Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda PowerDVD H.264-decodern i VMC?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2008 - 17:05

n0thing
  • n0thing
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har just köpt en HTPC (med 780G-chipset), men har lite problem att få hårdvarudekodningen att fungera genom Vista Media Center. Jag testade MediaPortal, och där var det enkelt: jag ställde in rätt dekoder i MediaPortals inställningar och körde. Alla MKV/TS/MP4-filer flöt på galant. Däremot var resten av programmet inget vidare.

Att få samma resultat i VMC (jag har mitt filmbibliotek i MyMovies, men antar att de använder samma avspelare?) verkar dock svårare. Jag har testat Media Center Decoder Utility (eller vad det heter), men det verkar inte fungera. Filmerna startar men har fel aspect ratio och får stora framerate-problem. Slutsats: den använder inte rätt decoder för formatet.

Nåväl, hur lösa? Måste jag fippla i registret?

Postad 23 May 2008 - 13:36

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag har just köpt en HTPC (med 780G-chipset), men har lite problem att få hårdvarudekodningen att fungera genom Vista Media Center. Jag testade MediaPortal, och där var det enkelt: jag ställde in rätt dekoder i MediaPortals inställningar och körde. Alla MKV/TS/MP4-filer flöt på galant. Däremot var resten av programmet inget vidare.

Att få samma resultat i VMC (jag har mitt filmbibliotek i MyMovies, men antar att de använder samma avspelare?) verkar dock svårare. Jag har testat Media Center Decoder Utility (eller vad det heter), men det verkar inte fungera. Filmerna startar men har fel aspect ratio och får stora framerate-problem. Slutsats: den använder inte rätt decoder för formatet.

Nåväl, hur lösa? Måste jag fippla i registret?

Är du helt säker på att MediaPortal använde hårdvaruavkodningen?

Postad 24 May 2008 - 16:38

n0thing
  • n0thing
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Är du helt säker på att MediaPortal använde hårdvaruavkodningen?

Säker är jag inte, men det flöt långt mycket bättre än det gjorde i VMC eller någon annan mediaspelare.

Postad 27 May 2008 - 12:02

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Det sättet jag gör för att CoreAVC ska spela i VMC är att jag stänger av H.264/AVC i ffdshow. Då väljs den andra avkodaren automatiskt.

Nu vet jag inte om du har ffdshow eller inte, har du det fungerar det rimligtvis på samma sätt.

Postad 31 May 2008 - 17:35

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Pröva Directshow Filter Manager och prioritera upp PowerDVD H.264 codecen och prioritera ner alla andra H.264 codecs
du hittar programet här http://www.softella....fm/index.en.htm

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.