gör en snabb enkel tråd här
stativhögtalare för rock max 6500kr
enkelt, har en liten uppfattning för vad som finns..
vad rekommenderas?
B&W? XTZ? Klispch?
Gillar att höra gitarrer glöda ;D
Tackar för svar!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 30 May 2008 - 09:58
hejsan,
gör en snabb enkel tråd här stativhögtalare för rock max 6500kr enkelt, har en liten uppfattning för vad som finns.. vad rekommenderas? B&W? XTZ? Klispch? Gillar att höra gitarrer glöda ;D Tackar för svar! Postad 30 May 2008 - 10:20
Jag ska eventuellt åka och lyssna på XTZ 99.25 idag, kan ju återkomma senare med lite intryck om så önskas.
Postad 30 May 2008 - 10:35
det hade varit väldigt snällt av dig Postad 30 May 2008 - 13:18
Försöker som vanligt få upp ögonen på folk för denna högtalare:
Har inte hört den men jag tror och är nästan säker på att den är suverän till rock i prisklassen. Postad 30 May 2008 - 13:31
Dock ingen stativhögtalare.
Mina XTZ 99.36 tycker jag fungerar bra till rock. Vilken sorts rock är det du lyssnar på? Mvh AlexanderE Postad 30 May 2008 - 13:39
som sagt inten stativare, annars hade den säkert varit intressant tack för tipset iaf
def leppard, guns n roses, aerosmith, dire straits, ac/dc det är lite av de rock från 80talet Postad 30 May 2008 - 14:30
de gör inget.. så ni vet ni som har lust att svara i tråden kommer jag att inom kort ha en XTZ Class-A 100D II som ska användas till de högtalarna jag kommer köpa, 2kanal är de som gäller. så ni vet det. de är dessa tre märkena jag kollat mest på B&W DM685 - Känns inte så lockande längre se jag provlyssna de lite dova men grymt bra vid högrevolymer. Klipsch RB61 - blev rekommenderad dessa, har inte provlyssnat men de sägs de har ljus diskan vilket jag inte gillar. XTZ 99.26 - verkar va högtalaren för mig, går lågt i bas med en detaljerad diskan lite mattare, vilket för mig är bra nackdel är att de är någon tusing dyrare Postad 30 May 2008 - 14:47
Precis som mig då, lyssnar mycket på Dire Straits, Eric Clapton, Mark Knopfler, Chris Rea mm och kan bara gå i godo för XTZ 99.36. De gör Money for Nothing med Dire Straits till en riktig upplevelse. Banddiskanten är helt fantastisk, har aldrig fått den att låta vass oavsett volym och då har jag dragit på rejält kan jag ju säga. Mellanregistrer är helt underbart och röster låter precis som att de stod framför en. Mvh AlexanderE Postad 30 May 2008 - 15:00 Va sjutton hade ni för stärkare som fick dessa att låta dova?? Postad 30 May 2008 - 17:42
Någon nad gilla inte ljudet av någon anledning, vet inte varför.. kan vara att jag hade nad innan men gilla inte vad de gjorde med mina högtalare Postad 30 May 2008 - 19:24
Har egentligen två synpunkter som du förmodligen inte vill höra men som är riktigt vettiga.
(1) Till rock ska man ha golvhögtalare. (2) XTZ A-100 är inte optimal om rock är det viktgaste. Du ska helt enkelt skaffa ett par vettiga golvare, som Wharfedake ovan, och en förstärkare i stil med HK 970 som levererar dynamik och bastryck. Redigerat av Unregistered1197, 30 May 2008 - 19:24. Postad 30 May 2008 - 20:03
1. jo det är väl det bästa igentligen men har inte plats till det. så vil ha bra stativare + eventuelt sub efter ett tag 2. varför är den inte bra till rock? jag har kollat på HK 970 men den är inte så klar i de högatonerna mer grumlig. men har kollat på Marantz pm6002 den va lite klarare och håll en bra tigt bas, men den verkar inte hålla kraften om man vrider upp lite. därav att jag kolla på lite dyrare xtz class-a 100D II med tanke på att xtz99.26 är lite tröga att få igång. Det är bra med åsikter.. bedömmer lite efter det.. alltid bra att ha i bakhuvet Postad 30 May 2008 - 20:13
Hej igen!
Är nu hemkommen från fyndbörsen efter att ha lyssnat på XTZ 99.26. Det var nog den största besvikelsen jag någonsin varit med om för o vara ärlig. Men smaken är ju som baken och man kan ju alltid köpa hem XTZ och testa. Är man inte nöjd så får man skicka tillbaks dem o få pengarna tillbaka. Postad 30 May 2008 - 22:04
En budgetstativare som var riktigt bra till tung 80-90 talsrock var faktiskt Tannoy Mercury 2, tyvärr finns den bara på begmarknaden nu för tiden.
Det som jag själv uppskattade med den stativaren var att mellanregistret var så öppet och verkligen fick gitarrerna att "glöda", sedan gick den faktiskt hyfsat djupt i basen oxå, speciellt med tanke på storleken. Har själv aldrig ägt burkarna i fråga men en kompis hade ett par, han drev dem med en lite större o tyngre stärkare, Pioneer A-858, och det lät verkligen stort, varmt och dynamiskt. Köper du ett par beggade M2 för en tusing så har du mer pengar att köpa skivor för, och skulle du inte vara nöjd säljer du dem vidare för samma pengar. Postad 30 May 2008 - 22:43
Jasså, var var det som inte var bra? testa du någon annan högtalare? vilken förstärkare? Jo står någon stanns på deras hemsida "Try and buy" Postad 30 May 2008 - 22:47
När jag skulle köpa stativhögtalare fick jag rådet att köpa Canton Chrono 502, just för att de var rockiga. Har inte lyssnat på dem själv så jag kan inte säga något mer. Valde ändå att gå på Canton GLE 403, för att de var lite billigare och att min budget inte var enorm. Sen är Mocca/vit riktigt snyggt också!
502:an finns just nu i bok för ynka 3290kr. Hade jag inte varit allergisk mot just bok hade jag nog beställt dem istället när det begav sig https://www.prisjakt...kt.php?p=223281 Postad 30 May 2008 - 23:20
Ljudet lät instängt, röster blev därför inte alls levande. Ljudbilden var lite rörig med, det lät som att musikerna stod på varandra i princip. Basen var det dock inget fel på, om det nu räcker De körde med en XTZ stärkare (Class A-100 D II). Postad 31 May 2008 - 07:54
De håller ju på att tömma lagren av Dynaudios gamla audience serie. En Audience 52:a för 7000 kanske kan vara intressant?
Postad 31 May 2008 - 08:38
det är helt annat än vad jag har kollat på. vad för förstärkare är bra till dessa? vad ger de för ljudbild på tex, guns n roses, dire straits? Postad 31 May 2008 - 09:09
Ja är man van vid skrikiga CV så förstår jag. Mvh AlexanderE Postad 31 May 2008 - 09:19
Det var längesen jag hade CV... Postad 31 May 2008 - 09:26
Man brukar rekommendera Rotel tillsammmans med Dynaudio (de är ganska tungdrivna). Jag har 52SE (en uppgraderingsversion av 52:orna). Ljudet i 52:orna låter lite som det brukar låta när man är och spelar in i en musikstudio. Jag tycker de funkar mycket bra för rock. Speciellt lite mjukare rock som Dire Straits. När man kör hårdare rock typ Deftones och Linkin Park kan jag ibland tycka att gitarrerna inte kommer fram tillräckligt bra. Postad 31 May 2008 - 14:15
Jag har ett par 99.25 och verkar lyssna på samma musik som du och jag klagar verkligen inte på mina högtalare.
Postad 01 June 2008 - 08:59 Låter som om högtalarna inte var inspelade ännu - var de det? Postad 01 June 2008 - 15:10
Tycker helt klart du skall ta en lyssning på Quad 11L eller 12L, har för mig att det var 11 som jag testa. Den är faktiskt inte fy skam.
// Sat Postad 01 June 2008 - 17:41
Jag vet faktiskt inte om de var det, hoppas inte det Postad 01 June 2008 - 21:37
Nice högtalare! var kan man köpa dessa till en billig peng? xD vilka är återförsäljarna i sverige? just nu står det mellan XTZ 99.26 och Quad 11L det är mest intressanta just nu. senare kommer jag fråga efter förstärkare, tar vi sen i annan tråd Postad 02 June 2008 - 11:12
Quad är absolut något jag kan rekomendera..Körde med ett par L12 under ett par år och var verkligen nöjd! Det är F:a ljudinspelning/Opus 3 som är generalagent..Köpte mina På Audioconcept i Sthlm, har även handlat Quad på Lasses Hifi i Falun.. Kniper det tror jag de flesta hifi butikerna kan plocka hem dessa juveler.. Glöm inte köpa hem bommulsvantar bara Postad 02 June 2008 - 11:24
Vad för musik var de du lyssna på? förstärkare som kan rekommenderas? eller ska man köra för och slutsteg? Advance Acoustic MPP405 slutsteget har jag kollat på, kass? de är sjukt snygga, men kommer inte ha svarta. de "röda" passar nog bra till mitt rum då resten är typ ljust. så skiner de upp lite Postad 02 June 2008 - 11:29
Själv har jag kört med Quad rakt igenom, 99 cd-p rakt in i slutsteget 909, otroligt prisvärd kombination.. Se om du kanske kan hitta en begagnad 909 eller 99, jag gillar skarpt de slutstegen, fast jag sålde ändå min 909a i förra veckan Jag är metal huvud i själ o hjärta även om jag lyssnar på en hel del "vanlig" musik med.. En brasklapp bara, dom kan vara ganska avslöjande, men det hänger såklart mkt ihop med ditt rums akustik och så.. Tycker man att det låter lite väl avslöjande, eller kanske ljust kan jag rekomendera kablar från VanDenHul, funkar utmärkt tillsammans. Mitt par var i rosewood, läckert läckert Redigerat av nickeskbg, 02 June 2008 - 11:33. Postad 02 June 2008 - 11:33
låter hur fint som helst, gäller att ha bra inspelningar tur man har 50cd med favrit rock då ;D hoppas någon är bra inspelad då.. låter som jag kommer slå till på dem idag, + de slutsteget ;P Postad 02 June 2008 - 11:37
Se bara till att lyssna ordentligt innan, helst att få möjlighet testa hemma först, så många gånger har man blivit besviken på hur saker låter i butik, att basera sina åsiktier på en butikslyssning kan vara mkt vanskligt.. Men jag är helt övertygad om att det kommer funka med Quad Postad 02 June 2008 - 13:58
Kul att mitt tips gick fram. Är en högtalare som är lite bortglömd känns det ofta som. De var mitt hetaste alternativ + sub innan jag hitta mina nuvarande högtalare.
Vi hoppas att de "glöder" för dig med! // Sat Postad 04 June 2008 - 10:52
Nå, hur har det gått??? Postad 04 June 2008 - 12:50
de står mest stilla, jag iväg och testa lyssna på ett helt annat pa högtalare efter jag varit på semester drar på fredag. om de är bra blir de dom, men annars är jag på ruta ett igen.. ska försöka lyssna på ett par energy c-200 (snygga) sen också. om inget av dem åkerkommer jag Postad 05 August 2008 - 10:25
Fick du tag på ett par burkar eller? Postad 06 August 2008 - 19:06
Skulle vilja slå ett slag för Dali Ikon 2. Nu vet jag nästan att det kommer att gnällas om att dom är skrikiga i diskanten men om man kör med rätt grejor så är dom som en skänk från ovan enligt mig. Jag har bytt ut mina stora CV Clsc 15 mot ett par Dali Ikon 2:er så nu ser setupen ut som följer:
Nad C542 Cd-spelare Nad C372 förstärkare Supra högtalakabel (single wire) Och detta mina vänner funkar mycket bra, basen blir bra, ljudet kanon och ingen ljus diskant så nu är det en mycket varm och trevlig högtalare. Min bror hade dom innan mig och körde med samma grejer utom kablarna för han körde dom i bi-wire vilket medförde att det blev väldigt mycket diskant och knappt någon bas. Over and Out!! Postad 07 August 2008 - 17:58
Asså är det bara jag som tycker att XTZ A-100 DII med B&W DM 685 låter bra till metal? xD
Sitter med den setupen själv ^^ Postad 08 August 2008 - 10:32
Ja inte skulle jag köra dali till rock inte. Ett par Heco metas 300 är väldigt bra till rock, bra pris också och snygga.
Postad 10 August 2008 - 18:48
Quad 12L mkII
En otroligt bra allroundhögtalare. Jag lyssnar mest på typ Nightwish, Dream Theater,, Pink Floyd o.s.v. och är extremt nöjd med mina Quad:ar. I mina öron den bästa stativaren i prisklassen. (Någon kommer väl nu hojtandes om Ino pIP.... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |