3 blir först i världen med hastigheten 21 Mbit/s för mobilt bredband
Postad 03 June 2008 - 06:16
hur stor mobilhdd måste man ha för att utnyttja hastigheterna? man behöver ju sällan 20+mbit om man inte tankar...
Postad 03 June 2008 - 07:16
Det finns redan fungerande teknologi för 100Mbit/s trådlöst så 21 är inte så revolutionerande, men det är dock lite roligt att Sverige ser ut att bli först med att aktivera nya nätet.
Postad 03 June 2008 - 09:46
Postad 03 June 2008 - 10:43
Postad 03 June 2008 - 10:44
fast det kanske inte är farligare för att det går fortare?
Postad 03 June 2008 - 11:03
Postad 03 June 2008 - 15:07
Så det som påverkar hastigheten idag i betydelse ordning är:
1. Antalet användare på cellen.
2. Täckning (avstånd till cellen)
3. Störningar (andra störande signaler för den aktiva frekvensen, radio skugga, stora hus, plåt, betong, trä osv.)
Ni kan ju testa själva, det kan bli flera 100kb/s skillnad bara av att flytta mottagaren en halvmeter i någon riktning.
Håller ni handen över antennen på telefonen gör detta också märkbar skillnad. Det är alltså en väldigt känslig teknologi.
4. Backbone, det krävs ju att det faktiskt finns 7.2Mbit tillgängligt i operatörens nät för att cellen skall kunna ge 7.2Mbit. Nätet byggs ut konstant men det finns fortfarande platser i Sverige och i andra länder där "ryggraden" inte är uppgraderad till att stödja senaste hastigheterna.
Jag ser fram emot dagen när vi har 100Mbit/s trådlöst i hela världen oavsett fysiska hinder mellan mottagare och antenn. Först då kommer det kännas som "mobilt bredband" på riktigt.
Postad 03 June 2008 - 15:39
Jag har 3:s mobila brdband och är positivt överraskad. Mitt ska tydligen kunna komma upp i 7,2 Mbit/s men jag har aldrig fått upp det till mer än 2,4 när jag testat. Hur som helst så funkar det bra till det jag använder internet till. Laddar inte ner utan surfar och spelar mest. Just nu åker jag tåg och slösurfar, kalas!
7,2Mbit/s finns endast i Sthlm, Göteborg och Malmö. Bor du ute i landsbygden så är högsta hastigheten 3,2Mbit/s. Vet detta eftersom jag jobbar på 3.
Postad 03 June 2008 - 15:44
7,2Mbit/s finns endast i Sthlm, Göteborg och Malmö. Bor du ute i landsbygden så är högsta hastigheten 3,2Mbit/s. Vet detta eftersom jag jobbar på 3.
Jo, men jag bor inom det område i sthlm där 7,2 Mbit/s, eller Turbo3G som de kallar det, ska fungera.
Postad 03 June 2008 - 15:53
Problemet med det nuvarande nätet är att varje cell (antenn) bara kan skicka 7.2 totalt. Det betyder att ju fler användare som är uppkopplade på cellen desto sämre kommer hastigheten vara. Dessutom är 7.2 högst teoretiskt och kräver perfekta förhållanden i lab miljö, helt utan störningar.
Så det som påverkar hastigheten idag i betydelse ordning är:
1. Antalet användare på cellen.
2. Täckning (avstånd till cellen)
3. Störningar (andra störande signaler för den aktiva frekvensen, radio skugga, stora hus, plåt, betong, trä osv.)
Ni kan ju testa själva, det kan bli flera 100kb/s skillnad bara av att flytta mottagaren en halvmeter i någon riktning.
Håller ni handen över antennen på telefonen gör detta också märkbar skillnad. Det är alltså en väldigt känslig teknologi.
4. Backbone, det krävs ju att det faktiskt finns 7.2Mbit tillgängligt i operatörens nät för att cellen skall kunna ge 7.2Mbit. Nätet byggs ut konstant men det finns fortfarande platser i Sverige och i andra länder där "ryggraden" inte är uppgraderad till att stödja senaste hastigheterna.
Jag ser fram emot dagen när vi har 100Mbit/s trådlöst i hela världen oavsett fysiska hinder mellan mottagare och antenn. Först då kommer det kännas som "mobilt bredband" på riktigt.
Tänkte rätta dig lite här.
"Problemet med det nuvarande nätet är att varje cell (antenn) bara kan skicka 7.2 totalt"
För det första så har detta ingenting med en enskild cell att göra. Kapaciteten per site (vanligtvis uppbyggd av 3 celler) beror på två saker:
1. Siten måste vara HSDPA-uppgraderad.
2. Transmissionen till landsbygdssiter (allt utom Sthlm, Gbg, Malmö) är vanligtvis 8Mbit, 4x2 E1:or, som användarna får dela på.
För det andra så är 7,2 inte alls högst teoretiskt. Åk ut till en site som inte har så många användare och du kommer antagligen att komma väldigt nära maxhastighet.
Angående dina påståenden:
1. Är ju ganska självklart
2. Stämmer också
3. Är samma sak som 2
4. Som sagt det är skillnad på siter i Sthlm, Gbg och Malmö jämfört med resten av landet. 7,2 är maxhastigheten i dessa städer medan den som mest är 3,2Mbit/s i övriga landet. Kapacitetsuppgraderingar pågår fortfarande och det finns siter som ännu inte är HSDPA-enablade. Hur som helst har "Backbone" redan nu Kapacitet för långt högre hastigheter än vad som krävs. Du kanske menar Kapaciteten ut till site? Den är däremot inte utbyggd i tillräcklig mån.
Postad 03 June 2008 - 19:03
He he hur förklarar du då att 3:s 7.2-buss stod på torget i borås för ett halvår sedan och sålde just 7.2 samt Tidningen Mobils senaste täckningstest?
De har 7.2 på fler ställen än någon annan, jag tror du arbetar hos en konkurrent istället he he...
Postad 03 June 2008 - 19:47
He he hur förklarar du då att 3:s 7.2-buss stod på torget i borås för ett halvår sedan och sålde just 7.2 samt Tidningen Mobils senaste täckningstest?
De har 7.2 på fler ställen än någon annan, jag tror du arbetar hos en konkurrent istället he he...
Jag kanske skulle säga att jag jobbar med nätutbyggnaden för 3GIS. 3GIS ägs till hälften av Telenor och andra halvan av 3. Telenor och 3 har EXAKT samma 3G-nät förutom i våra tre största städer. Tidningen Mobils test ger jag inte mycket för tyvärr. =)
He he hur förklarar du då att 3:s 7.2-buss stod på torget i borås för ett halvår sedan och sålde just 7.2
De kan väl fortfarande sälja 7,2 var dom vill? Det är ju den högsta hastigheten du kan komma upp i med 3G just nu men att det inte gäller runt och i Borås är en annan femma.
Man kan sälja båtar i öknen också om man vill. Men då får man ta båten till en sjö
Postad 03 June 2008 - 19:50
men men du kan ha rätt
Postad 03 June 2008 - 20:01
vi är flera som har detta i Borås och kommer upp i 3mbit, tror inte man skulle det med 3.2mbit i grunden...
men men du kan ha rätt
Hmm.. Nätet är ju byggt för att alla användare ska kunna surfa i 3Mbit/s så det är inget konstigt med det. Om nätet inte skulle klara den "låga" datahastigheten så skulle det ju vara superkorkat designat. =) 3Mbit/s är väldigt lågt om du tänker efter och det kräver inte så mycket av nätet.
Postad 03 June 2008 - 20:31
Och jag står fast vid att maxhastigheten är teoretisk, vi åkte runt och testade olika nät både live och i lab på mitt förra jobb och vi kom aldrig upp i max live, det går liksom inte eftersom man tappar hastighet på grund av så många faktorer.
Sitter man still är det väggar och störningar som påverkar, åker man runt är det handovers och bättre/sämre celler som gör snitthastigheten sämre.
Jag äger själv inget flatrate abonemang så jag har ingen privat erfarenhet av hur det fungerar just nu dock.
Men för ett år sen ungefär så såg jag aldrig 3.2 live, peaks på 2.7-2.8 var man riktigt nöjd med.
Postad 03 June 2008 - 21:50
Precis som du skriver så når man ju bara dom bra hastigheterna när man använder en cell med få eller inga andra användare. Det är också det som gör att 7.2 blir högst teoretiskt i storstan där det skall fungera.
Och jag står fast vid att maxhastigheten är teoretisk, vi åkte runt och testade olika nät både live och i lab på mitt förra jobb och vi kom aldrig upp i max live, det går liksom inte eftersom man tappar hastighet på grund av så många faktorer.
Sitter man still är det väggar och störningar som påverkar, åker man runt är det handovers och bättre/sämre celler som gör snitthastigheten sämre.
Jag äger själv inget flatrate abonemang så jag har ingen privat erfarenhet av hur det fungerar just nu dock.
Men för ett år sen ungefär så såg jag aldrig 3.2 live, peaks på 2.7-2.8 var man riktigt nöjd med.
Det stämmer det du säger men jag kan bara tillägga att det har gjorts väldigt mycket uppgraderingar landet runt det senaste året så nätet är väldigt mycket bättre. För ett år sedan hade HSDPA(Turbo-3G) precis börjat rullas ut i 3GIS nät.
Postad 04 June 2008 - 07:56
Folk på landet är mer lättlurade?He he hur förklarar du då att 3:s 7.2-buss stod på torget i borås för ett halvår sedan och sålde just 7.2 samt Tidningen Mobils senaste täckningstest?
Ser fram mot dagen då jag kan ersätta mitt sunkiga adsl med ett mobilabbonemang hur som helst
Redigerat av Martin, 04 June 2008 - 07:56.
Postad 04 June 2008 - 14:57
Om du jobbar på 3 borde du veta att högsta hastigheten i landsbygden oftast inte är 3,2mbit/s utan 0.35 mbit/s. 3,2Mbit/s får man endast i mellan stora städer som... Västerås, Gävle osv osv. DVS, där det finns Turbo 3G stöd...
/En som jobbat på 3 som försäljare...
Postad 04 June 2008 - 16:38
Word! och man betalar gladeligen in 249kr/månad för att hastigheten pendlar på procenten.Ingen extra kostnad för att man sitter utomlands, ingen extra kostnad per gig, ingen extra kostnad för att man inte vill ha något annat av företaget som tillhandahåller tjänsten....
Postad 04 June 2008 - 19:14
Folk på landet är mer lättlurade?
![]()
Ser fram mot dagen då jag kan ersätta mitt sunkiga adsl med ett mobilabbonemang hur som helst
Erkänner lurad!
Postad 05 June 2008 - 03:03
Hmmm säljare på 3 ger jag inte heller mycket för då ni försökt påstå att jag har 7,2Mbit/s i Helsingborg där jag bor. Däremot säger jag fortfarande enligt ovan att högsta hastigheten i landsbygden är 3,2Mbit/s. Med landsbygd menar jag varenda del av landet förutom sthlm, gbg och malmö! Ta en titt på 3s täckningskarta då den faktiskt stämmer rätt bra överrens med verkligheten. Detta gäller även 3-säljare som behöver uppdatera sig angående täckning och hastigheter så att vi andra slipper bli lurade.Om du jobbar på 3 borde du veta att högsta hastigheten i landsbygden oftast inte är 3,2mbit/s utan 0.35 mbit/s. 3,2Mbit/s får man endast i mellan stora städer som... Västerås, Gävle osv osv. DVS, där det finns Turbo 3G stöd...
/En som jobbat på 3 som försäljare...
Postad 06 June 2008 - 08:58
Upstream eller downstream?
Jag sitter med en simpel lan-uppkoppling i mitt hem, som är strypt till 10/10 Mbps och jag har fastnat för symmetrin i uppkopplingen. Det är en makalös skillnad på prestandan jämfört med de assymetriska uppkopplingarna som t.ex. ADSL. Den där 20Mpbs adsl-uppkopplingen är ibland vassare än min 10/10, men med minsta lilla belastning på upstream'en så rasar den användbara hastigheten även hos 20Mbps adsl-uppkopplingen.
21Mbps eller högre via mobilt nät låter ju kul, men av erfarenhet så vet jag att jag hade iallafall inte blivit särskilt glad om en sådan uppkoppling hade rasat ner till 5-6Mbps, bara för att man råkar ha lite trafik i båda ändarna...
Jag väljer alla gånger en uppkoppling på halva hastigheten om den bara är symmetrisk. Hellre 10/10 än 42/2 s.a.s....
Postad 06 June 2008 - 13:52
Turbo3G (3.5g) finns inte bara i Stockholm, Göteborg och Malmö!
Jag har märkt av det i t ex Umeå.. Och om det finns i en stad som Umeå borde det finnas i andra lite större städer också...
Postad 07 June 2008 - 16:38
Måste rätta er lite.
Turbo3G (3.5g) finns inte bara i Stockholm, Göteborg och Malmö!
Jag har märkt av det i t ex Umeå.. Och om det finns i en stad som Umeå borde det finnas i andra lite större städer också...
Hmmm vi pratar om 7,2Mbit/s och det finns endast i ovan nämnda städer. Hsdpa finns ju på många platser i landet. Du har antagligen inte kollat täckningskartan jag gav länk till ovan?
Postad 08 June 2008 - 22:45
Det är som att säga att högsta hastigheten är 7,2Mbit/s i Sverige, dvs inte så informativt. Jag har inte turbo 3g- där jag bor, o det är inte för snabbt om man säger så. Sen tycker jag begränsningen på 5gb/månad är något som borde tas bort i första hand istället för att öka hastigheten ytterliggare, annars kan man ju aldrig utnyttja hastigheten. Riktigt störande det där med bandbreddsbegränsning om man inte har något fast abbonemang, och nej jag kan inte få det heller där jag bor (förutom uppringt 56k)Hmmm säljare på 3 ger jag inte heller mycket för då ni försökt påstå att jag har 7,2Mbit/s i Helsingborg där jag bor. Däremot säger jag fortfarande enligt ovan att högsta hastigheten i landsbygden är 3,2Mbit/s. Med landsbygd menar jag varenda del av landet förutom sthlm, gbg och malmö! Ta en titt på 3s täckningskarta då den faktiskt stämmer rätt bra överrens med verkligheten. Detta gäller även 3-säljare som behöver uppdatera sig angående täckning och hastigheter så att vi andra slipper bli lurade.
EDIT: Det va visst bara tele2 och telia som hade bandbreddsbegränsning
Redigerat av nasjo, 10 June 2008 - 15:03.
Postad 10 June 2008 - 18:07
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
53 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?