Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att uppgradera, men var börja?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2008 - 14:56

Unregistered6b04753c
  • Unregistered6b04753c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
eftersom musikintresset har vaknat till liv igen efter ett par år,
tror jag att det börjar bli dags att uppgradera min anläggning.

Problemet är att jag inte vet var jag ska börja, dvs. vad ska jag börja byta ut.

I dagsläget består utrustningen av följande:
Rotel RB 991 (slutsteg)
Rotel RC 972 (försteg)
Rotel RCD 971(CD-spelare)
Cerwin Vega AT 40 (högtalare)

När det gäller musiken är det 90% hårdrock, metal. Allt från 70-tal till death
och 10% klassisk musik.
Då jag bor i lägenhet är välljud viktigare än volym.
Budgeten är inte satt men det är ett mindre problem, men säg 20-25' nu i första omgången.

Persoligen tror jag att det bästa vore att börja med högtalare,
men jag skulle uppskatta alla tips.

/ Johan

Postad 25 May 2008 - 15:49

Unregistered61773f07
  • Unregistered61773f07
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Högtalarna, tveklöst.

Postad 25 May 2008 - 15:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag skulle börja med nya högtalare och/eller försteg i alla fall ;)

Edit: ändrad...

Redigerat av DVD-ai, 25 May 2008 - 19:39.

Postad 25 May 2008 - 16:05

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Definitivt ska du satsa på bättre högtalare. Rotelelektroniken du har nu är faktiskt bra!

Men frågan är vad som kan komma väl pass till din musiksmak och din elektronik?

Jag antar att du vill ha golvhögtalare? Har du spanat in något du tycker verkar vara intressant samt vilken typ av ljud är du ute efter?

Mvh
AlexanderE

Postad 25 May 2008 - 16:44

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag skulle bytat högtalare och sen försteg. Slutsteget är riktigt bra med dagens mått mätt så där kan du sitta lugnt.

Om du ligger på en 20-25 så helt klart högtalarna...

Postad 25 May 2008 - 17:18

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Du behöver en högtalare med lite större element för att få till pondusen som behövs i rockmusik skulle jag säga. Vilket dina CV heltklart har, men diskantdelen måste ju vara en katastrof i dina högtalare? ;)

Visst finns det vissa högtalare som klarar prestera bra djup med mindre element också, men det är betydligt svårare. Högtalare med 8" element tycker jag överlag låter bättre med rock. Finns ganska få högtalare som är skönspelande, någolunda billiga samt har 8" element.

Mitt val föll på Dali Mentor 8, tror dom skulle nog passa dig rätt bra också. De är hyffsat lättdrivna, så du kan nog ha kvar din elektronik, samt att det det finns både djup, ordentlig snärt i basen samt tillräckligt högupplöst diskant del för de distade gitarrerna.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 25 May 2008 - 17:20.

Postad 25 May 2008 - 18:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Till hårdrock/metal tycker jag B&W lämpar sig väldigt bra. Bra tryck med det goa varma ljudet man vill ha i en riktigt tung gitarr. Kan rekommendera att testa B&W 704 och 703. Kan faktiskt säga att DM604S3 är värd en test också! Är inte lika mycket för Dali när det kommer till denna typen av musik om jag skall vara ärlig..

Lycka till!

Postad 25 May 2008 - 19:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ett av dom få vettiga alternativen för dig skulle vara Canton RC-l som spelar med ett grymmt tryck och pondus samtidigt som dom kan finlir och skulle låta bra med presis alla musik du lägger i släden.
Dom går lös på en 20000-25000kr och då finns även INO PI60s som du i form av byggsats kan få för en 25000kr om jag inte minns helt galet.

Postad 25 May 2008 - 19:16

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Ett av dom få vettiga alternativen för dig skulle vara Canton RC-l som spelar med ett grymmt tryck och pondus samtidigt som dom kan finlir och skulle låta bra med presis alla musik du lägger i släden.
Dom går lös på en 20000-25000kr och då finns även INO PI60s som du i form av byggsats kan få för en 25000kr om jag inte minns helt galet.

Detta va nog ett väldigt bra tips, i en för trådskaparen kanske mer lagom prisklass.

De billigare B&W som nämdes ger jag inte mycket för, tycker de är långt ifrån prisvärda ljudmässigt, dock är dom jäkligt snygga!

Postad 25 May 2008 - 19:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag skulle börja med nya högtalare och/eller slutsteg i alla fall :blink:

;)

RB-991 är ett av de bästa slutstegen Rotel har gjort, i stort sett samma steg som RB-1080.

Sen har ju 604S3 ersatts av DM683 för snart ett år sedan.

Redigerat av Ageve, 25 May 2008 - 19:50.

Postad 25 May 2008 - 19:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Oj.... hehe va faktiskt försteget jag syftade på igentligen, ska ändra lite.

Postad 25 May 2008 - 19:39

Jeppes Bio
  • Jeppes Bio
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Om du ska välja Canton så skulle jag gå upp ett snapp RCL kommer du bara kunna köra 2 kannal med, och då är de kanon. Men gå upp till 122 DC så slipper du kontroll dosa som inte går koppla in på ny stärkare. Hade RCL förut byte upp mig till Canton 122 DC och är helnöjd kommer behålla dem länge.

Postad 25 May 2008 - 19:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Oj.... hehe va faktiskt försteget jag syftade på igentligen, ska ändra lite.

Hehe, tänkte väl det. RB-991 driver de flesta högtalare utan problem.

Jag skulle också börja med att byta högtalare. De är den svagaste 'länken i kedjan' ovan. Sen får man ju också tänka
på att många hårdrocks- och metalinspelningar har ganska risig inspelningskvalitet.

Redigerat av Ageve, 25 May 2008 - 20:08.

Postad 25 May 2008 - 20:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Du bör börja med akustiken. Elekroniken är sekundär.

Postad 25 May 2008 - 20:42

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Du bör börja med akustiken. Elekroniken är sekundär.

Är det nån ny trend dehär med att börja prata akustik istället? 9 ggr av 10 bor man väl som man bor och möjligheterna att förändra, förrutom någon dämp-platta och en tjockare matta, är minimala.

Postad 25 May 2008 - 22:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Visst är rummets akustik viktig. Ett dåligt rum kan stjälpa den bästa anläggningen. Men för det kan man ju inte
påstå att elektroniken är sekundär. Det går att höra stor skillnad mellan högtalare även om rummet inte är perfekt.

Det man kan göra (som är relativt enkelt) är att skaffa ett akustikdämpande tak, likt de man ofta hittar på kontor
osv fast med tjockare "plattor", samt en heltäckningsmatta.

Bygger man ett dedikerat bio- eller lyssningsrum så är det inte en allt för stor investering iaf, men kanske inte lika
motiverat i ett vanligt vardagsrum.

Postad 25 May 2008 - 23:37

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Helt klart högtalarna. Försök att lyssna på några B&W, kanske Canton till att börja med.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 26 May 2008 - 08:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
[

Problemet är att jag inte vet var jag ska börja, dvs. vad ska jag börja byta ut.

Budgeten är inte satt men det är ett mindre problem, men säg 20-25' nu i första omgången.

Persoligen tror jag att det bästa vore att börja med högtalare,
men jag skulle uppskatta alla tips.

Vad saknar du i dagens anläggning, dvs vad vill du få ut av en uppgradering? Vad tycker du är bra i den anläggning du har?
Även om CDn är helt ok så skulle en uppgradering där tveklöst bereda mer driv och högre upplösning - även om du går på en nyare och "billig" (omkring 4-5').

Dom går lös på en 20000-25000kr

Se ligger väl snarast på 7-8.000:- (även om de låg på 20' en gång i tiden)

Mitt val föll på Dali Mentor 8, tror dom skulle nog passa dig rätt bra också. De är hyffsat lättdrivna, så du kan nog ha kvar din elektronik

Vad i elektroniken gör att de måste vara lättdrivna?

Är det nån ny trend dehär med att börja prata akustik istället? 9 ggr av 10 bor man väl som man bor och möjligheterna att förändra, förrutom någon dämp-platta och en tjockare matta, är minimala.

Med lite tankeverksamhet så kan man oftast göra väl så mycket med akustiken som elektroniken ... Har man riktigt dålig akustik och inte är beredd att göra något åt den finns väl knappast någon anledning att lägga ut stora slantar på elektronik. (Däremot är ju inte elektroniken helt ointressant. Fixa ett "perfekt" rum och ställ in en klockradio ... ;) )

Redigerat av Unregistered37573cc1, 26 May 2008 - 08:50.

Postad 26 May 2008 - 18:21

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Vad i elektroniken gör att de måste vara lättdrivna?

Med lite tankeverksamhet så kan man oftast göra väl så mycket med akustiken som elektroniken ... Har man riktigt dålig akustik och inte är beredd att göra något åt den finns väl knappast någon anledning att lägga ut stora slantar på elektronik. (Däremot är ju inte elektroniken helt ointressant. Fixa ett "perfekt" rum och ställ in en klockradio ... :) )

Sant, hade dålig koll på att det va sådant monster till slutsteg.

Hehe precis, det finns en gräns hur mycket underverk akustik kan göra. Akustiken måste ju även spela större roll ju högre volym man lyssnar på.

Postad 28 May 2008 - 08:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"Med lite tankeverksamhet så kan man oftast göra väl så mycket med akustiken som elektroniken ... Har man riktigt dålig akustik och inte är beredd att göra något åt den finns väl knappast någon anledning att lägga ut stora slantar på elektronik. (Däremot är ju inte elektroniken helt ointressant. Fixa ett "perfekt" rum och ställ in en klockradio ... "

Det kanske var bättre uttryckt än vad jag sade. Men han kommer aldrig att kunna undfly akustikens påverkan, vilken är så stark att det så att det är där den riktiga förtjänsten ligger. Men visst kan man uppleva skillnader på högtalare i ett akustiskt dåligt rum. Utvärderingen av vad det är som låter dåligt blir dock bra mycket svårare när rummet är fel "inställt".

Problemet med att rekommendera olika högtalare är ju att varje person har olika rum. Det blir helt olika åsiter om samma högtalare som man märker rätt snabbt. Sedan ska man ut i butik och lyssna. Har man tur kan man lyssna på sina favorithögtalare i samma rum. Annars är man snabbt tillbaka på ruta ett igen.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 May 2008 - 08:06.

Postad 28 May 2008 - 17:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det enda du behöver byta är högtalarna.

Själv skulle jag ha gått på ett par Dynaudio Focus 220.

Perfekt till all musik och fyllig bas för metal.

Du kan ha dem i hur många år som helst oavsett hur din musiksmak utvecklas.

Redigerat av Unregistered1197, 28 May 2008 - 17:03.

Postad 25 June 2008 - 20:26

Unregistered6b04753c
  • Unregistered6b04753c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Först av allt vill jag tacka för alla tips och synpunkter.
Tyvärr har jag jobbbat konstatnt ett tag och inte hunnit vidare.

Men idag tog jag med en kompis och åkte in till stan för att ta en lyssningsrunda.

började på Hifi-klubben,där vi lyssnade på B&W CM7 först,
intrycken sa bra bas men väldigt grötiga och det gick knappt att urskilja ett enskilt instrument.
vidare lyssnade vi på B&W 704,
dessa var motsattsen till CM7:orna,
väldigt analytiska men också tyåkiga och avsaknad av "tryck".
Då säljaren endast rekomenderade dessa och tyvärr var lite oengagerad så gick vi vidare.

Kansk vore det spännande med 703:orna,
men hur låter dessa??

Resan rick vidare till Reference Audio,
där vi pratade med en jävligt trevlig och engagerad säljare med jävligt bra musiksmak dessutom.

Först började vi med, Monitor Audio GS-20,
vilket var en härlig upplevelse då det gällde skivor med bra inspelningskvalitet. Det kändes som dessa var fokuserade på att spela detaljer precis som de skapats. Väldigt tydliga och detaljerade.
Det jag saknade lite var en helhet då de fokuserade på detaljer.
Men riktigt bra. Dessa var kompisens klara favoriter.

Sen lyssnade vi på Dynaudio 72SE.
varnare, men ett smalare omfång vilket gjorde dem varmare men se saknade detaljer och det var svårare att urskilja detaljer, men också bra.

Sedan JBL LS 60,
de varmaste högtalarna tyvärr färgade de musiken för mycket och de blev grötiga,
trotts detta gillade jag dem. Tyvärr gillade min kompis inte dessa alls.

Till sist komm dagens överaskning,
tyvärr säkert pga. mina fördommar. Fram kom Martin Logan source.
Vilket ljud, detaljerade, men medfokus på en helhet, inte riktigt lika detaljerade som Monitor Audio, men de fick ihop helheten påett helt annat sätt.
Mer förlåtande mot dåliga inspelningar och en kontrióll över hela registret,
något jag gillade var att musi där diskantet blev för vass ändå blev lyssningsbar,
något jag saknar i mina högtalare idag.

Så sammanfattningsvis är att de högtalare jag väljer mellan är Martin Logan och Monitor Audio GS20.
Om jag inte kommer på något mer ska jag ta med ett par egna skivor och ta en ny vända och lyssna mer på dessa.

Är det några fler högtalare jag borde lyssna på nu när ni vet mina preferencer???

Detjag är ute efter är ett detaljerat ljud som ändå har en värme och fokuserar på helheten.

/ Johan

Postad 25 June 2008 - 21:09

Nicke Hannu
  • Nicke Hannu
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
jag har lagt ner åtskilliga timmarpå jämförelser och lyssna på olika högtalare då jag just bytt frontar, kör 5.1 och stereo hemma så de är mkt som ska klappa ihop för att funka bra i båda. lyssnar på all sorts musik men mkt hårdrock & rock sen en del pop o.s.v..

hade tidigare ett par gamla Wharfedale SP-89:or med ett X antal år på nacken, måste väl säga att jag är lite Wharfedale skadad, men var helt öppen för olika större frontar, lyssnade bl.a på ett par KEF Q7, men de var rätt grötiga och saknade detaljer och finlir.

köpte även ett par beggade LINN KEILIDH av senare version med NINKA diskanter, lät helt underbart men passade inte in i mitt 5.1 system då de ville stå tätt ihop för att prestera bäst, men de funkade helt klart bra till hårdrock även på höga volymer, utan att bli vassa å skrikiga, enormt bra kontroll och väldigt detaljerade. då dessa inte riktigt klangmatchade med mina bakhögtalare (center skulle köpas ny iaf så de var anpassningsbart efter frontar) och inte passade in då de ville stå med 1.5m mellanrum så beslöt jag mig att köpa ett par Wharfedale Pacific Evolution 40, hade lyssnat på pacific evolution 20 tidigare som hastigast. håller nu på som bäst att spela in dom och känna efter hur de känns och låter, ett första utlåtande blir att dom är mkt detaljerade, rätt ljusa i ljudet och bra tryck! dom börjar mjukna till sig rejält efter bara några timmars spelande.

min utrustning i övrigt är en Sherwood Newcastle R756 surround förstärkare, och en Sherwood vd-4500 dvd spelare, högtalarkabel och analog ljudkabel av bättre sort.

skulle vara kul att höra vad du tycker om Wharfedale Pacific Evolution 40:orna! kanske lite för billiga för vad du eftersträvar? se isf till att du får höra på ett väl inspelat par.

hmm... högtalarna du kikat på är dubbelt så dyra som Pacific Evolution, så dom borde ju egentligen inte ha nått att komma med.. LOL

sen har vi alla olika smak för hur det ska låta för att låta bra!

:)

Redigerat av Nicke Hannu, 25 June 2008 - 21:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.