Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotak 43 LI batteridriven gräsklippare

5 svar i tråden
Bosch Rotak 43 Li (2) (Gräsklippare) 0 7,4 (5) 3 495:-

Skickat 25 maj 2008 - 09:28

Undrar om någon som äger och använder tycker att denna gräsklippare är något att ha eller inte.
Har lusläst bruksanvisning och där det står en del sanningar om Rotsak 43 Li.

1. Batteri & laddning
Batteriet skall nå 100 % på 1 timme! det låter ju toppen… men eftersom det är 2 st. batterier men bara plats för en i taget på batteriladdaren! så tar en laddning alltså minst 2 timmar!
2.
Klipp kapaciteten
Enligt Bosch så skall den vara bra upp till 600 kvm. Det låter ju aldedes förträffligt.
Enl. bruxen så klarar den av att klippa ett torrt gräs från 8 cm ner till 4 cm = 175 kvm på en laddning.
Det skulle alltså innerbära att det skulle ta 600 kvm/175 kvm/laddning=3.42 laddningar x 2 batterier= 6.58 timmar bara för att ladda batterier!
Från 15 cm till 4 cm= 125 kvm på en laddning= 9.6 timmar att ladda batterier!

Jag menar: Vem okar hålla på så när man skall klippa sin gräsmatta?
Samt att tidningen Råd & Rön som gav denna klippare topp betyg inte kan ha klippt någon gräsmatta på 600 kvm som det stå ett den skall klara av.

Men jag litar mest på vad ni andra säger som använder denna gräsklippare har att säga för praktiska omdömen om klipparen.

Förtydligat rubrik // Mvh Passerati

Det här inlägget har ändrats av Passerati 25 maj 2008 - 17:15

Skickat 06 maj 2009 - 19:45

Lyfter tråden då jag funderar på en Rotak 43 LI. Har de tillkommit några användare sedan inlägget ovan skrev. Ska flytta till nytt hus som bara har ca 400 m2 gräsmatta och tycker det verkar praktiskt med batteridrift för att slippa släpa på sladd.

Någon som vet om Jula har slutat med 43 LI? Såg när jag googlade att de tidigare har tagit 3999:- för den men hittar den inte längre på deras hemsida.

Skickat 21 maj 2010 - 23:58

Jag är nu inne på säsong 3 med min Rotak 43Li. Funkar jättebra och krånglar mindre än en bensindriven rackare som ju som bekant alltid strular med tändstift och sånt i början på varje säsong. Låter lite, startar lätt och luktar inte.

Vad jag skulle behöva är dock ett extra batteri. Batterierna går åt riktigt fort så snart gräset blir lite högre. Laddar dem gör du i veckan mellan klipperierna. Eftersom de är Li-Ion laddar de inte ur sig själva.

Nästa år (säsong 4) blir det förmodligen nya knivar för runt 250 spänn.

Skickat 25 maj 2010 - 14:15

Visa inläggArneby May 22 2010, 00:58 skrev:

Jag är nu inne på säsong 3 med min Rotak 43Li. Funkar jättebra och krånglar mindre än en bensindriven rackare som ju som bekant alltid strular med tändstift och sånt i början på varje säsong. Låter lite, startar lätt och luktar inte.

Vad jag skulle behöva är dock ett extra batteri. Batterierna går åt riktigt fort så snart gräset blir lite högre. Laddar dem gör du i veckan mellan klipperierna. Eftersom de är Li-Ion laddar de inte ur sig själva.

Nästa år (säsong 4) blir det förmodligen nya knivar för runt 250 spänn.
Köp här så blir det billigare!! http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?T...=452&CT=150

Skickat 26 maj 2010 - 20:38

Kan rekommendera Gardenas Li 380 , batteridriven cylinderklippare, köpte nu i våras och är grymt nöjd! Har inte mätt upp exakt storlek på gräsmattan men uppskattar den till nära 300-350kvm och klipparen orkar klippa den två ggr / laddning (eller en klippning på längden och tvären). Tar ca 6 timmar o ladda batteriet, men sätter man det på laddning direkt efter man är klar så får det stå o ladda över natten och sen är det redo för nästa klippning.
Finns på Plantagen och Bauhaus för 2990kr

Skickat 27 maj 2010 - 14:08

Har kört med en Rotak 43 LI ett par gånger. Vanlig villa med gräsmatta, vet inte hur många kvadrat dock.
Kör man lägsta klipp 3cm? räcker två batterier och blir lite över om man klipper noggrant.

Man får tömma uppsamlaren när det börjar bli fullt annars tar det extra kraft verkar det som när gräset ramlar ner igen. Jobbigt bara att man inte kan se hur mycket det är i den..

Kan tänka mig att batterierna inte räcker så långt på större gräsmattor om man klipper kort.
Det blir dock väldigt snyggt klippt, och samlar upp gräset väldigt bra. Lätt att använda och stark.

Så det är en mycket bra gräsklippare till lite mindre tomter, större tomt får man köpa bensinare typ.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.