Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höja kvalitén på det här forumet - sluta vara gratis onlinesupport

29 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 28 May 2008 - 14:47

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Hej!
Fick en känsla nyss, det här forumet verkar gå mer och mer åt att bli en slags gratis onlinesupport åt folk som inte vet va de vill ha. 90% av alla trådar i dator-sektionen är "Hej vilka delar ska jag ha?". Även övriga delar av forumet går åt samma håll. När det gäller datorfrågor så skulle säkert en väldigt stor andel bara kunna knalla in i närmsta datorbutik och få ett bra svar direkt. Men folk är ju lata, och frågar hellre här eftersom det är lättast. Pga detta känns det väldigt onödigt att hänga här. Visst det är inget fel att fråga saker, men de allra allra flesta ställer sin fråga, får kanske svar, och kommer aldrig tillbaka. De bidrar liksom inte med nåt. Intressanta diskussioner om nya produkter eller problem som uppstått försvinner bland alla "supportfrågor".

Nu låter jag väldigt gnällig, men jag undrar om det skulle gå att göra nåt för att höja kvalitén lite? En idé jag kom på va att man kanske ska dela in forumet i två delar, en "köprådsdel", och en "diskussionsdel", lite som faktiskt.se har. Eller ha en köprådsdel som undertråd till varje delforum.

Nån annan kanske har nån bättre idé?

Onlineforum är en väldigt bra "knowledgebase" när man vill ha koll på nya produkter eller få idéer, men just nu känns det väldigt ostrukturerat och alla intressanta diskussioner va minst 2 år sen.

Min poäng är alltså inte att få bort alla dessa köprådsfrågor (jag har själv ställt såna), bara strukturera upp det lite så inte folk som faktiskt kan nåt tröttnar och drar.

Redigerat av kusling, 28 May 2008 - 14:50.

Postad 28 May 2008 - 17:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
För det första så tycker jag inte att faktiskt.se är någon bra förebild. Ett forum där socialt missanpassade personer får trakassera varandra under förevändning att det handlar om hifi.

Det finns flera trådar än köpråd om datordelar. Det är bara att surfa runt så hittar du både praktiska råd och allmänna diskussioner.

Att medlemmar diskuterar köpråd är inte så svårt att förstå eftersom en stor del av köpen sker via internet utan köpsupport. De flesta säljare i butik är dessutom mindre kunniga än många forummedlemmar.

Istället för att klaga kan du väl gör anågot åt saken och starta mer intressanta diskussioner själv?

Postad 28 May 2008 - 17:32

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Tristast tycker jag är frågor som besvarats ett antal gånger på detta forumet liksom andra. T.ex. : "Ska jag välja plasma eller LCD?" Då vet man precis vad som kommer att hända: Först så svarar någon att man bör välja LCD, då kontrar ett känt forumtroll att Plasma är bäst.... blablabla, efter det så kommer någon och försöker medla mellan lägren och sedan kommer någon som skriver att tråden redan besvarats 17 gånger...

Postad 28 May 2008 - 18:15

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Får nog hålla med trådskaparen, det är mest supportfrågor i forumet, kunskap som kostar pengar att få annars.

Postad 28 May 2008 - 18:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Tristast tycker jag är frågor som besvarats ett antal gånger på detta forumet liksom andra. T.ex. : "Ska jag välja plasma eller LCD?" Då vet man precis vad som kommer att hända: Först så svarar någon att man bör välja LCD, då kontrar ett känt forumtroll att Plasma är bäst.... blablabla, efter det så kommer någon och försöker medla mellan lägren och sedan kommer någon som skriver att tråden redan besvarats 17 gånger...

Det är dock en befogad fråga eftersom många står inför valet att köpa plasma eller LCD. En platt-TV är en stor investering så det är klart att mång har behov av att diskutera det innan inköp.

Att vissa inte kan hantera diskussionen på ett vettigt sätt är ett globalt forumfenomen och anledningen till att det finns moderatorer.

Redigerat av Unregistered1197, 28 May 2008 - 18:17.

Postad 28 May 2008 - 19:26

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Denna borde vara en sticky i alla forum :(

How to behave on an internet forum

Postad 28 May 2008 - 19:41

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

För det första så tycker jag inte att faktiskt.se är någon bra förebild. Ett forum där socialt missanpassade personer får trakassera varandra under förevändning att det handlar om hifi.

Det finns flera trådar än köpråd om datordelar. Det är bara att surfa runt så hittar du både praktiska råd och allmänna diskussioner.

Att medlemmar diskuterar köpråd är inte så svårt att förstå eftersom en stor del av köpen sker via internet utan köpsupport. De flesta säljare i butik är dessutom mindre kunniga än många forummedlemmar.

Istället för att klaga kan du väl gör anågot åt saken och starta mer intressanta diskussioner själv?

Jag sa inte att faktiskt.se är en bra förebild, bara att de har det uppdelat så. Sen vad det finns för personer där har jag ingen aning om och jag tycker det är lite onödigt att smutskasta dem. Vidare så har jag full förståelse för att folk ber om köpråd, det har jag ju redan nämnt. Jag har själv frågat. Men min poäng va att det blir en väldans massa "brus" i forumet då man måste försöka hitta intressanta trådar bland alla dessa köpråd.

Dessutom försöker jag ju göra något åt saken då jag starta denna tråd, och kom även med en idé på hur det kan bli bättre utan att köra bort alla som frågar efter köpråd. Jag anser att det är konstruktiv kritik, dvs jag har inte bara gnällt.

Varför är du så sur? Du behöver inte hålla med mig, men det är väldigt tråkigt att du reagerar så häftigt på ett litet förslag bara... Verkar dessutom som om du inte ens försökt förstå min poäng utan bara antog att jag klagade av mig efter en dålig dag på jobbet.

Om du inte håller med om att min idé va bra så kom gärna med en själv.

Redigerat av kusling, 28 May 2008 - 19:43.

Postad 28 May 2008 - 22:09

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Klockrent :(, de flesta (inte alla) som hänger där gör ju det för att de blivit bannade på alla andra ställen.

Problemet om man gör en uppdelning i diskussion och köpråd är att alla nya trådar om just köpråd fortfarande kommer att postas i köpråd, och diskussioner kommer att vara lika lugnt som nu, tyvärr. Letar man finns det ju en och annan intressant diskussion här, t ex den om bra klassisk musik, men det är ganska långt mellan dem. Bra köpråd finns ju, om man orkar söka, men det är ju enklare att bara posta en ny tråd, vilket gör forumet tråkigt :lol:.
Det verkar gå på samma sätt för många fora, tidigare gick jag hit för HW, och till DVD forum för SW, men numera känns båda ganska letargiska, man måste tydligen vara i HTFs storlek för att fortlöpande locka till sig tillräckligt många kontributörer...eller så är det en tillfällig svacka, vi får väl se...

Postad 29 May 2008 - 01:59

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Några rätt bra förebilder är enligt mitt tycke TechReport och Arstechnica. Den senare har dock vuxit enormt över åren, men har ändå lyckats behålla det som gör det bra. Techreport å andra sidan är fortfarande mindre, med allt vad det innebär. De flesta forum lider ju av växtvärk i olika omgångar till och från, en del fallerar på vägen. Vissa var helt enkelt inte gjorda för att lyckas. De flesta forum brukar ofta vara väldigt bra när de är små för att det är enbart entusiaster, men med inflödet av folk så minskar andelen entusiaster på totala antalet medlemmar så...

Vissa av de vanligaste frågorna som ställs kan ju ofta hanteras med en bra sticky eller FAQ, men inte allt. Sen vad gäller intressanta diskussioner handlar det ju om att uppnå en kritisk massa av folk som har tiden att fördjupa sig tillräckligt i ämnet. Annars blir det bara att man naggar lite i kanten. Alternativt enstaka diskussioner som är "för" nischade.

Postad 29 May 2008 - 13:52

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
det är alltså kört för Minhembio? :)
eller har ni nån annan bra idé som kanske kan höja kvalitén lite?

Det som gör minhembio så bra är att det är kopplat till prisjakt och produktdatabasen, sen är det väldigt många användare. Det som är dåligt är att det är en väldigt liten andel kunniga och att de allra flesta trådar är endast köpråd där de eventuella svaren enligt min mening är högst subjektiva.

Postad 29 May 2008 - 13:58

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
en sak jag kanske borde förtydliga:

En anledning till att det är rätt få intressanta diskussioner är ju möjligtvis för att de dränks bland alla köpråd. Det är alltså svårt att hitta dem, vilket gör att färre är med och snackar. Skulle man flytta köpråden skulle det till en början säkert va lika få, men man skulle lättare se dem. Är det alldeles för få kanske det dör ut helt, men bara det är några stycken så borde det växa till sig lite.

men det kanske finns bättre sätt idéer?

Redigerat av kusling, 29 May 2008 - 13:59.

Postad 29 May 2008 - 15:35

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Skulle ni ha synpunkter gällande några trådar som ni tycker försämrar forumet.
Så blir det garanterat inte sämre ifall ni skulle rapportera det ni tycker är fel.

I dom flesta fall så har det fixat sig.

Sen så har vi haft en del problem med att vissa inte skött sig riktigt också vilket förstört en del trådar med diverse blindtester & sånt.

Redigerat av Unregistered1092, 29 May 2008 - 15:36.

Postad 29 May 2008 - 17:42

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Fick en känsla nyss, det här forumet verkar gå mer och mer åt att bli en slags gratis onlinesupport åt folk som inte vet va de vill ha.

Nja, det är ju lite av själva vitsen med mötesplatser som denna, dvs. att ställa frågor, dela med sig av egna erfarenheter och att lufta diverse funderingar.

När det gäller datorfrågor så skulle säkert en väldigt stor andel bara kunna knalla in i närmsta datorbutik och få ett bra svar direkt.

Ja om man ska använda en datorbutik (där man inte tänkt handla) eller ett forum (där man inte kan handla) för gratis support är väl upp till var och en. Har man valet att ställa frågan till en eller två anställda i en datorbutik eller att genom ett foruminlägg nå ut till tusentals så tror jag inte att valet har så mycket med lathet att göra.

Nu låter jag väldigt gnällig, men jag undrar om det skulle gå att göra nåt för att höja kvalitén lite? En idé jag kom på va att man kanske ska dela in forumet i två delar, en "köprådsdel", och en "diskussionsdel", lite som faktiskt.se har. Eller ha en köprådsdel som undertråd till varje delforum.

Idén är det inget fel på men problemet är snarare att få besökarna att faktiskt använda forumet på avsett sätt och att följa de regler som finns. Att forumet upplevs som ostrukturerat beror oftast på att någon eller några av följande regler inte har följts:

7 Att skriva inlägg & skapa trådar

7.1 Använd alltid sökfunktionen
Använd alltid sökfunktionen innan du postar ett nytt inlägg eller startar en ny tråd. Chansen är stor att ämnet har diskuterats och att din frågeställning redan finns besvarad. Hittar du inget exakt svar så ska du i första hand ställa din fråga i en existerande tråd som behandlar produkten eller ämnet som sådant. Existerar ingen lämplig tråd så är det förstås tillfälle att starta en ny.

7.3 Posta i rätt forum & inga dubbelpostningar
Nya trådar och inlägg ska postas i rätt forum. Det är inte tillåtet att posta identiska eller alltför lika trådar/inlägg i samma eller flera forum, så kallade dubbelpostningar. Detta ökar inte dina chanser att få svar utan ses bara som irriterande och kan medföra att samtliga trådar/inlägg tas bort.

7.4 Skriv tydliga rubriker
Trådrubriken är viktig och det ska i den klart framgå vad tråden handlar om. Detta för att man dels inte ska behöva klicka sig in i varje tråd för att få reda på det, dels för att öka chanserna att man med sökfunktionens hjälp ska hitta tråden. Vi tillåter inga intetsägande rubriker som t ex "Hjälp!", "En fråga", "Bråttom!!!!!", "Kolla här" etc. En bra rubrik är ofta det starkaste vapnet när det gäller att fånga medlemmars intresse.

7.5 Var tydlig med trådens ämne
Det är viktigt att trådens första inlägg innehåller tillräcklig med information för att tydligt visa andra medlemmar vad syftet med tråden är, det vill säga vad fortsatt diskussion ska handla om eller vilka frågor som ska besvaras. Minst lika viktigt är det att vara tydlig med eventuella avgränsningar, det vill säga vad man inte vill att tråden ska handla om. Kort och gott så är det i första inlägget som en tråds ämne (topic) klargörs.

7.6 Håll dig till ämnet
Respektera och håll dig till trådens ämne när du skriver ett inlägg. Att ställa frågor om eller diskutera något som tråden inte handlar om leder bara till irritation och dålig stämning.

----------------

Som du ser så läggs en stor del av ansvaret på trådskaparen och framför allt när det gäller trådens titel, beskrivning och syfte. Är man tydlig med detta så blir det enkelt för andra att hålla sig till ämnet samtidigt som det är lätt att avföra vilka inlägg som inte håller sig till ämnet och avlägsna/flytta dessa. Vill man t.ex. inte att tråden ska innehålla köprådsfrågor så är det bara att skriva detta i första inlägget.

Trådar i en speciell köprådsdel skulle med säkerhet övergå till att diskutera fördelen/nackdelen med än det ena än det andra och därmed övergå i diskussionstråd. Det skulle även smyga sig in köpråd i diskussionsdelen eftersom det är svårt att diskutera något utan att det samtidigt ses/fungerar som köpråd.

Det är inget som hindrar att ni alla hjälper till med att gå igenom existerande trådar, se vad de egentligen handlar om och föreslå bra/bättre titlar på dessa eller att föreslå att vissa trådar slås ihop till en eller att andra delas upp i två. Det är något som skulle vara till stor hjälp för alla besökare. Enklast gör ni detta genom att "anmäla" trådens första inlägg med förslag om ny trådtitel, ihopslagning etc.

En tanke kanske också vore att i varje forumdel klistra en tråd som är en ren slit- och slängtråd för snabba frågor och snabba svar. Denna tråd skulle då inte tillåtas växa i det oändliga utan tömmas på inlägg då och då. Det skulle nog eliminera skapandet av vissa trådar som i dag bara innehåller en eller ett par inlägg.

Kommentarer?

Postad 29 May 2008 - 19:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Något jag upplever med forumet är att fokus skiftat radikalt jämfört med när jag blev medlem. Tidigare kunde man få input även på mer HiFi-inriktade diskussioner men nu känns det som att det blivit dominerat av: "vilken DVD-spelare för under 1000 kronor är den bästa?" och nybörjarfrågor på ett sätt som närmast antyder en ny användarskara jämfört med tidigare. Jag talar nu om det intryck jag fått när jag jämför med ursprungliga Minhembio.com (innan Prisjakttiden).

Jag upplever också att detta med att söka svar inte används i någon högre utsträckning då man kan se flera trådar där samma fråga ställs på kort tid.

Det känns som att det dels behövs särskilda köprådsavdelningar för hård- och mjukvara samt ev en datorsupportdel för enklare datorfrågor. Plus att vissa ständigt återkommande saker klistras in i en FAQ som man hänvisar till.

En reflektion som också är lätt att göra är att det, för att vara ett "entusiastforum", är ett starkt fokus på "billiga" produkter. Alltså i den meningen att t.ex 2500 kronor för en spelare anses "dyrt" o.dyl som kommer upp i bl.a HD-delen. D.v.s att man diskuterar inte så mycket pris/prestanda utan mer pris ungefär som om priset är allena.

Postad 29 May 2008 - 19:29

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Det är dock en befogad fråga eftersom många står inför valet att köpa plasma eller LCD. En platt-TV är en stor investering så det är klart att mång har behov av att diskutera det innan inköp.

Att vissa inte kan hantera diskussionen på ett vettigt sätt är ett globalt forumfenomen och anledningen till att det finns moderatorer.

Frågor som är dryftade till döds här och på nätet i övrigt känns ju urvattnat och unket.
Ett forum som inte modererar sådant kommar att stagnera och minska i kraftigt i popularitet.

Postad 29 May 2008 - 20:08

anomaly
  • anomaly
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Detta känns som en standardtråd med standardunderingar som drabbar precis alla forum i ungefär samma tillväxtfas.
Hifi har de senaste året vuxit stort hos "allmänheten" i och med platt-tv revolutionen och att priserna på dessa nu börjar närma sig mänskliga nivåer samtidigt som vettiga hifi-komponenter också börjar bli överkomliga rent prismässigt. Detta gör att den dedikerade kärnan inte är ensamma om sin "nördiga" hobby längre utan den vanlige medelsvensson börjar nu få upp intresset och börjar därmed ställa frågor.

De gamla forumrävarna köper detta till en början och tycker det är lite kul att briljera med sina kunskaper och förmedla "rätt" bild till den okunniga pöbeln. Inledningsvis lär sig också "eliten" lite då de blir emotsagda av andra inom kärnan som tycker samma sak, fast lite annorlunda. Denna fas håller dock bara i sig under ca 6 månaders tid, sedan har de olika infallsvinklarna analyserats samtidigt som andelen "okunniga" frågor håller sig på en konstant nivå i förhållande till det växande medlemsantalet.

De gamla forumrävarna känner mer och mer att forumets kvalité utvattnas då de inte har lika stort utbyte av forumet längre och kräver då i första hand en splitt av forumet just för att skilja teknokraten från gräsrotsmedlemmen.

Detta initiativ stöps sedan fram och tillbaka med olika infallsvinklar tills en urvattnad förändring sker. Förändringen består ofta i att "i denna forumdel kan endast de framröstade skriva, men alla andra läsa (och lära sig), eller: i denna forumdel kan endast de med fler än 20000 poster skriva) De initierade börjar i denna forumdel starta lite diskussioner kring något riktigt teoretiskt - närmast filosofiskt - eftersom man redan avvecklat varje praktiskt ämne och egentligen inte har några frågor. Ganska snart börjar dock denna klick användare tycka att uppdelningen fortfarande inte är tillräcklig av anledningar dom själva inte riktigt kan sätta fingret på.

Lösningen på detta är att forumeliten startar ett eget, hemligt forum, där man endast kan bli medlem om man blir inbjuden. Detta forum är riktigt välanvänt den första månaden, då forumrävarna nu äntligen kan få tillbaks ursprungskänslan och kvalitén från originalforumet! Användarna på "superforumet" sneglar dock fortfarande tillbaka på det gamla forumet för att efter ca 2 månader gå tillbaks helt eller i värsta fall, tappa intresset totalt för forumtypen ifråga.

Postad 29 May 2008 - 23:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Anomaly
För att bara har varit här i lite mer än en månad verkar du vara väldigt insatt :)

Kusling
"Vi som kan något" :D kan också välja vad vi vill läsa o svara på .. eller hur B)
Forumet är bra som det är och de jobbar hela tiden på att förbättra det.
Alla har varit nya och visst känner man igen samma frågor gång på gång.
Men så är det och det får man leva med på ett så här populärt forum.

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 29 May 2008 - 23:28.

Postad 29 May 2008 - 23:48

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
En sak som jag tycker sänker kvalitén är alla s.k. "officiella" trådar. Enligt mitt sätt att se på saken bör det vara enfrågestrådar, snarare än produkttrådar som drar iväg med tusentals inlägg där samma sak frågas om och om igen bara för att det är svårt att hitta svaret p.g.a. just det stora antalet inlägg och skillnader i uttryckssätt. Skulle det visa sig att en viss produkt skapar väldigt många trådar så är det bättre att de produkten sitt eget sub-forum.

Postad 30 May 2008 - 00:31

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Nja, det är ju lite av själva vitsen med mötesplatser som denna, dvs. att ställa frågor, dela med sig av egna erfarenheter ..........
............
Kommentarer?

Jag tycker helt klart att Kuslings idé är intressant...
Skulle kunna se ut så här i forumet:
Bild -> TV, Htpc, projjar...
Ljud -> Förstärkare, högtalare...
Hemma -> Möbler, galleri
Köpråd -> Tv, Högtalare, Förstärkare...
Övrigt -> OffTopic
etc etc...

Får man "köpråd" som en egen grundkategori så skulle övriga delar av forumet bli mer lättsökt mm...

Ang. tokstora produkttrådar så PMa jag nån/några moddar med ett förslag som innebar att med gemensam kraft göra FAQs i första inlägget i berörda trådar, med info inifrån tråden, tydliga påpekande på varje aktuell sida att "Denna tråd har en FAQ - läs innan du postar".
Om jag i en TVtråd tex hittar ny info som lämpar sig att ha i faq, eller uppgradera bef info i faq så ska jag som användare kunna pma lämplig mod för att få det infört...

nu e jag aptrött :) , hoppas ni förstår vad jag försöker få fram, annars få jag putsa inlägget efter jag har sovit.
Godnatt

Postad 30 May 2008 - 01:10

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

En tanke kanske också vore att i varje forumdel klistra en tråd som är en ren slit- och slängtråd för snabba frågor och snabba svar. Denna tråd skulle då inte tillåtas växa i det oändliga utan tömmas på inlägg då och då. Det skulle nog eliminera skapandet av vissa trådar som i dag bara innehåller en eller ett par inlägg.

Kommentarer?

Kan vara en rätt bra idé. Värt att testa. I vissa forumet fungerar det utmärkt, i andra så självdör de då de inte används fullt ut.

På de ovanstående forumen jag nämnde så finns det några sticky's och några "perpetual xyz thread". T.ex så innehåller Audio/Visual på arstechnica en "The definitive LCD thread"(240+sidor x 40 poster), nu stängd dock, och en "Perpetual photography thread". Foto-tråden gick så långt att de faktiskt fick starta en ny tråd och ta bort den gamla när den nådde över 460+ sidor( 18458 poster) och 1'318'891 visningar. I fototråden avhandlas foton, och i den tillhörande tråden "Perpetual photo accessory thread" avhandlas de flesta av utrustningsfrågorna, lite uppvisning av nyköpta prylar, etc. Sen kommer ju såklart alltid trådar som är per specifika om olika saker, men desas är oftast inte bara den simplaste frågan.

Postad 31 May 2008 - 11:46

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Anomaly jadu det va en riktig avhylning... Jag tror nog du har rätt faktiskt. Men hur ska man gör för att alla ska känna att de har ett vettigt utbyte av forumet då? Går det ens? Och sen undrar jag om din "fakta" är endast självupplevd eller om du har forskat på nåt sätt. Du verkar väldigt insatt.

Som det är nu känner jag iaf inte att det är värt att försöka starta en diskussion om nåt lite mer teoretiskt, för antingen får man inge svar alls eller så kommer 5 pers och ger standardsvaret A1. Detta trots att jag i första posten redan skrivit att jag kan alla dessa grundläggande kunskaper. De orkar inte ens läsa min post och tror att jag är ännu en nybörjare som ställer samma fråga som de tidigare 2518 trådarna om samma sak. Självklart kul att de vill hjälpa andra, men det känns som om taket på kunskapsnivån är nådd.

Eller när man själv svarar på någon som frågar om vilka datordelar han ska använda i sin dator och sen förstår han inte ens svaret. Kan ta ett exempel:
Jag svarar: "Om du inte ska spela, ta ett moderkort med AMD socket AM2+ med chipset 780g för då får du bra inbyggd grafik till 1080p och du spar dessutom ström och fläktoljud". Så får man till svar "ööh jag är inte så hemma på det här hehe, vad för moderkort menar du?". Är det så svårt att gå till prisjakt/komplett/dustin och skriva "AMD am2+ 780g" i sökraden? Visst alla fattar inte, men är man inte på fel spår från början då och borde istället kanske köpa en Dell? Hur ska han sen klara att bygga ihop och konfigurera sin HTPC med alla dessa miljontals codecs och drivrutiner och strul i windows om man inte ens vet vad ett chipset på moderkortet är för nåt?

Jag vet att ingen kan sånt här vid födseln, men kan man inte komma på ett sätt så nybörjare får den hjälp de vill ha samtidigt som mer avancerade användare har en anldening att stanna kvar? Som sagt så har jag inget emot att hjälpa nybörjare, men vore kul om man hade nått utbyte själv också. Om alla lite mer kunniga drar så blir det ju ingen kvar som kan svara på såna här frågor... Ett problem är att alla människor är väldigt lata och det är enklare att ställa sin fråga i forumet än att läsa igenom en lång guide. Och ska man göra en kort guide kommer den inte ge tillräckliga svar till alla som faktiskt läser den.

I HTPC-forumet finns liksom redan en skitbra guide som ger svar på alla dessa nybörjarfrågor. Men ingen verkar läsa den.

Man kan säga att hela den här posten är lite av ett svar till Tomas_D700 också, jag glömde nämna det
skulle man med hjälv av lite fler uppdaterade guider/FAQs och lite "produktplacering" av dessa få folk att läsa dem oftare? Jag förstår problematiken med mitt första förslag (dela forumet lite) nu när du påpekade det.

edit: det här va f.ö en rätt intressant diskussion. ;)

Redigerat av kusling, 31 May 2008 - 12:05.

Postad 01 June 2008 - 12:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att någonstans har det gått snett i samhället då vi fått beteendet "fråga istället för att ta reda på själv". Överallt möts man av frågor vars svar finns lätt tillgängliga på Internet eller i tryckt form.

Rekordet i att ställa frågor innehas av den person som skulle köpa biljett till Helsingörsfärjan. 10 cm till höger stod taxan tydligt uppsatt på en skylt men ändå kom frågan om vilken taxa som gällde.

Samma sak händer på många andra håll, istället för att ta tidtabellen och läsa väntar man hellre i kö och frågar. Köper man ett klippkort är det naturligtvis försäljarens uppgift att förklara att det måste klippas i automaten innan man kliver på. För kunden kan inte läsa de enkla reglerna.

Köper man en ny apparat är det trial and error som gäller hellre än att bläddra fram svaret i manualen (alternativet är att starta ny tråd på Minhembio och fråga var strömbrytaren sitter om man spetsar till det lite).

Allt detta frågande istället för att söka svar själv innan frågan ställs gör att man blir matt. Själv har jag uppfostrats att söka information själv och fråga när man inte hittar svaret. Vill jag veta något om en viss förstärkare t.ex går jag in och kollar hos tillverkaren. Hittar jag inte svaret frågar jag i forumet. Men jag anser att frågan "Har Marantz XXX optiska utgångar?" inte behöver ställas utan då bör man kolla produktbladet först. Istället för att fråga på forumet det första man gör.

Exemplet ovan med moderkort är också talande. Får jag ett tips om ett specifikt moderkort eller annan produkt söker jag upp det.

Jag tror att frågeställningarna på forumet är en del i en olycklig samhällstrend och min enkla åsikt är att den trenden behöver brytas. Detta då frågandet blivit en tråkig standardrutin.

Postad 02 June 2008 - 11:14

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Det är inte helt enkelt detta. Personligen har jag trots tusentals inlägg knappt ställt en enda fråga på MinHembio. Det betyder givetvis inte att jag kan allt eller ens mer än någon annan utan mest på att jag så gott det går försöker hitta svaren själv via alla möjliga (och omöjliga) källor. Med tanke på den obegripligt stora mängd informationer som bara ligger några musklick bort så kan man med en mycket grov avrundning säga att svaren på (om inte alla så nästan) alla frågor redan finns tillgängliga någonstans, för den som söker vill säga.

Men, om alla användare hade samma beteende som mig så skulle MinHembio bli en plågsamt tråkig mötesplats där alla mest klickade sig runt och sa hej till varandra :blink: Ungefär som att ha en regel som säger att diskussioner med någon som man möter på stan, på puben, i fikarummet etc. inte får innehålla frågor som det går att hitta svaren till på annat håll.

Den andra ytterligheten är väl de som (ibland av bara farten) frågar precis allt i forumet. Man har sett frågor som "- Hur stavar man till .... ?", "- Orkar inte läsa manualen, hur ställer man in kanalerna på ... ?" etc. Otaliga är de frågor som under åren krävt att jag letat upp tjocka manualer till apparater jag inte äger, eller ens har sett, för att sedan berätta för frågeställaren hur man gör ditt och datt, eller berättar vilken sida man ska läsa om ditt och datt ;)

Ett rimligt krav tycker jag personligen är att man själv så gott man kan gör några sökningar på MinHembio för att åtminstone försöka undvika att ställa frågor som redan är ställda, avhandlade och besvarade. Sökfunktionen hittar givetvis inte allt men har man använt den så kan man i alla fall ärligt säga att "- Jag har sökt men hittar inget svar på min fråga ... bla bla bla ...?". Genom våra regler försöker vi ge några tips på vad man kan göra för att forumet ska bli både trevligare för besökare och mer givande för frågeställarna.

Som sagt, ingen enkel ekvation att få till ett forum som är både aktivt och intressant men utan upprepningar och basala frågeställningar.

Postad 02 June 2008 - 12:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Just frågeställningar modell "orkar inte läsa manualen" är de jag syftar på. Alltså frågor som rör saker man mycket enkelt kan ta reda på själv, t.ex genom manualen eller tidtabellen som står i sitt ställ inom bekvämt räckhåll.

Det är också bra om frågeställaren först söker i forumet och därefter frågar. Jag brukar göra så, ofta när man söker hittar man faktiskt ett svar i en tråd. Rent av samma frågeställning också.

Postad 03 June 2008 - 11:01

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

En sak som jag tycker sänker kvalitén är alla s.k. "officiella" trådar. Enligt mitt sätt att se på saken bör det vara enfrågestrådar, snarare än produkttrådar som drar iväg med tusentals inlägg där samma sak frågas om och om igen bara för att det är svårt att hitta svaret p.g.a. just det stora antalet inlägg och skillnader i uttryckssätt. Skulle det visa sig att en viss produkt skapar väldigt många trådar så är det bättre att de produkten sitt eget sub-forum.

Amen.

Postad 14 June 2008 - 11:51

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Intressant diskussion AVR4000 och Tomas_D700. Lite mer filosofisk än vad jag tänkte mig när jag skapade tråden. Problemet verkar tydligen vara väldigt komplext. Jag antar att den som kommer på ett sätt att få folk att inse att det är bättre att först söka än att fråga direkt kommer vinna nobels fredspris ;)

Jag tror det är en gränssnittsfråga. Ju lättare och mer intuitivt gränssnitt, desto högre grad kommer människor våga använda maskiner och söka information själva. Men nog kommer det bli svårt. Jag kan ta ett exempel från när man lirade fotboll som liten. Lagledaren delade ut ett A4 till alla med info om kommande säsong och alla matcher samt vilka dagar det va träning. Två sekunder senare frågar ändå två pers när nästa match är. Visserligen va vi inte mer än 10 år eller så, men det va ändå bara ett enkelt A4 i tabellform. Jämför detta med svårigheten att få folk att söka hela internet eller åtminstone ett stort forum. Självklart tänker vuxna mer logiskt, men beteendet är nog detsamma.

Postad 15 June 2008 - 01:12

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
det finns en sak som återupprepar sig ofta i hur man frågar ...och det är just det att många inte tar sig tid till att söka svaren på en redan stäld och besvarad fråga, jag håller med Tomas D700 helt då även jag sällan ställer frågor eller startar trådar då jag använder sökfunktionen till max...och det mesta jag har sökt efter har redan besvarats ett ex antal ggr, så varför dessa frågor kommer upp tror jag att det beror på att man inte söker ordentligt via sökfuntionen...som man SKA göra först innan man ställer frågor, enligt reglerna.

så en viss form av lathet finns hos en del medlemar, men detta forum är ju till för dom som behöver veta saker och att inte ställa en fråga när man är osäker är ju det sista man ska göra, men betydligt fler medlemar borda fattat detta med SÖK funktionen vid detta laget , men än idag så...

//CG-47

Postad 15 June 2008 - 02:11

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Sen finns det ju dom som döper tråden till "Hjälp har ett jätte strul" sen kommer nästa med samma strul med en ny tråd om samma sak som e döpt till "tappade hjärnan som liten" o så vidare o så vidare. Men alla trådar handlar om samma saker. T,ex skärm. Hade nu skärm varit med i texten när dom döpte tråden så kan man söka sig till den.
Forum regler är lite som manualer för dom flesta (mig exklusive) ;) man läser dom bara om det behövs!
Ne gult kort till fler det e vad som behövs!

Postad 15 June 2008 - 16:52

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Ovan inlägg berör en del av anledningarna till att vi kanske upplevs som tjatiga när det gäller följande grundläggande regler i samband med postande av inlägg och startande av trådar:

7.1 Använd alltid sökfunktionen
7.2 Ställ inte för många eller för allmänna frågor
7.3 Posta i rätt forum & inga dubbelpostningar
7.4 Skriv tydliga rubriker
7.5 Var tydlig med trådens ämne
7.6 Håll dig till ämnet

Syftet med reglerna är givetvis inte att irritera eller begränsa utan att så många som möjligt så snabbt som möjligt ska hitta det som är väsentligt. Om alltför många trådar handlar om flera olika ämnen eller vandrar iväg från huvudämnet så blir det svårt att hitta rätt. Hittar man inte rätt så tröttnar man till slut på ovan regler vilket medför att regel 7.1 blir tämligen fruktlös... varför ska jag när ingen annan?

Postad 15 June 2008 - 21:17

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
ja du har rätt i detta Tomas D700 , tur att jag inte resonerar så att "varför ska jag?" för jag använder alltid sökfunktionen och det händer i bland att jag hittar trådar som är 2-3 år gamla , känns bra att var den som plockar upp en sådan igen, när man vill göra något..det är mer regel än undantag att jag alltid hittar en tråd som matchar det jag vill säga..så visst finns det info om man bara tar sig tid att leta ...

en dålig ursäkt att inte orka ,tar tid, jobbigt, krångligt, hur ska jag göra, allt finns i svar och vad gäller hur man ska göra så finns det ju en bra info på regelsidan om hur man gör..så KOM igen nu medlemar och bli bättre på SÖK funktionen, den enda funktionen för den som vill veta, och är nyfiken

//CG-47

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.