Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor angående HTPC(nybörjare)

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 May 2008 - 09:39

iceman89
  • iceman89
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Jag håller just nu på att bygga min första HTPC, och jag har lite frågor angående operativsystem, kablar (ljud,bild).

1) Operativsystem

Jag har funderat på att köra linux på min HTPC - Kubuntu med linux MCE, vad tror ni om detta? Eller är Windows ett bättre alternativ?
Om jag skulle använda windows vad skulle jag isåfall köra på då? Behövs det extra "mediaprogram" om jag kör windows?

2) Ljud, kablar

På HTPC finns dessa utgångar/ingångar: HDMI, VGA, DVI, Component (grön, röd, blå) och S-video i bild väg.
I ljud väg har jag SPDIF och ett 8 kanaligt ljud kort.

Jag kommer att använda mig av en LCD-TV som kommer att ha HDMI, SCART, och Component.

Vad kommer ge mig bäst ljud samt bäst bild?

Jag kommer att använda mig av dessa högtalare: http://www.webhallen...od.php?id=67451
det är absolut inget värsting men det får duga tills vidare.

Jag undrar även vad jag ska köpa för kablar när det gäller överföringen av ljud och bild från tv-htpc samt högtalarsystem-htpc?

Kom gärna med förslag, åsikter m.m.

Tack!

Mvh
Robin

Postad 30 May 2008 - 13:49

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
1. Jag har inte kört Linux MCE men det ska vara ett bra OS om du väljer hårdvara som du vet med all säkerhet fungerar bra med Linux. Jag kör Windows XP med Media Portal på min HTPC och efter mycket om och men och tweak så har jag fått den att funka bra med FFDShow och AC3Filter så det funkar som jag vill. Media Portal är ett mycket trevligt open source program som har myånga utvecklare och uppdateras ständigt. Finns även Meedio(s) för Windows som är lite krångligare att konfigurera än Media Portal i början men är nog säkert bra också. Sen kan du ju välja XP Media Center Edition eller Vista Ultimate/Home Premium och köra Windows egna media centers. Jag har ingen koll på dom

2. Jag kör SPDIF ut till min förstärkare och HDMI till teven och jag har får både kanonljud och bild. Har suttit och testat fram och tillbaka mycket med bildkvaliteten och det är många paramterar som spelar in för att få bra bild så räkna med lite tweak för att få till det som du vill ha det.

Kablar ska du väl ha en optisk toslink-toslink eller coax beroende på vad du har för in och utgångar. Och har du HDMI på teven så kan du nog köra HDMI-HDMI mellan htpc och tv, annars DVI-HDMI kankse, eller DVI-DVI, beror lite på vad du har för teve osv...

Postad 31 May 2008 - 09:04

iceman89
  • iceman89
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

1. Jag har inte kört Linux MCE men det ska vara ett bra OS om du väljer hårdvara som du vet med all säkerhet fungerar bra med Linux. Jag kör Windows XP med Media Portal på min HTPC och efter mycket om och men och tweak så har jag fått den att funka bra med FFDShow och AC3Filter så det funkar som jag vill. Media Portal är ett mycket trevligt open source program som har myånga utvecklare och uppdateras ständigt. Finns även Meedio(s) för Windows som är lite krångligare att konfigurera än Media Portal i början men är nog säkert bra också. Sen kan du ju välja XP Media Center Edition eller Vista Ultimate/Home Premium och köra Windows egna media centers. Jag har ingen koll på dom

2. Jag kör SPDIF ut till min förstärkare och HDMI till teven och jag har får både kanonljud och bild. Har suttit och testat fram och tillbaka mycket med bildkvaliteten och det är många paramterar som spelar in för att få bra bild så räkna med lite tweak för att få till det som du vill ha det.

Kablar ska du väl ha en optisk toslink-toslink eller coax beroende på vad du har för in och utgångar. Och har du HDMI på teven så kan du nog köra HDMI-HDMI mellan htpc och tv, annars DVI-HDMI kankse, eller DVI-DVI, beror lite på vad du har för teve osv...

Okej, då ska jag nog testa om jag får igång LinuxMCE annars får jag nog köra på xp med media portal, hur är det med undertexter o liknande i media portal? funkar det?

Så HDMI kommer ge mig bättre bättre än komponent(blå,grön,röd)? För jag kommer att ha båda på min tv.

Jag skulle gärna vilja ha tips på en HDMI eller komponent kabel som helt okej, men inte allt för dyr.

mvh
rob

Postad 31 May 2008 - 10:19

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Undertexter funkar i mediaportal, och mycket annat. Läs mer på http://www.team-mediaportal.com/ eller på Mediaa Portal forumdelen här på minhembio.

Jag kan inte uttala mig om komponent ger bättre bild än HDMI..

Vad menar du med allt för dyr, säg ett maxpris och kolla, du har ju Supras runt 4-500 kr som ska vara bra och ha ett bra pris. Om du inte har några direkta superkrav kan du nog köpa vilken som helst till att börja med och se om du tycker du behöver en bättre kabel. Jag kör denna mellan min HTPC och TV. HDMI från Kjell&co, men ska nog köpa Suprakabel mest för man vet att det är bra och det känns bättre. ;)
Supra på hembiobutiken

Redigerat av Unregistered530c48a5, 31 May 2008 - 10:21.

Postad 01 June 2008 - 22:20

iceman89
  • iceman89
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
okej!
grymt!
tack för svaren!

mvh rob

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.