Postad 27 May 2008 - 13:26
Vi vill testa ljudskillnaden med mer effekt till ett par trögdrivna högtalare. Vi har inte tillgång till något slutsteg utan tänkte koppla 2 st HK970. Är detta möjligt och i så fall, hur kopplar man?
Postad 27 May 2008 - 13:30
Det bör väl gå om du kopplar från preout från den ena, men finns väl inte main in?
Alltså måsta du koppla in till en vanlig ingång, kommer dock att bli rätt låg volym.
Alltså måsta du koppla in till en vanlig ingång, kommer dock att bli rätt låg volym.
Postad 27 May 2008 - 13:52
Nej precis. Den har ingen main in. Men går det att ordna med Y kopplingar på något sätt?
Postad 27 May 2008 - 14:56
Det är ju bara att koppla en rca-kabel ut vänter/höger som vanligt och i slutet på båda sätta en y-koppling. Sen tar du röd från vänster y-k och vit/svart från höger y-k och kopplar in på ena stärkaren......sen tar du vit/svart från vänster y-k och röd från höger y-k och kopplar till den andra stärkaren. På det sättet får du både höger och vänster-signal till båda stärkarna.
Rent logiskt borde det dock bara vara att koppla vänster rca till ena stärkaren och höger rca till andra stärkaren rakt av. Men frågan är ju hur bra det är att bara belasta ena kanalen på båda stärkarna.
Vilka ingångar ni kopplar in på spelar mindre roll, men cd eller liknande är väl lämpligt.
Har du väldigt kort mellan signalkällan och stärkarna kan du eventuellt skippa den långa RCAn och koppla y-kopplingarna direkt mellan signalkälla och stärkarna.
Förstår inte varför det skulle bli låg volym? Det är ju så man alltid har kopplat stereosystem.
Rent logiskt borde det dock bara vara att koppla vänster rca till ena stärkaren och höger rca till andra stärkaren rakt av. Men frågan är ju hur bra det är att bara belasta ena kanalen på båda stärkarna.
Vilka ingångar ni kopplar in på spelar mindre roll, men cd eller liknande är väl lämpligt.
Har du väldigt kort mellan signalkällan och stärkarna kan du eventuellt skippa den långa RCAn och koppla y-kopplingarna direkt mellan signalkälla och stärkarna.
Förstår inte varför det skulle bli låg volym? Det är ju så man alltid har kopplat stereosystem.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 27 May 2008 - 15:18.
Postad 27 May 2008 - 22:08
Hur ska jag sedan koppla högtalarkablarna från dom båda förstärkarna till högtalarna?
Jag tänkte också så först och låta 1 förstärkare sköta en högtalare. Men då förstör jag elektroniken?
Jag tänkte också så först och låta 1 förstärkare sköta en högtalare. Men då förstör jag elektroniken?
Postad 27 May 2008 - 22:27
Men om du kopplar allt som vanligt till den ena stärkaren, sen använder du den andra som slutsteg via preout.
Eftersom det inte finns main in så kopplar du bara till en ingång på andra stärkaren.
Eftersom det inte finns main in så kopplar du bara till en ingång på andra stärkaren.
Postad 28 May 2008 - 00:54
Det kan du ju också göra, men då, däremot får du mycket längre volym i den stärkare som ligger som tvåa iom att du då har två volymkontroller innan signalen kommer till högtalarna.
Med mitt förslag så skulle det nog vara bäst om du kopplade högtalarna biwire om du har möjlighet till det. Så du använder båda terminalerna på båda stärkarna. Båda + på "vänster" stärkare till båda + på vänster högtalare och likadant med -. Sen båda + på "höger" stärkare till båda + på höger högtalare och likadant med -.
Med mitt förslag så skulle det nog vara bäst om du kopplade högtalarna biwire om du har möjlighet till det. Så du använder båda terminalerna på båda stärkarna. Båda + på "vänster" stärkare till båda + på vänster högtalare och likadant med -. Sen båda + på "höger" stärkare till båda + på höger högtalare och likadant med -.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 28 May 2008 - 00:55.
Postad 28 May 2008 - 15:59
Okej! Måste bara dubbelkolla nu innan jag ger mig in på nånting. Om jag kopplar som du sa här ovan med högtalarkablarna, så kommer jag koppla signalkablarna så en förstärkare sköta 1 kanal helt och hållet och den andra förstärkaren sköter den andra kanalen helt.
Postad 28 May 2008 - 17:12
Men ställer man volymen på 0db+/- så går signaler oförändrad genom försteget, sant ?
Isofall är det bara tt koppla på det andra steget på pre-out och sedan ställa volymen på 0db på "den andra" H/Kn.
Du ska tydligen Bi-ampa, isofall tar du bort blecken mellan högtalarterminalerna och kör dom övre på första förstärkaren och dom undre på den andra, eller tvärtom.
mvh mydynavoice
Isofall är det bara tt koppla på det andra steget på pre-out och sedan ställa volymen på 0db på "den andra" H/Kn.
Du ska tydligen Bi-ampa, isofall tar du bort blecken mellan högtalarterminalerna och kör dom övre på första förstärkaren och dom undre på den andra, eller tvärtom.
mvh mydynavoice
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?