Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kinesiska högtalare beställda

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 May 2008 - 21:14

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Tja!
Nu har jag beställt högtalare från Kina, ett par Send Sound Weizhen No 1 Mk II.
Postad bild
Kostar mig ca 650 USD inklusive frakt. Sen tillkommer ca 105 USD i moms. Slängde även in beställning på Xindak högtalarkablage samt signalkablage för ytterligare några hundra USD. Allt beställdes via www.nysound.com

Är det någon av er som nånsin hört högtalarna? Det skulle vara intressant att höra era intryck, men jag antar att 99,9% av er - liksom jag - inte hört dem.

I min stundande fas av total uppgradering har jag även köpt en Velodyne MiniVee, samt ett Classic 8.0 B slutsteg. Det skall bli gott det här, hoppas bara högtalarna motsvarar förväntningarna!

Postad 29 May 2008 - 21:56

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Ser lovande ut.

Köpte själv ett Classic 8.0b därifrån som i mina öron presterar välljud för en billig penning.

Jag hoppas du blir nöjd :)

Postad 30 May 2008 - 07:09

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Lovande - just en av de adjektiv som resulterade i en beställning. Bifogar en liten specifikation över högtalarna:

Description: 2 way 2 units vented
Tweeter: WT-42-06 6ohms
Mid-low woofer: 16PR90BZH-HW01 8ohms
Recommend Power: 20W-150W
Crossover: 3200Hz-12dB/0ct
Frequency Response: 40Hz-20000Hz
Impedance: 8
Sensitivity: 88dB
Weight: 12Kg/PC
Size: 242×378×405mm

Redigerat av skrotfot, 30 May 2008 - 07:09.

Postad 30 May 2008 - 07:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Nyfiken - varför slog du till på högtalare du inte har en aning om?

Postad 30 May 2008 - 08:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tycker också att det är mycket dumt, du borde ha lyssnat runt på olika modeller och märken för att sedan köpa det par som du tycker presterar bässt.
Att köpa på måfå är alldrig bra och det kan hända att det är ett ordentligt nerköp, visst dom ser fina ut, men dom kan låta skit för det....
Eller bara ha en ljudkaraktär och ett spelsätt som inte alls tilltalar dig och då har du gjort ett nerköp i alla fall, jaja, nu har du ju beställt dom och det kanske inte finns någon återvändo, men kom i håg det till nässta gång i alla fall att alldrig köpa grejer som du inte lyssnat på eller verkligen vet jätte mycket om ändå så att du kan tänka dig att du kommer att gilla dom.
För annars är det som att spela på lotto = det är 90% chans att det går åt **** och 9,999999% chans att det blir ett OK resultat, men skulle kunna bli Mycket bättre om man va lite noga och 0,000001% chans att det blir så bra som det borde bli :)

Postad 30 May 2008 - 08:10

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
säkert ett bra köp 1 kinesrna är duktiga ! släng ut spolingen dvd-ai !

Postad 30 May 2008 - 09:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

OK ?!

Och exakt vad är det som gör mig till en "Spoling" ?
En förklara vore trevligt...

Jag skrev bara som det är, man ska alldrig köpa något utan att vara säker på att det är den man verkligen vill ha och det kan man inte veta utan att i detta fallet ha lyssnat på dom också.
Jag sa alldrig att kineserna skulle vara dåliga ?! Jag har själv en kina stärkare så..... ?!

Kan hända att jag va lite negativ i mitt inlägg, men det bara för att jag vet hur jäkla fel det kan bli och jag vet hur jäkla super det blir om man lägger ner lite möda och lyssnar sig fram till vad man vill ha.
Tror inte det finns någon som inte håller med mig om detta :)

Redigerat av DVD-ai, 30 May 2008 - 09:33.

Postad 30 May 2008 - 09:28

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
dvd-ai ! det var ett skämt lite humor ! kanske ! ;- )

Postad 30 May 2008 - 09:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

dvd-ai ! det var ett skämt lite humor ! kanske ! ;- )

Ja, "kanske".... :)

Postad 30 May 2008 - 09:37

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Många märken är helt omöjliga att hitta för lyssning. Bor man i Stockholm är väl utbudet ok, men här i Skåne är det inte jättebra tycker jag. Jag köpte mina Kef Q7:or efter att läst mycket om olika högtalare här på forumet. Det blev ett bra köp. Skall man upp i lite högre prisklasser så hade jag nog inte vågat. Som tex när jag köpte mina Audiovector Mi3or. Men så fanns de ju så jag kunde lyssna på dem här nere också. Om Skrotfot vill sälja sina högtalare för att han inte är nöjd med ljudet tror jag inte att han förlorar många 100-lappar eftersom det är så billigt att köpa från Kina. Den presumtiva köparen kan ju dessutom provlyssna hemma hos Skrotfot!

Postad 30 May 2008 - 09:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Många märken är helt omöjliga att hitta för lyssning. Bor man i Stockholm är väl utbudet ok, men här i Skåne är det inte jättebra tycker jag. Jag köpte mina Kef Q7:or efter att läst mycket om olika högtalare här på forumet. Det blev ett bra köp. Skall man upp i lite högre prisklasser så hade jag nog inte vågat. Som tex när jag köpte mina Audiovector Mi3or. Men så fanns de ju så jag kunde lyssna på dem här nere också. Om Skrotfot vill sälja sina högtalare för att han inte är nöjd med ljudet tror jag inte att han förlorar många 100-lappar eftersom det är så billigt att köpa från Kina. Den presumtiva köparen kan ju dessutom provlyssna hemma hos Skrotfot!

Precis, kan man inte lyssna på dom så ska man läsa sig till allt man behöver veta om dom för att göra ett bra köp =)

Postad 30 May 2008 - 09:49

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Friskt vågat, hälften vunnet! :)
Ska bli intressant att höra omdömen senare.
Hur lång tid tar det att frakta dina nya högtalare runt jorden då? :D

Vad kommer du "mata" dem med före classic-steget?

Postad 30 May 2008 - 17:53

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Heja Skrotfot!
Fram för mer inpulsköp! ;)

Postad 30 May 2008 - 18:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Här har du en spoling till :P

För jag håller med. Tycker det är en aning korkat att köpa ett par högtalare utan att ha en aning om hur de låter.
Det kan bli lyckat, eller helt åt skogen mot vad man hade förväntat sig.

Men nu handlade det iofs inte om så mycket pengar, och är det av rent intresse för ovanliga högtalare så är det
väl trots allt försvarbart ;)

Postad 30 May 2008 - 18:23

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Det är helt klart en risk jag tar, men det är jag beredd på. Blir jag inte nöjd så får jag kränga dem vidare. Tycker dock att det förefaller vara "ganska" safe efter att ha läst om de flesta högtalarimporter som skett olyssnat. Någon stackare hade fått ett par defekta Compact XZ1 eller vad de hette, även om de i helt skick levererat referensljud.

Jag kommer att bygga en htpc och köra via Classic 8.0 B till dessa högtalare. Eventuellt kommer en receiver att funka som försteg, men inget som jag ännu bestämt mig för.

Leveranstiden för Classicsteget blev totalt 3 veckor. Men då blev det en vecka försenat pga att de upptäckte att mitt exemplar var defekt. Jag tror att högtalarna tar ungefär lika lång tid att leverera, de skall tydligen finnas i lager - även om lagerstatus i webshopar skall tas med en nypa salt...

Men en recension kommer i alla fall att presenteras. Tror dock att högtalarna kommer att behöva grillas i drygt 100 timmar innan de blir inspelade.

Postad 30 May 2008 - 18:27

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Heja Skrotfot!
Fram för mer inpulsköp! ;)

Kan inte mer än bara hålla med! Gillar själv att handla lite så ibland, kolla om det fått iaf hyfsade omdämen sen beställa och se om det varit bara säljsnack från företag :-)
har iofs inte köpt så dyra grejer. I måndas köpte jag en H/K AVR8500 och DVD25 för 4000kr utan att hört det eller nåt, vilket kap när jag märkte att allt funkar. nypris var väl runt 28000kr år 2002.

hoppas allt är till belåtenhet och att du får många sköna timmar i fåtöljen!

Postad 30 May 2008 - 18:56

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Fattar inte vad alla gnäller om . Coolt at testa nytt juh som ingen annan gjort. Kille tjänar kanske 1 mille i månaden det vet ju inte vi ;) .å vad spelar nån tusing hit elle rdit för roll då???

Handla på bara men glöm inte skriva hur de lät sen :P

Postad 30 May 2008 - 19:57

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Blir nog kanon det där.. Alltid kul att gambla ! ;) Visst du kanske blir missnöjd, men bara bita i det sura äpplet då.. Är ju lite drygt att blåsa till kina bara för att provlyssna dom...... Mer inpuls köp åt folket ! :P

Postad 31 May 2008 - 09:59

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
påminner de inte ganska mycket om just compact??

har man råd så är det inte hela värden att chansa! och i det här fallet är det inte en förmögenhet heller så jag tycker det låter nice!

Postad 31 May 2008 - 13:31

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

påminner de inte ganska mycket om just compact??

har man råd så är det inte hela värden att chansa! och i det här fallet är det inte en förmögenhet heller så jag tycker det låter nice!

Högtalarna ser ut som en crossover mellan just Compact o Swan M1. Just dessa två högtalare är ju inget "junk" direkt, även om det inte är några som helst garantier för att de jag beställt skall låta superbra.

Kan förresten meddela att ordern försenats, då de bytt namn till SE (special edition) istället för MKII (mark two), och de ville att jag skulle bekräfta min order.

Postad 31 May 2008 - 13:37

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Är inte endel av dessa högtalare gjorda av Ek, eller annat riktigt träslag som kan slå sig i det fuktiga svenska klimatet?
Har för mig att jag läste om detta för något år sen.

Postad 31 May 2008 - 15:40

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

För annars är det som att spela på lotto = det är 90% chans att det går åt **** och 9,999999% chans att det blir ett OK resultat, men skulle kunna bli Mycket bättre om man va lite noga och 0,000001% chans att det blir så bra som det borde bli :(

M.a.o. tar det ca 10000 eller kanske rent av 10 000 år innan man hittar det prefekta högtalarna :lol: så har vi räknat ut det också :rolleyes:

Postad 03 June 2008 - 13:32

wpelle
  • wpelle
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Du behöver nog inte oroa dig för att det ska låta illa. En polare har den lite dyrare "Classic"-modellen av WZ-1 och de låter faktiskt riktigt trevligt. Han driver dem med ett Classic 8.0-steg. Ge dem lite inspelningstid bara.

Postad 03 June 2008 - 13:58

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Jag har inte hört dom, men tackar dig, det är såna som dig (och mig) som vågar chansa på det man köper.
Att sen dela med sig gör forumet och vänner mer informerade om nya märken som ingen svensk återförsäljare har tagit in.

Återkom med bilder och en recension på dom när du har fått dom, allt från beställning till kvalite. Ser riktigt lovande ut det där.

Postad 03 June 2008 - 21:44

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Jag har inte hört dom, men tackar dig, det är såna som dig (och mig) som vågar chansa på det man köper.
Att sen dela med sig gör forumet och vänner mer informerade om nya märken som ingen svensk återförsäljare har tagit in.

Återkom med bilder och en recension på dom när du har fått dom, allt från beställning till kvalite. Ser riktigt lovande ut det där.

Exakt! Kan man och har råd, varför inte vara en explorer och upptäcka nya saker?

Postad 03 June 2008 - 22:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag lovar att vi alla håller tummarna för att den ska bli så bra som möjlugt för dig, hoppas att du blir mycket nöjd med dom ! :)

Postad 22 June 2008 - 12:30

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
så hur gck det ?

Postad 24 June 2008 - 10:23

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

så hur gck det ?

Efter lite försening så är nu högtalarna på väg hem till mig. De landar nog på torsdag-fredag tror jag. Längtan är svår, då den som väntar på något gott alltid väntar för länge! Sitter och spenderar ledig tid med att hitta ett bra recept på en htpc. Vet än så länge bara att det blir fullstort MB, Omaura eller Origenchassi, D2X ljudkort.

Postad 24 June 2008 - 14:01

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Snor denna tråden lite :)

Nån som har någon erfarenhet av Aurum Cantus? Eller andra banddiskant högtalare?
Tänkte åka och lyssna på ett par AURUM CANTUS Melody 103 nästa vecka om det blir tillfälle.

Postad 24 June 2008 - 14:37

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Snor denna tråden lite :)

Nån som har någon erfarenhet av Aurum Cantus? Eller andra banddiskant högtalare?
Tänkte åka och lyssna på ett par AURUM CANTUS Melody 103 nästa vecka om det blir tillfälle.

Testat sökfunktionen?

Postad 24 June 2008 - 14:57

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Testat sökfunktionen?

Betong i sandlådan?

Postad 24 June 2008 - 17:06

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Det ÄR ju Compact högtalare, bara den inhemska kinesiska versionen av dem, med eller utan skillnader jämfört med exportmodellen, vem vet?

http://www.nysound.c...p;category=2421

Postad 26 June 2008 - 21:07

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Idag kom paketet med kablaget, tyvärr hade inte DHL låtit paketen åka hem till mig hand i hand. Grrr...
Högtalarna är ensamma nånstans på Arlanda och är ledsna. Bifogar en bild på två par signalkablar och ett par högtalarkablar från Xindak. Produktplaceringen av tobaksförpackningen är endast i syfte att få en uppfattning av storleken på högtalarkablaget.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  003.JPG   1.32MB   0 Antal nerladdningar

Postad 27 June 2008 - 20:44

Jojko
  • Jojko
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fått hem högtalarna ännu? Sjukt nyfiken... :(

Postad 28 June 2008 - 20:09

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Fått hem högtalarna ännu? Sjukt nyfiken... :P

ICKE!!! B)
DHL-snubben ringde vid 15 igår fredag och sa att han var utanför huset, själv satt jag på jobbet (snorig o febrig...) och sa att jag tidigast kunde vara hemma vid 17. "Nä då har jag slutat, jag åker förbi dig på måndag istället" sa han. Som tur är så är mina päron hemma hos mig då och passar kidsen, så de får ta emot leveransen. Ja ja, den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge..!

Postad 29 June 2008 - 14:45

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Efter lite surfande på forumet som förefaller Henrikn ha syskonmodellen, eventuellt föregångaren till de högtalarna jag beställt. Se galleri här

Sen har även softman3 resencerat den modell som Henrikn har (el har haft), galleribilder och hans synpunkter här

Det kommer att bli en låååång arbetsdag i morgon i väntan på att få komma hem o packa upp..!

Postad 30 June 2008 - 10:58

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Högtalarna är hemma nu. :)

Men jag är inte hemma..! :)

Postad 30 June 2008 - 12:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
hehe, men dom är ju hemma och väntar på dig så du kan ju vara lugn, dom lär inte gå någonstans... :)

Postad 30 June 2008 - 15:33

Jojko
  • Jojko
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Skynda dig hem nu :)

Postad 30 June 2008 - 21:20

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Mina barn och deras farmor o farfar tog emot paketet hemma medan jag var på jobbet. Det var tolv (12!) lager bubbelplast omkring lådan! Packade upp och högtalarna var större och tyngre än jag trodde. Finishen var fantastisk, byggkvaliteten var också fantastisk.Har endast testat att de låter med en cdspelare, xindakkablage och classic 8.0 b slutsteg - ingen volymkontroll således. Kommer att hårdtesta hela kommande helg, då jag och en polare skall frossa i godbitarna. Många bilder utlovas! Måste fixa ett par högtalarstativ till dess. Någon som har ett par ca 50 cm höga till salu i Stockholmstrakten?

Postad 01 July 2008 - 04:09

Jojko
  • Jojko
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är själv väldigt sugen på att beställa, ska nu i denna stund på en veckas vandring i fjällen så det ska bli kul att läsa vad du tycker och tänker när man kommer hem.

Postad 03 July 2008 - 21:35

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Ett par mörkt grå Dynaudio Stand 1 är idag hemsläpade från den där butiken vid Götgatsbacken på söder. På dessa stativ skall högtalarna få bo. Skall gå med grabbarna till lekparken i morgon (har semester imorgon!) och 'låna' lite sand ur sandlådan, för att fylla stativen. Hoppas det inte är kattskit i sandlådan bara...
Dynaudio Stand 1

Postad 05 July 2008 - 12:20

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Sitter och lyssnar på "Psalm" med Koop. Jag tror att min Velodyne SPL-800i är inkopplad men det är det inte..! Jaevlar vad bra det låter, trots att rummet är akustiskt långt ifrån optimalt dämpat och diffuserat samt att högtalarna inte är inspelade!
;) :) ;)
Lyssnar streamat från www.spotify.com
Mer detaljerad recension kommer senare.

Postad 05 July 2008 - 18:18

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Vad blev det för slutpris? Nyfiken. :)

Postad 05 July 2008 - 20:01

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Vad blev det för slutpris? Nyfiken. :)

Högtalarna kostade mig 6,935:- inklusive ett par Xindak FS1 Högtalarkablar (bara dessa kablar kostar 2,500 på Akkelis) samt två par Xindak AC-02 signalkablar. Priset inkluderar även frakt, tull och moms.

Nu spisar jag Esbjörn Svensson Trio. Har under dagen även avverkat Portishead, Tool, Massive Attack, Rage Against the Machine, Radiohead, Gorillaz, Infected Mushroom, Dave Matthews Band, Frank Black, Weezer, Eels mm.

Kom gärna med förslag på musik med hög inspelningskvalitet, högtalarna är väldigt hifi och återger högkvalitativa produktioner alldeles lysande med god hjälp av Classic 8,0 B slutsteget. Har bl a testat lite av testmusiken som finns på Linn Records websida, och de har bl a finfina jazzalster som låter ljuvligt...
;)

Postad 05 July 2008 - 20:06

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
VII Gates - Fire, Walk with me = Hårdrock med mycket bra ljud.

Postad 05 July 2008 - 20:24

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Var är bilderna?????? :)

Postad 05 July 2008 - 20:32

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Var är bilderna?????? :)

Kan självklart peta in lite bilder, skall bara tanka ur kameran. Kommer upp lite inom en halvtimme.

Postad 05 July 2008 - 20:56

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Först en närbild, skall tydligen vara Vifa-diskanter i högtalarna.Bifogad fil  015.JPG   921.38K   0 Antal nerladdningar
Ett ordinärt cd-omslag på högtalaren för att ge en uppfattning om storleken på högtalaren.Bifogad fil  021.JPG   624.64K   0 Antal nerladdningar
Min MiniVee har jag eventuellt inte något behov av då högtalarna ger en riktigt bra bas ner till 40Hz enligt specifikation. Men jag skall jobba lite på att förbättra rummets akustik så den blir väl integrerad i systemet. Då får jag förhoppningsvis välljud ända ned till 28Hz. Skall naturligtvis även ordna upp oredan på golvet..!
Bifogad fil  017.JPG   794.07K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 July 2008 - 21:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Riktigt snygga,hoppas dom låter lika bra :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.