Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hjälp med handöverfräs

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2002 - 18:07

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
jo jag har inhandlat en handöverfräs.Och vill veta på vilket vis man försänker element o eventuella portar o terminaler på bästa sätt.. Finns det mallar eller till det eller hur funkiterar det???[?]

Postad 20 October 2002 - 18:47

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Att försänka element är lättare eftersom dom är runda så man kan köra fräsen som en passare ungefär (antar att du fick med nån typ av spetsig skruv som man kan fästa på en av stålpinnarna på fräsen?).[:)]

Det som är värre är att försänka tex. terminaler och liknande då dom oftast är rektangulära eller kvadratiska.
Du får helt enkelt själv tänka/mäta ut och bygga nån typ av mall så att du får det HELT perfekt nåt bättre råd kan jag inte ge dig tyvärr! Improvisera![:)]

Om du kommer på nåt smart sätt får du gärna skriva en rad om det![:D]

Postad 20 October 2002 - 18:58

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
jo jag ska skriva ner mina bravader som kommer att bli måååånga misslyckande

Postad 20 October 2002 - 20:38

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Va inte så negativ![:)][:D]

Det är bara att träna![}:)]

Ett tips som jag använde mig av när jag byggde subb är att när du tex. ska fräsa ett hål på baffeln till elementet så skruvade jag fast baffeln i i en gammal spånskiva av ungefär samma storlek(skruva fast både själva baffeln och den blivade lösa rondellen, annars blir det skit när rondellen lossnar) sen fräser du så som jag skrev innan som med en passare tills du är igenom, sen kan du om du vill byta fräs och köra en fasning eller avrundning eller liknade på hålet (det är noga med att du inte lossar något innan du gjort allt du vill med hålet!)

Lycka till![:D]

Postad 20 October 2002 - 21:43

jlinders
  • jlinders
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
har du redan sågat ut så får du använda ett litet hjul som ligger an mot kanten och sedan kör du med fräsen runt.

Postad 21 October 2002 - 00:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jlinders
har du redan sågat ut så får du använda ett litet hjul som ligger an mot kanten och sedan kör du med fräsen runt.

Man får ju hoppas att han fräser ut hålet annars har det ju INTE blivit 100% runt och jämt och då kvittar det om man lägger en fasning/avrundning för resultatet blir skit i vilket fall som helst![}:)]

Fasnings/avrundningfräsar har alltid ett kullager som man följer kanten med( antar att det var det du menade med "litet hjul"?)!

Postad 21 October 2002 - 11:24

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Fixa någon form av utsug... vad du än gör !

Mallar, passare, anliggningskanter å allt försvinner i ett moln av damm och du ser inte ett smack. Det är något rent otrooooligt så myckt finfördelat spån som bildas. När man borrar och sågar blir det mer "bitar" som ramlar till golvet och kan sopas ihop - med fräs snackar vi om 27000 varv och "trärök" !
(andningsskydd är inte heller helt fel om du inte vill snyta MDF-pulver i något dygn... sen är det "inte bra"... någon har sagt carcinogent, men det är mest av typen "fibros", dvs. damm i lungan som bakas in i ... nu blev det "Livslust" av det här istället).

snickarn Håkan

Postad 21 October 2002 - 20:34

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med Håkan![:D]

Körde UTAN utsug, fan vad dammit det blev, sen blev det som du sa att man fick gå och snyta MDF-pulver nån dag![xx(][:P]

Postad 21 October 2002 - 23:24

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Se bara till att fräsa innan du sågar ut hålet, blir enklare och stabilare då. till runda saker använder man "passare" metoden. Ska man fräsa rakt är det bara att fästa en stödribba. Oregelbundna former får man oftast köra på fri hand. Brukar funka efter lite träning på en spillbit. MDF är enklare att fräsa än spån. Använd alltid hårdmetall-fräsar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.