Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla väggen eller inhandla en duk?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2008 - 23:14

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Haloj!

Jag har nyligen inskaffat en Optoma HD65 efter alla goda omdömen jag hört om denna produkt.
Ska nu sätta upp den i rummet men överväger dock hur jag bör visa bilden.
Börjar med lite "bas fakta":
-Projektorn kommer sitta i taket (Alternativt stå på en bokhylla)
-Throw range kommer va ca. 3.23 m
-Bilden ska vara 16:9 format
-Har räknat med en storlek på ca 90"
-Avståndet mellan öga -> bild är ca. 3.10 m

Min fråga är nu om de finns en möjligthet att jag kan få en shyst bild endast genom att måla väggen där bilden riktas vit eller om det är rekommenderat med en duk? Budgeten för duk ligger på +/- 1 500 :- dock inte en krona över 2 000.

Mvh
/Martin

Postad 03 June 2008 - 19:11

tuxied
  • tuxied
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
måla på väggen borde funka. Jag sköt länge direkt på väggen. men hade dålig kontrast. speciellt när man jämförde mot monitorn. Sen köpte jag en MDF skiva på cheappy för 250:- och färg på flugger för 200-300:-

Blev väldigt bra. skillnaden mot att skjuta direkt mot väggen och på MDF'en målad i s1500 är 3 gånger bättre än innan. Nu när jag jämför med monitorn så är kontrast och färg väldigt nära varandra.

Redigerat av tuxied, 03 June 2008 - 19:12.

Postad 03 June 2008 - 20:29

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jag har målat min vägg (kolla mitt galleri) det kostade inte mer än några hundralappar och några timmar. Resultatet blev väldigt bra men det går såklart att få det bättre. Det jag har störst problem med är att ljuset reflekteras väldigt mycket upp i taket och att jag någon gång om det är väldigt ljus bild och snabba panoreringar kan ana lite av strukturen på vägen.

Men med din snäva budget blir det bättre av att måla på väggen än att köpa en halvdassig duk.

Postad 03 June 2008 - 21:05

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Har oxå målat väggen. För att slippa skarvar satte jag en återställningsväv först och sedan färg på den. Blev kanon!!

Sedan kan man labba med vita nyanser för att få bättre svärta oxå!

Postad 03 June 2008 - 21:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jag har målat på väggen, hade innan det en duk som jag gjorde själv med MDF-skiva som jag målade. När vi gjorde om så målade jag direkt på istället, är hur nöjd som helst med resultatet.

Några frågor skicka ett PM

Postad 03 June 2008 - 23:21

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Min fråga är nu om de finns en möjligthet att jag kan få en shyst bild endast genom att måla väggen där bilden riktas vit eller om det är rekommenderat med en duk? Budgeten för duk ligger på +/- 1 500 :- dock inte en krona över 2 000.

Mvh
/Martin

Finns ju speciell färg "Goo"-någonting heter den där man ska kunna få riktigt bra slutresultat.
Målar man är det ju dock svårt att få lika lite struktur som det är på dukar, så förarbetet är ju himla viktigt.

Annars har du ju Tupplur-rullgardin ifrån IKEA som är ett prisvärt alternativ, sök på "Tupplur" här på forumet så får du upp många trådar om du vill läsa folks erfarenheter av den.

Sen finns det ju hyfsat billiga ramspända dukar med.
Multibrackets (under 2000kr): https://www.prisjakt...kt.php?p=161260
Kingpin (kostar dock över 2k): https://www.prisjakt...kt.php?p=266504

Tupplur skulle nog jag rekommendera om du vill komma billigt och enkelt undan, ger nog mest per krona. Största skall ge bildyta över 90"

Redigerat av HenkeEdge, 03 June 2008 - 23:34.

Postad 04 June 2008 - 23:35

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack så hemskt mycket för alla svar, uppskattas!

Jag tror de blir till att måla på väggen, känns rätt skönt att kunna spara några tusingar på det.
Jag såg att HenkeEdge skrev någonting om en "Goo" färg, någon som vet vart denna går att få tag på
eller har några andra förslag på färger?
Har några delfrågor;
Väggen jag ska måla på är just nu tapetserad, är det viktigt att jag slipar ner kanterna på dessa?
Har några hål i väggen som behöver spacklas, påverkar detta resultatet? (Jag syftar på att spacklet är bakom färgen)

Mvh
Martin

Postad 05 June 2008 - 01:30

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Har inte någon erfarenhet av att "måla duk" så vet inte vad för förarbete som behövs, men här är en tråd om Goo-färgen iaf: https://www.minhembi...s...c=52839&hl=

Postad 05 June 2008 - 10:57

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Ett billigare alternativ till Goo är s.k. Gesso, funkar utmärkt.

Bäst resultat får du om du spacklar hela området där duken ska vara med ett väldigt fint spackel och sedan försöker sandpappra (med mycket mycket fint sandpapper) så du får bort ojämnheter. Sedan är det bara att måla på det. Har du minsta lilla skarv eller synlig missfärgning/grop så kommer blicken söka sig dit automatiskt under filmtittning så det är värt att lägga ned energi på att få en så jämn och fin yta som bara är möjligt.

När du målar rekomenderar jag en roller av svamp, du kan inte använda en vanlig roller för det blir för mycket struktur i färgen då. Pensel går helt bort såklart. :) Måla gärna 2-3ggr för att få en jämnfärgad yta.

Postad 05 June 2008 - 13:51

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Till roller borde en sk. Mohair-roller funka prima. Jag använde det när jag målade min tvbänk i högblank färg för att få så lite struktur som möjligt.

Postad 10 June 2008 - 20:49

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag testade att måla på väggen. Spacklade varsamt, slipade fint och målade två gånger med "fin" hårad roller. Blev inte alls nöjd med bild kvalitén. Har säkert med att göra att jag använde fel material av något slag eller inte var tillräckligt noggran. Nu blir det istället en Multibracket ramspänd duk, den som HenkeEdge rekommenderade.
Tack för all hjälp!

Mvh
Martin

Postad 15 June 2008 - 17:12

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Rekommenderade vet jag inte om jag gjorde, talade bara om att den fanns. Vet inte något om den, hur den är och så men borde finnas någon tråd att läsa om den.

Postad 04 August 2008 - 13:23

turbotobbe100
  • turbotobbe100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hejsan... Jag har målat min vägg men nu skulle jag vilja ha en ram..
Någon som har bra tips??? trä kan nog vrida sig.... jag ska klä den med svart mocka

MVH tobbe

Postad 04 August 2008 - 14:34

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag körde länge med MDF, om du spikar på lister målade med mattsvart runtom så ser det mycket bättre ut visuellt då det blir en riktig ram. Typ denna

http://www.byggmax.c...D-08508033.aspx

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.