Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad i ljud bland receivers?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2008 - 09:38

oscar92
  • oscar92
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Receivern min familj har nere i biorummet är en Pioneer VSX-405RDS som har ca 7 år på nacken (kan inte ens koda av DTS ^^)
Nu är jag sugen på att skaffa en ny receiver till biorummet, har funderat på en Onkyo TX-SR506.
Då säger farsan: "Du kommer inte höra nån skillnad på ljudet". Självklart blir jag lite fundersam eftersom
jag inte är nån "audiofil", jag har mest varit intresserad av bildkvaliten när det gäller film förut.
Tror du att min farsa på 55 år och jag kommer höra nån skillnad på vanligt DVD-ljud? (HD-ljud hör man säkert skillnad på)

Tack på förhand!

Postad 25 May 2008 - 09:46

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Om du hör skillnad eller inte beror på hur bra dina högtalare är.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 25 May 2008 - 09:46.

Postad 25 May 2008 - 12:17

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Det är klart att det är skillnad, bytte min 8 år gamla H/K Signature kombination för 40 000, mot H/K 7300, runt 22 000 och klart det var skillnad, 7 år som är i ditt fall är ganska mycket, det går att låna hem prylar, gör det och häpna över resultatet

Thomas

Postad 25 May 2008 - 12:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Av de modeller jag har lyssnat på så tycker jag faktiskt att äldre Pioneermodeller låter bättre än de nyare Pioneer.
Men jag har iofs bara testat de dyrare modellerna. (E08/VSX909 mfl).

Redigerat av Ageve, 25 May 2008 - 12:27.

Postad 25 May 2008 - 12:26

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
då är det bra att först få en uppfattning om en viss film snutt hur den låter. lyssna på "den" några gånger precis innan ni skiftar stärkare. själv så hör jag skillnad på dd5.1 och Dts. Annars skulle det inte finnas fler ljudformat.
Men vissa filmer är det bättre ljud på än andra.

Postad 25 May 2008 - 16:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

själv så hör jag skillnad på dd5.1 och Dts. Annars skulle det inte finnas fler ljudformat.

Det finns fler ljudformat för att det finns en marknad för det. Vad det sedan beror på behöver nödvändigtvis inte ha med några ljudskillnader att göra.

Ta TrueHD och Master Audio som exempel. Både är förlustfria och kommer låta exakt lika, men trots det finns båda (samt PCM). Således är inte din teori hållbar som jag ser det.

MVH
/Chuck

Postad 25 May 2008 - 17:14

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Det finns fler ljudformat för att det finns en marknad för det. Vad det sedan beror på behöver nödvändigtvis inte ha med några ljudskillnader att göra.

Ta TrueHD och Master Audio som exempel. Både är förlustfria och kommer låta exakt lika, men trots det finns båda (samt PCM). Således är inte din teori hållbar som jag ser det.

MVH
/Chuck

Nej..det finns fler ljud format för det ÄR skillnad mellan DD eller DTS, och det är inget märkligt alls , faktum är att skillnaden kan vara stor.

Har således inget med teori att göra när man lyssnar utan det är en upplevelse...att påstå annat beteknar jag som löjeväckande.

PCM är en ren 2 kanalljud inställning för den som inte har surround...dvs ljudet är downmixat till 2 kanal ..har således inget med TRUE HD ELLER MASTER AUDIO att göra....

//CG-47

Postad 25 May 2008 - 17:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Är väl en ganska individuell fråga det där, om du inte är så mycket för ljud kanske det är bättre att satsa på bildförbättringar. Finns vissa som aldrig hör någon skillnad och då är det väl ingen ide att lägga massa pengar på förstärkare och högtalare.

Har inte hört de 2 stärkarna du pratar om så jag vet inte hur stor skillnade blir, gå till en affär och lyssna eller låna hem kanske?

/Genis

Postad 25 May 2008 - 18:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Nej..det finns fler ljud format för det ÄR skillnad mellan DD eller DTS, och det är inget märkligt alls , faktum är att skillnaden kan vara stor.

Ja, precis som det är stor skillnad när man byter ut propparna i skåpet mot guldditon...? Eller att man upplever det så.

Har således inget med teori att göra när man lyssnar utan det är en upplevelse...att påstå annat beteknar jag som löjeväckande.

Ok.

PCM är en ren 2 kanalljud inställning för den som inte har surround...dvs ljudet är downmixat till 2 kanal ..har således inget med TRUE HD ELLER MASTER AUDIO att göra....

Felaktigt påstående.

Flerkanals-PCM som är okomprimerat har funnits i flera år, precis som TrueHD och Master Audio. Det är i praktiken samma sak man lyssnar till, skillnader där kan endast härledas med ockulta metoder.

MVH
/Chuck

Postad 25 May 2008 - 19:12

oscar92
  • oscar92
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för alla svar. ;)
Vi ska skaffa 7-kanals ljud inom snar framtid, så det blir ändå en ny receiver.

Redigerat av oscar92, 25 May 2008 - 19:16.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.