DD fungerar fint men e det dts så hackar ljudet.
Använder KMPlayer att spela upp med.
Har en 5600 dual. 2Gig ram och GF8600 GTS.
Nån som har nån ide om vad problemet kan vara...har testat diverse codecs.
Mvh
Peter
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 24 May 2008 - 00:11
Jag har lite problem med att spela upp mkv filer med dts.
DD fungerar fint men e det dts så hackar ljudet. Använder KMPlayer att spela upp med. Har en 5600 dual. 2Gig ram och GF8600 GTS. Nån som har nån ide om vad problemet kan vara...har testat diverse codecs. Mvh Peter Postad 24 May 2008 - 00:38
Jag har samma problem men vet inte vad det kan bero på. Jag misstänker att det kan ha något att göra med att DTS ibland i mkv är i 1.5mbit vilket inte är "DVD-standard". Mina problem är i MPC HC. Har X-fi-kort. Händer bara ibland och har inte hittat någon systematik i det hela.
Postad 24 May 2008 - 01:39
Förr kunde jag även smidigt genom att högerklicka på nvidia ikonen välja att det skulle skicka 24p ut från datorn, men nu hittar jag inget sånt...
Krävs nåt mer än dom vanliga drivisarna för det? Postad 26 May 2008 - 07:56
Hackar alla .mkv filer med DTS för dig??
Jag har liknande problem men vissa .mkv med DTS fungerar fint medans andra hackar. har kollat och det är exakt samma 1,5 Mbit DTS ljud i bägge .mkv filerna. Är typ 50/50 om det fungerar eller inte. kör med "Asus M3N78-EMH HDMI" som är kopplad med HDMI kabel till Onkyo 606'a. Postad 03 June 2008 - 18:31
Jag har också samma problem, på sätt och vis. Vissa filmer med DTS hackar (endast ljudet, snabbt hackande/stutter) och andra inte. Har provat massor av spelare, fastnade lite för KMPlayer (http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=4094) pga dess oändliga möjligheter till inställningar. Efter lite trixande i den med vilken ljudrenderare den skulle använda bl.a så försvann plötsligt allt problem med ljudet. Med samma film så hackar fortfarande ljudet i tex Media Player eller MPC.
Så mitt tips för dagen är KMPlayer Redigerat av testsmurf, 03 June 2008 - 18:32. Postad 04 June 2008 - 07:39 Då är ju följdfrågan, vilka ljudinställningar har du i KMPlayer för att få DTS-ljudet bra? Postad 04 June 2008 - 17:09
Använd AC3 Filter om ni inte gör det så slutar ljudet att hacka. Min kompus hade samma problem och det löste det för honom...
Postad 17 June 2008 - 05:53
Jo men det beror på att AC3-filter kodar om så att du bara får ut Dolby Pro Logic. I alla fall gör den det hos mig. Tyckte också det såg lovande ut tills jag såg att jag inte alls får ut DTS med AC3-filter. Jag har provat Dscaler audio codec och ffdshow audio codec tillsammans med Mediaportal och Zoomplayer. Har problem med hackande DTS hur jag än kombinerar dessa. Men det gäller bara vissa DTS-filmer och har inte klurat ut vad den gemensamma nämnaren är för de filmer där ljudet hackar. Kör Core AVC för bilden. Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 17 June 2008 - 05:54. Postad 17 June 2008 - 07:30 Beror på hur du ställer in Ac3Filter, kör du spdif så måste ni bocka av spdif passthrough på DTS annars fungerar det inte. Och analogt så ska den köra ut det utan problem. Postad 17 June 2008 - 12:45
Vill minnas att jag provade detta utan att lyckas. Fick i alla fall inte min receiver att indikera DTS hur jag än labbade med inställningarna. Får prova igen när jag kommer hem. Jag kör spdif. Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 17 June 2008 - 12:46. Postad 17 June 2008 - 14:10 Lite kruxigt just det där, eftersom Ac3 och DTS har olika avboknings fönster för spdif passthrough. Postad 17 June 2008 - 14:36
Hade samma problem med vissa filmer (några 1080p) där ljudet hackade ibland och var ur synk. Använde då ffdshow för bild och AC3 Filter med spdif. Drog slutsatsen att det inte var ljudavkodningen som var problemet utan att det var för hög bitrate, så jag installerade CoreAVC för bättre avkodning och då funkar det fint med samtliga filer och samtliga uppspelningsprogram.
Postad 17 June 2008 - 22:36
Men skit i DTS streamern istället, konvertera DTS filen och välj AC3 och spara om filen, tar ~2min för en full-rulle.
Programet som är nice heter "Popcorn MKV AudioConverter v.1.62.7" Men om ni kanske är ljudfreaks och kan höra skillnaden så ber jag om ursäkt och tar tillbaka allt /square_eye Postad 21 June 2008 - 19:05
Har nu provat detta och det funkar inte. Nog får jag ut ljud men inte fasen är det DTS-ljud. Receivern indikerar "Dolby Digital" men inte flerkanaligt. Det måste väl gå att spela upp mkv med felfritt DTS-ljud!? Var ligger felet? Filen? PC:n? Receivern? Postad 24 June 2008 - 21:13
jag har samma problem... fast har inte försökt lösa det än för jag har hållt på med annat
postar här sen om jag hittar en lösning Just nu kör jag ffdshow och det laggar som fan i DTS. Allt annat funkar klockrent. Ska testa med ac3filter sen. Eller om nån vet en bättre lösning. Postad 24 June 2008 - 22:04 Du kan inte prtscreena varje avdelning i ac3filters inställningar? Då ska vi nog kunna lösa det Postad 25 June 2008 - 07:50
mkv med "vanligt" DTS-ljud funkar fint med alla codecs inkl AC3-filter (med SPDIF passthrough ibockad). Jag vill ju köra allt ljud "SPDIF passthrough" så därför är den rutan ibockad för både AC3 och DTS.
Det som inte funkar är vissa filer med en DTS-bitrate på 1.5Mbit/s som bara hackar. Bockar jag ur "SPDIF passthrough" får jag visserligen ljud men då bara i stereo som blir "Dolby Pro Logic II" i receivern. Hade tidigare en Popcorn mediaspelare (som jag sålt). Denna klarade att spela upp deta ljudformat utan problem så felet borde inte ligga i receivern. Förmodligen klarar inte mina codecs en bitrate på 1.5Mbit/s. Finns det verkligen någon här som fått DTS 1.5 Mbit/s att funka felfritt med SPDIF utan att låta AC3-filter koda om ljudet? Postad 25 June 2008 - 08:08 Funkar helt felfritt för mig i alla fall, har aldrig varit något problem, inte ens på låg specade datorer. Har du prövat byta kabel? Kanske det är nått simpelt som det. Postad 25 June 2008 - 12:49
Får väl ta och prova en annan kabel. Vore kul om man kunde fixa ett klipp som båda kunde testa och sedan jämföra inställningar så vi vet at vi pratar om samma sak. Men eftersom det handlar om nedladdat material från nätet som inte diskuteras i forumet blir det svårt att lägga upp exempelfiler här. Postad 25 June 2008 - 13:55
Fast jag tror inte det är din kabel för isf skulle inte fler här ha samma problem. Jag vill också köra passtrough och låta receivern avkoda det, och det är då DTS-ljud börjar hacka. Kodar den om allt till DD eller stereo så funkar det fint. Tror inte heller att jag har för klen dator då jag har en C2D E6300. Ingen värsting, men den pallar mer krävande saker än lite DTS-ljud (Supreme Commander)
om det inte är så att datorn försöker trycka igenom en alltför högupplöst signal genom den optiska spdif-kabeln, tänkte att det kanske va DTS med en viss bandbredd som inte funkar eller nåt sånt. Min receiver har ingen hdmi-ingång annars hade jag provat med det. Redigerat av kusling, 25 June 2008 - 13:57. Postad 25 June 2008 - 15:01
Tror däremot det kan vara kabeln, hade det problemet med en dvd när jag hade ett lakrits snöre.
Nu har jag iof en coax inte optisk och då funkar det helt felfritt. Postad 25 June 2008 - 15:06
Jag kör optisk kabel från Claes Ohlsson så det finns säkert bättre......
Men tråkigt att gå och köpa en ny dyr kabel om det inte hjälper. Postad 25 June 2008 - 15:07 Pröva låna av en polare Postad 25 June 2008 - 23:26
Har nu märkt att vissa filer funkar felfritt med Dscaler audiocodec där AC3-filter och spdifer inte funkar. Men vissa filer har fortfarande hackande ljud även med Dscaler.
Har en annan optisk kabel till Dreamboxen. Skall försöka switcha kablar i morgon och se om det hjälper? Fast den kabeln är förstås också av typen noname lakritssnöre. (Nä dyra kablar är inte min grej....hehe) Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 25 June 2008 - 23:31. Postad 26 June 2008 - 06:15
Det är inga problem att köra med billiga kablar däremot är optiska kontakter känsliga för smuts och damm. Det är därför de brukar sitta skyddsknoppar. Postad 26 June 2008 - 09:16
Men vafan..........drog igång Mediaportal med AC3-filter och nu funkar helt plötsligt ALLA mina DTS-spår klockrent!
Vad är det som händer? Skumt..... Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 26 June 2008 - 09:18. Postad 27 June 2008 - 07:54
kallas datorer
Kolla även så ni kör senaste AC3filter. Postad 27 June 2008 - 12:15
Har en annan tråd om mitt problem, men denna kanske funkar bra också då problemet verkar ganska lika. Jag kör ac3 filter och har presis inställt som wesslan skriver. Förstärkarn indikerar rätt ljud (Dts, dolby) och det låter bra men ljudet går lite segare än bilden. Det börjar bra, men efter en kvart ungefär så är det lite osynkat sen osynkar det vidare under resten av filmen. Då jag pausar ställer det sig rätt igen. Ljudet flyter ju på bra, och bilden likaså. Det spelar ingen roll vilket format jag kör, mkv, divx. Samma sak. =(
Nått tips? Postad 27 June 2008 - 14:02
Samma fel med ffdshow tyvärr.. =/ Något tips på någon annan bra audiokådek?
Postad 27 June 2008 - 14:49
det kanske är bilden som är felsynkad? den kanske spelas i 1,005 speed eller nåt...
eller så har du din receiver inställd på att fördröja ljudet. jag bara gissar, kan va vad som helst Postad 27 June 2008 - 17:38
Så här ser mina inställningar ut i Ac3 och jag har aldrig haft detta problem
![]() ![]()
Postad 27 June 2008 - 23:42
Nu har jag äntligen hittat vad som var orsaken till hackande ljud hos mig!
Jag hade valt fel Audio Renderer (Audio device) Eftersom jag har inbyggt ljud från Realtek på moderkortet valde jag Realtek Digital Output (Realtek High Definition Audio) som Audio renderer. Men när jag istället bytte till Default DirectSound Device fick jag perfekt ljud. Har samma inställningar i AC3-filter som i bilderna ovan. Postad 30 June 2008 - 07:25
Tackar för skärmdumparna! Ska testa och se hur det funkar! Vilken bildcodec använder ni och hur ser inställningarna ut där?
Postad 30 June 2008 - 17:05
För bilden använder jag CoreAVC som anses vara den bästa. Har inte gjort några speciella inställningar där utan kör med defaultinställningarna.
Postad 30 June 2008 - 17:14 Som jocke säger så funkar Coreavc riktigt bra, körde det innan man fick DXVA accelerering att funka i mpchc. Enda inställningen jag ändrade i Coreavc var att sätta den på PC out istället för tv då bilden grodde igen med tv. Alternativt FFDshow, dock är coreavc att rekomendera om du har flerkärnig processor. Postad 30 June 2008 - 17:53
Ffdshow funkar till flerkärning oxå Coreavc rekommenderas till sämre dator, ffdshow ger i regel bättre bild Postad 30 June 2008 - 20:28 Dock Är cpuloaden snuskigt hög på ffdshow på dubbelkärniga processorer, nästan lika mycket som vanliga. Samt tycker jag CoreAVCs bildkvalite har förbättrats avsevärt på senare versioner. Postad 30 June 2008 - 20:36
Tycker jag inte, min gamla e6600 ligger på ca 25-40% på en 1080p med en medelbitrate på 8-12mbit Postad 30 June 2008 - 20:44 Vilken build om man får fråga? Postad 01 July 2008 - 07:04
Precis därför man ska ha processor med kräm. Min E8200 klarar sig på standardklockning, vet inte hur mycket den tar då. Har klockat den till 3,4 GHz och ligger då med 1080p på ca 40% i medel och peakar ca 65% vid snabba klipp där hela bilden måste uppdateras. Ena kärnan tar knappt 2/3 och den andra drygt 1/3. Kör någon av XXL nightly builds. Postad 01 July 2008 - 18:16
Har testat inställningen i skärmdumparna ovan men blir fasen inte klok på problemet jag har. Bilden och ljudet separerar sig fortfarande minimalt men är efter ca en halvtimme synligt osynkat. Detta både med ffdshow och coreavc / ac3 filter. Om jag pausar så ser jag att den justerar sig då jag startar om genom att bilden hoppar till.. Vette fasen i fasingen vad det kan vara. Jag kör vista ska tilläggas.
Postad 01 July 2008 - 19:24
Har du kollat om du får framedrops? Kör mpc och se till att statistic är ikryssad i view(högerklick) tror du måste köra minst wmr7 för att den ska visa framedrops Postad 01 July 2008 - 21:55
Jag undrar om jag har hittat problemet. Kör WMR9 och den rapporterar typ average framerate runt 24. På en film som går 23.97 antar jag att den kör filmen lite for fort? Kan det vara någon inställning där som behöver göras?
Postad 01 July 2008 - 22:38
Det gör den på min oxå och jag har inte ditt problem men hade du nå drops? Postad 24 July 2008 - 00:18
Har exakt samma problem och för mig funkar det att, när filmen körs, slå över DTS-inställningen till "Decode to speakers" och sedan tillbaka till "SPDIF". Kör mpc med ffdshow och haali media splitter. Högerklick > Filters > DTS Decoder.
Edit: Funkar bara med vissa filmer, ******** vad jobbigt! Edit2: Trixar jag fram och tillbaka verkar det gå att få till på alla filmer ändå... Redigerat av dalys, 24 July 2008 - 00:25. Postad 24 July 2008 - 10:57
Jag har löst problemet. Det jag upptäckt är att de allra flesta ljudcodecs inte fixar DTS när det är 1.5mbit. Även om det är inom standarden finns det ju aldrig på DVD utan endast med MKV-filer.
Många codecs funkar inte alls utan ljudet hackar massvis. Med senaste AC3-codecen så hackar framförallt bilden i bland för mig. Även trots att jag har under 5% i processorbelastning. Det jag kör nu är Media player classic home cinema. Därefter kör jag Nvidia Audio codec. Det är den som följer med till Ndividas DVD-uppspelning och detta tror jag ganska många har då den anses vara bland de bättre. Detta funkar klockrent ut över spdif till min receiver. Jag är med andra ord 99% säker på att problemet ligger i att många av de populära ljudcodecs vi har inte klarar av dessa DTS-spår riktigt. Det är bara att hitta en codec som funkar bra. Nvidia audio codec funkar för mig Postad 24 July 2008 - 11:08
Har aldrig haft problem med 1.5Mbit DTS spår med AC3 filter så den e en pålitlig ljudcodec
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |