Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En knasig idé?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2008 - 20:28

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jag står i begrepp att köpa projektor och duk och kommer att ha duken framför min CRT-tv. Jag fick en knasig ide att man kanske skulle kunna köpa en ramspänd duk, svetsa fast stag (med gångjärn) så att den kommer i rätt höjd och göra en anordning så att man kan dra upp duken dikt mot taket när man inte använder den, och sen bara fälla ner den framför tvn när man vill använda den. Låter idén helt tokig, eller är det genomförbart? Anledningen till detta arrangemang skulle vara för att jag läst mycket om rulldukar som är vågiga etc.

Postad 04 June 2008 - 20:46

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Jag står i begrepp att köpa projektor och duk och kommer att ha duken framför min CRT-tv. Jag fick en knasig ide att man kanske skulle kunna köpa en ramspänd duk, svetsa fast stag (med gångjärn) så att den kommer i rätt höjd och göra en anordning så att man kan dra upp duken dikt mot taket när man inte använder den, och sen bara fälla ner den framför tvn när man vill använda den. Låter idén helt tokig, eller är det genomförbart? Anledningen till detta arrangemang skulle vara för att jag läst mycket om rulldukar som är vågiga etc.

Klart att det går. Du skulle kunna motorisera det hela genom att använda någon typ av linjär aktuator eller hydraulcylinder. Problemet är ju bara att få det att se någorlunda snyggt ut när den är uppfylld. Kanske fälla in den i taket?

Postad 04 June 2008 - 21:15

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
En liten tanke bara: skulle jag hänga min Invideoduk horisontalt, så skulle nog själva duken börja svacka efter ett tag. Tror jag. Eller kanske inte...

Tänkte mest på att just min duk är gummiupphängd, och gummibanden spänner ju bara duken ut mot kanterna, inte frammåt/ bakåt. Nu har ju inte jag själv några planer på takförvaring, men det kanske kan va nåt att ta med i beräkningarna för de som går i sådana tankar.

Kan ju annars fylla på med en annan knasig idé: Hänga duken på en sån där utvevbar markisanordning fäst på vägg, fast utan markisväven då? Altsammans dolt bakom ett draperi?

Postad 04 June 2008 - 22:58

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har sett bilder på detta utfört, här på forumet.
Så det är ingen knasig idé.

Postad 06 June 2008 - 10:57

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
På component finns en bra inspirationstråd.

http://www.component...h...12&hl=react

Postad 12 August 2008 - 14:16

Vikko
  • Vikko
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Själv har jag denna lösning på mitt rum, då med en mdf-skiva som duk. jag har satt två långa pianogångjärn till en liten list som sitter fast i taket. på baksidan av duken och i taket har jag satt lite kraftigare magnetlås. Dock kanske det ska det nämnas att jag viker upp mot snedtak.

Postad 12 August 2008 - 15:34

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
har haft den funderingen länge.. men orkar inte bygga :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.