köp av platt-tv, hjälp tack!
27 svar till detta ämne
Postad 02 June 2008 - 17:35
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
hejsan!
Nu har jag kollat runt på några tv apparater på internet, men kan inte riktigt välja vilken jag ska ha. Jag är helt ny inom området med dessa lcd/plasma apparater, så om ni kunde ge mig några förslag på vad jag ska skaffa mig skulle det vara tacksamt.. Det jag söker är helst en lcd tv (jag har hört om inbränningen hos plasmaskärmar?), och jag hade tänkt mig runt 40 tum nånting.
Jag kan lägga ut ca 9000kr på en tv, så om ni kommer med några förslag.. Jag vill att den ska vara snygg, den ska bästa bilden för bästa priset! Jag ska koppla min xbox 360 till den, och ha en vanlig antenn ikopplad och en VANLIG dvd, ingen hdmi alltså, utan med scart..
Är det värt att lägga ut några extra tusenlappar på full hd än hd ready? är det stor skillnad mellan ex. 37 och 40 tum? Blir bilden sämre eller bättre? Hur ser det ut med framtiden?
Som sagt, alla förslag skulle hjälpa mig, då jag vet knappt nånting om detta..
Ha en fortsatt trevlig dag!
BTW, Är denna tv nånting att ha?
Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD, 1920 x 1080 Full-HD,3xHDMI,15000:1,8ms
Postad 02 June 2008 - 18:26
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Hehe, härligt med ännu en fräsch tråd! Skumma runt bland trådarna så hittar du snabbt en massa likadana frågeställningar och en massa svar också. Du tror att det ska vara en lcd, du kan ju starta tidtagaruret nu så får du se hur lång tid det tar innan du reviderar den planen  Nej skämt åsido, nu tar vi det lugnt, men jag vill sträcka mig så långt att jag avråder dig från att köpa förra årets modeller, särskilt när det gäller lcd, och särskilt när de gäller de mer "normala" prisklasserna. Håll utkik efter det som kommer ut nu! Edit: Välkommen till forumet förresten!
Redigerat av Unregistered7c808eec, 02 June 2008 - 18:27.
Postad 02 June 2008 - 19:49
benghan
-
benghan
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Om tvn inte i större utsträckning skall användas som datorskärm så skulle jag rekomendera en plasma, om vi ska hålla oss i dom lägre prisklasserna. Plasma ger helt klart bäst bild för pengarna. om du ska hålla dig till runt 40" så tycker jag att man klarar sig väldigt bra med en skärm som är HD-ready, väldigt svårt att se skilnad på den storleken. Det finns andra mycket viktigare egenskaper att fokusera på. Du kan ju ta en titt på: Panasonic TH-42PX80LG 42PG6000och kanske Samsung PS-42A456Lycka till med ditt val och glömm inte att åka och titta själv på lite skärmar.
Postad 02 June 2008 - 20:47
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Sir Duke, jo jag antog att det var så, men en tråd för mycket skadar väl inte  Tack så mycket för välkomnanded förresten!
okej, så full hd behövs egentligen inte för dom ändamålen jag ska ha de till? (vanligt tv tittande, xbox 360, samt scart-dvd). Jag planerar inte att köpa den "bästa" tvn på marknaden, utan en hyffsad medelklassare som ger mig en bra bild som man inte stör sig på osv.. Men som du säger, om full hd ändå inte märks på de modellerna runt 40 tum, så kan jag ju lika gärna köpa en hd ready?
Jag har även hört att plasma (ialf. förut) har haft problem med inbränning, inkluderar det dagens modeller också? jag vill veta om det är 100% säkert att det inte kan hända, och först då så blir nog plasma-tv ett seriöst alternativt val för mig..
Postad 02 June 2008 - 20:51
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
*DUBBELPOST*
Jag ska åka förbi någon stor elektronikaffär nu någondag och hålla utkik på ett par tv apparater, så att jag vet hur de presterar i praktiken och inte på papper  men det är ändå bra att få veta på förhand vad man kan förvänta sig osv, och skaffa sig lite förkunskaper.
EDIT: kollade lite mera och hittade denna tv : Samsung 40" LCD-TV LE-40R86BDX
recensionerna på den tvn är ganska positiva och den ligger i en bra prisklass också, har ni några kommentarer om den?
Redigerat av clappen, 02 June 2008 - 20:58.
Postad 02 June 2008 - 21:00
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
kolla www.hdtvtest.co.uk där finns bra genomgångar och betyg på olika tv:s
Lycka Till!
Postad 03 June 2008 - 13:27
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är det värt att lägga ut några extra tusenlappar på Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD, än på Samsung 40" LCD-TV LE40R87BD? R87 kostar runt 8000 kr och M87 kostar ca 1500-2000kr mer. Är det värt det?
Postad 03 June 2008 - 20:05
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Har du snappat upp nåt alls på forumet i liknande trådar? Svaret på din fråga i dem är i stort sett enhälligt. Troligen väldigt få som orkar dra allt igen.
Redigerat av Supernaut77, 03 June 2008 - 20:07.
Postad 03 June 2008 - 22:18
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
nej det har jag inte, jag vet hur det är på forum när man är ny. Men du som vet, du kan gärna länka till en tråd som berör exakt det jag är ute efter så kan denna tråden låsas. Eller så svarar man bara kort och koncist här så får man det överstökat
Postad 03 June 2008 - 22:34
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Eller så svarar man bara kort och koncist här så får man det överstökat 
Panasonic 42PX80.
Postad 04 June 2008 - 07:46
Krister2
-
Krister2
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag kan lägga ut ca 9000kr på en tv, så om ni kommer med några förslag.. Jag vill att den ska vara snygg, den ska bästa bilden för bästa priset! Jag ska koppla min xbox 360 till den, och ha en vanlig antenn ikopplad och en VANLIG dvd, ingen hdmi alltså, utan med scart.
Om du med "vanliga antenn" menar marksänd digital TV så köp en TV med inbyggd digitalbox. Själv köpte jag en LG 42PG3000 (plasma) och blev överraskad över hur bra bild man får från den inbyggda digitalboxen. Men en extern digitalbox måste bilden göras om till analog, skickas över RGB kabel till TV:n och sedan deinterlacas och göras om till digital igen. När det gäller DVD så lade jag ner 499:- på en Philips DVP5960 och 149:- på en HDMI kabel från Jula. Kör 576p från DVD spelaren och låter TV:n skala upp det och resultatet blir väldigt bra. Du behöver inte köpa en dyr DVD spelare som har bra uppskalning eftersom en modern TV kan fixa uppskalning lika bra eller bättre själv. Det räcker att den har HDMI. Men visst kan man väl använda Xbox 360:n som DVD spelare? Och den kommer du antagligen att köra via komponent kabel vilket borde ge tillräcklig kvalitet. Hursomhelst så är jag helnöjd med min LG 42PG3000. De har internetkampanj på den på Expert just nu 8999:- + 279:- frakt (hämta i butik). Jag betalade 10200 i El-Giganten butik för några veckor sedan. Men det finns säkert andra alternativ i samma prisklass som också är prisvärda. Även om du inte har behov av HDMI idag så kommer du nog att vilja ha det i framtiden så välj gärna en TV men mer än en HDMI ingång (det finns iofs hdmi växlar men varför krångla till det). Skall du köra marksänd digital TV så välj en TV med inbyggd box. Bättre bild plus att du slipper en extra fjärrkontroll. Åk och kika på olika apparater, jämför osv... Är det ett onormalt billigt så kolla upp att det inte är en modell som är 1-2 år gammal. Det finns bra, moderna, apparater i den prisklass du siktar på. Det finns ingen anledning att köpa en utgående modell med sämre kontrast och mindre anslutningsmöjligheter.
Postad 04 June 2008 - 08:34
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Panasonic 42PX80.
Skönt, då var det överstökat! LCD i den prisklassen till lågupplösta källor och analog överföring rekommenderas INTE. Bry dig inte om rea-utförsäljning av 1 år gamla grejer. Utvecklingen går snabbt framåt när det gäller platt-tv - och det behöver den göra. Köp senaste nytt! Jag skulle köpa Pioneer (och det gjorde jag också) men om jag inte hade pengar till det skulle jag ta Panasonic och säkerligen bli jättenöjd, de ser bra ut IRL och folk verkar ju nöjda med dem. Bra allround-tv.
Postad 04 June 2008 - 13:18
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jag planerar inte att köpa den "bästa" tvn på marknaden, utan en hyffsad medelklassare som ger mig en bra bild som man inte stör sig på osv..
Hehe  Det låter ju nästan som definitionen på Panasonic PX80!! Perfekt beskrivning! Köper du en LCD för 10k så får du troligtvis en bild som "man stör sig på" Nej. Ingen kan garantera dig till 100% att du inte får inbränningar på en plasma. Men däremot är det garanterat att om du använder sunt förnuft så kommer du inte få några, eller om du mot förmodan skulle få en så kommer den knappt synas. Man får alltid lite "ghosting" på plasma, dvs svaga bilder som hänger kvar en stund och som syns på svarta ytor och på nära håll. Men det är inget som påverkar bildkvalitén och det är inte inbränningar, det försvinner. Köper du en LCD så ökar du risken för döda pixlar och annat istället... men det är också något man kan leva med. Det finns alltid risker med allt. Det är inte värt att köpa en sämre TV bara för att man är rädd att den bättre skulle gå sönder...
Redigerat av schjak, 04 June 2008 - 13:19.
Postad 04 June 2008 - 13:22
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Jag hade en plasma förut som jag surfade på i timtal. fick aldrig några inbränningar. Var en LG. Så den sög såklart i övrigt. 
Vet inte om jag vågar göra det på en ny plasma dock. Funderade på att köpa Pioneer 508XD. Men skulle då troligen inte våga surfa på den. Är inte så imponerad av Panasonic. Om jag skulle köpa plasma igen skulle det blir pioneer utan tvekan. Men köp du en Panasonic fungerar nog perfekt utan att få inbränningar med tanke på hur jag behandlade min plasma utan att få några.
Postad 04 June 2008 - 16:21
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tackar för alla fina svar!
När man hör era kommentarer så verkar plasma det bästa alternativet för mig just nu, i den prisklass jag söker. Jag ska åka förbi en affär snart och kolla in tv apparater och se vilken jag gillar bäst, men plasma verkar ju ändå det bästa
Eller om jag väntar några månader tills jag får mera pengar, är det värt att slänga ut på Samsungs nya A656 serie? Jag är ganska ivrig att få en ny tv, då vår gamla är på sina sista dagar, men jag kan nog vänta nån månad för att få en riktigt bra tv, och kanske uppdatera med ny dvd och digibox osv..
Postad 04 June 2008 - 16:32
johnnyr
-
johnnyr
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Du ville ju ha en TV som såg bra ut också. Det är ett problem eftersom de flesta TV-apparater är skitfula rent ut sagt. Tänk om man slapp alla blaffiga silver-logotyper? Samsungs nya serie ser faktiskt ok ut. Var själv nära att slå till på en ny Panasonic-plasma men dels är loggan för stor och ful och dels är 42" alldeles för stort för lägenheten. Och den nya serien görs inte i 37"  Därför funderar jag på att byta ner mig kvalitetsmässigt till LCD och faktiskt välja Samsungs nya serie. Kollade på Mediamarkt och bilden... tja, LCD är ju LCD men för att vara LCD var den väl ok.
/johnnyr
Postad 04 June 2008 - 16:39
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Därför funderar jag på att byta ner mig kvalitetsmässigt till LCD och faktiskt välja Samsungs nya serie. Kollade på Mediamarkt och bilden... tja, LCD är ju LCD men för att vara LCD var den väl ok.
/johnnyr
jaha, ere så? Jag har alltid haft för mig att plasma har sämre kvalite än lcd, men där hade jag tydligen fel
Postad 05 June 2008 - 10:54
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
jaha, ere så? Jag har alltid haft för mig att plasma har sämre kvalite än lcd, men där hade jag tydligen fel 
Det är fel =) Det stämmer ju om man jämför en SD-plasma med en HD-LCD, men varför skulle man göra det?
Postad 05 June 2008 - 22:19
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Det är fel =) Det stämmer ju om man jämför en SD-plasma med en HD-LCD, men varför skulle man göra det? 
Är det inte snarare källan som är intressant ur den aspekten? Inte om tvn är full-hd lcd/plasma eller inte.  Tydligen är det många, däribland jag, som har svårt att se skillnad mellan ex blue-ray 720p och 1080p. =) Vad menar du med SD-Plasma och HD-LCD schjak?  En plasma matad med SD och en LCD matad med 1080p? =) Annars kan jag bara säga att hur man uppfattar en bild är högst individuellt, vilket är viktigt att poängtera. Det finns de som tycker plasmas fina färger och svärta är oöverträffbart, och de som tycker lcds krispiga bild är helt underbar. Det bästa är att kolla med egna ögon och jämföra. Igen, igen och igen. Det som är bäst i mina ögon är inte bäst i någon annans ögon. Skönhet ligger ju som bekant i betraktarens öga.
Redigerat av twebbas, 05 June 2008 - 22:20.
Postad 07 June 2008 - 14:01
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Tja, Jag har själv tänkt köpa en full-HD panel på vilken jag uteslutande kommer spela Xbox360 och Blu-Ray material på. Har därför spanat lite på LCD-paneler och SONY KDL-40D3500 är en model jag är mycket nära på att köpa. Låter det som en passande tv för mina behov - eller anser ni att jag skall satsa på en annan tv i prisklassen <10 000? Tack på förhand... /Christopher
Postad 09 June 2008 - 23:59
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Ingen som har något att säga?
Postad 10 June 2008 - 06:17
benghan
-
benghan
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tja,
Jag har själv tänkt köpa en full-HD panel på vilken jag uteslutande kommer spela Xbox360 och Blu-Ray material på. Har därför spanat lite på LCD-paneler och SONY KDL-40D3500 är en model jag är mycket nära på att köpa. Låter det som en passande tv för mina behov - eller anser ni att jag skall satsa på en annan tv i prisklassen <10 000?
Tack på förhand... /Christopher
Ingen som har något att säga?
Läs inläggen åvan så får du en bra bild om var du ska köpa!
Postad 10 June 2008 - 23:41
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Eftersom jag frågade som jag gjorde är det väl ganska uppenbart att jag inte fick stor hjälp utav vad som tidigare skrivits i tråden...
Tydligen så har jag missat nyckelorden och jag ber dig att citera de ord som besvarar min fråga.
/Christopher
Postad 11 June 2008 - 10:47
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Sony KDL-40W4000 och Panasonic PX80 är två bra tv-apparater enligt mitt tycke. Den första LCD och andra plasma. Båda från 2008 års kollektion.
PX80 är dock kanske lite mer prisvärd då den nu kostar under 10k. Men Sonyn imponerade stort på mig när jag såg den. Mina två pennies. =)
Postad 11 June 2008 - 13:24
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Mina två pennies. =)
Har du TVÅ penniesar?? Åååh, nu förstår jag... my two cents.... Oops sorry.... missade visst lite. Förresten: köp px80 skippa LCD skippa FulHD sluta oroa dig för inbränningar
Postad 13 June 2008 - 16:48
clappen
-
clappen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Idag köpte jag min Samsung M87BD, och köpte den enbart pga. priset samt att jag tyckte att den hade rätt så bra bildkvalité! Men jag är ganska missnöjd med bilden när jag kopplade in den hos mig, kan det bero på digitalboxen? Jag hade ju tidigare en vanlig widescreen 32' tv kopplad direkt till antennen, måste man köpa nån slags digibox för att det ska bli finare "pixlar"?
Dessutom, har provat spela lite 360 med apparaten, och älskar menyerna i fullhd! Jag trodde dock att de fula "kanterna" i spelen skulle försvinna, då jag hade de tidigare via vga kabel, men så var icke fallet. Kanske ska vara så?
En annan sak, finns det nåra bra inställningar att göra för själva tvn? Har hört att bildens prestanda kan förbättras avsevärt vid de "perfekta" inställningarna.
Postad 13 June 2008 - 16:58
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Det finns en bra hemsida i England (har tyvärr inte sparat länken  ) som till 86:an rekomenderar något åt det här hållet:
Läge: Film.
Brusred: Av.
DNI: Av.
Färområde: Auto.
100 Hz: Av.
Kontrast: 91.
Ljusstyrka: 47.
Skärpa: 0.
Färg: 56.
Färgton: Varm 2.
Färgkontrast: R 15, G 15, B 14.
Färgstyrka: R 19, G 15. B 26.
Kör dessa inställningar på min M71:a o de fungerar bra.
Postad 13 June 2008 - 17:54
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|