Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer 508XD Hjälp

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 May 2008 - 23:53

Expert09
  • Expert09
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej köpte mig en Pioneer 508 XD efter pratat med lite expert att den ska vara riktigt bra .
Satte upp den på väggen igår och har lite frågor
Skulle vara väldigt tacksam om man fick lite svar från er kunniga grabbar !
För det första så har jag skaffat mig en HD box Humax com hem . Som nu förstår så kan jag noll på detta område om tven osv , Men jag kopplade en antenn kabel från 3 håls jacket till boxen och en HDMI från boxen till tven . Är det nått mer man ska göra för att det ska vara bra ?
sen är min fråga på kontrollen finns det en knap somm det står TV/DTV , vad är DTV ?
när man har en sån här box så kollar man alldig kanalerna genom den ? så man har alltid HDMI ingången man kollar på för nu finns det ju inga kanaler i dom vanliga knapparna 1-2-3-4 osv !
Nu är Tven helt fabrikinställd , Jag vet att ni kommer säga läs genom trådar osv men tro mig har läst varenda tråd nu och tycks ändå inte förstå hur man ska göra för att ställa in den på ett bra sett , Jag undrar allmänt bara vilka instälningar man ska ändra som är bra för Digitaltv tittande och HD kanaler och vanligt film tittande ! Och sen när man trycker på en knapp på kontrollen som är för TVEN som heter EPG , så säger tven endast tillgänglijg under digital sändning fast man har boxen igång ,
så en slutfattning så ni som är kunniga SNÄLLA berätta för mig några grundfaktorer som man borde fixa på denna underbara tv !
Väldigt tacksam för svar !

Postad 30 May 2008 - 00:21

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Grattis till din nya TV! Jag har en likadan själv sedan knappt ett år och är mer än nöjd.

1. De TV-funktioner som finns på TV:ns fjärr kan endast användas då en antennkabel för det markbundna nätet är ansluten till tv:n.

2. För att se TV från en separat HDTV-box måste den anslutas med HDMI till TV:n (som du gjort). Alla TV-tittarfunktioner, kanalval m.m, sköts med boxens fjärr. För att detta ska fungera måste den aktuella HDMI-ingången aktiveras i TV:ns meny.

3. Om du har en DVD-spelare rekommenderar jag att du köper en kalibreringsskiva, Digital Video Essentials,, till hjälp för att ställa in TV:n. Använd helst Filmläget och var lite försiktig med kontrasten den första tiden.

Postad 30 May 2008 - 09:14

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Som khalnur är inne på:

Välj Film-läge. Minska kontrasten. Aktivera Orbiter. Undvik statiska bilder (typ stillbilder och text-tv) de första 200 timmarna. Du kan ju köra Zoom-läge också så att bilden fyller hela skärmen men det vet jag inte hur vikigt det är egentligen.

Postad 30 May 2008 - 10:01

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Här har du en genomgång för vad de olika valen av inställningar gör och vilka inställningar som jag och andra rekommenderar baserat på en hel del testande och mätningar mha en färgmätare och mjukvara för kalibrering.

Utöver vad som står där så kan jag väl lägga till att valen FILM respektive ANVÄNDARE är de bästa för AV-alternativ, där FILM är lite enklare att justera in, men ANVÄNDARE har lite högre potential (krävs nog mätutrustning för att få till bättre än FILM). Vad gäller valet Färgtemperatur ovan så är Mellanlåg att föredra för FILM, Låg för ANVÄNDARE.

Vidare om en grundinställning för Bild (med val gjorda enligt länken ovan!):

Kontrast: 30
Ljusstyrka: -1 (kväll), 0 eller +1 (dagtid)
Färg: +3 till +5
Färgton: 0
Skärpa: -15 upp till -8 (beroende på preferens)

Strömkontroll > Energisparfunktion > Läge 1

Borde ge en hyfsad start, men här håller jag med khalnur till 100%, skaffa DVE (för DVD) och/eller DVE HD Basics (för BluRay, HD-DVD) och kolla in följande guide (skiljer sig nog lite för HD Basics, men du får i alla fall grepp om grunderna om du läser guiden) för att ställa in ovan efter hur just din TV fungerar i din miljö.

Efter några veckor, månader (beroende på hur mycket du ser på TV), så slår du av Energisparfunktionen och går upp några snäpp i Kontrast.

Lycka till! :)

Redigerat av Wolfy, 30 May 2008 - 10:02.

Postad 30 May 2008 - 10:24

Expert09
  • Expert09
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack så mkt för så snabba svar !

Pro justerignar ska jag vänta med det ?
Och vad är DVE ?

Postad 30 May 2008 - 11:11

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
DVE är en kalbrerings dvd för att få en bättre bild, https://www.minhembi...howtopic=134484 står lite om det här.
Vänta med pro justeringar till efter inkörningstiden, ca 200h. Gör som Sir Duke och khalnur instruerade för inkörningen för bästa resultat. Sedan kan du köra pro justeringar och DVE.

Redigerat av nborve, 30 May 2008 - 11:12.

Postad 30 May 2008 - 11:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tack så mkt för så snabba svar !

Pro justerignar ska jag vänta med det ?
Och vad är DVE ?

Absolut inte, ställ in Pro-justeringarna enligt rekommendationerna så fort du fått hem TV:n. Det enda som det kan vara värt att vänta ett tag med är en proffskalibrering för att få ut det optimala som TV:n kan erbjuda, finns ingen anledning med att vänta med att ställa in en bra grundinställning och där ingår Pro-justeringerna.

I läget FILM så är de flesta inställningarna OK, men vissa bör ändras, t ex bör Färgutrymme ändras från 1 till 2. 1 ger på tok för mättade färger.

Redigerat av Wolfy, 30 May 2008 - 11:20.

Postad 30 May 2008 - 12:09

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Förresten.... TV/DTV som du nämnde lär betyda vanlig TV (kabelingången) resektive TV via den inbyggda digitalTV-boxen (du har antagligen en digitalmottagare för marksänd digitalTV i din TV).

Eftersom du använder Comhem för digitalTV och HDTV så har du ingen användning av DTV, så den kan du lämna därhän.

Om du har alla kanaler du vill se via din Comhem box finns ingen orsak att använda de vanliga kanalerna i TV'n. Du har antagligen ett antal kabelTV kanaler fråg väggen, de kan du koppla in med en vanlig antennkabel precis som vanligt. Men om du har samma kanaler via digitalboxen så är det givetvis bättre kvalitet den vägen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.