Postad 04 June 2008 - 20:28
Postad 04 June 2008 - 20:46
Jag står i begrepp att köpa projektor och duk och kommer att ha duken framför min CRT-tv. Jag fick en knasig ide att man kanske skulle kunna köpa en ramspänd duk, svetsa fast stag (med gångjärn) så att den kommer i rätt höjd och göra en anordning så att man kan dra upp duken dikt mot taket när man inte använder den, och sen bara fälla ner den framför tvn när man vill använda den. Låter idén helt tokig, eller är det genomförbart? Anledningen till detta arrangemang skulle vara för att jag läst mycket om rulldukar som är vågiga etc.
Klart att det går. Du skulle kunna motorisera det hela genom att använda någon typ av linjär aktuator eller hydraulcylinder. Problemet är ju bara att få det att se någorlunda snyggt ut när den är uppfylld. Kanske fälla in den i taket?
Postad 04 June 2008 - 21:15
Tänkte mest på att just min duk är gummiupphängd, och gummibanden spänner ju bara duken ut mot kanterna, inte frammåt/ bakåt. Nu har ju inte jag själv några planer på takförvaring, men det kanske kan va nåt att ta med i beräkningarna för de som går i sådana tankar.
Kan ju annars fylla på med en annan knasig idé: Hänga duken på en sån där utvevbar markisanordning fäst på vägg, fast utan markisväven då? Altsammans dolt bakom ett draperi?
Postad 04 June 2008 - 22:58
Så det är ingen knasig idé.
Postad 12 August 2008 - 14:16
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?