Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony W4000 jfm Px80

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 June 2008 - 23:05

iken
  • iken
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Fördelar med W4000
-Full HD, bättre på att visa digitalfoton och högupplöst material
-Mindre problem med reflektioner i skärmen
-Bättre dynamisk kontrast??? (iaf enl spec)
-Minst lika bra bildkvalitet

Fördelar PX80
-3000kr billigare
-Bättre responstid
.bättre bild i mörker, dock sämre i ljust rum

Sammanfattningsvis känns det som att bildkvaliteten är minst lika bra på W4000 samt att den slipper plasmans reflektioner, dock kostar den 3000kr mer trots 2 tum mindre skärm.

Postad 04 June 2008 - 09:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja dom 3000 kr extra för sony är full-hd.

Postad 04 June 2008 - 12:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Fördelar med W4000
-Full HD, bättre på att visa digitalfoton och högupplöst material
-Mindre problem med reflektioner i skärmen
-Bättre dynamisk kontrast??? (iaf enl spec)
-Minst lika bra bildkvalitet

Fördelar PX80
-3000kr billigare
-Bättre responstid
.bättre bild i mörker, dock sämre i ljust rum

Sammanfattningsvis känns det som att bildkvaliteten är minst lika bra på W4000 samt att den slipper plasmans reflektioner, dock kostar den 3000kr mer trots 2 tum mindre skärm.

Vad förutom upplösningen talar för att högupplöst material återges bättre?
Varför tar du ens upp dynamiska kontrast när vi alla vet att det är oväsentligt?
Minst lika bra bildkvalitet enl. vem?

Postad 04 June 2008 - 13:05

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Jag har inte sett w4000 men antar att den inte presterar "plasma-svärta" ?
Kontrast på pappret har ingen betydelse. Plasma har väl som regel bättre upplevd kontrast?
Sen är det väl alltid viktigast att bilden är bra när det är mörkt... Lyser solen rakt in i rummet får du ingen bra bild oavsett TV. Och plasman klarar sig bra sålänge du inte har ett ljust fönster precis bakom dig...

Skulle vara riktigt kul att höra från nån som själv har jämfört för och nackdelar mellan dessa två...

"Lika bra bildkvalitet" är lite naivt sett. Bilden är av olika karaktär på LCD och plasma. Sonyn har bättre upplösning men det betyder inte att hd-material blir bättre. Det kanske bara ser olika ut...

Postad 04 June 2008 - 17:10

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Enligt testerna så ska väl ändå w4000 nå upp till px80 vad gäller svärta. W4000 reflekterar även en del ljus då den inte är helt matt som en del LCD:er.

Visst finns det lite för och nackdelar. Med w4000 kommer du antagligen få lite clouding, mer eller mindre. Om man stör sig mer på detta än på lite ghosting (som du får med plasma) är ju endast en smaksak.

PX80 kommer reflektera lite mer, men å andra sidan ha bättre betrakningsvinklar.

I värsta fall med PX80 kommer du se fosfortrails. Du kommer dock garanterat se eftersläpningar på w4000, men inte säkert att du stör dig på dem. Men faktum är att vid snabba rörelser har även de bästa lcd:er (utan interpolering som är skräp och bör undvikas) egentligen inte bättre upplösning än VHS. Vid film är detta sällan problem då film är suddigt redan från början vid snabba rörelser, men vid sport och tv-spel kan det vara störande. Ytterst är också detta en smaksak, men när man jämför upplösning ska man komma ihåg att vid snabbare rörlig bild kommer px80 ha högre upplösning i vad du faktiskt kommer att se :(

Postad 04 June 2008 - 19:41

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Eftersläpningar är det då det blir suddigt ner det är snabba rörelser? Tycker det ser rätt coolt ut. :(

Postad 05 June 2008 - 08:46

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Eftersläpningar är det då det blir suddigt ner det är snabba rörelser? Tycker det ser rätt coolt ut. :blush:

coolt? jösses... :) Vill du att vi ska installera lite eftersläpningar i dina ögon också kanske? :)

Skulle w4000 ha lika bra svärta som en plasma? Trodde inte att det fanns på LCD... måste se det med egna ögon innan jag tror på det... px80 får riktigt bra svärta när man har kalibrerat den rätt...

Postad 06 June 2008 - 21:03

iken
  • iken
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Enligt trustedreviews är skärpan vid rörelser god.
Enligt HDTV test är resolutionen vid rörelser 300 jfm 700 för PX80.
Hur bra är egentligen siffran 300?
Responstiden på 8ms är ju ingen extrem höjdare jfm philips 7962 som har 5 ms. Men man skall nog inte stirra sig blind på siffran, jag antar att 8ms på denna W40 är bättre än många av 2007 år modeller som har samma responstid ex Samsung R87.

Postad 06 June 2008 - 21:23

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

coolt? jösses... :D Vill du att vi ska installera lite eftersläpningar i dina ögon också kanske? :P

Skulle w4000 ha lika bra svärta som en plasma? Trodde inte att det fanns på LCD... måste se det med egna ögon innan jag tror på det... px80 får riktigt bra svärta när man har kalibrerat den rätt...

F96 någon? :)

Nej men seriöst självklart är LCD svärta fortfarande LCD svärta.

Postad 07 June 2008 - 01:58

iken
  • iken
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men jag sitter 4-5 meter ifrån TV:n. Är det 40 eller 46 tum jag skall satsa på?

Postad 07 June 2008 - 07:41

jespur
  • jespur
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Du ska ha MINST 46" man vänjer sig med stoleken efter nån dag, sen vill man ha mer!

Postad 07 June 2008 - 20:57

iken
  • iken
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Japp, 40" från 4-5 meters avstånd är i klenaste laget. 46" blir nog fine.
Apropå Px80 så såg bilden grymt bra ut i affären i läget "dynamisk".
Säljaren tyckte att 46" går bra att ha redan från 2,5m avstånd.

Man får hoppas att icke HD sändningar har såpass bra bild att det ej blir störande på en stor 46" skärm.

Postad 08 August 2008 - 10:30

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Vad finns det mer att säga om dessa två modeller om man sätter dem bredvid och mot varandra?

Något som jag ibland tänkt på när jag sett px80 i butik är att bilden verkar ganska instabil och flimmrig, värre än på andra plasmor. Är det fler som tänkt på det? Vad gäller sonyn som är jag livrädd för clouding. Nån som vet hur det verkar vara med 40 tummaren angående detta?

Sen är det ju det här med 100hz vilket sonyn saknar men px80 har. Är det av stor betydelse? Är det ens samma sak man snackar om när det gäller lcd och plasma?

Redigerat av mannealm, 08 August 2008 - 10:30.

Postad 11 August 2008 - 12:51

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Försöker få igång den här tråden igen:)

Det har alltså blivit dags att byta ut min samsung r8 mot nåt bättre. Har snöat in lite grann på valet mellan panasonics px80 och sonys w4000. Båda verkar vara bra apparater, tror jag, samtidigt som just dessa två verkar vara överlägsna de flesta andra tv när det gäller "input lag". De flesta platt-tv har verkligen en helt förskräcklig bildfördröjning...

Skillnaderna mellan apparaterna är ju dock uppenbara: den ena är en relativt lågupplöst plasma och den andra en full hd-lcd.

Förutom att kolla på film, spela wii och lite ps3, så kommer jag att kolla på ganska mycket vanliga sd-sändningar (digital-tv över scart).

Blev lite rädd när jag läste i en tråd att det blev riktigt kass bild på px80 när man kollade på lågupplöst material. Skulle det bli bättre på w4000? Nån pioneer har jag inte råd med...

Så vilken av dessa apparater borde jag nu skaffa? Eller om nån eventuellt har annat bra tips på en tv som har den kanske lite svårkombinerade egenskapen att både vara bra på vanlig tv samt ha en snabb respons när man spelar (framförallt när det gäller wii)?

Postad 11 August 2008 - 13:33

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Mannealm/

Varför inte kolla upp med en Panna PZ85?
Själv har jag en w4000 men funderar på att byta mot en pz85..den har ju Full HD och verkar få grymma betyg enligt andra.

Postad 11 August 2008 - 16:28

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Mannealm/

Varför inte kolla upp med en Panna PZ85?
Själv har jag en w4000 men funderar på att byta mot en pz85..den har ju Full HD och verkar få grymma betyg enligt andra.

Fick aldrig till det med vare sig pz85, pz80 eller pz800 när jag testade med Wii:et. Blev väldigt mycket input lag. På px80 däremot gick det riktigt snabbt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.