Först av allt vill jag tacka för alla tips och synpunkter.
Tyvärr har jag jobbbat konstatnt ett tag och inte hunnit vidare.
Men idag tog jag med en kompis och åkte in till stan för att ta en lyssningsrunda.
började på Hifi-klubben,där vi lyssnade på B&W CM7 först,
intrycken sa bra bas men väldigt grötiga och det gick knappt att urskilja ett enskilt instrument.
vidare lyssnade vi på B&W 704,
dessa var motsattsen till CM7:orna,
väldigt analytiska men också tyåkiga och avsaknad av "tryck".
Då säljaren endast rekomenderade dessa och tyvärr var lite oengagerad så gick vi vidare.
Kansk vore det spännande med 703:orna,
men hur låter dessa??
Resan rick vidare till Reference Audio,
där vi pratade med en jävligt trevlig och engagerad säljare med jävligt bra musiksmak dessutom.
Först började vi med, Monitor Audio GS-20,
vilket var en härlig upplevelse då det gällde skivor med bra inspelningskvalitet. Det kändes som dessa var fokuserade på att spela detaljer precis som de skapats. Väldigt tydliga och detaljerade.
Det jag saknade lite var en helhet då de fokuserade på detaljer.
Men riktigt bra. Dessa var kompisens klara favoriter.
Sen lyssnade vi på Dynaudio 72SE.
varnare, men ett smalare omfång vilket gjorde dem varmare men se saknade detaljer och det var svårare att urskilja detaljer, men också bra.
Sedan JBL LS 60,
de varmaste högtalarna tyvärr färgade de musiken för mycket och de blev grötiga,
trotts detta gillade jag dem. Tyvärr gillade min kompis inte dessa alls.
Till sist komm dagens överaskning,
tyvärr säkert pga. mina fördommar. Fram kom Martin Logan source.
Vilket ljud, detaljerade, men medfokus på en helhet, inte riktigt lika detaljerade som Monitor Audio, men de fick ihop helheten påett helt annat sätt.
Mer förlåtande mot dåliga inspelningar och en kontrióll över hela registret,
något jag gillade var att musi där diskantet blev för vass ändå blev lyssningsbar,
något jag saknar i mina högtalare idag.
Så sammanfattningsvis är att de högtalare jag väljer mellan är Martin Logan och Monitor Audio GS20.
Om jag inte kommer på något mer ska jag ta med ett par egna skivor och ta en ny vända och lyssna mer på dessa.
Är det några fler högtalare jag borde lyssna på nu när ni vet mina preferencer???
Detjag är ute efter är ett detaljerat ljud som ändå har en värme och fokuserar på helheten.
/ Johan