Plasma + Dator?
27 svar till detta ämne
Postad 26 May 2008 - 15:22
Skurtan
-
Skurtan
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej hopp, nu var det ett tag sedan jag visade mig här, men nu gör jag entré igen.
Då till min fråga, den lyder:
Jag är sugen på en 50" Plasma, och funderar på det här med inbränningar. Jag kör min PC via min nuvarande 32" LCD men ska sälja LCD:n och skaffa mig större, och ja jag har kikat på 42" men som sagt jag undrar hur det är med inbränningar på Plasman, är det för riskabelt att inskaffa en Plasma? eller är det helt okej? Jag sitter väll så här ibland och surfar runt lite och chattar men "Zappar" emellan tv och dator många gångerr, jag spelar även dator spel med jämna mellan rum. Men vad är erat tips, kom gärna med andra förslag. Borde jag kanske köra på en 42" LCD Full HD?
Tack på förhand!
mvh Linus
Postad 26 May 2008 - 19:51
Unregistered75db3050
-
Unregistered75db3050
-
Rookie
-
1 inlägg
Det tyckte jag var en bra fråga också, då jag också är sugen på en plasma som bl.a ska användas till datorn.
jag har funderat på en Panasonic TH-42PX80 och då koppla in en macmini eller någon mac av något slag till den. Frågan är om man vågar, samt om den ger bra bild när man använder datorn till den? Eller är det bara LCD som gäller i vårt fall?
(ledsen att jag snyltar på din tråd, men detta inlägg kanske hjälper dig trådskapare också  )
Postad 26 May 2008 - 19:57
Nobbe_82
-
Nobbe_82
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag hade samma tankar som er tidigare. Det ska tydligen inte vara nån större fara på nya plasmor, finns ofta pixelförflyttning och skärmsläckare. Men man ska vara extra försiktig de första veckorna vad jag hört. Men var man än läser och frågar får man olika svar.
Postad 26 May 2008 - 20:40
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Det verkar inte spela någon roll hur många gånger man säger att inbränning inte är ett problem på moderna plasmor. Jag har själv en Pioneer G8 och jag VET att det INTE är ett problem med inbränning. Inga som helst problem varken med tv-spel eller surfande. Jag och andra kan säga det tusen ggr på det här forumet men ändå kommer dessa frågor upp dagligen.
Mitt förslag är att ni söker på inbränning + plasma och grottar igenom det som står för att bilda er en uppfatttning om hur stor risken för inbränning är. Så gjorde jag innan jag köpte min plasma och det är jag glad för idag.
Postad 26 May 2008 - 20:59
Skurtan
-
Skurtan
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tack för svaren, jag var ner på OnOff tidigare idag och fick lite annorlunda svar där han babbla en massa om att nbränningen kunde hända rätt snabbt, och sen berättar han att de haft sin tv på en still bild med en logga ett par dar och då hade en inbränning skett? Jag frågade om c:a en halvtimma, så vad för svar jag fick vet jag inte själv riktigt. så Tack för goda råd! Mvh
Postad 26 May 2008 - 21:17
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Och andra säljare säger precis tvärtom. Jag minns speciellt en kille i en rätt stor radio-tv handlare i Stockholm som blev asförbannad när man frågade om inbränning. - "Det var då ett j-vla tjat om dessa inbränningar. Jag är så trött på det här" var vad han sa till mig då.
Riktigt underhållande. Det var faktiskt så underhållande så att vi var tvungna att ringa och fråga honom om inbränningar igen  . Ingen vidare säljare direkt, men jag förstår han lite idag faktiskt
Postad 26 May 2008 - 21:22
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Tack för svaren, jag var ner på OnOff tidigare idag och fick lite annorlunda svar där han babbla en massa om att nbränningen kunde hända rätt snabbt, och sen berättar han att de haft sin tv på en still bild med en logga ett par dar och då hade en inbränning skett? Jag frågade om c:a en halvtimma, så vad för svar jag fick vet jag inte själv riktigt. så Tack för goda råd! Mvh
mmonoff här har typ inbränningar på alla plasmor, haha
Postad 26 May 2008 - 21:29
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har också sett det på OnOff. På nån billig sunkig Samsung plasma tror jag det var.
Men köper du en plasma med högre standard så ska det inte vara något problem. Det är min uppfattning iaf.
Postad 27 May 2008 - 07:51
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Har man, under en lång tid, kört ett tv spel med exempelvis en hastighetsmätare i bilden kan det ligga kvar en spökbild under en kortare tid. Denna bild syns då endast mot vissa, oftast gråa, bakgrunder och försvinner tämligen snabbt. Jag vill inte ge mig in på några precisa tider för hur länge man måste "bränna" och hur länge spöket syns då detta varierer stort med tillverkare, modell och framför allt inställningar. Hur som helst skulle jag aldrig se detta som ett hinder för att köpa en plasma då (åtminstone de bättre) plasmorna är så mycket behagligare och följsammare som bildvisare. Själv har jag ingen plasma, bara en 26" lcd-tv som komplement till projektorn
Postad 27 May 2008 - 09:08
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
signalen skiljer sig dator gämntemot tv/dvd/blue osv.. Att signalerna från datorn ska lättare bränna in än va det gör från sig tv3 loggan. vad jag läst och vad experter sagt iaf även tillverkare säger det själv att signalen från dator bränner lättar fast pga av att det är så stora kontrastskillnader på datorns bilder vs SD/dvd signal mm..
vad jag läst så är det 50/50 på folk som får inbrännt och inte.. så jag tar det säkra före det osäkra o köper lcd eftersom jag kommer att använda pc 33% av tiden.
Postad 27 May 2008 - 09:18
benteboy
-
benteboy
-
Användare
-
-
147 inlägg
kör min plasma som data skärm rätt ofta. blir bara ghostning på min men inte fastbränningar.. jobbar med i butik å får den frågan varje dag..
man skall bara vara lite försiktig i början så man får skärmen "innkörd"
mvh benteboy
Postad 27 May 2008 - 10:27
Skurtan
-
Skurtan
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jaa det är helt sant det ni säger, men det är så olika, vissa säger si och andra så, den ena säger att det är inga problem alls men att man bör kanske som sagt "köra in den" innan man höjer värdena på Tv:n, och jag kommer ju sitta till stor del som sagt vid datorn, för jag har Pc:n konstant inkopplad till tv:n idag och sitter i soffan med trådlöst tangentbord och mus. jag chattar spelar spel som sagt ibland, ser film osv. Men jag zappar ju även Tv och dator sins emellena rätt ofta. SÅ valet kanske bör luta åt en LCD ändå kanske?
Postad 27 May 2008 - 10:38
wbm
-
wbm
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Gör så här istället, kolla igenom svaren du har fått och läs efter ifall de faktiskt HAR en ny plasma själv. Jag har fått uppfattningen att alla som säger att man ska ta LCD istället för plasma iom inbränningar antingen har haft en typ 4 år gammal plasma, eller så har dom hört något från en polares kusins svärmor.
I den här tråden t ex har du 2st som har en plasma själva och säger att det inte är något problem och ingen som själva har en plasma som säger att det är ett problem.
Postad 27 May 2008 - 10:41
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Säljare vill hålla ryggen fri. Får de en fråga de inte kan svaret på så svarar det på ett sådant sätt att de inte kan bli anklagade för något i efterhand. De vill inte riskera att du kommer tillbaka med en plasma med inbränningar och pekar och säger "han sa att det var lugnt!". Därmed inte sagt att han faktiskt har rätt. Han svarar hellre på ett sätt som är säkert för honom än att ge ett svar som är korrekt. Men ett par dagar dagar påslaget med samma logga så är det klart att det kommer lämna lite spår. Dock är det något man inte gör hemma utan bara typiskt i en butik. En plasma behöver omväxling. Ger man den olika material och rörelser så är det inga problem. RÄTT: Spela ett par timmar, surfa en halvtimme, titta på tv en timme, se en film, spela ett par timmar, surfa lite... osv Också rätt: Spela spel 5 timmar, titta på tv 2 timmar...osv Också rätt: Spela spel 2 timmar, surfa lite, spela spel 2 timmar, surfa lite, spela spel 1 timme, se en film... osv FEL: Surfa 2 timmar, stänga av tvn, surfa 2 timmar till, stänga av tvn, surfa 1 timme till, lämna skärmen på 3 timmar med en bild på skrivbordet.... osv Sen ska man också tillägga att om man ser till att inte ha fönstrena på exakt samma ställe, eller ha andra grejer som sitter fastklistrade på samma ställe, såsom start-menyn, ikoner osv, ja då är det jättelugnt att surfa. Det är inte det att plasman inte tål stilla objekt. Det är stilla objekt på samma ställe under en längre tid som är farligt. Inget annat. Som du ser i exemplena ovan: Varva med vanligt tv-tittande och film så mår din plasma bra. Ska du uteslutande spela tv-spel alt använda TVn så som du använder en datorskärm, dvs surfa och chatta i timmar, lämna skärmen på osv, då rekommenderar jag en LCD. Men ska du använda den som en TV som man också kan spela på och surfa lite på, då går det fint att ha en plasma. signalen skiljer sig dator gämntemot tv/dvd/blue osv.. Att signalerna från datorn ska lättare bränna in än va det gör från sig tv3 loggan. vad jag läst och vad experter sagt iaf även tillverkare säger det själv att signalen från dator bränner lättar fast pga av att det är så stora kontrastskillnader på datorns bilder vs SD/dvd signal mm..
vad jag läst så är det 50/50 på folk som får inbrännt och inte.. så jag tar det säkra före det osäkra o köper lcd eftersom jag kommer att använda pc 33% av tiden.
Jag tror inte ett dugg på detta. Att man skulle vara tvungen att ha högre kontrastskillnader via en dator stämmer inte, det går att ställa in precis som allt annat. Skulle det vara så så skulle film från datorn se för j-vligt ut, vilket den inte gör. Det finns ingen "osynlig kontrast" som inte syns för ögat. Så länge du ger plasman en varierande bildsignal så spelar det ingen roll varifrån den kommer, om det är från en dator, en dvd-spelare eller en ps3. Anledningen att plasma+dator har blivit en grej som folk ofta avråds från, är att datorn förknippas med stillastående bilder. Man bör alltså inte använda en plasma som datorns huvudsakliga bildvisare. (såvida det inte är en htpc som är till för multimedia) Men detta är också allt. Att det skulle vara 50/50 som har inbränningar stämmer inte heller. Då skulle ingen köpt plasma. Det finns trådar med omröstningar om detta.
Postad 27 May 2008 - 10:45
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jaa det är helt sant det ni säger, men det är så olika, vissa säger si och andra så, den ena säger att det är inga problem alls men att man bör kanske som sagt "köra in den" innan man höjer värdena på Tv:n, och jag kommer ju sitta till stor del som sagt vid datorn, för jag har Pc:n konstant inkopplad till tv:n idag och sitter i soffan med trådlöst tangentbord och mus. jag chattar spelar spel som sagt ibland, ser film osv. Men jag zappar ju även Tv och dator sins emellena rätt ofta. SÅ valet kanske bör luta åt en LCD ändå kanske?
så länge du chattar och spelar spel "ibland" så är det ju okej. Och om du som du säger byter mellan tv och dator ofta. Se på film är bra, spelar ingen roll om det kommer från dator eller annat. Men om det är din dators enda bildvisare då är det ju kanske sådär att ha en plasma. Man bör kanske försöka att göra vanliga dator-tasks vid en vanlig skärm. Men som sagt, det beror på hur du använder datorn.... chatta/surfa 2 timmar om dagen på en plasma skulle jag väl inte rekommendera. Däremot skulle jag rekommendera dig att ändå köpa en plasma och försöka hålla surfandet på en skärm istället. Sen spela och se film på plasman. För det är gött med plasma =)
Postad 27 May 2008 - 11:27
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Jag reagerade lite som den där säljaren som nämndes tidigare i tråden när jag började läsa. Jag förstår inte att folk fortfarande tror att plasmor bränner fast bilder!!
Och att folk fortfarande skapar trådar bara för att fråga om detta när en enkel sökning ger dem hundratals svar på två sekunder. Egentligen borde denna och liknande nystartade trådar låsas med hänvisning till just äldre diton där detta ämne stötts och blötts i år och dar.
Men jag kan också ge min åsikt angående detta. Jag har en PX80 hemma som jag också kör en hel del datorsignaler med. Dock surfar jag inte då jag inte har en trådlös mus. Men jag spelar en del Wii också där man har statiska delar av bilden (HUD) som inte försvinner så ofta under själva spelandet, tror man iaf. Men dock kommer ju hastighetsmätare, livmätare och allt annat av "HUDkaraktär" försvinna då och då i och med laddningstider, menyer, cutscenes och liknande så där ska man nog inte behöva vara så orolig för ghosting vid spelande ändå.
Jag kan ärligt säga att jag aldrig upplevt ens den minsta tillstymmelse till ghosting på min plasma. Och då har jag inte ens hunnit köra in den 100 timmar än. Jag har till och med provat att provocera fram ghosting genom att ha uppe en statisk bild från datorn på TV:n i några timmar och sedan bytt till svart bild när jag stått en halvmeter från skärmen och tittat noga där de skarpaste kontrasterna och konturerna varit. Bilden har då varit helt svart! Min gamla CRT hade mer ghosting än denna, på den kunde man faktiskt se vissa ljusa konturer några sekunder efter att bilden blivit svart.
Sedan är bilden faktiskt mycket fin från datorn på min ej FullHD-plasma. Jag kör upplösningen 1280x1024 via en DVI-HDMIkabel och jag kan läsa av klockan längst nere i systray (på XP) på 2,5 meters avstånd. Hade jag haft en trådlös mus skulle det inte vara några problem att surfa heller.
Hoppas detta upplyste lite grann. Kan säga att jag just kommer till denna tråd efter att ha avslutat en liknande med en användare som frågade om råd inför köp av TV, han hade en budget på kring 9000:- och ville abslout inte ha plasma "eftersom de ju har problem med inbränningar". Vet ni hur den diskussionen slutade?
Han köpte en PX80 och i sista inlägget skrev han att han var med än nöjd.
Postad 27 May 2008 - 13:19
Crusher
-
Crusher
-
Användare
-
-
145 inlägg
Skall tillägga att jag äger inte plasma, har en kompis som har 3år gammal pana plasma där det inte blir permanenta men blir rätt lätt lite ghosting en stund efter bara en stunds surfande. men försvinner oxå lika fort.
och detmed kontrasten från datorn ska tilläggas åh att det gäller överlag XP där kontrastskillnaderna mellan mörkt och ljust i dom flesta fönster är välldigt skarpa, tex starmenyn och därmed risk för inbränning. Vill inte skrämma upp folk elelr påstå att det är så men flere åsikter är bättre än att bara lyssna på en.
ska inte heller påstå att jag läst allt för mycket om plasma, bara dom senaste 2 månadernas tv sökande. och har missat plasma inbrännings omröstningar.
men tusan åh Schjak, nu har du fått mig o fundera på plasma igen, darn you!
om jag ställer denna fråga då, sorry lite oftopic. vilken har längst livstid? lcd eller plasma?
Postad 27 May 2008 - 13:29
benteboy
-
benteboy
-
Användare
-
-
147 inlägg
pratar du livstid så lever dom ganska lika.. dom nyaste skärmarna har över 100k timmars brinntid men som sagt det är skärmen inte delarna inne i teven. dom lär gå sönder innan skärmen
mvh benteboy
Postad 27 May 2008 - 15:36
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Skall tillägga att jag äger inte plasma, har en kompis som har 3år gammal pana plasma där det inte blir permanenta men blir rätt lätt lite ghosting en stund efter bara en stunds surfande. men försvinner oxå lika fort.
och detmed kontrasten från datorn ska tilläggas åh att det gäller överlag XP där kontrastskillnaderna mellan mörkt och ljust i dom flesta fönster är välldigt skarpa, tex starmenyn och därmed risk för inbränning. Vill inte skrämma upp folk elelr påstå att det är så men flere åsikter är bättre än att bara lyssna på en.
ska inte heller påstå att jag läst allt för mycket om plasma, bara dom senaste 2 månadernas tv sökande. och har missat plasma inbrännings omröstningar.
men tusan åh Schjak, nu har du fått mig o fundera på plasma igen, darn you! 
om jag ställer denna fråga då, sorry lite oftopic. vilken har längst livstid? lcd eller plasma?
hehe =) men det är bra för dig att fundera på plasma  Okej, visst är det mycket kontraster i en windows-miljö, jag trodde att du menade att det generellt blev mer kontraster från en dator, men det beror ju som sagt på vad man visar för något. Man kan avhjälpa problemet i windows genom att customisera utseendet, skippa ha vita fält i fönstrena och istället använda en mildare grå ton eller annan färg. Använda generellt mindre kontraster överlag i temat. Och du kan även använda bildinställningar på TVn med mindre kontraster. Att det är mycket kontraster i windows är alltså inget problem sålänge du använder din tv som ett komplement till datorn. Det är inte så att du måste "skynda dig" att slå på filmen när du kopplat in TVn till datorn för att du inte ska få inbränningar eller något sådant  Men det är väl bra att inte använda den som datorskärm i onödan. Att surfa lite då och då - inga problem. Spel - inga problem. Film - inga problem.... Använd bara sunt förnuft, tänk på att det är en TV du har och ingen datorskärm. Gör du det så behöver du inte oroa dig. Använd din tv till det den är gjord för - att vara en tv... sedan kan du sova gott om natten...(förutom att det blir svårt att slita sig från sin nya tv)
Postad 27 May 2008 - 17:28
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Men kan ni ta och bestämma er nu då grabbar
Inte ska ni väl köpa en tv för 10-20-30 000 för att köra Virus XP.
Behöver man både en datorskärm och en tv-/filmvisare så är det ju bäst att köpa en liten (24") LCD-monitor (ej tv) OCH en plasma på 40-50-60". Inte ska ni låta datorskärmen sköta båda användningsområdena!
Annars kan man surfa med plasman också. Men jag skulle inte ha den som "kontorsskärm" dvs slå på den kl 8 på morgonen, sen gå och fika, gå på möten, ut och käka lunch, sitta och knappa lite på datorn på eftermiddagen, sen stänga av den kl 17 och gå hem... Ja ni fattar.
Bestäm vad ni ska ha burken till!
Postad 08 June 2008 - 13:59
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Jag tar upp ett konkret exempel eftersom jag är i samma beslutsläge som den som startade tråden: Jag kommer att köra mestadels TV, men den kommer även att användas när jag spelar musik i Windows Media Center.
Låt oss säga att jag spelar upp ett album. Det är en ganska statisk bild med en skivomslagsbild, låtlista och så en räknare som visar spelad tid.
Låt oss säga att ett album är 45-60 min långt, skärmen kommer då att visa en till större delen statisk bild under den perioden, och att jag inte har skärmsläckare aktiverad eftersom jag vill kunna se vad som spelas utan att behöva väcka skärmen stup i ett.
Borde detta avråda mig från att välja en plasmaskärm?
/P-O
Postad 08 June 2008 - 18:10
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
politby: Det är nog precis det scenariot du målar upp som jag inte skulle rekommendera plasma till. Sannolikt kommer du inte få några inbränningar, men sannolikheten att du kommer få inbränningar är å andra sidan betydligt större än för den genomsnittlige användaren. Inte ens i TV-spel har man samma sak helt statiskt i en timme utan där har man oftast små avbrott.
De slutsatser jag kunnat dra av folks erfarenheter här (och mina egna) är att frågan om man får inbränningar eller inte främst handlar om kvaliteten på enskilda exemplar. Därför kommer 100 personer kunna misshandla sina plasma, medan 1 person kommer få inbränningar ganska lätt med samma modell. Egentligen är det fabrikationsfel på den plasman, men i och med att det är omöjligt att bevisa att det inte är handhavandefel kan man inte få någon garanti.. (Jag har dock lyckats reklamera en plasma som ghostade enormt mycket). Tyvärr leder detta ofta till pajkastning och att den som fått inbränning (som även om den oftast inte är permanent likväl är så pass seglivad att den är ett problem) skuldbeläggs...
I slutändan tror jag det handlar om hur risktagande man är och hur god ekonomi man har  Alltså, anta att risken är extremt liten men ändå finns där - vågar man då ta den? När jag köpte plasma för två år sedan så var valet ganska lätt då en LCD som ens var i närheten av bildkvalitet kostade i princip det dubbla. Då var risken för inbränningar extremt mycket större än på dagens modeller, men å andra sidan var vinsten att satsa på plasma kontra LCD mycket större. Och jag kunde t o m paja en plasma och köpa en till för samma slant.
Postad 09 June 2008 - 13:01
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag tar upp ett konkret exempel eftersom jag är i samma beslutsläge som den som startade tråden: Jag kommer att köra mestadels TV, men den kommer även att användas när jag spelar musik i Windows Media Center. Låt oss säga att jag spelar upp ett album. Det är en ganska statisk bild med en skivomslagsbild, låtlista och så en räknare som visar spelad tid.
Låt oss säga att ett album är 45-60 min långt, skärmen kommer då att visa en till större delen statisk bild under den perioden, och att jag inte har skärmsläckare aktiverad eftersom jag vill kunna se vad som spelas utan att behöva väcka skärmen stup i ett.
Borde detta avråda mig från att välja en plasmaskärm?
/P-O
Att göra så som du beskriver vore faktiskt just misshandel av TVn. Men tänk på att det gäller CRT också. Man ska inte göra så helt enkelt. Det kan väl vara ok att göra så med en LCD men ska man se krasst på det så är det ganska onödigt det också. Man rekommenderas att använda skärmsläckare på alla typer av skärmar. Men sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara så viktigt? Det finns en jätteenkel lösning: Visualizer. Det finns alla möjliga olika visualisers till windows mediaplayer som man kan köra. Jag vet inte om det går att ställa in så att de visa artist och låt m.m. på ett sätt som inte är helt stilla, men det är bättre än att ha en statisk bild åtminstone. Men eftersom du kör från en pc så kan du ju säkert hitta något program som fungerar ännu bättre för en plasma... När jag spelar min musik från ps3 så har jag på temat med färgerna som rör sig. Sen finns det möjlighet att trycka bort låtinfo och sånt och det brukar jag göra, eftersom jag känner mig tryggast så, men jag tror inte det är nödvändigt egentligen... Man ska vara lite noggrann när man köper plasma. Är man en slarver av naturen är kanske en lcd att rekommendera. Men överlag tycker jag att det är värt "risken" att köpa plasma. Köper man en plasma finns det en liten risk att man råkar ut för inbränningar. Köper man en lcd finns det en risk att den är dålig. Det finns alltid risker. Folk har bara svårt att inse det, det är mycket lättare att vara rädd för inbränningar än att vara rädd för dålighet....
Postad 09 June 2008 - 13:48
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Plasma är för MÄN helt enkelt  !
Postad 09 June 2008 - 13:55
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Plasma är för MÄN helt enkelt !
Postad 09 June 2008 - 17:01
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Plasma är för MÄN helt enkelt !
Ja det var ju en himla tur att det inlägget kom så att jag kunde bestämma mig.  Nu har jag beställt en Samsung PS-50A557 från Netonnet. Jag vacklade ända in på slutet och hade en Toshiba Regza 52" LCD väntande på det sista klicket, men jag var lite tveksam till att beställa från en butik i Norge med tanke på garantier och så vidare och med tanke på att jag trots allt nästan aldrig har tid att spela musik i hembion i alla fall (Squeezeboxen i köket står nog för 95% av musiklyssnandet) tror jag att risken för inbränning är rätt liten om inte obefintlig. Svärtan känns som en bättre prioritering. Att sedan mellanskillnaden räckte till ett fint rörligt väggfäste plus en allriskförsäkring från Netonnet var bara en extra bonus.
Postad 09 June 2008 - 18:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Och andra säljare säger precis tvärtom. Jag minns speciellt en kille i en rätt stor radio-tv handlare i Stockholm som blev asförbannad när man frågade om inbränning. - "Det var då ett j-vla tjat om dessa inbränningar. Jag är så trött på det här" var vad han sa till mig då. Riktigt underhållande. Det var faktiskt så underhållande så att vi var tvungna att ringa och fråga honom om inbränningar igen . Ingen vidare säljare direkt, men jag förstår han lite idag faktiskt 
Ha ha..den historien var lite rolig faktiskt... Dra ner kontrasten rejält och kör med fullbild i ett par hundra timmar. Köp inte en "tvätt-dvd". Det räcker med fullbild för att tvätta bort ghosting. Inbränning blir det först när det inte går bort. Knappt någon som fått en sådan.
Postad 10 June 2008 - 08:12
Unregistered624fc7e8
-
Unregistered624fc7e8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
jag använder min pio G8 som daotrskärm i ganska stor utsträckning och jag har aldrig sett något som helst tecken på inbränning över huvudtaget, inte ens när jag råkat somna i soffan med datorn på  ...
jag tror inte att man i regel behöver oroa sig så mycket för det när man köper en ny tv 2008. Åtminstone inte om man håller sig ifrån dom absolut billigaste skärmarna som finns.
Fast visst, vill man var på den helt supersäkra sidan så är nog LCD att föredra men personligen tycker jag att idag väger plasmans fördelar lite över LCD skärmarnas..
Nåväl lycka till med köpet och hoppas du blir nöjd
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|