Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Baslåda till Audi A3

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 May 2008 - 17:22

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har en audi a3 -99 och funderar på att skaffa en baslåda, och vill ha lite tips på basar och slutsteg och gärna en ritning eller något mått till en låda.

Postad 30 May 2008 - 17:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Vad lyssnar du på, vill du spela högt eller ska det vara finlir och framför allt; vad är du bered att betala?

Postad 30 May 2008 - 21:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Kan slå ett slag för "Phoenix Gold RSDc12" kanske ihop med "Ground Zero GZHA2350XII"?
Men berätta mer så får du något som passar dig bättre istället för spekulationer.

Postad 01 June 2008 - 09:30

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Vill du ha specialanpassad låda eller duger en "kub"
Har du golfklubbor med dig i bilen elelr räcker det med plats för ett par kalsonger?

Postad 01 June 2008 - 11:22

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
UNDERBAR sarkasm.

Om vi snackar prisklasser.
Upp till 1K : Carpower BB-10.
Phoenix Gold RSD10
HertzES250.3 (singel 4 ohm, finns dual coil för 1040)
Alla utom Carpowerbasen är nedsatta i pris hos Blekingebilradio (som exempel)

Vill du gå över det kan jag slå ett slag för N-Core Anthen 10. Kostar 3000.

Som du ser så kan vi lämna hur mkt tiiks som helst helt ur luften, så vi behöver lite mer info.

Hur vill du spela? Högt eller snyggt, högt OCH snyggt?
Hur mkt är du beredd att lägga?
Hur stor plats får det ta?
Vilken storlek på bas hade du tänkt dig?
Hur mkt effekt skall den drivas med?

/Anders

Postad 01 June 2008 - 12:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Vill du gå över det kan jag slå ett slag för N-Core Anthen 10. Kostar 3000.

för att inte glömma dess syskon från peerless; XLS, 2300:- för 12an (hifikit ord. pris)

Postad 02 June 2008 - 15:20

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
trevligt att det är så många som skriver, tyvärr har jag inte varit här inne på sistone, men jag vill ha något som har bra tryck men heller inget tävlings system för antal 10 tusen lappar. Det får inte heller låta apa, men det ska inte vara till finlir dessutom, då jag lyssnar mycket på trance liknande musik.

Lådan behöver inte vara en kub men helst så anpassad till basen utan att bli för krångligt att snickra ihop.
Jag vet inte vad som är vettigt att lägga i pris för att få ett hyffsat system, räcker 3000 eller behöver man lägga 5-6?

Mvh

Postad 02 June 2008 - 16:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Bas plus slutsteg, är det det du menar med system...?
Jag skulle nog säga minimum 4000 om du vill ha något att bita i. Det är så billigt du kan få.
Vill du dessutom addera lte tryck och dessutom lite finlir så hamnar vi nog på 5-6000kr min.
Om du endast lirar trance och sån musik och inte vill ha lika mycket djupbas så avstämmer du lådan lite högre.

Slutsteg: Digital Designs C2a (cirka 3000kr)
Bas: Phoenix Gold RSDc12, Ground Zero Uranium GZUW 12X, Digital Designs 1512 eller Kicker Comp VX12, för att nämna några stycken som jag har hört och vet kan leverera.
Digital Designs 1512 har den nackdelen att den är på 4ohm. De andra kan du koppla i 2ohm och dra ur cirka 800wrms ur steget. Det är lite i underkant för en Ground Zero Uranium GZUW 12X, men den kommer må bra även med den effekten.

Alla basarna spelar godkänt rent hifimässigt. Sämst på HiFi är nog Kicker Comp VX12, med Ground Zero Uranium GZUW 12X som vinnare ur HiFi-synpunkt i mina öron. Phoenix Gold RSDc12 är en svinrolig bas, men kanske inte är optimal för din musikstil.

Personligen skulle jag gå på Ground Zero Uranium GZUW 12X. Den säljer dom för 2699 hos blekinge bilradio.

Lycka till

Postad 04 June 2008 - 05:43

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
okej, får titta lite närmre på de sen.
det är inte så att jag bara lyssnar på trance det blir mycket blandning ifall man har andra som åker med.
slutsteget kunde jag inte hitta någonstans, jag föredrar att det kan hittas i sverige, då genom frakt eller om det finns butik i skåne.

Finns det fler alternativ att komma med?

Mvh

Postad 04 June 2008 - 10:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Digital designs C2a hittar du på:
- http://www.audio-con...se/Slutsteg.asp
eller
- http://www.dbakuten....php?cat_id=2004
Det är ett mycket kompetent slutsteg om du inte är ute efter 100% finlir, utan mer muskelkraft.

Samtliga grejer jag tipsade om finns inom sverige!

Redigerat av jollek, 04 June 2008 - 10:08.

Postad 06 June 2008 - 17:16

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Okej. dessvärre hade dem slut i lager på dbakuten, finns det fler återförsäljare inom sverige? För det andra företaget står där ingen information om.

Vad skulle jag behöva för låda till detta?

Mvh

Postad 11 June 2008 - 17:23

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Finns det fler idéer som någon sitter på?

Postad 27 June 2008 - 18:12

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har tittat lite rundor för att hitta lite saker.
jag fann: BRC då jag har nära och bra till affären. Men jag vet inte så mycket om bil saker, kan detta tänkas vara något?
Vad ska man kolla efter när man letar efter en bashögtalare?

Mvh

Postad 27 June 2008 - 20:01

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
BRC är en bra butik där jag handlat någon gång utan att kunna klaga.
Angående SoundStorm.steget gör jag nog tummen ner. Lite för mycket önskewatt.
Personligen köper jag endast basar som jag vet kan prestera; som jag sett, kännt och lyssnat på eller basar som kammar hem priser eller tävlingar. Jag vill veta att jag kan pressa en bas utan att den pajar. Finns många som roar sig med att plåga basar så har man kontakt med dem får man gott om feedback.
Har man ingen sådan bekantskapskrets får man kolla på specen;
Sedan finns det olika saker man väljer bas utifrån... Ljudprestanda eller rena praktiska tillämpningar.
- Impedans som passar till ditt slutsteg
- Känslighet, högre känslighet innebär en mer effektiv högtalare och kräver mindre effekt för att uppnå samma ljudvolym.
- Lågt VAS (Eller ett inte allt för superhögt åtminstone), vilket brukar kunna skvallra om en stark motor (Vilket brukar kunna innebära att man inte behöver en monsterstor låda)
- Sedan kollar jag x-max (Slaglängden)
- Stor talspole
- Effekttålighet i all ära, men det är inte allt. Dock väljer jag en bas som tål lite kräm.
Nästan inget av ovanstående säger något om hur basen låter, men hjälper dig matcha basen efter dina önskemål och krav, samt vilket slutsteg du har.

Postad 28 June 2008 - 06:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
Bl
Measured in tesla-metres (T·m). Technically this is B x l (vector cross product or B * l * sin(θ)), but the standard geometry of a circular coil in an annular voice coil gap gives sin(θ)=1. Bl is also known as the 'force factor' because the force on the coil imposed by the magnet is Bl multiplied by the current through the coil. The higher the Bl value, the larger the force generated by a given current flowing through the voice coil. Bl has a very strong effect on Qes.

Vas
Measured in litres (L), is a measure of the free air 'stiffness' of the suspension -- the driver must be mounted in free air. It represents the volume of air that has the same stiffness as the driver's suspension when acted on by a piston of the same area (Sd) as the cone. Larger values mean lower stiffness, and generally require larger enclosures. Vas varies with the square of the diameter.

Postad 28 June 2008 - 08:44

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Det var ju tråkigt med slutsteget för det var väl det enda dem hade i vettigt pris mot effekt. Men om det är önskawatt i det steget, vad borde man kunna tro där är i det då? Jag behöver kanske inte ett slutsteg som levererar 1000 rms watt eller?
Jollek du pratar om att välja basar som vinner priser osv, det känns väl kanske lite overkill om man bara ska ha den i bilen för vardagligt användande eller? Det känns iaf som den ribban ligger ovanför mej, visst vill jag ändå va säker på att det är saker som håller. Men tycker det borde finnas något mellan basar som vinner priser och basar som kostar 200:-

Men som sagt jag vet inte mycket om billjud så jag är tacksam för det ni skriver.
Jag har semester nu och tänkte försökal börja på detta projektet, men behöver hitta saker först.

Mvh

Postad 28 June 2008 - 10:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
http://www.carbonize...8d06b097b646b1c
hyfsad bilig

Postad 28 June 2008 - 18:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

http://www.carbonize...8d06b097b646b1c
hyfsad bilig

Snorbra bas för sina pengar. Väl värd sitt pris.

Eliason:
Basar som vinner priser behöver inte kosta skjortan. Finns mååånga basar som kostar 1000-2000kr som vinner priser, så var inte orolig. Phoenix Gold RSD är en bas som jag själv ägt och är en kanonbas för sitt pris. Dessutom finns det många som vinner tävlingar med den (Dock inte SPL, utan SQ :P )
1000wrms är mycket. Du skall kuna försörja den effekten på strömsidan också... Krävs MINST ett nytt batteri av bra kvalité.

Inget ont om BRC, men dom har inte det stakaste sortimentet tyvärr. Finns många andra bra butiker.
T.ex. säljer dom ut Phoenix Gold RSD12D för 799kr på Blekigne Bilradio.

Varför inte dubbla RE Audio RE 12 med ett Carpower Power 1000D hos Carbonize? Där har du ordentlig kraft och skapligt välljud.
Prislappen landar på cirkus 5000kr... Vet inte vad du tänkt dig för pris?

Redigerat av jollek, 28 June 2008 - 18:34.

Postad 29 June 2008 - 10:25

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
tackar så mycket för era svar.

Men om man jämnför dessa två nämda basar; RE Audio RE 12 och Phoenix Gold RSD12D vilken skulle man välja?
Jag vet inte om du mena att jag skulle ha två basar till det nya sluteget, men jag är bara ute efter en bas, för det tar för stor plats.

Sen till slutsteget, jag hittade precis ett Digital Designs C2a begagnat för 1900:- hur presterar detta mot Carpower Power 1000D?

Mvh Sonny

Postad 29 June 2008 - 12:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

tackar så mycket för era svar.

Men om man jämnför dessa två nämda basar; RE Audio RE 12 och Phoenix Gold RSD12D vilken skulle man välja?
Jag vet inte om du mena att jag skulle ha två basar till det nya sluteget, men jag är bara ute efter en bas, för det tar för stor plats.

Sen till slutsteget, jag hittade precis ett Digital Designs C2a begagnat för 1900:- hur presterar detta mot Carpower Power 1000D?

Mvh Sonny

RE Audio basen tål stryk och låter riktigt bra. Det gör PG-basen också. Dock tror jag att du kan lira lite högre med en PG-bas. Vill du lira hårt, högt och roligt så är PG mitt val. RE Audio RE12 är mer åt finlirshållet men kan även den lira hårt och högt. Jag vill placera högtalarna ganska nära varandra. Har dock inte hört RE Audio RE 12 någon gång. Men RE's övriga sortiment är svulstigt bra!

Om DD C2a-steget är i bra kondition är det ett bra köp för sina 1900kr. Det kostar ju "bara" 3000kr nytt.
DD C2a + PG RSD, det kommer trycka på bra och lira snyggt och högt för din prislapp =)

Postad 04 July 2008 - 13:51

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
okej, dessvärre blev det inte det utan beställer ett nytt DD C2a slutsteg och en RE Audio RE 12 från dbakuten. Hur stort strömkit behöver jag till detta? Räcker detta: dbAkuten eller är det för litet med 20mm2 kabel? Eller ska jag välja något annat?

Mvh

Postad 04 July 2008 - 14:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

okej, dessvärre blev det inte det utan beställer ett nytt DD C2a slutsteg och en RE Audio RE 12 från dbakuten. Hur stort strömkit behöver jag till detta? Räcker detta: dbAkuten eller är det för litet med 20mm2 kabel? Eller ska jag välja något annat?

Mvh

minst 33mm

Postad 04 July 2008 - 15:58

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Skulle också vilja gå upp lite i diameter om du skall kräma ur det lilla extra ur steget. Minst 30 i alla fall =)

Redigerat av jollek, 04 July 2008 - 15:59.

Postad 06 July 2008 - 20:56

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Börjar komma mot slutet då jag behöver hjälp med allt extra som ska fixas.

Det är svårt att hitta strömkit i den storleken, men jag hitta ett på Blekinge Bilradio Artnr:gr0606. Finns det något mer man behöver utöver det, eller ska man köpa allt separat?

Klarar sig det nuvarande batteriet sig, eller behöver man ett extra? Kondensator?

Och den stora frågan, lådan till basen. Vad för mått ska man ha på lådan, inre stagning? Är 22 eller 25mm MDF lagom att bygga av? Ska man ha filter eller kopplar man basen direkt till en anslutningsterminal? Dämpning inne i lådan?

Lite andra tankar och idéer som jag säkert inte tänker på?

Mvh Sonny

Postad 06 July 2008 - 21:32

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Börjar komma mot slutet då jag behöver hjälp med allt extra som ska fixas.

Det är svårt att hitta strömkit i den storleken, men jag hitta ett på Blekinge Bilradio Artnr:gr0606. Finns det något mer man behöver utöver det, eller ska man köpa allt separat?

Klarar sig det nuvarande batteriet sig, eller behöver man ett extra? Kondensator?

Och den stora frågan, lådan till basen. Vad för mått ska man ha på lådan, inre stagning? Är 22 eller 25mm MDF lagom att bygga av? Ska man ha filter eller kopplar man basen direkt till en anslutningsterminal? Dämpning inne i lådan?

Lite andra tankar och idéer som jag säkert inte tänker på?

Mvh Sonny

JAg köpte ett kabel kit på carbonize.se 50mm2 ström och jord och sen hgt kabeel å rca kabel. kostade 695 har ja för mig
sen det med batteriet är väl en fråga om hur högt du tänkt spela och hur länge, ett bra batteri ska räcka till det steget om man inte tvunget ska kräma ur allting, kondensator behövs inte, byt strömkabeln från generator-batteri till en 25-33mm2 istället så blinkar det nog inte så mkt i bilen även om du bara har ett batteri

Lådan storlek och så ska du få hjälp av där du köper grejerna från, björn på dbakuten hjälper säkert dig

Postad 07 July 2008 - 09:14

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Antar att det var Carbonize eller något liknande du köpt då? Där är inget som fattas som man behöver köpa till?

Det är svårt att säga, jag spelar så länge jag kör bil. Vissa stunder kan de väl bli höga volymer men jag kommer väl använda den effekten som finns att använda, eller det känns inte förnuftigt?

Bilens generator är inte byggd för att klara av mer last eller kan man verkligen göra så utan några risker?

Inget negativt om björn på dbakuten, men här inne känns det som att man kan få bättre hjälp som är insatta i låd byggen.

Mvh

Postad 07 July 2008 - 10:43

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Spelar du sällan med bilen avstängd så behöver du inget extra batteri direkt. När bilen rullar så är det generatorn som ger ström. Dock är ett nytt fräsch batteri att rekommendera, men du kan ju koppla in allt först och prova och uppgradera efter behov.
Kondensator? Nej.

En generator som måste ligga och pumpa ut mycket laddström kommer bli varm! Värme sliter ut den rätt fort. Dessutom drar bilen mer bensin ju hårdare generatorn jobbar. Jag tror inte din generator pajar endast för ett DD C2a...

Björn på dBakuten är en kille som har extremt med kunskap. En riktigt bilstereokuf =)

50mm2 kabel är alltid bra, men i detta fallet är det lite väl grovt. Du kommer inte upp i så höga strömmar att ett markant spänningsfall är att tänka på. Du kommer nog få ungeför samma spänningsfall med en 35mm2 kabel, typ det från Ground Zero du kikade på. 50mm2-kittet på Carbonize är dock grymt prisvärt ochkostar ju ändå lika mycket som 35mm2... Det är en smaksak om hur man vill göra installationen.
Att köpa alla grejer separat är inte billigare, dock får du grejer av högre kvalité.

Till en låda passar nog 22mm MDF med stag perfekt. Stadga den längsta väggen, eller bygg ett kryss inuti lådan och stadga alla väggar. Det gör susen. 25mm MDF kostar mer än det hjälper.
Mått på lådan får du bestämma själv? Finns dem som kan reka låda till din bas ;)
Passiva filter skippar du! Det finns LowPass-filter på ditt slutsteg.
Dämpning av lådan är en "smaksak". Beror på lådkonstruktion också. En sluten låda skulle jag dämpa.

Postad 07 July 2008 - 17:31

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tar och beställer ett Ground Zero kit då också. Är där något speciellt jag har missat?

Jag vet inte vilket som är att föredra till denna bas, sluten eller portad...
Jag vill ha en kraftig, snabb och snärtig bas, men det ska låta bra med. Vilket är svårt att få allt, om jag fått rätt för mej så är sluten låda för en snärtig bas och portad har mer kraft och ljud?

Finns det någon som läser dessa inläggen som kan göra en lådritning eller så till denna bas så jag kan börja på lådan iaf ;)
Musik som spelas är en blandning mellan det som spelas på radio, rnb och nån form av trance, hardstyle.

Mvh

Postad 08 July 2008 - 11:31

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tar och beställer ett Ground Zero kit då också. Är där något speciellt jag har missat?

Jag vet inte vilket som är att föredra till denna bas, sluten eller portad...
Jag vill ha en kraftig, snabb och snärtig bas, men det ska låta bra med. Vilket är svårt att få allt, om jag fått rätt för mej så är sluten låda för en snärtig bas och portad har mer kraft och ljud?

Finns det någon som läser dessa inläggen som kan göra en lådritning eller så till denna bas så jag kan börja på lådan iaf ;)
Musik som spelas är en blandning mellan det som spelas på radio, rnb och nån form av trance, hardstyle.

Mvh

Beställde du grejerjna från dbakuten utan att be om lådritning/förslag?
Bara ange maxmåtten där lådan ska stå så ska du se att de hjälper dig räkna ut lådan.

Om inget annat kan du adda dem på msn-listan [email protected] så skriver du där vad du vill ha hjälp med och vad du lyssnar på.

edit: både carbonize och dbakuten som säljer den basen rekar 30L sluten låda utan bas så kanske 35L nånting med ett stag inräknat, basreflex stod det 60L med 4" rör 25cm långt, men det beror ju på vilken biltyp osv.
tycker gott du kan fråga dem på dbakuten om råd istället för här, de har ju fått betalt för det.

Redigerat av Unregisteredbb823404, 08 July 2008 - 11:37.

Postad 15 July 2008 - 13:03

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Så nu sitter allting i bilen, efter några dagars jobb med kabel och låda. Det finns tre olika justeringar på slutsteget: Gain, Low pass och High pass, jag vet att man får lyssna sej fram, men finns det typ någon "standard" man kan börja på att ställa dessa efter? Gain värdet går från 8 - 0.2 V, High pass 20 Hz - 5KHz och Low pass 50 Hz - 5KHz

Postad 15 July 2008 - 17:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Testa ställa gainen på ~2.0-2.5V, ställ Low pass på ~80-120hz (testa dig fram till vad som matchar bäst)

Postad 16 July 2008 - 02:55

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
jo men lite lättare att ha något först att gå efter, ska man stänga av high pass då?

Postad 16 July 2008 - 10:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
highpass stänger du av, har du ingen omkopplare att välja mella full pass, low pass och higpass? Ställ den på lowpass om du har den

Postad 16 July 2008 - 11:30

Unregistered2ce4734e
  • Unregistered2ce4734e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nej jag har liksom en on/off knapp för både low och high pass, sen så jag kan ställa frekvensen på de olika.

Bifogad fil(er)

Postad 16 July 2008 - 12:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Nej jag har liksom en on/off knapp för både low och high pass, sen så jag kan ställa frekvensen på de olika.

ställ high pass på off och lowpass på on sen sätter du delningsfrekvensen till ca80hz här får du prova hur det lirar i hope med framsystemet

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.