 - 21:30

Lukeion
  • Lukeion
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hur fungerar Bilstereo basar i hemmabruk för övrigt? Vet att killen jag köpte mina CW från hadde en 18" Cw stroker som subba, det var tydligen ett monster till luftflyttare egenligt han själv, fick desvärre ej chans att lyssna. Skulle morderna bilbasar gå att andvända? andledningen till att jag frågar är ju förståss att de är billigare.

EDIT: efter lite googling så har jag märkt att det bara blir besvär:O *letar vidare*

Redigerat av Lukeion, 21 May 2008 - 22:23.

Postad 22 May 2008 - 05:02

Lukeion
  • Lukeion
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Läste i en tråd om Shiva-x, värkar grymt interesant! Läste också i yttligare en tråd att den trivs i 100+ (kommer ej ihåg exakt nummer) liters låda. Vilket är den storlek jag vill ha (minimum)

Någon som har erfarenhet om detta elementet? tänkte inte lägga så mycket pengar men, med lite läsning och bättre förstålse över det hela kanske jag kan få ihop en bra låda:)

EDIT: Räcker en Zachry DSW-250 till för att driva en Shiva-x? (http://www.streamingaudio.se/)

Står 300 watt (4 ohm) på Zachry medans shiva är på 600w, men jag antar att det räknas anorlunda?

Redigerat av Lukeion, 22 May 2008 - 07:29.

Postad 23 May 2008 - 08:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Stirra dig inte blind på effekt angivelserna på basarna, men dom är lite små tröga och mår bra av ett riktigt kraftigt steg för att "komma igång" ordentligt. Jag skulle ha sattsat på ett PS teg som man brygga för att få ordentligt med effekt :)

Dom är riktigt trevliga dom där Shiva-x, fina data och jag är grymmt sugen på att bygga med dom själv också, men jag har inte utrymme för så stora lådor som man skulle vilja ha till dom där för att få ett riktigt gött resultat ;)
Jag kommer inte ihåg i huvudet, men en 120 liter e nog inte fel och upp till en 350 liter ( om jag inte minns helt åt He#¤!... )

Edit: ett ellement är inte "på" någon effekt, det är en angivalse om hur mycket spolen ska palla innan den går upp i rök. X-mec ( den maximala slaglängden ) kan i många fall överskridas långt före detta och då är basen paj i alla fall. Och den effektålighet som står angiven är offtast riktig om det är dynamisk signal vi pratar om och inte kontinuerligt. För matar du en bas med 600W konstant så har den inte en chans, även om den är angiven till 2000W
i musik så är det så att man "räknar toppar" en dynamisk topp ( t.ex. en kraftig bastrumma på mycket hög volym )kan vara på 600W men så fort den trummen har klingat ut så hamnar inmatad effekt på runt igen 0W
i ett musik stycke så ligger den genomsnitterliga effekten på ca 10-50W och den dynamiska kan i dessa fall vara mellan 100-2000W !!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.