Så det där påståendet att "Vill du kunna placera din TV någonstans i rummet där du har fönster rakt bakom och ej vill dra ner persiennerna, välj LCD" verkar hålla. Jag har sett några kommentarer att matta skärmar nödvändigtvis inte behöver vara en fördel eftersom de sprider ljuset istället för att reflektera bort det, men jag har sett flera exempel idag och LCD presterade avsevärt bättre om det fanns fönster rakt bakom, vilket ju blir om man vill se TV från balkongen.
Postad 07 June 2008 - 21:06
Så det där påståendet att "Vill du kunna placera din TV någonstans i rummet där du har fönster rakt bakom och ej vill dra ner persiennerna, välj LCD" verkar hålla. Jag har sett några kommentarer att matta skärmar nödvändigtvis inte behöver vara en fördel eftersom de sprider ljuset istället för att reflektera bort det, men jag har sett flera exempel idag och LCD presterade avsevärt bättre om det fanns fönster rakt bakom, vilket ju blir om man vill se TV från balkongen.
Postad 07 June 2008 - 21:43
Det som däremot till viss del stämmer är att i dagsljus kan LCD se bättre ut eftersom de normalt kan ställas upp till att vara betydligt ljusstarkare.
Postad 07 June 2008 - 22:02
Plasmor blir därmed ofta de seriösa cienasternas och de riktigt kräsna bildfanatikernas val eftersom dessa bemödar sig om att mörklägga när det är dags för film.
Postad 08 June 2008 - 10:32
Det finns inga absoluta sanningar men generellt sett kan man säga att LCD funkar bra i väldigt ljusa rum medan plasmorna dominserar i mörklagda rum.
Plasmor blir därmed ofta de seriösa cienasternas och de riktigt kräsna bildfanatikernas val eftersom dessa bemödar sig om att mörklägga när det är dags för film.
Jupp!
Postad 08 June 2008 - 11:17
Det måste vara ett rykte.
Postad 08 June 2008 - 11:37
Inget rykte. LCD har kan man ibland tycka bättre svärta än plasma i väldigt ljusa miljöer. Plasma slår LCD när det blir mörkt. Men i min mening är plasma alltid bäst.(nästan iaf)Vad menar du, att LCD skulle vara bättre än plasma i ljusa miljöer?!
Det måste vara ett rykte.
Postad 08 June 2008 - 11:42
Inget rykte. LCD har kan man ibland tycka bättre svärta än plasma i väldigt ljusa miljöer. Plasma slår LCD när det blir mörkt. Men i min mening är plasma alltid bäst.(nästan iaf)
Nja LCD har sån konstig svärta vilket gör att den slukar mycket detaljer i bilden
Personligen gillar jag inte LCD eftersom hela bilden känns plastig och onaturlig, för att inte prata om pastellfärgerna som LCD lider av i större grad.
Vad gäller reflektioner hade det inte med LCD eller plasma att göra. det är helt beroende på vilken tillverkare det handlar om
Postad 08 June 2008 - 11:52
Det första har jag inte tänkt på riktigt men det andra håller jag med om till 100%.Nja LCD har sån konstig svärta vilket gör att den slukar mycket detaljer i bilden
Personligen gillar jag inte LCD eftersom hela bilden känns plastig och onaturlig, för att inte prata om pastellfärgerna som LCD lider av i större grad.
Postad 08 June 2008 - 13:12
Det första har jag inte tänkt på riktigt men det andra håller jag med om till 100%.
Man kan nog säga att LCD är perfekt lämpad för animerad film.
Postad 08 June 2008 - 13:56
så som det allt som oftast är på en LCD skärm alltså.
Postad 08 June 2008 - 16:52
Och t.ex. tv-spelMan kan nog säga att LCD är perfekt lämpad för animerad film.
Panasonic t.ex.vilka plasma tillverkare kör med en matt bild yta?
så som det allt som oftast är på en LCD skärm alltså.
Redigerat av Sekely, 08 June 2008 - 16:55.
Postad 08 June 2008 - 17:49
Tyvärr så är ju var och varannan LCD idag nästan lika reflekterande. Givetvis är det här en viktig sak att ta hänsyn till, men faktum kvarstår att de allra flesta är vana från CRT med reflektioner (CRT är långt värre än plasma eller glansiga LCD) och de flesta titttar på tv på kvällen. Dessutom är det sällsynt att få så mycket ljus rakt på hemma, som man får i en butik.
Men det är hopplöst att spela tv-spel mitt på dagen när det är fint väder ute om man har en reflekterande TV. Om detta sedan är ett problem är ju upp till var och en
Postad 08 June 2008 - 17:55
Du får nog ändra rubriken till "Plasmor och en hel del LCD:er reflekterar", men då försvinner ju hela din poäng att såga plasma
Det här med att LCD skulle vara bättre i ljusa rum håller också på att ändras. Ta till exempel Samsungs nya A4/A5-plasma som har ett otroligt ljustryck samtidigt som svärtan bibehålls bra i ljusa rum och krossar LCD i mörka.
Gör om, gör rätt.
Postad 08 June 2008 - 18:31
Och t.ex. tv-spel
Panasonic t.ex.
tog dom första panasonic plasmorna jag hittade på prisjakt
https://www.prisjakt...ukt.php?g=27355
https://www.prisjakt...kt.php?g=101370
https://www.prisjakt...ukt.php?g=87103
behöver jag fortsätta??
blänk blänk så långt ögat kan nå, detta är den största nackdelen med plasma i mina ögon iaf. kan inte nån posta länk på dom plasma-apparaterna som inte blänker istället för att säga att tex panasonic INTE gör detta och sen är det helt fel påståeende
Postad 08 June 2008 - 19:08
Du har ju bara tagit äldre apparater. Det är de nya modellerna som har en tunn hinna som är matt. Det är korrekt information, och jag menar ju självklart nya modeller! Trådstartaren har ju tittat på nya modeller då utgår man från nya modeller. Tänk!tog dom första panasonic plasmorna jag hittade på prisjakt
https://www.prisjakt...ukt.php?g=27355
https://www.prisjakt...kt.php?g=101370
https://www.prisjakt...ukt.php?g=87103
behöver jag fortsätta??![]()
blänk blänk så långt ögat kan nå, detta är den största nackdelen med plasma i mina ögon iaf. kan inte nån posta länk på dom plasma-apparaterna som inte blänker istället för att säga att tex panasonic INTE gör detta och sen är det helt fel påståeende
Redigerat av Sekely, 08 June 2008 - 19:10.
Postad 08 June 2008 - 19:33
Du har ju bara tagit äldre apparater. Det är de nya modellerna som har en tunn hinna som är matt. Det är korrekt information, och jag menar ju självklart nya modeller! Trådstartaren har ju tittat på nya modeller då utgår man från nya modeller. Tänk!
du visade ju inte heller några av dom som inte blänker, tänk!
Postad 08 June 2008 - 19:34
Postad 08 June 2008 - 19:35
Jag har en Panasonic PX700 och den har en behandlad yta utan reflektioner/blänk!!
där fick man ju ett vettigt svar iaf
Postad 08 June 2008 - 19:37
Där har du dit första bevis.där fick man ju ett vettigt svar iaf
skall kika på den
Postad 08 June 2008 - 19:42
Där har du dit första bevis.
ork! vadå bevis? enda jag frågade var följande
"detta är den största nackdelen med plasma i mina ögon iaf. kan inte nån posta länk på dom plasma-apparaterna som inte blänker istället för att säga att tex panasonic INTE gör detta och sen är det helt fel påståeende"
dom första och väldigt populära apparaterna blänkte som en spegel. därför min undran/fråga
ps. Panasonic PX700 såg ju inte ut att blänka alls som många andra plasmor gör. som sagt blänket är en av anledningarna till att jag har hållt mig borta ifrån "dom"
Redigerat av Evil Homer, 08 June 2008 - 19:43.
Postad 08 June 2008 - 20:02
Tyvärr har Panasonic tagit bort detta filter på nya modellerna.
Rykten
Enl. vissa källor på nätet finns detta filter på 2008 modellerna men den säljs bara i asien
Postad 08 June 2008 - 20:24
Rubriken är felaktig eftersom det här inte är teknikberoende utan modellberoende oavsett teknik.
Har vi inte nog med trådar för och emot, detta eviga tjat...
Rubriken kunde lika gärna varit "LCD:er går att använda som spegel" eftersom det finns samsunger som har glossy ruta...
Redigerat av junkan, 08 June 2008 - 20:26.
Postad 08 June 2008 - 21:02
Postad 09 June 2008 - 06:35
Panasonic PX700 har ett mycket bra filter för att ta bort blänket.
Tyvärr har Panasonic tagit bort detta filter på nya modellerna.
Rykten
Enl. vissa källor på nätet finns detta filter på 2008 modellerna men den säljs bara i asien
Ja, det är den filter som förstör hella bilden på Panasonic palsmor
Postad 09 June 2008 - 09:47
Hursomhelst. Man ska aldrig placera en tv med ett fönster bakom. PUNKT. Sen att vissa gör det ändå för att det passar bättre i rummet, det är en sak. Men de personerna bryr sig inte om bra bild på samma sätt heller. Bryr man sig om bra bild så orkar man se till följande:
* Det ska inte vara solljus rakt in i vardagsrummet när man ser film
* Man ska inte ha fönster bakom TVn
* Man ska palla byta till en HD-kanal när ett program sänds i HD...
* osv...
Jag begriper inte riktigt. Ni orkar bry er så mycket att ni läser och skriver på forum. Men ni orkar inte se till att er TV har en bra miljö som den kan prestera som bäst i? En blank skärm är problem med fönster bakom. Så placera den så att den inte har ett fönster bakom... Och sluta nu med det här snacket om att man måste ha mörklagt för plasma. Det stämmer inte! En lagom ljus miljö är det som krävs och det ger bäst bild oavsett TV. Även på skrik-lcd (för då kan man ha ljuset på en bra nivå)
Redigerat av schjak, 09 June 2008 - 09:47.
Postad 09 June 2008 - 13:43
Som någon sa, blank yta har inget att göra med tekniken utan bara att de flesta plasmor har blank yta. Och LCDn M86/M87 har också en blank yta som reflekterar värre än många plasmor. Det är missvisande att säga till någon "köp en LCD för de reflekterar inte lika mycket". Är det inte bättre att säga "köp en tv som inte har blank yta" ?
Hursomhelst. Man ska aldrig placera en tv med ett fönster bakom. PUNKT. Sen att vissa gör det ändå för att det passar bättre i rummet, det är en sak. Men de personerna bryr sig inte om bra bild på samma sätt heller. Bryr man sig om bra bild så orkar man se till följande:
* Det ska inte vara solljus rakt in i vardagsrummet när man ser film
* Man ska inte ha fönster bakom TVn
* Man ska palla byta till en HD-kanal när ett program sänds i HD...![]()
* osv...
Jag begriper inte riktigt. Ni orkar bry er så mycket att ni läser och skriver på forum. Men ni orkar inte se till att er TV har en bra miljö som den kan prestera som bäst i? En blank skärm är problem med fönster bakom. Så placera den så att den inte har ett fönster bakom... Och sluta nu med det här snacket om att man måste ha mörklagt för plasma. Det stämmer inte! En lagom ljus miljö är det som krävs och det ger bäst bild oavsett TV. Även på skrik-lcd (för då kan man ha ljuset på en bra nivå)
Tror inte att alla har möjlighet att ställa TV´n, där den skulle göra sig bäst.
Dels för att många rum inte är utformade så, dels för att övriga möbler också skall passa in.
Utifrån detta, kan det vara så att en LCD passar bäst.
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 09 June 2008 - 13:45.
Postad 09 June 2008 - 13:52
Tillbaka på ruta ett alltså...
Rubriken är felaktig eftersom det här inte är teknikberoende utan modellberoende oavsett teknik.
Har vi inte nog med trådar för och emot, detta eviga tjat...
Rubriken kunde lika gärna varit "LCD:er går att använda som spegel" eftersom det finns samsunger som har glossy ruta...
Att börja diskutera rubrikens utformning, känns som det berömda halmstrået.....
Postad 09 June 2008 - 14:56
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
86 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?