Köpa TV
25 svar till detta ämne
Postad 26 May 2008 - 22:34
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej! Jag funderar på att köpa antingen storsäljande Plasma TV:n Panasonic TH-42PX80 , eller LCD TV:n Samsung LE-40R87BD. Båda dessa är bra TV apparater som är Boxer godkända och erbjuder bra egenskaper. Det finns för och nackdelar med båda och jag hoppas att Ni kan guida mig vilken som är bäst samt rätta mig i de punkter jag resonerat fel. Med tack på förhand. Panasonic plasma TV:+Bättre bildkvalitet +kort responstid +Bättre ljud? Saknar dock digital ljudutgång som finns på den andra. -Risk att ljus reflekteras i skärmen när det strålar in sol utifrån eller om lampan är tänd vilket kan uppfattas som störande?? Jag har ganska mycket solsken i min lägenhet. -Mindre stötsäker och tålig under transport jfm en LCD TV? -Saknar bild i bild och upplyst fjärrkontroll Samsung LCD TV+Mindre reflektion i skärmen om det är ljust i rummet?? +Bild i bild +Upplyst fjärrkontroll (kanske mer en gimmeck?) +1500kr billigare +kraftigare mot stötar?? -Lång responstid på 8 ms, blir det inte eftersläpning??? Kommer jag kunna se en fotbollsmatch utan störande eftersläpning? -Aningen sämre bildkvalitet???
Postad 27 May 2008 - 11:25
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Nå? Några tips?
Hade tänkt att köpa min TV denna vecka i samband med inflyttning så vore tacksam för tips på vilken av dessa som är bäst.
Postad 27 May 2008 - 11:36
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Jag skulle rekommendera PX80! Skitgrym TV för pengarna! PLasma är egentligen inte alls känsliga för stötar under transport. I alla fall inte mer än vilket annat känsligt gods som helst. Frontglaset är dock extra förstärkt vilket nog gör denna TV lite mer tålig än många andra plasmor. Det dessa apparater är känsliga för när det gäller frakt är liggande transport. Bara du kör den stående ska det inte vara något problem. PX80 är, vet jag, bra emballerad också.
Min lägenhet är också ganska ljus, jag bor på bottenplan och har stora fönster i västerläge, så nu på sommaren har jag stark eftermiddagssol rakt in i vardagsrummet. TV:n klarar detta överraskande bra dock, trots att den självklart mår bäst av att stå mörkt. Stör jag mig kan jag iaf bara dra ner persiennerna. Kollade på planet earth häromdagen på bluray och under mörka scener märktes ljuset av som en gulgrå fyrkant mitt i bilden, men under ljusstarkare scener var det inget ma såg om man inte tänkte på det. Jag bad en kompis sträcka upp handen och skymma solljuset och då såg man var solen lyste, men när hon tog bort den fick man anstränga sig för att se detta. Jag antar att det där inte blit mycket bättre oavsett vad du använder för TV.
Postad 27 May 2008 - 11:51
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Jag blir väldigt förvånad att en nyregistrerad medlem inte sätter inbränningar under minuset för plasman.....har nog aldrig hänt innan. Välinformerad från början antar jag
Samsungen kan jag inte uttala mig om, men PX80 är en riktigt grym tv.
Postad 27 May 2008 - 12:57
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Du svarar egentligen på din egen fråga.
Panasonic plasma TV:
+Bättre bildkvalitet
Det räcker väl som anledning till att köpa den? Allt annat lull-lull kan man ju vara utan.
Postad 27 May 2008 - 14:46
Joe The Man
-
Joe The Man
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hmm.. Om jag skulle köpa ny tv idag hade jag utgått ifrån: Plasma. Pioneer Lcd. Toshiba. Och ja så enkelt är det..
Postad 27 May 2008 - 15:24
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Hmm.. Om jag skulle köpa ny tv idag hade jag utgått ifrån:
Plasma. Pioneer
Lcd. Toshiba.
Och ja så enkelt är det..
Eller hur?
Postad 27 May 2008 - 21:06
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Har varit på Elgiganten idag och kollat dem från nära håll. Måste säga att Panasonic FX80 var något av en besvikelse till bildkvaliteten. Tyckte bilden var lite matt och trist jfm LCD skärmarna som hade mera "livliga" färger och kontrast. Nu går det ju att ställa in kontrast och färgmättnad iofs men grundinställningen tilltalar mig inte så värst.
Prövade att lysa med min ficklampa på skärmarna och plasman reflekterade ljuset mer än LCD skärmarna.
LCD eller plasma....inget enkelt val...lång responstid på 8ms på LCD får mig att tveka. Säljaren sade att samma responstid kan betyda ingen eller tydlig eftersläpning, och att dyra LCD skärmar för över 10000kr inte har problem med eftersläpning även om de har 6-8ms responstid.
Postad 27 May 2008 - 21:19
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1862 inlägg
Blir det LCD så skulle jag ta mig en Sony KDL-32D3000 eller en 40D3500 kanske..Att bilden på en PX80 kan vara "sunkig" beror väl på materialet som sänds. Elgigantens tv har säkert en 5000+ timmar minst
Postad 27 May 2008 - 21:29
DjHypnoz
-
DjHypnoz
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Har varit på Elgiganten idag och kollat dem från nära håll. Måste säga att Panasonic FX80 var något av en besvikelse till bildkvaliteten. Tyckte bilden var lite matt och trist jfm LCD skärmarna som hade mera "livliga" färger och kontrast. Nu går det ju att ställa in kontrast och färgmättnad iofs men grundinställningen tilltalar mig inte så värst. Prövade att lysa med min ficklampa på skärmarna och plasman reflekterade ljuset mer än LCD skärmarna.
LCD eller plasma....inget enkelt val...lång responstid på 8ms på LCD får mig att tveka. Säljaren sade att samma responstid kan betyda ingen eller tydlig eftersläpning, och att dyra LCD skärmar för över 10000kr inte har problem med eftersläpning även om de har 6-8ms responstid.
köpte tv i dag och var också besviken när jag kollade på px80.. blev en samsung 37" lcd pga trycket i bilden.. och 27" för att minska eftersläpnings problemet som större samsung skärmar får
Postad 27 May 2008 - 21:32
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Men man kan inte direkt kolla en tv i butik !!
Postad 27 May 2008 - 22:13
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Men man kan inte direkt kolla en tv i butik !!
Nä, det är ganska fashinerande att forumfolk inte snappat upp nåt om hur bilden i elektronikladorna framställs. Nåja, ska väl inte vattna paraden antar jag...
Postad 28 May 2008 - 08:32
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Har varit på Elgiganten idag och kollat dem från nära håll. Måste säga att Panasonic FX80 var något av en besvikelse till bildkvaliteten. Tyckte bilden var lite matt och trist jfm LCD skärmarna som hade mera "livliga" färger och kontrast. Nu går det ju att ställa in kontrast och färgmättnad iofs men grundinställningen tilltalar mig inte så värst. Prövade att lysa med min ficklampa på skärmarna och plasman reflekterade ljuset mer än LCD skärmarna.
Alltså det här har vi diskuterat 1000-tals ggr... det är mer eller mindre en fälla! När du kommer till en butik har alla TV-apparater alla inställningar maxade. Max kontrast max färgmättnad... detta är vad man kallar butiksläge. Anledningen? När den lite mindre pålästa kunden kommer till butiken så ger han uppmärksamheten till apparaterna som lyser mest. De apparater som då har en naturlig bild kommer se "tråkiga" ut i jämförelse. Det är tyvärr många som blir lurade av att LCDerna, bland annat samsung i princip skriker "köp mig köp mig"... När man kommer hem med TVn så är de inställningarna man såg i affären alldeles för ljusa. Då drar man ner dem till samma nivå som den där "tråkiga" TVn hade i affären. En bra tumregel när du tittar i en affär: "Tråkig" bild = bra och naturlig bild Det är en sån bild du vill ha hemma i vardagsrummet där du inte har 100 andra skärmar som bländar dig... bara att bita ihop och gå till affären igen med kritiska ögon. Du vill ha en bild som ser ut som den är tagen på jorden, om filmen utspelar sig på jorden. Den ska inte se ut som att den är inspelad på jupiters månar... köpte tv i dag och var också besviken när jag kollade på px80.. blev en samsung 37" lcd pga trycket i bilden.. och 27" för att minska eftersläpnings problemet som större samsung skärmar får
Köpte du TVn för att du tyckte att den hade bättre "tryck" så har du tyvärr blivit lurad av ovanstående fenomen. Det är ingenting man ska låta avgöra ett köp.... tyvärr...
Redigerat av schjak, 28 May 2008 - 08:34.
Postad 28 May 2008 - 11:42
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1097 inlägg
Schjak är klok han... Precis som många här (inklusive undertecknad, till viss del,) på forumet, som antingen sitter på bra grundkunskaper eller, som i mitt fall, lärt sig mycket genom ihärdig läsning. För starka färger blir bara störande i längden, trots att det är attraktivt till en början. Visst vill man ha en bild som liknar verkligheten? Eller som åtminstonde ser ut som regissören tänkt sig?
Men, men... Bara man känner sig nöjd så... Hoppas ni som går på "starkast färger och ljusnivå vinner" fortsätter att vara nöjda efter att ni slagit på TV:n hemma, samt efter något år.
Postad 28 May 2008 - 13:03
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Just den där Samsung LCDn har ju fått rätt bra betyg. R-serien påstås vara bra mycket mer tillförlitliga än M-serien.
Alla butiker har inte kasst ljus. Vissa kan skärma av och dämpa belysningen ordentligt. Det är viktigt att man kan få låna en fjärr och "meka" lite själv.
Postad 28 May 2008 - 23:30
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Mitt val står mellan Samsung LE-40R86 eller Panasonic Fx80. Prisskillnaden på 2000kr är ointressant.
Anledningen till att jag tvekar om Panasonic plasman är att den reflekterar mkt ljus. Nu vet jag inte om det kommer att bli något problem just hos mig.
Alternativ ett är att köpa Plasman och använda ångerrätten om den blir en besvikelse.
Alternativ två är att köpa en Samsung LE-40R86.
Båda TV apparaterna erbjuder riktigt bra bildkvalitet, inget snack om det. Den ena ger bäst bild i mörkt rum, Samsung LCD:n är bättre om jag tänker sitta i balkongen på soliga eftermiddagar och titta på TV.
Postad 29 May 2008 - 05:36
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
LCD kan ge dålig återgivning när man tittar från sidan. Glöm inte det.
Postad 29 May 2008 - 08:08
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
LCD kan ge dålig återgivning när man tittar från sidan. Glöm inte det.
Precis, det var värre än jag trodde, upptäckte jag när jag tittade på kompisens Q96. Det handlade inte om att färgåtergivningen diffade några procent - nej alla färgerna blev blågrå i olika nyanser. Vad många inte verkar fatta (eller inte bryr sig om eftersom de inte är intresserad av bildkvalitet??) är att bilden förvanskas när ljus faller på den. Dvs det är ingen lösning att kräma upp ljusstyrkan och färgerna, då har man ju pajat bilden. Man bör alltså ha persienner, oavsett om man har LCD eller plasma. Sen, om jag har förstått det rätt, så mår panelen inte bra av att solen gassar rakt på den, det kan tydligen påverka materialet.
Postad 29 May 2008 - 13:27
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Mitt val står mellan Samsung LE-40R86 eller Panasonic Fx80. Prisskillnaden på 2000kr är ointressant. Anledningen till att jag tvekar om Panasonic plasman är att den reflekterar mkt ljus. Nu vet jag inte om det kommer att bli något problem just hos mig.
Alternativ ett är att köpa Plasman och använda ångerrätten om den blir en besvikelse. Alternativ två är att köpa en Samsung LE-40R86.
Båda TV apparaterna erbjuder riktigt bra bildkvalitet, inget snack om det. Den ena ger bäst bild i mörkt rum, Samsung LCD:n är bättre om jag tänker sitta i balkongen på soliga eftermiddagar och titta på TV.
Enda problemet plasman har är som sagt att den har en blank yta som reflekterar ljus, dvs ljus som kommer RAKT BAKIFRÅN. En TV med matt yta däremot påverkas av ljus även som kommer från sidan, eftersom ljuset mattas ut på själva skärmen. Därför kan alltså en blank yta vara till fördel under vissa förhållanden. Har du fönstret bakom dig när du sitter mitt framför TVn kommer en blank yta vara störande. Har du däremot fönstret eller dig själv från sidan så ser du inte reflektionen alls, och den blanka ytan tar inte upp något matt ljus som sprider sig över hela bilden... så tänk på detta. Matt är inte alltid bäst... Att plasman inte är ljusstark nog som en del säger är jag beredd att förkasta helt. För som sagt är det inte en bra lösning att kräma på backlighten på en LCD till max bara för att slippa dra ner persiennerna. En PX80 kan få ut tillräckligt med ljus för att blända dig om du så vill. Många skriver saker som "har du svårt att få mörkt så köp en LCD". Det låter nästan som att man måste ha mörkläggningsgardiner för att kunna se på plasma. Detta är helt fel. Regnar det ute så ser du bilden perfekt utan nerdragna gardiner. (om inte fönstret är rakt bakom TVn) Är det sol ute drar du för persienner eller gardiner där solen lyser in, sen ser du också perfekt. Det är ingen projektor. Det är fortfarande en TV... Att sitta på balkongen och titta fungerar också bra sålänge du inte har solen som lyser rakt in på TVn så att den speglas i glaset. Är det bara skugga där du har TVn bör det fungera utmärkt... Precis, det var värre än jag trodde, upptäckte jag när jag tittade på kompisens Q96. Det handlade inte om att färgåtergivningen diffade några procent - nej alla färgerna blev blågrå i olika nyanser.
Vad många inte verkar fatta (eller inte bryr sig om eftersom de inte är intresserad av bildkvalitet??) är att bilden förvanskas när ljus faller på den. Dvs det är ingen lösning att kräma upp ljusstyrkan och färgerna, då har man ju pajat bilden. Man bör alltså ha persienner, oavsett om man har LCD eller plasma.
Sen, om jag har förstått det rätt, så mår panelen inte bra av att solen gassar rakt på den, det kan tydligen påverka materialet.
Är inte Q96 en plasma?
Postad 29 May 2008 - 21:08
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Enda problemet plasman har är som sagt att den har en blank yta som reflekterar ljus, dvs ljus som kommer RAKT BAKIFRÅN. En TV med matt yta däremot påverkas av ljus även som kommer från sidan, eftersom ljuset mattas ut på själva skärmen. Därför kan alltså en blank yta vara till fördel under vissa förhållanden. Har du fönstret bakom dig när du sitter mitt framför TVn kommer en blank yta vara störande. Har du däremot fönstret eller dig själv från sidan så ser du inte reflektionen alls, och den blanka ytan tar inte upp något matt ljus som sprider sig över hela bilden... så tänk på detta. Matt är inte alltid bäst...
Att plasman inte är ljusstark nog som en del säger är jag beredd att förkasta helt. För som sagt är det inte en bra lösning att kräma på backlighten på en LCD till max bara för att slippa dra ner persiennerna. En PX80 kan få ut tillräckligt med ljus för att blända dig om du så vill. Många skriver saker som "har du svårt att få mörkt så köp en LCD". Det låter nästan som att man måste ha mörkläggningsgardiner för att kunna se på plasma. Detta är helt fel. Regnar det ute så ser du bilden perfekt utan nerdragna gardiner. (om inte fönstret är rakt bakom TVn) Är det sol ute drar du för persienner eller gardiner där solen lyser in, sen ser du också perfekt. Det är ingen projektor. Det är fortfarande en TV...
Att sitta på balkongen och titta fungerar också bra sålänge du inte har solen som lyser rakt in på TVn så att den speglas i glaset. Är det bara skugga där du har TVn bör det fungera utmärkt...
Är inte Q96 en plasma?
Sorry, det har du nog rätt i. Jag vet i alla fall att det är en full hd LCD han har, Samsung, men vet ej exakt vilken modell.
Postad 29 May 2008 - 23:32
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Enda problemet plasman har är som sagt att den har en blank yta som reflekterar ljus, dvs ljus som kommer RAKT BAKIFRÅN. En TV med matt yta däremot påverkas av ljus även som kommer från sidan, eftersom ljuset mattas ut på själva skärmen. Därför kan alltså en blank yta vara till fördel under vissa förhållanden. Har du fönstret bakom dig när du sitter mitt framför TVn kommer en blank yta vara störande. Har du däremot fönstret eller dig själv från sidan så ser du inte reflektionen alls, och den blanka ytan tar inte upp något matt ljus som sprider sig över hela bilden... så tänk på detta. Matt är inte alltid bäst...
Att plasman inte är ljusstark nog som en del säger är jag beredd att förkasta helt. För som sagt är det inte en bra lösning att kräma på backlighten på en LCD till max bara för att slippa dra ner persiennerna. En PX80 kan få ut tillräckligt med ljus för att blända dig om du så vill. Många skriver saker som "har du svårt att få mörkt så köp en LCD". Det låter nästan som att man måste ha mörkläggningsgardiner för att kunna se på plasma. Detta är helt fel. Regnar det ute så ser du bilden perfekt utan nerdragna gardiner. (om inte fönstret är rakt bakom TVn) Är det sol ute drar du för persienner eller gardiner där solen lyser in, sen ser du också perfekt. Det är ingen projektor. Det är fortfarande en TV...
Att sitta på balkongen och titta fungerar också bra sålänge du inte har solen som lyser rakt in på TVn så att den speglas i glaset. Är det bara skugga där du har TVn bör det fungera utmärkt...
Tack för ett bra svar. Men detta är inte så lätt. Jag har därför målat upp en skiss av mitt vardagsrum och märkt fönstrens position. Har jag TV:n i "normal position" bör en plasma funka bra förutsatt man drar för gardinerna lite. Vill jag däremot sitta på balkongen och kika så har jag fönster rakt bakom TV:n, den står i skuggan och får ej direkt solljus men fönstren bakom blir strörande. Jag har även skrivit upp måtten för mitt vardagsrum och tror att ju större TV, desto bättre så 42" är bättre än 40", men hursomhelst bättre än de 21" jag har idag. Vilken slags TV passar bäst för mitt vardagsrum om jag har TV:n i normal position 50% av tiden och mot balkong position 50% av tiden?
Postad 30 May 2008 - 12:10
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Du har nästan samma vardagsrum som jag. Dvs det kommer fungera perfekt med plasman i den "normala" positionen. Bara att täcka för fönstrena lite om solen lyser rakt in.
Om du sitter på balkongen så är det nog inga större problem heller om du täcker för fönstret med gardiner, sen bör du kunna vrida TVn i en sådan vinkel att reflektionen från fönstret inte stör.
Jag har TVn och balkongen ungefärpå samma sätt men jag har aldrig suttit därute och tittat på TV =)
Kan prova om du vill och se hur det fungerar...
Redigerat av schjak, 30 May 2008 - 12:10.
Postad 30 May 2008 - 14:16
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej!
Absolut enda anledningen att jag överväger Samsungs 40" LCD är att den är mindre känslig för reflektion. Jag antar att den skulle klara "balkong utmaningen" bättre än Px80.
Om jag köper en TV som är boxer godkänd (vilket båda dessa är) så kan jag få 1000kr i rabatt samt gratis CA-modul om jag tecknar mig för 24 mån Boxer vilket jag tänker göra. Frågan är dock om jag kommer ha kvar möjligheten att byta TV ifall jag blir missnöjd eller om öppet köpet krånglar. Jag skulle nämligen vara fullt beredd att testa Px80 och lälmna tillbaka den ifall reflektionen blir störande och välja Samsungs LCD.
Postad 30 May 2008 - 15:08
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hej!
Absolut enda anledningen att jag överväger Samsungs 40" LCD är att den är mindre känslig för reflektion. Jag antar att den skulle klara "balkong utmaningen" bättre än Px80.
Om jag köper en TV som är boxer godkänd (vilket båda dessa är) så kan jag få 1000kr i rabatt samt gratis CA-modul om jag tecknar mig för 24 mån Boxer vilket jag tänker göra. Frågan är dock om jag kommer ha kvar möjligheten att byta TV ifall jag blir missnöjd eller om öppet köpet krånglar. Jag skulle nämligen vara fullt beredd att testa Px80 och lälmna tillbaka den ifall reflektionen blir störande och välja Samsungs LCD.
Köper du från nätet så har du ju lagstadgat öppet köp i 14 dagar. Då har du rätt att packa upp varan, prova den, packa ner den igen och returnera den. Men även stora kedjor har ofta samma policy. Kolla bara dig för innan du köper så ska det säkert ordna sig. Som sagt så kan jag försöka simulera din "balkongutmaning" hemma om du vill... se om jag får någon uppfattning om saken... Jag tror inte det ska vara några problem, och jag känner lite att en matt skärm också kan ställa till det i detta läge, eftersom du kommer få rätt mycket ljus runt tvn om den är riktad direkt mot balkongen, och en matt skärm samlar på sig mycket mer ljus på själva ytan vilket påverkar bilden mycket. En blank skärm är bara problem då ljuset reflekteras direkt via skärmen till dina ögon (som en spegel), i alla andra fall så är en blank skärm bättre då den reflekterar bort allt ljus så att själva skärmen inte får en ljus yta på sig.
Postad 30 May 2008 - 23:15
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej!
Det hade varit värdefullt om du kunde testa det, med och utan neddragna persienner, då jag har inga persienner hemma utan bara gardiner som kan dämpa ljuset en aning men inte så mycket, så TV:n står förvisso i skugga men den har balkongdörrens-fönstret direkt bakom sig. Skall vara solig dag imorgon så bra dag att testa, kommer att köpa någon av dessa 2 TV apparater på söndag i min lokala "expert" butik som tar 7995kr för Samsung LCD och 9995kr för Px80.
Postad 30 May 2008 - 23:45
gibbon
-
gibbon
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hur menar ni att ljuset ligger på när man "behöver" dra igen persienerna? Jag tittar också efter en tv just nu, och PX80 verkar ju vara en värdig kandidat.. Är det när ljuset ligger direkt på tv'n som man bör mörka ner? Jag vill gärna kunna titta mitt i soliga dagen utan att behöva dra igen persienerna nämligen.
Redigerat av gibbon, 31 May 2008 - 00:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|