Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd TV + Hembioanläggning

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 June 2008 - 10:28

Unregisteredcf5ab7c3
  • Unregisteredcf5ab7c3
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla glada i värmen! Som novis i ämnet ber jag ördmjukast expertisen på detta forum om råd/hjälp.
Scenariot är följande:
Jag är på väg att flytta till en ny villa och tänkte i samma veva investera i en platt-TV samt hembioanläggning. Vardagsrummet i det nya huset är stort, så jag har riktat in mig på ca 50 tum. Detta innebär nog att plasma är att föredra framför LCD? TV'n skall användas till vanligt tittande, samt dvd-filmer. Inget vidare tv-spelande. Signalmottagningen kommer att vara antingen via Boxer eller via parabol med CanalDigital. Inga andra specifika krav på TV'n, fast en snygg design är ju ingen nackdel.
Gällande Hembion skall den användas båda till film och musik. Vill även gärna ha inspelningsmöjligheter av TV-program. Är inspelningsbar DVD eller digitalbox med hårddisk att föredra?
Jag är varken bild eller ljudfreak, det räcker med vanlig "svensson-standard" för min del. Dock vill jag gärna ha en anläggning som inte är omodern inom 6 månader...
Min budget för detta är ca 20-25000, finns det möjlighet att få något vettigt för denna summa?
Mycket tacksam för tips/svar/hjälp.

Postad 05 June 2008 - 11:41

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hej här är ett förslag på utrustning som jag tycker är bra/prisvärda och desutom estetiskt tilltalande.

ev. För ett snyggare utseende enligt mig.

ev. Om spelintresse inte finns överhuvudtaget.

Postad 05 June 2008 - 13:19

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej alla glada i värmen! Som novis i ämnet ber jag ördmjukast expertisen på detta forum om råd/hjälp.
Scenariot är följande:
Jag är på väg att flytta till en ny villa och tänkte i samma veva investera i en platt-TV samt hembioanläggning. Vardagsrummet i det nya huset är stort, så jag har riktat in mig på ca 50 tum. Detta innebär nog att plasma är att föredra framför LCD? TV'n skall användas till vanligt tittande, samt dvd-filmer. Inget vidare tv-spelande. Signalmottagningen kommer att vara antingen via Boxer eller via parabol med CanalDigital. Inga andra specifika krav på TV'n, fast en snygg design är ju ingen nackdel.
Gällande Hembion skall den användas båda till film och musik. Vill även gärna ha inspelningsmöjligheter av TV-program. Är inspelningsbar DVD eller digitalbox med hårddisk att föredra?
Jag är varken bild eller ljudfreak, det räcker med vanlig "svensson-standard" för min del. Dock vill jag gärna ha en anläggning som inte är omodern inom 6 månader...
Min budget för detta är ca 20-25000, finns det möjlighet att få något vettigt för denna summa?
Mycket tacksam för tips/svar/hjälp.

För musik OCH bra ljud skulle jag rekommendera:
* Ett par Golvhögtalare till rimligt pris, t.ex. DALI concept, 4500:- på HiFi-klubben, eller några andra likvärdiga i den prisklassen.
* 2 Bakhögtalare + center, kan du få några sjyssta för kanske 3000:- på mediamarkt.
* En Harman Kardon hemmabio-förstärkare, de spelar musik riktigt bra för att inte vara rena, ca 5000:-
* Lite högtalarkablar och sånt, 1000:-

Och sen en TV på det:
* 50" Q97 eller PX8, 12000:-

Det landade på 25500:-, men sen får du ju köpa till digitalbox med hårddisk samt en bluray-spelare (för film och uppskalad DVD) om dina önskemål ska vara kompletta. Alt. en ps3 så får du även möjlighet att spela upp film från hårddisken.

Redigerat av schjak, 05 June 2008 - 13:21.

Postad 05 June 2008 - 13:27

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Köp Samsung 7.1 systemet med bluray spelare/dvd spelare för 12000 och en Panasonic PX8 50". Eller Samsung Q97 50" ifall du vill matcha.

Postad 05 June 2008 - 13:57

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Köp Samsung 7.1 systemet med bluray spelare/dvd spelare för 12000 och en Panasonic PX8 50". Eller Samsung Q97 50" ifall du vill matcha.

Ska han köpa en separat stereo till musiken då eller?

Postad 05 June 2008 - 14:57

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Ska han köpa en separat stereo till musiken då eller?

Enligt Bild och Ljuds test av Samsung-paketet så ska det tydligen fungera rätt så bra till musik...dom skriver bland annat "...på normal lyssningsvolym låter det förvånansvärt bra, så att de som inte är inbitna audiofiler kan bli mycket nöjda på alla sätt och vis". Låter iaf som om det kanske kan uppfylla "svensson-standard" som RuneT skriver :)

Postad 05 June 2008 - 19:20

Unregisteredcf5ab7c3
  • Unregisteredcf5ab7c3
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tackar för alla bra tips! benghan's alternativ verkar spännande, ser ut att vara kompetenta enheter i rätt prisnivå. Även Zeek's förslag på Samsungs 7.1 med blueray verkar lovande. Jag är övertygad om att det täcker mina behov för musikspelning. Nackdelen är dock att inspelning saknas, men det kan man lösa med en inspelningsbar boxer eller canaldigital-box. Är det någon skillnad på bildkvaliteten boxer vs. parabol (canaldigital)?
Sedan finns det kanske fördelar med att ha samma märke (som Samsung-lösningen) på TV och hembio?
Tacksam för alla svar!

//Rune

Postad 05 June 2008 - 22:48

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Tackar för alla bra tips! benghan's alternativ verkar spännande, ser ut att vara kompetenta enheter i rätt prisnivå. Även Zeek's förslag på Samsungs 7.1 med blueray verkar lovande. Jag är övertygad om att det täcker mina behov för musikspelning. Nackdelen är dock att inspelning saknas, men det kan man lösa med en inspelningsbar boxer eller canaldigital-box. Är det någon skillnad på bildkvaliteten boxer vs. parabol (canaldigital)?
Sedan finns det kanske fördelar med att ha samma märke (som Samsung-lösningen) på TV och hembio?
Tacksam för alla svar!

//Rune

När det gäller vanlig digitaltv (SDTV) så är det nog ingen märkbar skillnad mellan Boxer och Canal Digital, men Canal Digital har ju en hel del HD-kanaler med i sitt utbud till skillnad från Boxer...Så jag hade iaf alla gånger valt Canal Digital.

Postad 05 June 2008 - 23:08

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Tacksam för alla svar!

//Rune

Hej!

Varför lägga så mycket pengar på högtalare nu?
Börja med 2 frontar så du får ett bra stereo-ljud att börja med så kan du bygga ut det efterhand.
Gör du så så kan du lägga mer pengar nu på bättre Tv eller en box med inspelning etc,
Så mitt råd är att ta inte allt på en gång, för då tror jag du får kompromissa ganska mycket då du har en ganska snäv budget.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.