|
* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
Produkter kopplade till denna tråd
Relaterade trådar (4 st)
Amatör

Gick med: 2005-01-09
Saknar galleri, filmsamling, annonser
|
Hejsan Navigon!
Köpte Navigon 2110 Max dels p.g.a. informationen i Navigon 8110 tråden och den braiga supporten!
Jag har en fråga, kommer det att vara möjligt att köpa USA kartorna också så småningom, eller kanske det redan är möjligt men jag ej hitta vart man gör det?
Andra kan gärna fylla på med andra 2110 Max frågor också!
Tackar!
Det här inlägget har ändrats av Izze Jun 4 2008, 08:16
|
|
|
Användare

Gick med: 2006-05-22
Har 27 bilder i Galleriet
|
Citera(Izze @ Jun 3 2008, 20:49 )  Hejsan Navigon!
Köpte Navigon 2110 Max dels p.g.a. informationen i Navigon 8110 tråden och den braiga supporten!
Jag har en fråga, kommer det att vara möjligt att köpa USA kartorna också så småningom, eller kanske det redan är möjligt men jag ej hitta vart man gör det?
Andra kan gärna fylla på med andra 2110 Max frågor också!
Tackar! Hej Izze! Det var trevligt att höra! Hoppas du är nöjd med ditt val av navigator. I skrivande stund finns ingen USA karta tillgänglig till 2110max. Men historiskt så har det släppts till övriga produkter. Dessvärre är efterfrågan mikroskopisk och därför brukar det inte vara på högsta prioritet att ta fram. Så jag vågar inte ge dig ett exakt svar. Men tidigare modeller har USA karta dykt upp till. Mvh Navigon
|
|
|
Amatör

|
Citera(NAVIGON Sverige @ Jun 5 2008, 12:03 )  Hej Izze!
Det var trevligt att höra! Hoppas du är nöjd med ditt val av navigator.
I skrivande stund finns ingen USA karta tillgänglig till 2110max. Men historiskt så har det släppts till övriga produkter. Dessvärre är efterfrågan mikroskopisk och därför brukar det inte vara på högsta prioritet att ta fram.
Så jag vågar inte ge dig ett exakt svar. Men tidigare modeller har USA karta dykt upp till.
Mvh
Navigon Tackar för svar! Okidok, Det är inte superviktigt, men jag är i USA då och då och det vore rätt najs att kunna använda denna apparat även där. Jag brukar köra Nav4all med en GPS puck i USA, fungerar hyfsat. Annars har 2110max:en fungerat riktigt bra, väldigt snabb både på att routa och vandra omkring i menyerna. Snygga kartor tycker jag också minsann. Har nog inte mycket negativt att klaga på. Skall ta en 500mila tour genom Europa i sommar och det skall bli kul att se hur det går. Jo förresten, om man vandrar omkring på en karta och hittar t.ex. Kista Science Tower. Är det möjligt att direkt via kartan få en vägorientering dit, utan att gå via fylla i adress mm? .....det vore bra ifall POI warner kunde stödja burken så man kunde lägga in egna POI, men det är väl MN7 som det strular med? Iaf helt nöjd med burken hittils, känns prisvärd!
|
|
|
Amatör

|
Citera(Izze @ Jun 5 2008, 12:24 )  Tackar för svar! Okidok, Det är inte superviktigt, men jag är i USA då och då och det vore rätt najs att kunna använda denna apparat även där. Jag brukar köra Nav4all med en GPS puck i USA, fungerar hyfsat.
Annars har 2110max:en fungerat riktigt bra, väldigt snabb både på att routa och vandra omkring i menyerna. Snygga kartor tycker jag också minsann. Har nog inte mycket negativt att klaga på. Skall ta en 500mila tour genom Europa i sommar och det skall bli kul att se hur det går.
Jo förresten, om man vandrar omkring på en karta och hittar t.ex. Kista Science Tower. Är det möjligt att direkt via kartan få en vägorientering dit, utan att gå via fylla i adress mm?
.....det vore bra ifall POI warner kunde stödja burken så man kunde lägga in egna POI, men det är väl MN7 som det strular med?
Iaf helt nöjd med burken hittils, känns prisvärd! Strunta i frågan "Jo förresten, om man vandrar omkring på en karta och hittar t.ex. Kista Science Tower. Är det möjligt att direkt via kartan få en vägorientering dit, utan att gå via fylla i adress mm?" Jag gjorde en RTFM och hittade hur det fungerade!
|
|
|
|
|
Är grymt sugen att köpa denna lilla manick men måste få svar på en fråga:
Kan man lägga in egna POI's eller inte? Om "JA"; kan man göra det på ett enkelt och GRATIS sätt eller måste man köpa speciell mjukvara?
|
|
|
Amatör

|
Citera(shapic @ Jun 7 2008, 02:34 )  Är grymt sugen att köpa denna lilla manick men måste få svar på en fråga:
Kan man lägga in egna POI's eller inte? Om "JA"; kan man göra det på ett enkelt och GRATIS sätt eller måste man köpa speciell mjukvara? Tjena! Tyvärr verkar det inte vara möjligt just nu. Det verkar inte finnas någon programvara för MN7 för tillfället. Om jag har fel så får gärna någon korrigera mig.! Annars är jag precist tillbaka från en sväng fram och tillbaka till Norrland-Stockholm. Burken har fungerat mycket bra. Testade batteritiden till precist 3timmar som utlovat.
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2007-03-05
|
Hur ställer man in det så den varnar för fartkameror? Mvh Satch
|
|
|
Amatör

|
Citera(satch @ Jun 7 2008, 16:16 )  Hur ställer man in det så den varnar för fartkameror? Mvh Satch Den var redan proggad med fartkamerorna på vägen upp till Sundsvall iaf. Vet inte hur uppdateringen går till och tror inte www.asebro.se stödjer navigon? Navigon här på forumet kanske vet?
|
|
|
|
|
Citera(Izze @ Jun 7 2008, 15:58 )  Tjena! Tyvärr verkar det inte vara möjligt just nu. Det verkar inte finnas någon programvara för MN7 för tillfället. Om jag har fel så får gärna någon korrigera mig.!
Annars är jag precist tillbaka från en sväng fram och tillbaka till Norrland-Stockholm. Burken har fungerat mycket bra. Testade batteritiden till precist 3timmar som utlovat. Kan man åt minstone lägga till en kordinat som POI inne i själva gps:en då? Alltså, om jag knappar in t.ex. Mandelgatan 38 i Örebro, kan jag då skapa en POI av den adressen/kordinaten?
|
|
|
Amatör

|
Citera(shapic @ Jun 7 2008, 20:02 )  Kan man åt minstone lägga till en kordinat som POI inne i själva gps:en då? Alltså, om jag knappar in t.ex. Mandelgatan 38 i Örebro, kan jag då skapa en POI av den adressen/kordinaten? Njae, du kan endas spara den som resmål (ung 500 st) vad jag kan se.
|
|
|
|
|
Tack för snabba svar!
Det lutar trots en hel del brister för att jag köper navigon 2110 max...
En sista fråga bara: Kan man knappa in kordinater? Och är det då long/lat eller decimalform?
|
|
|
Amatör

|
Citera(shapic @ Jun 7 2008, 23:51 )  Tack för snabba svar!
Det lutar trots en hel del brister för att jag köper navigon 2110 max...
En sista fråga bara: Kan man knappa in kordinater? Och är det då long/lat eller decimalform? shapic, som jag kan se det kan du kika runt och spara/söka adresser på 1. adress, 2. poi 3. eller via skrolla omkring på karta (då du kan se koordinaterna). Dock hitta jag inte att man kan hitta nått fält att fylla i koordinaterna direkt? Det är möjligt att det går, men jag hittar det iaf inte. Dock verkar de ha snabb fart på 400MHz procerssorn. Det är inte lika kvickt att zooma in/ut på en snabb PC med google earth, men nästan
Det här inlägget har ändrats av Izze Jun 7 2008, 23:08
|
|
|
|
|
Citera(Izze @ Jun 8 2008, 00:07 )  Dock hitta jag inte att man kan hitta nått fält att fylla i koordinaterna direkt? Det är möjligt att det går, men jag hittar det iaf inte. ******** också... Det avgjorde det för mig isf tror jag... Det får nog bli en mio 370 istället.. Avsaknaden av att kunna lägga in POI's och att skriva in kordinater gör det jobbigt planera för bilsemestern på somrarna ;P Fast iofs så kanske det kommer någon mjukvaruuppdatering i framtiden som fixar dessa funktioner... suck, att det ska vara så jobbigt att köpa en pryl!!
|
|
|
Amatör

|
Citera(shapic @ Jun 8 2008, 00:21 )  ******** också... Det avgjorde det för mig isf tror jag... Det får nog bli en mio 370 istället.. Avsaknaden av att kunna lägga in POI's och att skriva in kordinater gör det jobbigt planera för bilsemestern på somrarna ;P Fast iofs så kanske det kommer någon mjukvaruuppdatering i framtiden som fixar dessa funktioner... suck, att det ska vara så jobbigt att köpa en pryl!!  Jag tror att mjukvaruuppdateringen är planerad till ca en halvtimma efter att du köpt Mion  .....men vänta, Navigon kanske har svar på dina frågor. Jag är fortfarande ganska ny på burken och kan ha missat ett å annat.
Det här inlägget har ändrats av Izze Jun 7 2008, 23:47
|
|
|
|
|
En halvtimme!? Nej nej, snarare 30 sekunder, med min tur ;P
Jag tror att jag ska vänta ett par dagar innan jag bestämmer mig för vilken jag ska köpa, sova på saken lite... Nnu känner jag lite att 2 års fria uppdateringar på kartor för 200 spänn är extremt förmånligt och bra, det är ju trots allt kartorna i en gps som är a och o ...
|
|
|
|
|
Efter månader av forumläsning så skulle jag då inhandla min 2110 MAX i lördags. Hade hittat ett erbjudande för 1990:-, men när jag väl åkt 5 mil till butiken så var den dels slut, dels verkade det vara ett missförstånd för det var nog 2100 MAX som kostade 1990:-, men säljaren sa att de skulle nog stå för det priset när jag fått det angivet på e-mail tidigare. Vi får väl se...måste ha en navigator före semestern vid midsommar, men vill inte ge 2400:- för denna. Då köper jag hellre norden varianet för 1900:- (kan inte tänka mig att jag bilar i europa närmsta 3 åren iaf).
Någon som har sett något erbjudande utöver det som listat på prisjakt? Tips mottages gärna
|
|
|
Beroende

Gick med: 2005-06-05
|
Citera(e3henri @ Jun 8 2008, 19:10 )  Någon som har sett något erbjudande utöver det som listat på prisjakt? Tips mottages gärna EG Butik 2295:-
|
|
|
|
|
Får man karterbjudandet för 199kr när man köper 2100 Max också?
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-05-06
|
nej, bara på 2110MAX (2års kartorna för 199:-)
Jag köpte en Moov 370 förra veckan, med den kan man importera egna POI genom MIO mjukvaran som medföljer, jag har i och för sig inte hunnit testa detta ännu.
Jag stod oxå i valet mellan 2110max och moov 370, testet i aftonbladet för ngn vecka sedan, var det som avgjorde för mig.
|
|
|
|
|
Citera(mestprylarvinner @ Jun 9 2008, 14:37 )  nej, bara på 2110MAX (2års kartorna för 199:-)
Jag köpte en Moov 370 förra veckan, med den kan man importera egna POI genom MIO mjukvaran som medföljer, jag har i och för sig inte hunnit testa detta ännu.
Jag stod oxå i valet mellan 2110max och moov 370, testet i aftonbladet för ngn vecka sedan, var det som avgjorde för mig. Ok tack! Skulle veeerkligen uppskatta om du kan ge en lite "mini-recension" om Mio så snart du bara kan!! Alla plus och minus du upptäcker! Tex. är den så snabb på att hitta satteliterna som de säger att den ska vara pga. det nya chippet "Instant fix II" ? Snabb på att beräkna rutter? Trevlig röst? etc. etc. En sak jag undrar är också hur färska kartor man får med mion? Får man q12008 eller kartor från 2007? Någon som förresten vet vad det kostar att uppgradera kartorna på en mio?
|
|
|
|
|
Citera(shapic @ Jun 9 2008, 13:56 )  Ok tack!
Skulle veeerkligen uppskatta om du kan ge en lite "mini-recension" om Mio så snart du bara kan!! Alla plus och minus du upptäcker! Tex. är den så snabb på att hitta satteliterna som de säger att den ska vara pga. det nya chippet "Instant fix II" ? Snabb på att beräkna rutter? Trevlig röst? etc. etc.
En sak jag undrar är också hur färska kartor man får med mion? Får man q12008 eller kartor från 2007?
Någon som förresten vet vad det kostar att uppgradera kartorna på en mio? Är det ingen som låst trådrubriken? Jag hittar inget om mio i den. Lägg upp en Navigon vs Mio tråd eller kör Mio snack i mio tråden kanske....
|
|
|
|
|
Citera(e3henri @ Jun 9 2008, 23:24 )  Är det ingen som låst trådrubriken? Jag hittar inget om mio i den. Lägg upp en Navigon vs Mio tråd eller kör Mio snack i mio tråden kanske.... Sorry! mitt fel! Trodde att jag skrevi "mio vs navigon"-tråden, men det gjorde jag tydligen inte! Ursäkta!
|
|
|
|
|
Jag har lite frågor om Fresh maps och 2års kartpaketet för 2110 MAX. Jag har den nämligen kvar ouppackad och tänkte ha den så ytterligare 1½ månad då jag tydligen ska få den i födelsedagspresent  Hur fungerar det då med fresh maps och 2års uppdateringar? Försvinner det på något sätt 30 dagar efter inköp eller är det kopplat till när man registrerar sig på hemsida på något sätt? Säljaren registrerade ju inte inköpet hos navigon. Sedan undrar jag om när första kartuppdateringen kommer? Om man väntar med att köra FRESH map tills den uppdaterats så borde man väl få ett extra kvartal på 2års erbjudandet? mvh /Henrik
|
|
|
Beroende

Gick med: 2005-06-05
|
tiden verkar börja räknas från första gången du statar manicken.
Jag har dock en fråga till vår tråd insider
Navigion fresh säger att jag har efter uppdatering version 7.07 men GPSen själv säger 7.05 och det säger egenskaperna på navigon.exe på minneskotet åxå.
|
|
|
|
|
Citera(e3henri @ Jun 9 2008, 23:31 )  Jag har lite frågor om Fresh maps och 2års kartpaketet för 2110 MAX. Jag har den nämligen kvar ouppackad och tänkte ha den så ytterligare 1½ månad då jag tydligen ska få den i födelsedagspresent  Hur fungerar det då med fresh maps och 2års uppdateringar? Försvinner det på något sätt 30 dagar efter inköp eller är det kopplat till när man registrerar sig på hemsida på något sätt? Säljaren registrerade ju inte inköpet hos navigon. Sedan undrar jag om när första kartuppdateringen kommer? Om man väntar med att köra FRESH map tills den uppdaterats så borde man väl få ett extra kvartal på 2års erbjudandet? mvh /Henrik Har för mig att jag läst någonstans att de 30 dagarna gäller fr.o.m då gps:en fått kontakt med satelliterna för första gången, men hur Navigon ska veta det har jag ingen aning om. De kanske kan se det på något sätt? Nästa kartuppdatering är ju Q3-08 (juli-september) så det är ju inte så länge kvar.. men frågan är om du orkar vänta så länge innan du sätter på den?
|
|
|
Amatör

|
Citera(Rabalder @ Jun 10 2008, 00:20 )  Navigion fresh säger att jag har efter uppdatering version 7.07 men GPSen själv säger 7.05 och det säger egenskaperna på navigon.exe på minneskotet åxå. Intressant, samma sak här! När jag fick burken uppgraderade jag den direkt via fresh, till 7.07 som fresh fortfarande hävdar att jag har. Men jag kommer faktiskt inte ihåg vilken version den kom med om det var 7.05 eller tidigare.
|
|
|
Lärjunge

Gick med: 2008-06-10
|
Citera(Izze @ Jun 10 2008, 07:53 )  Intressant, samma sak här! När jag fick burken uppgraderade jag den direkt via fresh, till 7.07 som fresh fortfarande hävdar att jag har. Men jag kommer faktiskt inte ihåg vilken version den kom med om det var 7.05 eller tidigare. Hej, Flera 2110 max - användare hade problem med SAT-fixen och update 7.07 rättar till felet. Det är OK att det fortfarande visas version 7.05 efter uppdateringen. Ett tips: Gör det till en god vana att alltid klicka tillbaka till öppningsbilden (NAVIGATION -BILDER) innan man stänger navigatorn. Hälsning Franz
|
|
|
|
|
Citera(shapic @ Jun 9 2008, 23:24 )  Har för mig att jag läst någonstans att de 30 dagarna gäller fr.o.m då gps:en fått kontakt med satelliterna för första gången, men hur Navigon ska veta det har jag ingen aning om. De kanske kan se det på något sätt? Nästa kartuppdatering är ju Q3-08 (juli-september) så det är ju inte så länge kvar.. men frågan är om du orkar vänta så länge innan du sätter på den?  Jag har öppnat den nu trots allt, men inte gett den GPS täckning då den ligger och laddar sig fortfarande. Det jag funderade på är ju att man kan vänta alla 30 dagarna till början av Juli inna man kör fresh map och hoppas man får Q3. Vad jag förstår så ligger ju redan Q2 i och då uppfyller fresh map inget syfte
|
|
|
|
|
Citera(e3henri @ Jun 10 2008, 19:44 )  Jag har öppnat den nu trots allt, men inte gett den GPS täckning då den ligger och laddar sig fortfarande. Det jag funderade på är ju att man kan vänta alla 30 dagarna till början av Juli inna man kör fresh map och hoppas man får Q3. Vad jag förstår så ligger ju redan Q2 i och då uppfyller fresh map inget syfte Ja det kan du ju alltid göra.. .men jag vet inte hur vanligt det är att uppdateringarna släpps i början av kvartalet, så det skulle ju lika gärna kunna vara så att de släpper Q3 i början av september om du har otur ;(
|
|
|
Lärjunge

Gick med: 2008-06-10
|
Citera(shapic @ Jun 10 2008, 19:47 )  Ja det kan du ju alltid göra.. .men jag vet inte hur vanligt det är att uppdateringarna släpps i början av kvartalet, så det skulle ju lika gärna kunna vara så att de släpper Q3 i början av september om du har otur ;( Hej, Navigon använder antagligen en liten kod som aktiveras vid första satellit-kontakten. Det är nog bättre att använda GPS:en än att chansa med en event. extra uppdatering om två år.... Förresten räknar industrin med 2 års användning för ett navigationssystem. Titta på modell 7xxx resp. 5xxx. Det gäller att hålla produktionen i gång. Man kan förvänta sig en uppdatering av kartorna under juli månad - kanske redan i början. Augusti är tyskarnas semestermånad och det skulle bli uppståndelse om man inte erbjuder uppdaterade kartor när man har gått ut så starkt med sitt "Fresh Maps" erbjudande för maxen. Hälsning Franz
|
|
|
1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):
|
|
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|
|