Många tror att man får bättre bild från sin Platt- tv än vad man hade från sin Tjock - Tv
MÅnga blir besvikna ..
Majoriteten av de SD kanaler vi har att välja på i olika familjepaket håller för dålig kvalite
på både sändning och material för att ses från en Platt -Tv. Ofta kan jag på detta forum läsa
hur besvikna man är för att man inte får bra bild från Tv'n som kostat 10.000 - 30.000 och mer.
Man sätter sig 0.5 meter framför skärmen och letar fel i bilden och åker o byter sin nya Tv för
att man tror att det är fel på den, när det igentligen beror på att tv'n inte får det den vill ha.
- Bra material från en bra digitalbox och helst HD sändning.
Aftonbladet som i ett par år, har haft tester av "bästa platt -tv'n" , "Bästa köpet inför EM" osv osv..
Försöker nu tvätta sin smutsiga byk. genom att skriva precis det jag börja denna tråden med.
De försöker förklara vad Platt -Tv igentligen är .. Vilka Grisar ..är det första jag tänkte när jag såg
det .. Men det är sant ! Det är sant att Platt -Tv måste ha HDTV för att ge den bild som de är skapta för.
Se artikel här "Det är inte schysst att lura på folk platta tv"
Så vad jag vill säga med denna tråd .. - Tro inte att du får kanonbild med din Platt -Tv !
En LCD -Tv behöver HDTV för att överhuvudtaget fungera som den skall .. En Plasma klarar lite sämre
material, men vill helst också ha HDTV. DVD kräver sin spelare och VHS kan du glömma.
Blu - ray spelare gör sig bäst och har du inte det, men en Tv som kostar runt 15.000 kr och mer har du
börjat i helt fel ände.
Men inte nog med det .. För att du skall få bra bild, måste du ta reda på hur man bäst ställer in din Tv.
Här på forumet, finns det oftast bra grundinställningar att hämta i respektive produkttråd. Dessa klarar
man sig oftast långt med. Men om det inte finns någon "kvalificerad ägare" till just din modell, gör du bäst i
att gå in i menyn och ändra inställningarna .. Det första du gör !
Oftast är din Tv ställd i något som kallas Dynamisk.. Det skall du absolut inte använda.
Börja med det som låter som "neutral" "normal" eller liknande. Sänk ljus och kontrast till hälften om den
stapeln som visar värdet ligger i topp. Ofta är mitten av en stapel lika med "NOLL" ( men inte alltid )
Ställ allting på noll och utgå därifrån. Tänk på att dessa Tv inte vill ha direkt dagsljus, så ställ in din
tv på kvällen eller i ett någorlunda mörklagt rum. Då når du bäst resultat. Har du en Blu -ray eller DVD
spelare så köper du en skiva som heter DVE Essential .. som hjälper dig med inställningarna.
Hur du gör med den finner du här Inställning med hjälp av DVE
Du får inte bättre bild än vad du matar din Tv med ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 08 June 2008 - 08:28.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
53 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?