Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kan folk lägga ut tusenlappar på kablar?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 June 2008 - 07:51

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Har precis köpt en 10 m digital ljudkabel och 10 m dvi-hdmi kabel för runt 500 kr på Kjell & Co. Dessa är till min Pioneer 508XD och funkar som de ska.

Hur kan folk gå och köpa kablar för flera tusen kr? Det enda kablarna gör är att skicka ettor och nollor i paket. Antingen kommer de fram eller gör de inte det. Företag som säljer svindyra kablar skrattar hela vägen till banken...

Redigerat av speechless, 03 June 2008 - 08:57.

Postad 03 June 2008 - 07:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Alla vet vi ju hur denna tråden kommer att utvecklas...:)

Postad 03 June 2008 - 07:55

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ville bara påminna folk om att göra något roligare för sina pengar...

Postad 03 June 2008 - 07:58

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Jag misstänker att masse70 menar att den kommer att urarta, och det har han rätt i.

Varför gå och köpa en Ferrari när man bara får köra 110km/h på motorvägen, en kompis till mig hade svarat så här direkt "För att jag kan".

Själv köper jag gärna lite dyrare kablar för estetikens skull, om det blir bättre ljud eller bild låter jag vara osagt. De känns ofta lite "redigare"

Vill poängtera att jag inte köper kablar för flera tusen dock, min gräns går vid Supra kablage.

Edit: Jag författade om texten lite då jag skrev något helt annat än vad jag tänkte, medans jag höll i sonen.

Redigerat av Ola Thomasson, 03 June 2008 - 08:11.

Postad 03 June 2008 - 07:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Har precis köpt en 10 m digital ljudkabel och 10 m dvi-hdmi kabel för runt 500 kr på Kjell & Co. Dessa är till min Pioneer 508XD och funkar som de ska.

Hur kan folk gå och köpa kablar för flera tusen kr? Det enda kablarna gör är att skicka ettor och nollor i paket. Antingen kommer de fram eller gör de inte det. Företag som säljer svindyra kablar skrattar hela vägen till banken...

För att folk gillar att skryta med att de har dyra kablar.

Postad 03 June 2008 - 08:20

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0

För att folk gillar att skryta med att de har dyra kablar.

Ligger nog mycket i det. Hade inte Minhembio funnits och personen inte haft kompisar som varit intresserade haden denne troligtvis aldrig köpt dyra kablar. Då finns det helt enkelt ingen som kan imponeras. Vi borde dock dumpa denna tråd innan det blir en till pajkastningstråd mellan kablarnas vara eller icke-vara.

Postad 03 June 2008 - 08:25

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Vet inte... men jag köper kvalitetskablar... ifall nånting skulle vara lurt med bilden eller ljudet så vet man kanske att det inte är det det beror på... fast det kan ju va fel på dyra kablar med. :)

Postad 03 June 2008 - 08:28

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Hur kan folk gå och köpa kablar för flera tusen kr? Det enda kablarna gör är att skicka ettor och nollor i paket. Antingen kommer de fram eller gör de inte det.

Fast de skickas inte som paket med efterkorrektion, de skickas som en ström av ettor och nollor.

//Max Reference

Postad 03 June 2008 - 08:50

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag köpte en billigare 7 m DVI->HDMI kabel på Clas Ohlson. Funkade visserligen oftast, men då och då så fick jag konstiga saker i bilden. Bytte till en dyrare kabel och nu funkar allt som det ska.
Förr, när man körde analogt så såg man ju verkligen skillnad på en dålig och bra component kabel. I dessa digitala tider så är det ju lite knepigare, den billiga kabeln kan funka. Men det är inte alltid så.
Mycket beror ju också på om du kör 1080p eller 720p. 1080 innebär ju en väldans massa mer data.

Postad 03 June 2008 - 08:56

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag var inne på suprakablar men köpte de billiga kablarna för att jag hoppades att på det skulle funka och som tur är så funkade det. Var orolig när det gällde 10 m också.

Men tydligen finns det folk som har haft problem med billiga kablar så jag borde ändra topicen...

Postad 03 June 2008 - 09:13

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Vanligtvis får man vad man betalar för, detta betyder dock inte att billigare produkter alltid är sämre alternativt inte fungerar då det alltid finns undantag. Ser man på just Supra så är ju deras kablage ordentligt skärmade vilket bara det är en anledning att betala lite mer om plånboken tillåter. Nyligen köpte jag en 10m-antennsladd från Kjell & Co för 99kr, för en Supra hade jag fått betala 875kr. Den har hittills fungerat klockrent så jag ser i nuläget ingen mening med att köra Supra på just antennsladden såvida inte grova störningar skulle inträffa.

Resten av mitt kablage (HDMI, toslink, Scart) är dock Supra då det är korta kablar som kommer användas under en längre tid och jag vill försäkra mig gällande kvalitét. Allt är efter eget tycke egentligen.

Postad 03 June 2008 - 09:22

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
http://gizmodo.com/g...ally-268788.php

F a k t a

Ska du köpa en digitalkabel kortare än 2 m?

Köp vad som helst. Lägg resten av pengarna på nåt vettigt. Sprit till exempel :)

http://gizmodo.com/g...-iii-282725.php

Ska du köpa digitalkabel runt 10 m?

Köp något dyrare. Punkt.

Postad 03 June 2008 - 09:26

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Varför snåla när du investerat så pass mycket på en bra tv?
Testa en dyrare så ser du att de ger bättre bild respektive ljud. Iallafall generellt.

Har haft scart och HDMi ifrån Netonnet och Claes insjö bla och när jag bytt till Supra, Gefen etc så har jag upplevt en betydligt bättre bild.

Postad 03 June 2008 - 10:15

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det är skillnader. På bild tex ser man oftast artifakter när HDMI kabeln inte är tillräckligt bra. Med ljud så kan sämre kablage ge förluster så att felkorrigering måste in, och det är inte optimalt ljudmässigt.

Måste då kablarna kosta 10.000kr? Nej, inte det jag menar :)

Postad 03 June 2008 - 11:03

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det är skillnader. På bild tex ser man oftast artifakter när HDMI kabeln inte är tillräckligt bra. Med ljud så kan sämre kablage ge förluster så att felkorrigering måste in, och det är inte optimalt ljudmässigt.

Måste då kablarna kosta 10.000kr? Nej, inte det jag menar ;)

Ja det är nog allt skillnad på kablar :) . Jag tvivlar dock att det finns nån som kan höra skillnaden på ljud eller se nån skillnad bildmässigt mellan en lite dyrare kabel och en jävligt dyr kabel hehe.... Vad jag vet så finns det ingen expert som gått med på ett blindtest, men om det finns skicka mig gärna länken :).
Jättebudget kablar där märker man oftast skillnad mot en "något" dyrare kabel (egen erfarenhet).
Kör själv bara med profigold till stärkare tv och projja och dom funkar klockrent och dom lär väl knappast klassas som en speciellt dyr kabel. Mer som en strax över medel kabeln.... ;)

Postad 03 June 2008 - 11:10

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ska inhandla en 8m supra hdmi->dvi bara för att jämföra om det blir någon skillnad...

Postad 03 June 2008 - 12:10

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

http://gizmodo.com/g...ally-268788.php

F a k t a

Ska du köpa en digitalkabel kortare än 2 m?

Köp vad som helst. Lägg resten av pengarna på nåt vettigt. Sprit till exempel :)

http://gizmodo.com/g...-iii-282725.php

Ska du köpa digitalkabel runt 10 m?

Köp något dyrare. Punkt.

Om man ska köpa en mellan 2 meter och 10 meter då?

Postad 03 June 2008 - 12:41

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Jag har läst på en del ställen att dåligt digital video kablage kan resultera i posterization (dvs att det börjar se ut som om bilden typ är GIF-komprimerad) utöver de vanliga problemen som alla känner till (signal drop outs och sparklies).

Jag har dock aldrig sett posterization-artefakter som ett resultat av dåligt kablage förutom i bilder som kabeltillverkare använder i sitt marknadsföringsmaterial.
Dock har jag ofta sett sparklies eller drop outs som ett resultat av långa och billiga kablar (eller mediumlånga billiga kablar med 1080p eller högre).

Dock hör man ju ofta folk säga att de upplever bättre bild med sina dyra HDMI-kablar och ibland ser man folk referera till bättre upplevt färgsaturering, skarpare bild, bättre skuggdetaljer och annat som för mig framstår som rent hokus pokus i sammanhanget.

Min måttstock brukar vara denna:
Om jag inte ser något direkt fel i bilden (sparklies, drop outs, posterization etc.) så finns det ingen anledning att skaffa en "bättre" kabel.
Vilket skiljer sig från hur jag brukar relatera till analogt kablage. Eftersom analogt kablage har en oändlig "skala" går det i princip alltid att få en inkrementellt bättre bild (till skillnad från digitalt där det finns en benhård tydlig "maxgräns").

Alla upplevelser jag haft med digitalt videokablage hittills är att "antingen funkar det eller så funkar det inte" (och då menar jag INTE att antingen är det bild eller så är det inte bild), den typen av fel man kan få som ett resultat av dåligt kablage är så pass tydliga att man helt enkelt kan förutsätta att det är "fel" (till skillnad från en billig SCART där man kanske inte kan säga att bilden är "fel" men att den "skulle kunna vara bättre").

Alla vetenskapligt utförda tester jag sett indikerar också att digitalt kablage, även utan felkorrigering, inte kan erbjuda de inkrementella skillnader som analogt kablage gör. Dvs. är där något som inte står rätt till med bilden eller ljudet så hörs eller syns det även för en lekman (klicks, pops, droup outs i ljudet eller ovan nämnda fel med bilden t.ex.).

Fråga: Ni som upplever att bilden blivit bättre med dyrare kablar, vad syftar ni på? Att bilden är fri från regelrätta störningar eller att bilden blir inkrementellt bättre (ala "djupare färger", "mer detaljer" osv.)?

Postad 03 June 2008 - 14:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
jag har själv valt att köra med dvi - hdmi kabel med supras variant. den är såpass lång som 15m och jag ville jag inte riskera massa knasigheter med bilden.

sen högtalarkablarna valde jag nordost bara för att dom är så jäkla läckra, man kan göra många fina fynd på beg marknaden

gjorde tex egna strömkablar till högtalarna. bara för att jag ville att det skulle se bättre ut( jo strömkablar du läste rätt! dom går på 220v)

Postad 03 June 2008 - 15:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag använder en 5m HDMI-kabel från Supra för att köra HDMI v1.2 i 1080p60 (24-bit ars RGB) från XBOX 360. Den kabeln fungerar som den ska - inga artefakter. Jag använder också en 5m HDMI-kabel från ClickTronic för att köra HDMI v1.2 i 1080p60 (24-bitars RGB) från datorn. Den kabeln fungerar också som den ska - inga artefakter.

Att folk ser skillnad i saker som skärpa och färgmättnad beror nog oftast på självsuggestion, ibland kanske på att man måste vara på sin vakt vad gäller inställningar mellan olika ingångar. Posterisering låter konstigt och snarare som avrundningsfel någon annan stans i kedjan.

Ekvationen är alltså enkel. Färgglada prickar eller streck = fel på kabeln. Skillnad i skärpa, färgmättnad eller kontrast = annorlunda inställningar eller placebo.

Postad 03 June 2008 - 15:48

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Blev mest förvånad att trådskaparen hade en Pioneer!
Hade förväntat mig att han skulle ha nån billig skit från Netonnet.

Postad 03 June 2008 - 19:29

Asmedia
  • Asmedia
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Visst är det sant att kablarna bara ska skicka 0 1.. så funkar ju all teknik.
Men som med allt annat: DET BEROR PÅ HUR DET SKICKAS som avgör.
Posten ska bara skicka ett brev, vi säger mellan Stockholm och Göteborg.
Med en dålig "brevkabel" så kan brevet åka upp till Kiruna först...

Åter till riktiga kablar: 1-2 M kablar har inte stor betydelse.. Men på länge kablar så har det stor betydelse.

Postad 03 June 2008 - 19:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Finns inget värre än dåliga liknelser som saknar relevans.

Ingen som kan visa på synbara/mätbara skillnader på bilden mellan olika kablar istället?

MVH
/Chuck

Postad 03 June 2008 - 19:43

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ja a hur kan vi :)

Thomas

Postad 03 June 2008 - 19:59

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
[quote name='speechless' date='Jun 3 2008, 08:51 ' post='1934286']
[/quote

Undrar varför du köpte en Pioneer 50 " när du hade klarat dig med en 32" DANTax FRÅN ICA Maxi? Tv signal som tv signal...eller? :)

Postad 04 June 2008 - 00:40

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Posterisering låter konstigt och snarare som avrundningsfel någon annan stans i kedjan.

Jo, vad jag förstått hävdar folk att det uppstår någon slags uniform degradering av signalen som gör att "färre bitar kommer fram" jämnt spritt över bildytan vilket då skulle göra att resultatet påminner om solirization/posterization (ibland har jag sett folk hävda att det är ett direkt resultat av moderna bildvisares försök till felkorrigering för att motverka värre "symptom" som t.ex. sparklies eller drop outs).

Monster Cables ger ungefär samma förklaring. Men det kanske är där folk fått det ifrån till att börja med. :)

Som sagt har jag aldrig sett felet i första hand eller på någon bild förutom en extremt liten (typ 150x80 pixlar) som givetvis kom från Monster Cables.

Kom f.ö. precis på en annan artefakttyp som jag själv upplevt: svarta horizontella streck som "blinkar" med ojämna mellanrum i bilden, ofta på ungefär samma ställe.
Dock faller det under samma typ av fel som jag sett tidigare: dvs ett ganska gravt och lättupptäckt fel (aka "antingen funkar det eller så funkar det inte" :P )

Angående vart gränserna går så brukar jag själv hålla mig till kablar i Clicktronics kvalitets- och prisklass. För de flesta behov duger de utmärkt men deras HDMI på 15 meter och DVI på 10 m är ju dock mer tveksamt. (Jobbade i en affär där vi sålde dessa för något år sedan och vi hade sjukt många återköpt på just 10m DVI med anledning av artefakter eller att folk inte fick bild alls)

En anna sak som spelar en väldigt stor roll men som sällan diskuteras eller tas upp i recensioner av hårdvara är ju kvaliteten på TMDS-sändaren. Det kan vara rätt rejäla skillnader vi talar om där så med vissa produkter spelar det ingen roll hur pass bra kabel du köper de kommer ändå inte klarar av att driva en signal på långa avstånd på grund av själva sändaren.
Tyvärr finns det absolut inga garantier här för att en dyr produkt skulle ha en bra TMDS-sändare (förmodligen till väldigt stor del på grund av att det är just en sån komponent som aldrig granskas av varken pressen eller användarna).

Redigerat av Unregistered92d7e447, 04 June 2008 - 00:47.

Postad 04 June 2008 - 08:00

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Supra kablage är gränsen för mig, en bra avägning på kvalité och pris.

Postad 04 June 2008 - 08:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Undrar varför du köpte en Pioneer 50 " när du hade klarat dig med en 32" DANTax FRÅN ICA Maxi? Tv signal som tv signal...eller?

18" större och 100ggr bättre bild kanske .... dvs bättre bild som tom en APA kan se och ingen inbillad förbättring...

Postad 04 June 2008 - 11:29

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0

Undrar varför du köpte en Pioneer 50 " när du hade klarat dig med en 32" DANTax FRÅN ICA Maxi? Tv signal som tv signal...eller? :(

Det var det dummaste inlägget jag läst på hela veckan.

Redigerat av dannovarius, 04 June 2008 - 11:29.

Postad 04 June 2008 - 16:40

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Fast lite roligt var det allt :(

Postad 04 June 2008 - 16:43

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Personligen kan jag lägga lite extra pengar för att veta att det kommer att fungera och slippa dra om i onödan. Därför använder jag till exempel supra hdmi 15m. SPDIF är inte lika noggrant och där bryr jag mig bara om att kabeln är av rätt typ (d.vs. 75ohm) och har för tillfället en skarvad kabel som består av en 10m clas ohlsson i 100:- klassen samt en förlägning på 3 m som kostade runt trettio kronor. Givetvis fungerar det, och så länge jag inte kan höra några droppade paket eller liknande (vilket man skulle höra med DTS 1.5mbit t.ex.) så har jag ingen anledning att köpa dyrare. Likaså kopplar jag optisk för femtiolappen mellan Xbox 360 och förstärkaren.

Jag kan absolut lägga tusentals kronor på kablar om det blir bättre. I de allra flesta fallen vet jag redan på teoretiskt nivå att förutsatt att kabeln fungerar så är det som det ska vara. Inget blindtest eller annan empiri skulle kunna övertyga mig om motsatsen. Att försöka övertyga mig med anekdoter, tester osv att man skulle få djupare färger med bättre hdmi-kabel är precis lika omöjligt som att empiriskt försöka bevisa att 2+2 = 5.

Jag vet inte varför det finns sådan enorm övertro på vad man hör och ser. För mig räcker det utmärkt att veta att någon är på ett visst sätt och att det omöjligt (utan gudomlig inverkan ..) kan förhålla sig på något annat vis.

Postad 04 June 2008 - 16:47

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Jag tror inte heller på dyra kablar, det var ett test som ett organ gjorde i USA nyligen och det var ingen skillnad mellan den billiga $12 HDMI kabeln och Monsters HDMI som kostade $262

De körde tester genom en spektrum analysator.

Jag har frågat mig hela tiden angående Supras kablar, jag tycker dom är på tok dyra, liknelse med Monsters prissättning.

Vore kul om Sverker gjorde ett test av Supra mot en billig kabel typ från Kjell och Co tex, Supra tjänar nog ordentligt med pengar på deras kablar.

Många förknippar ett kabelmärke med status och betalar i sin tur vad som helst.

Jag har tidigare köpt Supras kablar för det är det maximala jag är beredd lägga ut pengar på men jag tycker nu i efterhand man betalar sjukt mycket pengar, materialet är inte värt dessa pengar i närhet som Supra köper in det för.

Kolla på Blue Jeans Cable, vettiga priser och väldigt bra kablar, mer ska man inte betala för en kvalitetskabel.

Redigerat av Packetloss, 04 June 2008 - 16:49.

Postad 04 June 2008 - 16:54

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Supra kablage är gränsen för mig, en bra avägning på kvalité och pris.

Supra är tokdyra för vad man får, ta bara exemplet Supras EFF-ISL 1meter kostar idag 875:-

Från Blue Jeans Cable köper jag liknande kabel fast med Canare kontakter med Belden kabel för dryga 280:-

Frågan är de enorma marginaler Supra faktiskt lägger på sina kablar, vi kanske pratar 200% eller mer i marginal ut till ÅF.

Redigerat av Packetloss, 04 June 2008 - 16:54.

Postad 04 June 2008 - 16:58

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Supra är tokdyra för vad man får, ta bara exemplet Supras EFF-ISL 1meter kostar idag 875:-

Från Blue Jeans Cable köper jag liknande kabel fast med Canare kontakter med Belden kabel för dryga 280:-

Frågan är de enorma marginaler Supra faktiskt lägger på sina kablar, vi kanske pratar 200% eller mer i marginal ut till ÅF.

Det är klart det är skillnad på kablar

Postad 04 June 2008 - 17:12

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Tro mig, vi har inte i närheten av några 200% i marginal på produkter från Supra, dela det med fem så är du i närheten.

//Max Reference

Postad 04 June 2008 - 19:20

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Jo det dyraste supra har att erbjuda kan vara väl magstark och därför få jag förtydliga mig lite :)

Det billigare av supra kablagen är en smärtgräns för mig :( lägger inte över 500: för en kabel om det inte är bevisat att det ger effekt tex supra HDMI kablar i längre längder över 8m.

Redigerat av MGW, 04 June 2008 - 19:21.

Postad 04 June 2008 - 20:26

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Tro mig, vi har inte i närheten av några 200% i marginal på produkter från Supra, dela det med fem så är du i närheten.

//Max Reference

Nu pratar jag om de marginaler Supra lägger på mot ÅF.

Jag har ÅF konto hos bland annat Deltaco som säljer kablage av olika tillverkare och det är inga små marginaler det rör sig om, runt 60-70% pålägg, och nu snackar vi inte om överbetalda Monster Cables eller liknande kablar.

Så klart ÅF vill lägga lock på detta ämne och avböjer sig kommentarer om marginaler eftersom kablar är er stora kassako idag, detsamma gällde programmet från USA jag tittade på där ÅF som Best Buy och andra hade allt till sitt försvar att sälja dyra kablar till ockerpriser när en HDMI kabel för $12 leverar likvärdiga prestanda som en Monster HDMI för $262.

http://www.youtube.c...h?v=tDw2ZSDzlMw

Problemet är känt kan jag säga och fler konsumenter börjar bli medvetna om detta.

Varför köpa dyra högtalarkablar när EKK presterar oftast bättre och till ett betydligt lägre pris?

För att inte glömma ockerpriset per meter som Supra tar för Lorad nätkabel som i princip presterar lika bra med samma effekt som en kabel ur Elfas sortiment fast till halva priset.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=128460

89:-/m

http://www.elfa.se/e...dok=2016280.htm

39,7:-/m + moms = 49,60:-/m

Nu är ju Elfa välkänt dyra på allt och ändå halva priset.

Glöm inte heller http://www.monoprice.../home/index.asp i USA som säljer kvalitetskablar till bra pris och som är mer känt bland dom mer medvetna entusiasterna som inte gått på marknadsföringen av Monster och dylikt som har flashiga förpackningar osv....

Redigerat av Packetloss, 04 June 2008 - 20:33.

Postad 04 June 2008 - 20:30

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Nu pratar jag om de marginaler Supra lägger på mot ÅF.

Jag har ÅF konto hos bland annat Deltaco som säljer kablage av olika tillverkare och det är inga små marginaler det rör sig om, runt 60-70% pålägg, och nu snackar vi inte om överbetalda Monster Cables eller liknande kablar.

Så klart ÅF vill lägga lock på detta ämne och avböjer sig kommentarer om marginaler eftersom kablar är er stora kassako idag, detsamma gällde programmet från USA jag tittade på där ÅF som Best Buy och andra hade allt till sitt försvar att sälja dyra kablar till ockerpriser när en HDMI kabel för $12 leverar likvärdiga prestanda som en Monster HDMI för $262.

http://www.youtube.c...h?v=tDw2ZSDzlMw

Problemet är känt kan jag säga och fler konsumenter börjar bli medvetna om detta.

Varför köpa dyra högtalarkablar när EKK presterar oftast bättre och till ett betydligt lägre pris?

För att inte glömma ockerpriset per meter som Supra tar för Lorad nätkabel som i princip presterar lika bra med samma effekt som en kabel ur Elfas sortiment fast till halva priset.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=128460

89:-/m

http://www.elfa.se/e...dok=2016280.htm

39,7:-/m

Nu är ju Elfa välkänt dyra på allt och ändå halva priset.

Går det inte lika bra med ståltråd?

Postad 06 June 2008 - 21:48

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Många förknippar ett kabelmärke med status och betalar i sin tur vad som helst.

Så är det överallt.det är som jag nyligen köpte mej en tröja

Gick och köpte mej en Piké ifrån Lacoste för 798kr.
då jag kan säkert få samma kvalite för 300kr.

Varför betalar man då 598kr till för samma kvalite.jo märket.och ett märke är status,då får jag mer status bland mina "polare"

samma sak för kablar,"dyrare grejer mer tjejer",kan man säga :D(med ironi)

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 06 June 2008 - 22:09.

Postad 06 June 2008 - 22:11

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Går det inte lika bra med ståltråd?

näe, men koppartråd.

Postad 07 June 2008 - 11:49

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

näe, men koppartråd.

Själv hör jag ingen skillnad på mina luftlindade sytrådar och garn nystan :(

Postad 08 June 2008 - 09:47

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det är klart att de som köpt en HDMI-sladd för 1999:- istället för en precis lika bra för 199:- upplever en skillnad i både det ena occh det andra. Med betoning på upplever...

Det finns vissa grundförutsättningar och skillnader mellan analog och digital teknik som inte riktigt verkar ha förståtts på sina håll. Som jag skrivit i en del andra trådar: från ett HIFI- och hemmabioperspektiv måste man ju uppfatta det som högst märkligt att denna diskussion helt saknas inom områden med mer vana vid digital teknik. Inom datorvärlden t.ex. Konstigt att det inte går att köpa en HIFI-specad SATA-kabel. Konstigt också att det verkar funka bara bra ändå... :(

Det handlar ju enbart om en slags religion: både köpare och säljar av HIFI vill att de ska vara så till den grad att de skapar sin egen verklighet. Man börjar helt enkelt tro på något och man delar denna tro med någon annan.

Postad 08 June 2008 - 12:11

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Det är klart att de som köpt en HDMI-sladd för 1999:- istället för en precis lika bra för 199:- upplever en skillnad i både det ena occh det andra. Med betoning på upplever...

Det finns vissa grundförutsättningar och skillnader mellan analog och digital teknik som inte riktigt verkar ha förståtts på sina håll. Som jag skrivit i en del andra trådar: från ett HIFI- och hemmabioperspektiv måste man ju uppfatta det som högst märkligt att denna diskussion helt saknas inom områden med mer vana vid digital teknik. Inom datorvärlden t.ex. Konstigt att det inte går att köpa en HIFI-specad SATA-kabel. Konstigt också att det verkar funka bara bra ändå... :(

Det handlar ju enbart om en slags religion: både köpare och säljar av HIFI vill att de ska vara så till den grad att de skapar sin egen verklighet. Man börjar helt enkelt tro på något och man delar denna tro med någon annan.

När riktigt duktiga personer som driver butiker säger sig se/höra skillnader, dom säger också att en viss typ av produkt, spelar ingen roll vad det är, som är mycket dyrare, inte spelar någon roll, då ÄR det skillnad, punkt slut, är det inte så att i ditt påstående att det är den som har köpt den billigare kabeln som inte inser att den dyrare är bättre?

Thomas

Postad 08 June 2008 - 22:29

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0

Det finns vissa grundförutsättningar och skillnader mellan analog och digital teknik som inte riktigt verkar ha förståtts på sina håll. Som jag skrivit i en del andra trådar: från ett HIFI- och hemmabioperspektiv måste man ju uppfatta det som högst märkligt att denna diskussion helt saknas inom områden med mer vana vid digital teknik. Inom datorvärlden t.ex. Konstigt att det inte går att köpa en HIFI-specad SATA-kabel. Konstigt också att det verkar funka bara bra ändå... :)

Håller med dig kebabmannen! Vaför är det BARA HiFivärlden som har dille på kablar? Det finns ju liksom inte massor av floppykablar för 800:- som ska ge bättre överföringshastighet. Eller speciella nätkablar för PC (eller kupévärmare, eller laddningsbara gräsklippare som ju drar mer ström än de flesta förstärkare). Det behövs ju inte... Underskatta inte placeboeffekten, den gör otroligt mycket, inte bara inom HiFi och läkemedel, alla som köper något som är dyrt vill ju känna att deras pengar varit välspenderade... Inget konstigt med det egentligen, jag skulle nog vara likadan.

Plus att en av de värsta förolämpningarna vi känner till i detta land är att bli kallad snål...

Postad 09 June 2008 - 12:54

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Undrar varför du köpte en Pioneer 50 " när du hade klarat dig med en 32" DANTax FRÅN ICA Maxi? Tv signal som tv signal...eller? :)

Det var det dummaste inlägget jag läst på hela veckan.

Mest IQ befriat svar till komentar på hela året.

Folk köper pioneer 50" tv för mycket pengar just för att se betre bild. När det gäller kablar börjar de ifrågsätta kvalen på dem. Själv ser jag skjlnad på bild mellan märkes och caca tv. Den roligaste är att jag hör åxå skjlnad mellan kablar. Om signal som signal, alla kommer fram endå, var inte kräsen o köpa tv för 35 tusen och skita när dig ner du ska köpa kablar för 1000 lap.

##--man skall inte kräva från den som knapt har--##

Redigerat av zamolxes, 09 June 2008 - 12:58.

Postad 09 June 2008 - 13:54

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

När riktigt duktiga personer som driver butiker säger sig se/höra skillnader, dom säger också att en viss typ av produkt, spelar ingen roll vad det är, som är mycket dyrare, inte spelar någon roll, då ÄR det skillnad, punkt slut, är det inte så att i ditt påstående att det är den som har köpt den billigare kabeln som inte inser att den dyrare är bättre?

Thomas

Herrejösses vad folk verkar ha svårt att förstå skillnaden på dgital och analog överföring. :rolleyes:

De "rikigt duktiga personer" du hänvisar till är religösa -- de ser och hör saker som inte finns och som ingen utanför religionen ser men de tror stenhårt på det ändå. Eller så är det samma personer som har en HIFI-affär. Provisionen på en kabel för 1999:- är ju större än för en för 199:- Då är det kanske lättare att se och höra saker :) Detta är förvisso också inte helt ovanligt i religösa sammahang...

Det som skickas över en HDMI-kabel är representationer av ettor och nollor som tas emot och tolkas som ettor och nollor av mottagande enhet. Både mottagaren och avsändaren har varsin DAC som klockar sändningen. Kan mottagande enhet (t.ex. en tv) uppfatta att t.ex. en etta tagits emot så används enhetens inbyggda modell av vad denna etta betyder för att visa bilden. Kvaliteten på själva signalen har i en digital överföring (till skillnad från en analog överföring) alltså ingen som helst inverkan på det som visas på tvn.

Det har funnits en relativt oseriös jitter-diskussion (som kommer sig av en serie missförstånd på 70-talet) som nu verkar ha klingat av, dessbättre.

Postad 09 June 2008 - 14:23

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Har testat ett gäng olika HDMI kablar och när det gäller kablar för digitalaströmmar så är det ingen bildkvalitetsskillnad på kablarna vad jag har sett. Man ser definitivt skillnad på dyra scart kablar vs billiga och dyra component kablar vs billiga, men HDMI nix...

Postad 09 June 2008 - 17:25

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Nej, visst Dyra VS Billiga.. Jag är glad att det finns billiga no-name kablar som är lika bra som som dom dyrare! Men för den delen köper jag dem inte.. jag köper dyra kablar inom vissa gränser.

Men min bror å andra sidan vill ha billiga kablar. För han ska det funka, och det gör det! För mig är det så mycket mer än bara funktionalitet. Det är inte för intet ordet "Kabelporr" har dykt upp här och där i vissas gallerier! :rolleyes:

Jag tror även att folk köper kablar ut efter den egna utrustningen. Skulle jag sitta på en stärkare från Classe (Inte Clas Ohlson...) och B&W's värsting högtalare för 109'900:- så skulle mina kablar garanterat ligga runt 10 000:- klassen.

NU har jag själv anpassat mig och det kablaget jag har idag ligger i samma nivå som mina högtalare och reciever. Sen är det ju en hobby.. jag skulle aldrig köpa kablar för att jag måste.. jag gör det för att jag vill!! Det är snyggt... det är sexigt... det är.. det är personligt. Jag gör det inte för att mina polare ska bli avundsjuka på mig.. då skulle jag lagt ner kabelverksamheten för länge sen då dom bara tycker man är dum i huvudet som köper dyra kablar och sen nästan älskar med dem.

Så ser jag på saken.. kan tänka mig att vissa förstår och t.o.m känner igen sig lite :)

Ha dé!
/Christian

Postad 09 June 2008 - 17:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Edit: En till sak.. nått jag tycker är lite lustigt (men det är också en hobby) det är dom som köper strömfilter och endast lyssnar på ljud under natten, ja, då strömmen är som "renast" :blink:

Det tycker jag är lite lustigt :) Men som sagt... vill man så varför inte? Jag är brandman, andra vill jobba på ett kontor... varför? Ja, vi är väl alla olika och tur är väl det :rolleyes:

Postad 09 June 2008 - 17:39

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
På nätterna är trafiken minimal och industrin ofta i vila, "bakgrundsljudet" från dessa är då minimal.

Huruvida elnätet skulle ha färre störningar i sig låter jag vara osagt...
Att säga att man kan höra flera detaljer i musik pga färre störande faktorer känns alltså inte speciellt konstigt, eller? :)

Det är alltså många faktorer som spelar in, kablarna i sig har rätt liten inverkan i helheten även fast de kan göra skillnad.
Lyssningsrummets akustik är nästan lika viktig som anläggningen i sig, vilken många glömmer bort..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.